Wiadomości z rynku

środa
8 maja 2024

W małych traktorach duży duch

Najnowsze oferty lekkich ciągników rolniczych
14 września 2018
Ana­li­zu­jąc dane z reje­stra­cji nowych cią­gni­ków rol­ni­czych w Pol­sce z ostat­nich dwóch lat, można zauwa­żyć, że seg­ment lek­kich maszyn, o mocy do 100 KM usta­bi­li­zo­wał się na pozio­mie tro­chę powy­żej 4.000 sztuk rocz­nie, co sta­nowi około 40 pro­cent wszyst­kich kupo­wa­nych nowych cią­gni­ków w kraju. Pro­du­cenci lek­kich cią­gni­ków mają więc w naszym kraju spory rynek zbytu. Nowo­ści w tym seg­men­cie rynku nie bra­kuje. 
Według przed­sta­wi­cieli marki New Hol­land (CNH Indu­strial Pol­ska), świad­czy to wciąż o dużym roz­drob­nie­niu pol­skich gospo­darstw, wbrew tren­dom Unij­nym, szcze­gól­nie w Euro­pie Zachod­niej, gdzie mniej­sze gospo­darstwa rolne są kon­so­li­do­wane i przej­mo­wane przez więk­sze. Pol­ska jest dość zróż­ni­co­wa­nym regio­nem rol­ni­czym. Oprócz gospo­darstw typowo obsza­ro­wych, wystę­pują liczne hodowle: bydła mlecz­nego, trzody chlew­nej, dro­biu. Wiele z tych gospo­darstw nie prze­kra­cza 20 ha powierzchni. Jeżeli do tego doło­ży­li­by­śmy przy­wią­za­nie emo­cjo­nalne samych rol­ni­ków do swo­jego kawałka ziemi, to szanse na zmianę trendu i nagłe powsta­nie wiel­kich farm sku­pia­ją­cych po kilka-kil­ka­na­ście tysięcy hek­ta­rów, które inwe­stują w duże maszyny, cią­gniki o mocach powy­żej 200 KM są jak na razie odle­głe. 
Wszystko uza­leż­nione jest od eko­no­miki i ren­tow­no­ści tych małych, rodzin­nych gospo­darstw. Jeżeli weź­miemy pod uwagę jed­nost­kowy koszt pro­duk­cji, to oczy­wi­ście będzie on niż­szych na dużej far­mie i tam opła­cal­ność jest wyż­sza. Jed­nak dota­cje unijne, wcho­dze­nie w wąskie spe­cja­li­za­cje upraw i hodowli, trendy eko­lo­giczne oraz fakt, że jakość pro­duk­tów może być wyż­sza daje szanse i moż­li­wo­ści na roz­wój, i utrzy­ma­nie się ich na rynku. 

