Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Po pierwsze wydajność

DAF prezentuje nową gamę modelu XF Euro 6
14.12.2012 00:00:00
DAF zaprezentował dziennikarzom swój najnowszy model XF Euro 6. Podczas jego projektowania holenderska firma kierowała się zapewnieniem maksymalnej wydajności transportu.
Producent twierdzi, że osiągnął najniższe w branży koszty eksploatacji przy optymalnych osiągach pojazdu. Model XF Euro 6 (zrezygnowano z oznaczenia 105) to zupełnie nowe podwozie, oszczędny silnik Paccar MX, aerodynamiczna linia nadwozia i nowoczesne, przestronne wnętrze. Pierwsze wrażenia z jazdy to znakomite wyciszenie kabiny, dobra amortyzacja i lepsze wrażenia estetyczne, jeśli chodzi o wykończenie kabiny.
Silniki Euro 6
W silnikach nowej generacji Paccar MX-13, spełniających wymagania normy Euro 6, zastosowano układ wtrysku common rail, turbosprężarkę ze zmienną geometrią, układ recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) i układ dodatkowego oczyszczania spalin z katalizatorem DeNOx i aktywnym filtrem cząstek stałych (DPF).
Nowe silniki występują w takich samych, jak w obecnym modelu XF 105, wariantach mocy - 410, 460 i 510 KM i osiągają moment obrotowy, odpowiednio, 2.000, 2.300 i 2.500 Nm, w szerokim zakresie obrotów (1.000-1.425 obr/min).
Jak zapewnia producent, mimo zastosowania dodatkowych rozwiązań wymaganych przez nową normę emisji spalin Euro 6 zużycie paliwa w nowym modelu XF pozostało na takim samym poziomie jak w modelu XF105, opartym na technologii Euro 5 ATe.
Nowe skrzynie biegów
Nowy model XF jest wyposażany standardowo w dwunastobiegową manualną przekładnię z biegiem bezpośrednim. Do ciężkich zadań dostępna jest przekładnia szesnastobiegowa. W celu zwiększenia wygody użytkowania manualne skrzynie biegów są standardowo wyposażone we wspomaganie "Servoshift", które zapewnia łatwiejszą zmianę biegów i krótszy skok dźwigni zmiany biegów.
Nowa zautomatyzowana skrzynia biegów AS Tronic oferuje wiele nowych rozwiązań, stosowanych wyłącznie przez firmę DAF. Dzięki nowemu oprogramowaniu i czujnikom działanie sprzęgła jest stopniowe i jeszcze bardziej płynnie, co ułatwia ruszanie i manewrowanie pojazdem.
XF ze skrzynią AS Tronic jest również standardowo wyposażany w funkcję EcoRoll. Powoduje ona, że podczas zjeżdżania z łagodnych wzniesień skrzynia biegów przełącza się w położenie neutralne, dzięki czemu pojazd wykorzystując energię kinetyczną, stacza się w dół na biegu jałowym. Pozwala to, zależnie od trasy, zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 do 1,0%.
Szczególnie podczas jazdy po wzniesieniach, gdy układ przeniesienia napędu używa wysokich przełożeń (aby obniżyć zużycie paliwa), standardowe skrzynie biegów mają tendencje do przełączania się między najwyższym a kolejnym niższym biegiem, co nie zapewnia optymalnego komfortu kierowcy. Aby wyeliminować ten efekt, opracowano nową funkcję: Fast Shift. Dzięki niej przełączanie między jedenastym i dwunastym biegiem odbywa się bez rozłączania sprzęgła. Dodatkową zaletą jest to, że napęd jest odłączany na krótszy czas, co pozwala zachować pęd i optymalizuje zużycie paliwa.
Pojazdy z manualnymi skrzyniami Ecosplit oraz ze zautomatyzowanymi AS Tronic mogą być wyposażone w Intarder 3 - zintegrowany retarder najnowszej generacji (500 kW), o większej mocy przy niższych prędkościach obrotowych, lepszym rozkładzie siły hamowania i większą skutecznością w dłuższym czasie.
Kabina do 12,6 m sześc.!
Dzięki przemyślnemu zamontowaniu silnika i układu chłodzenia w ramie pojazdu podłoga kabiny nie uległa żadnym zmianom. Kierowca musi pokonać jedynie trzy aluminiowe stopnie przypominające schody. Nisko umieszczona podłoga sprawia, że kabina Super Space Cab serii XF jest najbardziej przestronną konstrukcją na rynku, a jej łączna objętość wynosi ponad 12,6 m sześc. Ponadto dzięki niskiej podłodze kierowca ma dobre pole widzenia.
We wnętrzu wprowadzono wiele udoskonaleń. Nowe fotele Paccar oferują znaczne możliwości regulacji i jeszcze wyższy poziom komfortu. Poprawiono położenie pedałów, wprowadzając wiszący pedał hamulca, aby ułatwić obsługę i zapewnić większą wnękę na stopy.
Przeprojektowano kierownicę i dodano nowy centralny panel informacyjny na desce rozdzielczej, który został wyposażony w nowe funkcje i nowy, kolorowy wyświetlacz. Duży ekran zapewnia dobrą czytelność. Nowe przełączniki zostały pogrupowane według funkcji.
Nowa geometria układu kierowniczego zapewnia jego bardziej precyzyjną i bezpośrednią pracę, co przekłada się na stabilność, szczególnie podczas pokonywania zakrętów i zmiany pasa ruchu.
Układ kontroli stabilności pojazdu zapobiega złożeniu się zestawu bądź wywrotce. Na liście wyposażenia można znaleźć tempomat adaptacyjny i układ ostrzegania przed uderzeniem w przeszkodę przodem pojazdu oraz układ hamowania awaryjnego.
Produkcja nowych pojazdów rozpocznie się wiosną 2013 r. Jak poinformował nas Zbigniew Kołodziejek, szef marketingu DAF Trucks Polska, pierwsze dostawy ciągników siodłowych rozpoczną się na początku drugiego kwartału 2013, a podwozi - na początku trzeciego kwartału przyszłego roku. Pierwsze wrażenia z jazdy wskazują na obiecującą karierę nowego modelu DAF-a.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.