Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Tatra dla rolników

Ciężarówka może być ciągnikiem rolniczym
21 maja 2018
Tatra zamie­rza wpro­wa­dzić na pol­ski rynek swoje cię­ża­rówki Pho­enix reje­stro­wane jako cią­gniki rol­ni­cze. To rzadko spo­ty­kane roz­wią­za­nie wśród pro­du­cen­tów pojaz­dów cię­ża­ro­wych być może będzie dostępne już w tym roku. 
Przed­się­wzię­cie jest o tyle cie­kawe, że na zakup takich pojaz­dów nabywcy mogą otrzy­mać dofi­nan­so­wa­nie ze środ­ków unij­nych. Pod­czas ostat­nich tar­gów MT TSL Tomas Pilat, przed­sta­wi­ciel han­dlowy Tatra Trucks powie­dział nam, że rol­nicy coraz bar­dziej inte­re­sują się ofertą cze­skiego pro­du­centa. W Cze­chach i w Niem­czech z powo­dze­niem sprze­da­wane są już Tatry z homo­lo­ga­cją okre­śla­jącą je jako cią­gniki rol­ni­cze. Użyt­kow­nicy dobie­rają do nich wymienne zabu­dowy i wyko­rzy­stują w gospo­dar­stwach do róż­nych prac. Firma chce zaofe­ro­wać takie samo­chody-trak­tory rów­nież w Pol­sce. 
Jak powie­dział nam Jacek Cheda, dyrek­tor marki w fir­mie EG Pol­ska (impor­ter Tatry), obec­nie przed­sta­wi­ciele cze­skiego pro­du­centa badają moż­li­wo­ści reje­stro­wa­nia takich pojaz­dów w Pol­sce. Jako cią­gniki rol­ni­cze Tatry wypo­sa­żone są w ogra­nicz­niki pręd­ko­ści do 50 km/h oraz szer­sze opony agro. Mogą poru­szać się na dro­gach publicz­nych, ale nie na eks­pre­so­wych i auto­stra­dach. 
Jak się oka­zuje, w Pol­sce są już klienci zain­te­re­so­wani kup­nem Tatry w roli cią­gnika rol­ni­czego. J. Cheda ujaw­nił, że jeden z klien­tów chciałby wyko­rzy­sty­wać w swoim gospo­dar­stwie Tatrę z napę­dem 8x8, ze zmienną zabu­dową. W zależ­no­ści od potrzeb wcie­la­łaby się w rolę pojazdu ase­ni­za­cyj­nego, wywrotki i roz­rzut­nika nawozu. EG Pol­ska przy­go­to­wuje już dla tego poten­cjal­nego nabywcy kon­kretny pro­jekt. 
Według J. Chedy Tatra jako cią­gnik rol­ni­czy może wystę­po­wać w spe­cy­fi­ka­cji podwo­zia, ale także cią­gnika sio­dło­wego. W przy­padku, gdyby oka­zało się, ze Pol­sce nie można reje­stro­wać takich pojaz­dów, impor­ter roz­waża wariant z reje­stro­wa­niem ich w Cze­chach. 
Tatry są o tyle inte­re­su­jące dla rol­ni­ków, że cha­rak­te­ry­zują się dużą dziel­no­ścią w trud­nym tere­nie i dużą ładow­no­ścią. Unika­towa kon­cep­cja podwo­zia bazuje na cen­tral­nej rurze nośnej i nie­za­leż­nych wah­li­wych półosiach. Taka kon­struk­cja zapew­nia ochronę ele­men­tów układu napę­do­wego, cechuje się wysoką skrę­cal­no­ścią i odpor­no­ścią na zgię­cia. Nie ma potrzeby sto­so­wa­nia wałów kar­dana, a napęd jest wyjąt­kowo wytrzy­mały. 
Przy­kła­dowa spe­cy­fi­ka­cja Tatry Pho­enix (pre­zen­to­wa­nej na tar­gach MT TSL): napęd 8x8, wywrotka tyl­noz­sy­powa, sil­nik Pac­car 13-litrowy o mocy 510 KM, z hamul­cem dekom­pre­syj­nym, zauto­ma­ty­zo­wana 16-prze­ło­że­niowa skrzy­nia bie­gów AsTro­nic, intar­der, osie przed­nie 2x9 t, osie tylne 2x16 t. Dopusz­czalna tech­niczna masa cał­ko­wita 
– 50 ton.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.