Eko­lo­giczny bez fil­tra czą­stek sta­łych

Ofe­ro­wane przez firmę Kor­ba­nek cią­gniki Arbos serii 5000 to maszyny z pogra­ni­cza inte­re­su­ją­cego nas seg­mentu – z sil­nikami o mocy od 110 KM (model 5100). Pro­du­cent zwraca uwagę na ich dobre wypo­sa­że­nie i kon­ku­ren­cyjną cenę. Mogą pra­co­wać jako cią­gniki główne, ale spraw­dzą się rów­nież w dużych gospo­darstwach jako cią­gniki pomoc­ni­cze. Z trzy­let­nią gwa­ran­cją na skrzy­nię bie­gów, przed­nią i tylną oś i sil­nik oraz z ser­wi­sem u Kor­banka sta­nowią inte­re­su­jącą ofertę. 
Wer­sja GLOBAL ma skrzy­nię bie­gów 30/30 ze sprzę­głem suchym 13 cali, rewer­sem mecha­nicz­nym i 2-pół­bie­gami prze­łą­cza­nymi pod obcią­że­niem. To maszyny pro­ste w obsłu­dze i w kon­ku­ren­cyj­nej cenie. Wer­sja ADVANCED posiada skrzy­nię bie­gów 45/15 z rewer­sem elek­trohydrau­licznym, 3-stop­niową regu­la­cją agre­syw­no­ści pracy i 3 pół­bie­gami pod obcią­że­niem. Wypo­sa­żona w sprzę­gło mokre, fotel pneu­ma­tyczny. To wer­sja dla bar­dziej wyma­ga­ją­cych gospo­darstw, pole­cana do pracy z łado­waczem czo­ło­wym. 
Obie wer­sje serii 5000 posia­dają w stan­dar­dzie biegi peł­za­jące, radio, kli­ma­ty­za­cję, błot­niki skrętne. Ważną zaletą jest mały pro­mień skrętu, który uła­twia manew­ro­wa­nie na ogra­ni­czo­nej prze­strzeni. Spore jak na tę moc gaba­ryty cią­gnika oraz pompa hydrau­liczna pozwa­lają na roz­sze­rze­nie do pię­ciu par wyjść hydrau­licznych. Wpływa to na uni­wer­sal­ność zasto­so­wa­nia cią­gni­ków tej serii i spra­wia, że można pra­co­wać nawet z cięż­kim sprzę­tem towa­rzy­szą­cym. 
Cała seria 5000 wyróż­nia się na tle kon­ku­ren­cji pro­stotą obsługi, dużym prze­świ­tem kół, 4-słup­kową pano­ra­miczną kabiną o bar­dzo dobrej widocz­no­ści, wyso­kiej jako­ści hydrau­liką. 
Osz­czędny sil­nik ame­ry­kań­skiego pro­du­centa: KOHLER 3404 KDI TCR SCR Tier IV Final o czte­rech cylin­drach został nagro­dzony pre­sti­żo­wym tytu­łem „Die­sel of the Year 2015”. Jest na tyle inno­wa­cyjny, że pro­du­centowi już w 2015 roku udało się osią­gnąć naj­now­sze normy emi­sji spa­lin Tier 4 Final bez uży­cia fil­tra czą­stek sta­łych. To ozna­cza mniej­szą liczbę ele­men­tów, które mogą ulec kosz­tow­nej awa­rii (wymiana takiego ele­mentu może kosz­to­wać nawet 4.000 euro). 
Realny udźwig tyl­nego podno­śnika w serii 5100 (cia­gnik waży 4.720 kg) to 4.000 kg, nato­miast przedni podno­śnik unie­sie 2000 kg. 
Cechą wyróż­niająca jest też cie­kło­kry­sta­liczny, 7-calowy wyświe­tlacz na desce roz­dziel­czej. Poka­zuje on nie­zbędne para­me­try cią­gnika. Kolumna kie­row­nicy jest regu­lo­wana w dwóch płasz­czy­znach. 
Arbos serii 5000 można dopo­sa­żyć indy­wi­du­al­nie w pod­ze­społy, któ­rych użyt­kow­nik potrze­buje w swoim gospo­darstwie. Do naj­czę­ściej wybie­ra­nego przez klien­tów wypo­sa­że­nia dodat­ko­wego należy sie­dzi­sko pasa­żera, zaczep auto­ma­tyczny prze­sta­wiany wyso­ko­ściowo oraz trzy pary wyjść hydrau­licznych. Po za tym cią­gnik można dopo­sa­żyć w przedni TUZ i WOM oraz przed­nią parę wyjść hydrau­licznych. Łado­wacz czo­łowy dopa­so­wany do cią­gni­ków serii 5000 pro­du­ko­wany jest przez dwie firmy – Hydra­met i Stoll, które firma Kor­ba­nek może dokom­ple­to­wać na życze­nie. 
Kor­ba­nek ofe­ruje także cią­gniki sadow­ni­cze i spe­cja­li­styczne ARBOS serii 4000F PRO (60–75 KM); 4000 AF (80-102 KM); 4000 F (80-102 KM) oraz 4000 Q (102 KM). Na szcze­gólną uwagę zasłu­guje spe­cja­li­styczny model 4000 Q (102 KM) – niski, mało­ga­ba­ry­towy, mul­ti­funk­cyjny cią­gnik o dużej mocy, napę­dzany sil­nikiem Gene­ral Motors VM 4 Cyl TIER III B – pole­cany m.in. do pracy w kur­ni­kach, obo­rach i sadach. Ma dwie pompy hydrau­liczne o wydatku do 99 l/min z moż­li­wo­ścią roz­ło­że­nia na osiem par wyjść hydrau­licznych z przodu i z tyłu. Mały pro­mień skrętu ok. 2,3 m i sze­rokość 1.470–1.560 mm uła­twiają pracę na ogra­ni­czo­nej powierzchni. 

