Wiadomości z rynku

niedziela
28 kwietnia 2024

Volvo szkoli kierowców z bezpieczeństwa

Maszyny budowlane mogą być bezpieczniejsze - twierdzą w Volvo
11.03.2011 00:00:00
Ponad 300 osób ginie co roku w wypadkach pojazdów na placach budów w krajach Unii Europejskiej. Najczęstszą przyczyną jest błąd człowieka. Dlatego Volvo Trucks poświęca dużo uwagi kwestiom bezpieczeństwa w swoim programie szkoleniowym przeznaczonym dla kierowców pojazdów budowlanych. Volvo Trucks wprowadziło niedawno na rynek nowy pojazd budowlany, FMX. Ostatnio firma wdrożyła też nowy program szkoleniowy kierowców, dostosowany do specyfiki transportu budowlanego. Znaczna część tego programu dotyczy bezpieczeństwa. Statystyki Eurostat stwierdzają, że najczęstszym scenariuszem wypadku na budowie z udziałem pojazdu jest potrącenie człowieka. Zazwyczaj wskutek złej widoczności. Volvo FMX jest doskonale przygotowane do tego aby spełniać wszelkie wymogi bezpieczeństwa.
- Celem jest zwiększenie świadomości bezpieczeństwa wśród europejskich kierowców - wyjaśnia An Paepen, odpowiedzialna w Volvo za program szkolenia kierowców.
Niebezpieczeństwa czyhają
Cały teren centrum demonstracyjnego Volvo Trucks w Goeteborgu przykrywa śnieg. Pojazd wjeżdża na strome wzniesienie o błotnistej powierzchni. - Zwolnij pedał przyspieszenia i nie wciskaj pedału hamulca - mówi instruktorka An Paepen.
Kierowca wykonuje polecenia i samochód ciężarowy zaczyna staczać się do tyłu. Nagle czuć lekkie szarpnięcie i samochód zatrzymuje się. -Gdy tylko pojazd zaczyna się staczać do tyłu, automatycznie uruchamiane są hamulce. To funkcja bezpieczeństwa wprowadzona w skrzyni biegów I-Shift.
Świadomość bezpieczeństwa wśród wielu kierowców jest mała. Wielu z nich nie zapina pasa bezpieczeństwa.
Z danych Eurostat wynika, że co roku na europejskich budowach traci życie 1000 osób. Jedna trzecia tych ofiar gnie w wypadkach z udziałem pojazdów. Wielokrotnie wyższa jest liczba rannych.
Place budów to niebezpieczne miejsca pracy, które wymagają od kierowców wysokich umiejętności. Mimo to, kierowcy często postępują rutynowo, "wyłączając" myślenie. Właśnie wtedy robi się niebezpiecznie i dochodzi do wypadków.
FMX pomaga kierowcy
Volvo Trucks wprowadziło niedawno na rynek nowy pojazd budowlany, FMX. Ostatnio firma wdrożyła też nowy program szkoleniowy kierowców, dostosowany do specyfiki transportu budowlanego. Znaczna część tego programu dotyczy bezpieczeństwa.
Statystyki Eurostat stwierdzają, że najczęstszym scenariuszem wypadku na budowie z udziałem pojazdu jest potrącenie człowieka. Zazwyczaj wskutek złej widoczności.
Na torze testowym rozlega się głośny sygnał cofania. W kabinie kierowca ma dobry widok do tyłu, dzięki lusterkom i wyświetlaczowi obrazu z kamery, wysuwanemu z deski rozdzielczej.
- W wielu krajach kamera cofania stanowi obowiązkowe wyposażenie samochodów ciężarowych. To krok w dobrym kierunku - mówi An Paepen.
Dla przykładu, najczęstszym typem wypadku w Turcji jest przewrócenie się samochodu ciężarowego. Według Eurostat, jest to przyczyną co piątego wypadku śmiertelnego z udziałem pojazdów. Podczas szkolenia kierowcy poznają metody unikania takich zdarzeń. Najważniejszym czynnikiem jest równomierne rozmieszczenie ładunku. Na budowie liczy się przede wszystkim czas, więc tempo pracy jest duże. Jednak kierowca i operator ładowarki nie mogą chodzić na skróty, lecz muszą znaleźć czas na porozumiewanie się.
Na torze testowym Paepen kontynuuje szkolenie, pokazując kierowcy, jak najlepiej posługiwać się I-Shift, 12-biegową mechaniczną skrzynią biegów z automatycznym układem zmiany przełożeń, znajdującą się w wyposażeniu większości samochodów FMX.
Na budowie, w pełni załadowany samochód ciężarowy zawsze może ugrzęznąć, a przestój pojazdu generuje koszty i może powodować niebezpieczne sytuacje.
- Wyciągnięcie unieruchomionego samochodu wymaga ogromnej siły. Lina holownicza może się zerwać i uderzyć osoby postronne. Takie uderzenie jest śmiertelne - mówi Paepen.
I-Shift umożliwia kierowcy rozkołysanie pojazdu bez pomocy z zewnątrz.
- Podczas naciskania pedału przyspieszenia, skrzynia pozwala wyczuć moment pojawienia się oporu w układzie napędowym. Zwalniając pedał tuż przed punktem oporu i pozwalając pojazdowi samoczynnie cofnąć się, możesz rozkołysać pojazd. Dzięki temu, po pewnym czasie, pojazd nabierze wystarczająco dużej energii kinetycznej, by przejechać nad przeszkodą - wyjaśnia Paepen.
Wypadki śmiertelne z udziałem pojazdów na budowach
.Place budów należą do najniebezpieczniejszych miejsc pracy. W latach 1995-2005 co roku na budowach w UE traciło życie przeciętnie 1000 osób.
.Jedna trzecia wypadków śmiertelnych ma związek z pojazdami. W wypadkach pojazdów na placach budów w krajach Unii Europejskiej ginie co roku ponad 300 osób.
.Co prawda, w latach 1995-2005 zmalała ogólna liczba wypadków śmiertelnych w sektorze budowlanym, ale w porównaniu z innymi sektorami nadal utrzymuje się na wysokim poziomie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.