Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Mercedes-Benz Polska 2012 niewielka poprawa

Wzrost udziału w rynku samochodów użytkowych
22.02.2013 00:00:00
Pomimo tąpnięcia na rynku, spółce Mercedes-Benz Polska udało się utrzymać dobrą pozycję pojazdów użytkowych Mercedes i Fuso: zarejestrowano 6.657 samochodów dostawczych i ciężarowych, co stanowi niewielki wzrost względem roku poprzedniego (6.621 sztuk).
Jak poinformowano na konferencji prasowej, Mercedes-Benz Polska w 2012 roku obroty spółki wyniosły prawie 2,5 mld zł, co oznacza wzrost o 0,6 proc. w porównaniu do 2011 (2.445 mln zł).
Na pogarszającym się rynku
Rynek samochodów ciężarowych po dwóch latach wzrostu zmniejszył się z 16.347 (2011) do 15.810 sztuk w 2012, czyli o 3,3%. Liczba zarejestrowanych ciężarówek Mercedes-Benz spadła natomiast o 1,8% (2.678 pojazdów). Oznacza to wzrost udziału w rynku o 0,3 p. proc. i dalsze umocnienie pozycji marki.
Mercedes-Benz odnotował największy wzrost w segmencie podwozi >16 t. Liczba rejestracji wzrosła tu do 423 sztuk (o 3,8%), zwiększając jednocześnie udział rynkowy o 3,8 p. proc. Szczególny wpływ na ten wynik miały pojazdy do transportu międzynarodowego. Firma zanotowała również wzrost udziałów w segmencie 6-16 t, gdzie mimo spadku liczby zarejestrowanych pojazdów (o 7,9%; 11,6% dla całego rynku) zwiększyła udział do 23,8%. Przedstawiciele niemieckiej marki cieszą się z drugiego miejsca w sprzedaży ciągników siodłowych (1.837 sztuk).
Hitem rynku był nowy Actros - sprzedano 1.000 pojazdów. Tym samym w ub. roku nowy Actros był najchętniej kupowaną ciężarówką Mercedes-Benz. Zalety pojazdu potwierdzili zarówno klienci, jak i kapituły licznych konkursów, nagradzając go nagrodami za ekonomikę, trwałość, a również design. Ok. 10 % klientów zamówiło pojazdy z silnikami normy Euro VI - mimo że będzie ona obowiązywała dopiero od 2014.
W 2012 zadebiutował też Antos, kolejny model z nowej rodziny pojazdów typoszeregu A, opartej na systemie konstrukcji modułowej. Antos został stworzony z myślą o lokalnym transporcie dystrybucyjnym i spotkał się z dużym zainteresowaniem. Pierwsze wydania do klientów odbędą się już w br.
Rok 2012 był natomiast bardzo ciężkim rokiem dla segmentu lekkich aut ciężarowych od 2,5 do 8 ton. Sprzedano ich jedynie 492, co oznacza spadek aż o 34,8%. Mimo to, w segmencie 3,5-6 ton Fuso udało się utrzymać silne, drugie miejsce na rynku (60 pojazdów). Z kolei w segmencie 6-8 t, bardzo mały spadek sprzedaży (4%) pozwolił na zwiększenie udziałów rynkowych z 6,6 do 9,1%.
Popyt na części
Sprzedaż oryginalnych części Mercedes-Benz wzrosła w ubiegłym roku o ok. 4%. Najwyższy przyrost odnotowano w segmencie części do samochodów ciężarowych (10%). W ramach programu BestParts kontynuowano program profesjonalizacji sprzedaży części zamiennych "przez ladę" - nowe certyfikowane serwisy, atrakcyjna komunikacja, stały kontakt z klientami - to działania, które przyczyniają się do dalszego rozwoju tego kanału sprzedaży. Świadczy o tym m.in. rozwój internetowej platformy zakupowej WebParts skierowanej do warsztatów nieautoryzowanych, gdzie w 2012 odnotowano sprzedaż na poziomie 33 mln zł (wzrost o prawie 20%).
W serwisie samochodów użytkowych Mercedes zaoferował klientom programy specjalne jak np. "Pogwarancyjne pakiety serwisowe", obejmujące podstawowe czynności przeglądowe i eksploatacyjne (np. wymiana oleju czy wymiana klocków hamulcowych).
Zaoferowano też kierowcom możliwość odebrania upominków za naprawy zrealizowane podczas wizyty w serwisie - dla ponad 10.000 użytkowników była to miła niespodzianka.
Sieć dealerska urosła
W ubiegłym roku otwarto trzy nowe oddziały dealerskie w dziale samochodów użytkowych Mercedes-Benz: Inter-Car II Sp. z o.o. w Świerklanach k. Rybnika - sprzedaż i serwis samochodów dostawczych oraz serwis samochodów ciężarowych MB, Mercedes-Benz Warszawa Sp. z o.o. w Siedlcach - serwis samochodów dostawczych i ciężarowych MB oraz Mirosław Wróbel Sp. z o.o. w Lubinie - sprzedaż i serwis samochodów dostawczych oraz serwis samochodów ciężarowych MB.
Plany "ciężarowe" na 2013
- Znakomite przyjęcie nowego Actrosa napawa nadzieją i w br. planujemy dalszy wzrost sprzedaży i naszych udziałów w rynku - mówi Sławomir Kwiatkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. - Cały czas w sprzedaży pozostaje Actros III generacji, który w dalszym ciągu znajduje uznanie w oczach klientów. Po sukcesie roku 2012 w segmencie ciągników siodłowych, w którym zajęliśmy drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży, chcemy umocnić naszą pozycję na rynku podwozi.
Po wprowadzeniu dystrybucyjnego Antosa AD 2012 chcemy obecnie zaproponować klientom nowe produkty. Za chwilę pojawi się na rynku nowy pojazd do zadań budowlanych - Arocs. I nie będzie to koniec nowości. Istotnym elementem naszej strategii pozostaje też stałe rozwijanie produktów okołosprzedażowych, takich jak kontrakty serwisowe, wynajem pojazdów czy systemy telematyczne, wśród których szczególne sukcesy odnosi FleetBoard.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.