Uni­wer­salny, z cało­rocz­nym poten­cja­łem 

Firma CASE IH ofe­ruje od nie­dawna nowy model lek­kiego cią­gnika Far­mall A. Jak to okre­śla pro­du­cent, to uni­wer­salny cią­gnik z cało­rocz­nym poten­cja­łem. 
Cią­gniki te zapro­jektowane są z naci­skiem na zwrot­ność, kom­pak­towe wymiary, pro­stotę obsługi oraz wysoki współ­czyn­nik moc/masa. Pole­cane są do prac ogól­nych w gospo­darstwie, m.in. z osprzę­tem, łado­waczem czo­ło­wym czy jako śro­dek trans­portu. Dyspo­nują mak­sy­malnym udźwi­giem 2.700 kg (3.000 kg z zewnętrz­nym siłow­ni­kiem). To maszyny eko­no­miczne i nie wyma­ga­jące dużych nakła­dów kon­ser­wa­cyj­nych. 
Cią­gniki Far­mall A dostępne są w trzech wer­sjach mocy – 55, 65 i 75 KM. Są lek­kie i zwrotne. Napę­dzane są oszczęd­nym sil­nikom o pojem­no­ści 2,9 litra, z ukła­dem wtry­sku paliwa Com­mon Rail. Sil­niki te zapew­niają stały dostępny zakres mocy od 1.900 do 2.300 obr. /min, nato­miast mak­sy­malny moment obro­towy (odpo­wied­nio 258, 291 i 341 Nm) dostępny jest już przy 1.400 obr. /min. Niska, wyno­sząca 600 godzin, czę­sto­tli­wość wymiany oleju obniża koszty ser­wi­so­wa­nia. Prze­kład­nia została zapro­jek­to­wana z myślą o wyko­ny­wa­niu sze­regu prac, począw­szy od lek­kich prac polo­wych po prace wyko­ny­wane w obej­ściu i za pomocą łado­wacza czo­ło­wego. 
4-słup­kowa rama kabiny zapew­nia bar­dzo dobrą widocz­ność po bokach cią­gnika i krań­co­wych punk­tów narzę­dzi, a także uła­twia manew­ro­wa­nie wokół budyn­ków. 
Dzięki ukła­dowi hydrau­licznemu gene­ru­ją­cemu prze­pływ oleju o natę­że­niu 47 litró­w/min, Far­mall A zapew­nia pełną moc hydrau­liczną w tyl­nym ukła­dzie zawie­sze­nia narzę­dzi oraz w zawo­rach hydrau­liki zewnętrz­nej. Użyt­kow­nik może się rów­nież prze­ko­nać o szyb­kiej i efek­tyw­nej dyna­mice pracy układu, zapew­niającej bły­ska­wiczną reak­cję narzę­dzi na ele­menty ste­ru­jące cią­gnika. 
Prze­kład­nia 8x8 z mecha­niczną prze­kładnią nawrotną o mak­sy­mal­nej
pręd­ko­ści 30 km/h sta­nowi wypo­sa­że­nie seryjne w mode­lach z napę­dem 2WD. Cią­gniki z napę­dem na 4 koła wypo­sa­żone są w prze­kładnię 12P/12T z mecha­niczną prze­kładnią nawrotną w wer­sji 40 km/h z opcją bie­gów peł­za­nia 20P/20T, umoż­li­wia­jącą poru­sza­nie się z pręd­ko­ścią do 100 m/h. Prze­kład­nia Power­shut­tle 12P/12T do obsługi bie­gów jazdy do przo­du­/w­stecz­nych bez uży­cia sprzę­gła dostępna jest jako opcja. 
WOM o pręd­ko­ści 540 obr. /min dostępny jest w stan­dar­dzie, nato­miast dla narzę­dzi wyma­ga­ją­cych peł­nej pręd­ko­ści, ale nie­ko­niecz­nie dużej mocy dostępna jest opcja 540/540E obr. /min, umoż­li­wia­jąca obsługę narzę­dzi o pręd­ko­ści obro­to­wej 540 obr. /min przy niż­szych obro­tach sil­nika. Dla narzę­dzi, w któ­rych pręd­kość pracy powinna być dosto­so­wana do pręd­ko­ści jazdy, dostępny jest rów­nież wariant 540/540E z funk­cją syn­ch­ro­ni­za­cji z pręd­ko­ścią
jazdy. 

