Wiadomości z rynku

środa
24 kwietnia 2024

Bezpieczniej i oszczędniej z ACC i LGS

Testy euroFOT systemów montowanych w pojazdach MAN
18.01.2013 00:00:00
Europejskie testy euroFOT potwierdzają pozytywne działanie montowanych w pojazdach MAN elektronicznych systemów wspomagania pracy kierowcy w ruchu drogowym.
Testy wykazały, że montowane w pojazdach MAN systemy wspomagania pracy kierowcy nie tylko zwiększają bezpieczeństwo ruchu na drogach, ale również mają pozytywny wpływ na zużycie paliwa.
7,5 mln km "pod lupą"
W czteroletnim projekcie badawczym uczestniczyło 57 pojazdów ciężarowych MAN należących do 21 firm spedycyjnych. W pojazdach kursujących na długich trasach w Europie zainstalowane były dwa systemy wspomagania pracy kierowcy: tempomat adaptacyjny (ACC) i asystent pasa ruchu (Lane Guard System - LGS). W ramach testu przejechały one ponad 7,5 mln km. W tym czasie badano działanie elektronicznych systemów wspomagania kierowcy w ruchu drogowym pod kątem bezpieczeństwa, wpływu na środowisko, korzyści oraz ich akceptacji przez kierowcę. Trwające 16 miesięcy testy polowe realizowane były w trzech etapach. Przeanalizowano najpierw jazdę bez systemów wspomagania pracy kierowcy, a następnie przy zastosowaniu tempomatu adaptacyjnego (ACC) oraz asystenta pasa ruchu (LGS). Dodatkowo zebrano subiektywne uwagi kierowców pozwalające na uzyskanie informacji na temat praktycznego znaczenia różnych systemów wspomagania i korzyści wynikających z ich stosowania.
Pojazdy ciężarowe zostały wyposażone w specjalną pamięć zapisującą na bieżąco parametry jazdy i przekazującą zapisane dane do centralnego serwera projektu w celu ich dalszej obróbki. Zgromadzone dane zostały przeanalizowane i zinterpretowane wspólnie z partnerami uczestniczącymi w projekcie i z ekspertami MAN. Zarówno wyniki testu terenowego, jak i opinie kierowców wyraźnie potwierdzają pozytywny wpływ montowanych przez niemieckiego producenta systemów wspomagania kierowcy na sytuację na drogach.
Wyniki testu polowego
Zastosowanie tempomatu adaptacyjnego (ACC) pozwoliło na ograniczenie o ponad 35 procent krytycznych zdarzeń na drodze, na przykład nagłego wymijania czy silnego hamowania. Ilość przypadków, w których dwa jadące za sobą pojazdy znalazły się w krytycznej odległości, została średnio zredukowana o 50 procent. Na odcinku około 600 km, który na długich trasach pokonywany jest z reguły w ciągu jednego dnia, w przypadku pojazdów bez tempomatu adaptacyjnego występuje średnio sześć zdarzeń krytycznych. Dzięki zastosowaniu tego urządzenia liczbę tę udało się zredukować do zaledwie jednego zdarzenia. System ACC zapewnia także bardziej ekologiczną jazdę ze względu na ograniczenie zużycia paliwa prawie o 2 proc. przy równoczesnym wzroście średniej prędkości o ponad 1 proc.
Zastosowanie asystenta pasa ruchu (LGS) ułatwiło jazdę bez przekraczania własnego pasa ruchu i poprawiło wygodę kierowania pojazdem. System LGS miał także pozytywny wpływ na gotowość kierowcy do sygnalizowania migaczem zamiaru zmiany pasa jazdy.
Wyniki wywiadów z kierowcami
Ankietowani kierowcy potwierdzają pozytywne wyniki uzyskane podczas testów polowych. Aż 94 procent kierowców uznało, że tempomat adaptacyjny w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa jazdy. 77 procent ankietowanych przyznało, że system ACC zwiększa także komfort jazdy. Zdecydowana większość ankietowanych kierowców korzysta z tempomatu adaptacyjnego tak często, jak jest to możliwe, głównie podczas jazdy na autostradach i drogach krajowych. Kierowcy docenili również pozytywną rolę tempomatu adaptacyjnego podczas jazdy na odcinkach dróg, gdzie obowiązuje zakaz wyprzedzania oraz podczas jazdy nocą i w złych warunkach atmosferycznych. W tych warunkach pomocny okazał się też asystent pasa ruchu (LGS). Kierowcy uznali, że przy zakupie nowego pojazdu ciężarowego najważniejsze powinno być jego wyposażenie w tempomat adaptacyjny. Generalnie ankietowani kierowcy uznali ACC za najważniejszy system wspomagania kierowcy w pojeździe.
Tempomat adaptacyjny ACC i asystent pasa ruchu LGS oferowane są już w pojazdach klasy ciężkiej i sukcesywnie będą wprowadzane także do autokarów marki MAN i Neoplan. W nowych pojazdach serii TG klasy średniej i lekkiej jest już także dostępny system LGS. Wyniki uzyskane w ramach przeprowadzonych testów polowych firma MAN uwzględni przy optymalizacji i doskonaleniu systemów wspomagania kierowcy. Dane te zostaną również wykorzystane do analizy wymagań dotyczących przyszłych projektów.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.