Wiadomości z rynku

niedziela
28 kwietnia 2024

Pełzanie na budowie

Napęd hydrostatyczny w równiarkach
28.12.2012 00:00:00
Czy pełny napęd hydrostatyczny sprawdzi się w równiarkach? Podczas tegorocznych targów Infrastruktura firma Mista zaprezentowała nowy model innowacyjnej równiarki drogowej - RD130 FHD. Jest to maszyna klasy lekkiej, z napędem hydrostatycznym kół wszystkich trzech osi.
Pełny napęd hydrostatyczny w równiarce to rozwiązanie raczej nie stosowane jeszcze przez innych producentów takich maszyn. Albo produkują równiarki z napędzanymi tylko kołami tylnych osi, za pośrednictwem tradycyjnego układu - skrzynia biegów i wały napędowe (np. Komatsu), albo stosują napęd hydrostatyczny jako dodatkowy (oprócz dieslowskiego na tylne koła) tylko do napędu przednich kół. Dla przykładu, najnowsze równiarki samobieżne Volvo - G930B, G940B, G946B i G960B też mają napęd na wszystkie koła trzech osi, ale oczywiście na tył za pośrednictwem przekładni 8- lub 11-biegowej, gdzie oprócz biegów szybkich (do jazdy i odśnieżania) przewidziano biegi wolniejsze do precyzyjnego wyrównywania. Tylko napęd przednich kół w równiarkach Volvo jest hydrostatyczny.
Jak poinformował nas Rafał Koszałka, regionalny szef sprzedaży w firmie Komatsu, marka ta na rynku europejskim oferuje dwa modele samobieżnych równiarek (CE). W maszynach tych zastosowano w pełni automatyczną skrzynię biegów z przekładnią hydrokinetyczną wyposażoną w blokadę, a przeniesienie napędu odbywa się za pomocą zmiennika momentu. Układ ten charakteryzuje się m.in. dużą mocą roboczą, przy zapewnieniu najlepszego stosunku mocy do prędkości jazdy. Co ważne, przekazywana moc przy małych prędkościach nie powoduje zadławienia (blokady) silnika. Operator ma możliwość wyboru optymalnego trybu napędu, uwzględniającego aktualne środowisko pracy maszyny. Nie ma też potrzeby ciągłego operowania sprzęgłem
Jeżeli chodzi o napęd hydrostatyczny to Komatsu rozwiązanie takie stosuje tylko w maszynach o małej masie eksploatacyjnej (spycharki do 13 ton, ładowarki do 15 ton), zaś w maszynach cięższych bardziej sprawdziło się zastosowanie napędu hydrokinetycznego.
Na bazie znanej RD 130
Mista dotychczas miała w ofercie równiarek m.in. maszynę RD 130, z klasycznym napędem, z silnikiem wysokoprężnym Cummins QSB 4.5 o mocy 130 KM, skrzynią przekładniową automatyczno-manualną, sterowaną elektronicznie (6/3), produkcji ZF Passau, typu powershift. Na jej bazie powstała innowacyjna równiarka.
Jak powiedział nam Krzysztof Trybuch, główny specjalista ds. sprzedaży w firmie Mista, w przeniesieniu napędu wyeliminowano skrzynię biegów i wały napędowe i uzyskano jednocześnie jego wyższą sprawność. Cała siła z diesla - taki sam Cummins o mocy 130 KM (Tier 3) kierowana jest przez pompy hydrauliczne do silników przy kołach, a z tyłu umieszczonych na belce. Układ hydrostatyczny pozwala na wykorzystanie większego zakresu pracy silnika spalinowego, zapewnia stabilną pracę w całym zakresie, także przy niskich obrotach i łatwiejszą ochronę przed przeciążeniem. Zaletą jest też płynna zmiana prędkości jazdy, zwłaszcza przy wykonywaniu pracy wymagającej stabilnej prędkości.
Dokładna, lekka i oszczędna
Równiarka z napędem hydrostatycznym jest lepiej dostosowana do wykonywania dokładnych prac ziemnych, odśnieżania, prac z wykorzystaniem osprzętu wymagającego bardzo wolnej jazdy (pełzania). Jak zapewnia producent, jednocześnie obniżono zużycie paliwa w porównaniu z maszyną z klasycznym napędem spalinowym i poziom emitowanego hałasu. Przyczyniło się do tego m.in. obniżenie masy i gabarytów maszyny. O ile zwykła równiarka RD130 ma masę 11.300-12.100 kg (w zależności od kompletacji) to hybrydowa tylko do 10.400 kg.
Nowa równiarka na życzenie może być wyposażona w lemiesz przedni prosty skrętny o długości 3.080 mm lub nieobrotowy o długości 2.500 mm, zrywak tylny 5-zębowy, spulchniacz montowany za przednią osią (9-zębowy), systemy sterowania niwelacją w różnych konfiguracjach (laser, ultradźwięki, GPS, tachimetr), elektroniczny system pomiaru zużycia paliwa, układ centralnego smarowania i kamerowy monitoring obszarów roboczych.
Wszystko zweryfikuje rynek
Kiedy zapytaliśmy o ocenę nowego pomysłu firmy Mista przedstawiciela konkurencyjnej marki, odpowiedział oględnie, że atrybutem najbardziej cenionych na rynku maszyn budowlanych i drogowych jest klasyczny napęd, niemniej nie zamierzał dyskredytować pomysłu Misty. Producent ze Stalowej Woli przedstawił zalety nowego rozwiązania. Czy będzie miało wady i jakie to okaże się podczas dłuższej eksploatacji.
Podstawowe parametry Mista RD130 FHD
* Silnik wysokoprężny Cummins QSB 4.5 o mocy 130 KM, Tier 3. * Masa do 10.400 kg. * Hydrostatyczny układ napędu jazdy na wszystkie koła 6x6, prędkość do 40 km/h. * Hydrostatyczny układ hamowania o zwiększonej sprawności (hamulce wielotarczowe). * Układ hydrauliczny typu Load-Sensing wykorzystujący pompę tłokową. * Łamana rama, dwuczęściowa. * Kabina ROPS, klimatyzowana. * Lemiesz środkowy pełnoobrotowy, z hydraulicznym wysuwem bocznym, ustawianiem kąta nachylenia i pochylenia oraz hydraulicznym systemem zabezpieczającym przed przeciążeniem w układzie obrotu lemiesza.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.