W trudno dostępne miej­sca

W wąskich budyn­kach czy na stro­mych zbo­czach potrzebny jest cią­gnik w odpo­wied­nim for­ma­cie. CLAAS ELIOS z nisko poło­żo­nym środ­kiem cięż­ko­ści i nie­wielką wyso­ko­ścią odnaj­duje się w miej­scach nie­osią­gal­nych dla tra­dy­cyj­nych cią­gni­ków. Łado­wacz czo­łowy, elek­tro­niczne zawory hydrau­liczne i przedni WOM posze­rzają moż­li­wo­ści jego zasto­so­wa­nia. 
Pro­du­cent zwraca uwagę na bar­dzo korzystny sto­su­nek masy do mocy, od 33,8 kg/KM, mały pro­mień zawra­ca­nia 3,47 m i świetną widocz­ność z obu kabin dzięki dużej powierzchni szyb. 
Wyda­tek hydrau­liki 59 l lub 85 l dla tyl­nego podno­śnika i zawo­rów ste­ru­ją­cych (do trzech mecha­nicz­nych lub czte­rech elek­trycz­nych zawo­rów hydrau­licznych). Tylny WOM 540, 540/540 ECO lub 540/1000. Trzy warianty do wyboru: plat­forma, kabina ze szkla­nym dachem lub bez. Pro­po­no­wany jest mecha­niczny lub elek­troniczny podno­śnik tylny z mak­sy­malnym udźwi­giem wyno­szą­cym 3,2 t oraz opcjo­nalny zin­te­gro­wany przedni podno­śnik z udźwi­giem 2,8 t, przedni WOM 1000 lub 540 ECO. Dostępna jest też kon­sola do łado­wacza czo­ło­wego Claas. 
ELIOS dostępny jest w czte­rech wer­sjach (210, 220, 230 i 240) z 4-cylin­drowymi sil­nikami FPT o pojem­no­ści 3,4 l, o mocy od 76 do 103 KM (mak­sy­malny moment obro­towy odpo­wied­nio od 309 do 406 Nm), dys­po­nu­ją­cymi nowo­cze­sną tech­no­lo­gią wtry­sku oszczę­dza­jącą paliwo, z wyso­kim ciśnie­niem wtry­sku Com­mon Rail 1600 bar. Wypo­sa­żane są w wen­ty­la­tor wisko­tyczny, tur­bo­sprę­żarkę, chłod­nicę powie­trza doła­do­wa­nia. Speł­niają wyma­ga­nia normy emi­sji spa­lin Stage IIIB (Tier 4i) dzięki fil­trowi czą­stek sta­łych, kata­li­za­to­rowi DOC i zewnętrz­nemu, chło­dzo­nemu, wtór­nemu obie­gowi spa­lin (EGR). 
Jak zapew­nia pro­du­cent, pełny moment obro­towy w sze­ro­kim zakre­sie liczby obro­tów zapew­nia stałą moc i jej roz­wi­nię­cie wtedy, gdy jest ona konieczna. Praca z niską liczbą obro­tów oraz mak­sy­malnym momen­tem obro­towym z WOM ECO pozwala oszczę­dzić paliwo, a praca ze zna­mio­nową liczbą obro­tów oraz wyko­rzy­sta­niem peł­nej rezerwy mocy także nie sta­nowi pro­blemu. Wysoka moc eli­mi­nuje też koniecz­ność czę­stej zmiany bie­gów. 
ELIOS jest seryj­nie wypo­sa­żony w pod­grze­wacz powie­trza sil­nika. Opcjo­nal­nie dostępne jest elek­tryczne wspo­ma­ga­nie roz­ru­chu zim­nego sil­nika, które w niskich tem­pe­ra­tu­rach gwa­ran­tuje nie­za­wodny i łagodny roz­ruch do minus 30 st. C. 
Dzięki CPM (Claas Power Mana­ge­ment) ELIOS 240 dys­po­nuje mocą więk­szą o 11 KM przy pra­cach z WOM i w trans­por­cie powy­żej 13 km/h. Pole­cany jest m.in. do prze­wozu z wyko­rzy­sta­niem dużych przy­czep oraz prac z sze­ro­kimi maszy­nami do zbioru pasz. Mimo kom­pak­to­wego for­matu ELIOS w wer­sji 240 impo­nuje mocą i otwiera sze­ro­kie spek­trum zasto­so­wań. Pro­du­cent zwraca uwagę na sto­su­nek masy do mocy wyno­szący 33,8 kg/KM. 
Dostępne są cztery warianty prze­kładni: 12 P/12 T z mecha­nicz­nym prze­łą­cza­niem nawrot­nym, 24 P/24 T z mecha­nicz­nym prze­łą­cza­niem nawrot­nym i wspo­ma­ga­niem, 24 P/24 T z mecha­nicz­nym prze­łą­cza­niem nawrot­nym i dwustop­niowym prze­łą­cza­niem pod obcią­że­niem TWINSHIFT oraz 24 P/12 T z prze­łą­cza­niem nawrot­nym REVERSHIFT i dwustop­niowym prze­łą­cza­niem pod obcią­że­niem TWINSHIFT 1
Napęd na cztery koła jest akty­wo­wany przy­ci­skiem. W celu wyeli­mi­no­wa­nia nie­po­trzeb­nego zuży­cia opon napęd na cztery koła włą­cza się lub wyłą­cza auto­ma­tycz­nie przy pręd­ko­ści 14 km/h. 
24 biegi dają pręd­ko­ści jazdy odpo­wied­nie do każ­dej pracy. Mini­malna pręd­kość jazdy 500 m/h jest moż­liwa przy zna­mio­no­wej licz­bie obro­tów. Prze­łą­cza­nie TWINSHIFT pod obcią­że­niem uru­cha­miane jest jed­nym naci­śnię­ciem palca. Przy prze­łą­cza­niu nawrot­nym REVERSHIFT można szybko zapo­mnieć o pedale sprzę­gła, to wygodna funk­cja przy pra­cach z łado­waczem czo­ło­wym do szyb­kiej i łagod­nej zmiany kie­runku. 
Sze­roko otwie­rane drzwi, wygodne uchwyty i samo­oczysz­cza­jące się stop­nie uła­twiają wej­ście do kabiny. Liczne moż­li­wo­ści usta­wie­nia fotela i kie­row­nicy zapew­nią każ­demu ope­ra­to­rowi wygodną pozy­cję. O wię­cej kom­fortu zadbają pneu­ma­tyczna amor­ty­za­cja fotela i kli­ma­ty­za­cja. Pod­czas prac w ochro­nie roślin użyt­kow­nika chroni filtr z węglem aktyw­nym, zastę­pu­jący zwy­kły filtr powie­trza kabiny. 
Duże powierzch­nie szyb zapew­niają bar­dzo dobrą widocz­ność. Pano­ra­miczna tylna szyba kabiny pozwala bez prze­szkód widzieć dołą­czone maszyny na ich peł­nej sze­rokości oraz obser­wo­wać wnę­trze budynku albo podwó­rze pod­czas prac w gospo­darstwie. Cztery reflek­tory robo­cze dbają o oświe­tle­nie obszaru pracy w ciem­no­ściach lub nie­do­świe­tlo­nych budyn­kach. 
Szklany dach gwa­ran­tuje pra­wie nie­ogra­ni­czony widok na podnie­siony łado­wacz czo­łowy. 
W wer­sji z plat­formą, bez kabiny, pałąk bez­pie­czeń­stwa jest skła­dany, co pozwala wjeż­dżać do pomiesz­czeń o wyso­ko­ści do 1,92 m. Z opcjo­nal­nym, skie­ro­wa­nym do dołu tłu­mi­kiem ELIOS swo­bod­nie poru­sza się w niskich szklar­niach, budyn­kach oraz na plan­ta­cjach. 

Dla gospo­darstwa, do lasu i sadu

FHU Elrol, wyłączny dys­try­bu­tor marki Lovol w Pol­sce, wpro­wa­dza we wrze­śniu 2018 r. do sprze­daży nowe modele cią­gni­ków tej marki. Są to trzy cią­gniki małej mocy z napę­dem 4x4 serii M, tj. Lovol M254 o mocy 25 KM, Lovol M354 o mocy 35 KM i Lovol M504 o mocy 50 KM. 
Maszyny nowej serii M wypo­sa­żone zostały w sil­niki speł­niające aktu­alną normę emi­sji spa­lin Euro IIIA, elek­tro-hydrau­liczny napęd wałka WOM o pręd­ko­ści 540/1000 obr/min, syn­ch­ro­ni­zo­waną skrzy­nię bie­gów z rewer­so­rem mecha­nicz­nym, suche 1-stop­niowe sprzę­gło, mocną i wydajną hydrau­likę 2-sek­cyjną. Wszyst­kie trzy wypo­sa­żane są w napęd 4x4 włą­czany mecha­nicz­nie. 
Całość ukryta pod nowym desi­gnem maski i wypo­sa­żona w nowo­cze­sną, 4-słup­kową pano­ra­miczną kabinę (halo­geny przód i tył) z wen­ty­la­cją i ogrze­wa­niem (M504 posiada kli­ma­ty­za­cję w opcji). Kom­fort pracy popra­wia mon­to­wane seryj­nie sie­dzi­sko firmy Gram­mer z amor­ty­za­cją mecha­niczną. Cią­gniki Lovol serii M, jak zapew­nia impor­ter, ofe­ro­wane będą w atrak­cyj­nych cenach. 
LOVOL M254 napę­dzany jest 3-cylin­drowym sil­nikiem EURO IIIA, o poj. 1.532 ccm, o mocy 25 KM przy 2.350 obr. /min (mak­sy­malny moment obro­towy – 90 Nm przy 1.650 obr. /min). Skrzy­nia bie­gów – z rewer­sem mecha­nicz­nym 8+8. WOM – włą­czany elek­trohydrau­licz­nie, 540/1.000 obr. /min. Układ hydrau­liczny – 2-sek­cyjny, 18,5 Mpa, wydaj­ność pompy 26 l/min (wyj­ścia hydrau­liczne – 4 szt. EURO). Udź­wig podno­śnika – 700 kg na koń­ców­kach. 
Model M354 napę­dza jed­nostka 4-cylin­drowa (4L22T) EURO 3, o poj. 2.156 ccm, o mocy 35 KM przy 2.350 obr. /min (mak­sy­malny moment obro­towy – 120 Nm przy 1.650 obr. /min). Skrzy­nia bie­gów – syn­ch­ro­ni­zo­wana z rewer­sem 8+8. WOM – 540/1.000 włą­czany elek­tro-hydrau­licz­nie. Układ hydrau­liczny – 42 l/min, 2-sek­cyjny, 18,5 Mpa (wyj­ścia hydrau­liczne – 4 szt. EURO). Udź­wig podno­śnika – 800 kg na koń­ców­kach. 
LOVOL M504 wypo­sa­żany jest w sil­nik 4-cylin­drowy EURO IIIA, o poj. 3170 ccm, o mocy 50 KM przy 2.400 obr. /min (mak­sy­malny moment obro­towy – 186 Nm przy 1.600 obr. /min). Skrzy­nia bie­gów – syn­ch­ro­ni­zo­wana z rewer­sem mecha­nicz­nym 12+12. WOM: 540/1.000 włą­czany elek­tro-hydrau­licz­nie. Układ hydrau­liczny – 45 l/min, 2-sek­cyjny, 16Mpa (wyj­ścia hydrau­liczne – 4 szt. EURO). Udź­wig podno­śnika – 2.200 kg na koń­ców­kach, 1.400 kg w odle­gło­ści 610 mm. 
W wypo­sa­że­niu dodat­ko­wym prze­wi­dziano m.in. przedni TUZ, przedni WOM, łado­wacz czo­łowy, regu­lo­wany zaczep tylny Schar­mul­ler, zabu­dowę leśną, ogu­mie­nie typu gar­den lub prze­my­słowe. Na cią­gniki udzie­lana jest gwa­ran­cja na 24 mie­siące lub 1000 mth

Osz­czędne nie tylko spa­la­nie

– Jako pro­du­cent cią­gni­ków rol­ni­czych wciąż uwa­żamy, że seg­ment cią­gni­ków ok. 100 KM mocy jesz­cze przez długi czas będzie zna­czący w Pol­sce – twier­dzą przed­sta­wi­ciele CNH Indu­strial Pol­ska, firmy ofe­ru­ją­cej cią­gniki New Hol­land. – Wciąż inwe­stu­jemy i roz­wijamy pro­dukty na potrzeby tego rynku. W swo­jej ofer­cie cią­gni­ków typowo rol­ni­czych z prze­działu 75-115 KM posia­damy aż 13 róż­nych modeli z 5 serii, w nie­zli­czo­nej ilo­ści dostęp­nych kon­fi­gu­ra­cji. Jeste­śmy jed­nym z nie­wielu, jeżeli nie jedy­nym pro­du­cen­tem posia­dającym tak bogatą ofertę w tym seg­men­cie. 
W 2017 roku w ofer­cie New Hol­land poja­wiła się nowa seria lek­kich cią­gni­ków o mocy od 75 do 114 KM – T5 Uti­lity skła­da­jąca się z pię­ciu modeli. Cała seria speł­nia naj­now­sze normy regu­la­cji UE doty­czące poziomu emi­sji spa­lin (Tier 4A), czy normy TMR – doty­czą­cej bez­pie­czeń­stwa pracy. 
Seria T5 UTL jest dostępna z sze­ro­kim wybo­rem prze­kładni napę­do­wych. Pod­sta­wowa prze­kład­nia 12x12 Syn­chro Shut­tleTM ofe­ruje tra­dy­cyjne dzia­ła­nie ze zmianą bie­gów do przodu. Model 12x12 Hydrau­lic Power­shut­tle zapew­nia zmianę kie­runku za dotknię­ciem palca, bez potrzeby odry­wa­nia rąk od kie­row­nicy. Prze­kład­nia Split Com­man­dTM sta­nowi wybór do dzia­łań wyma­ga­ją­cych dokład­nego dopa­so­wa­nia pręd­ko­ści do aktu­al­nych warun­ków i spe­cy­fiki pracy. Nowa prze­kład­nia 24x24 Dual Com­man­dTM wypo­sa­żona w power­shift split­ter Hi-Lo przy peł­nym obcią­że­niu, zapew­nia dużą wydaj­ność. 
Ofertę hydrau­liki przy­go­to­wano dla róż­nych potrzeb klien­tów. W stan­dar­do­wych zada­niach rol­nych dosko­nale spi­suje się pompa o wydaj­no­ści 48 l/min z osobną pompą ser­wi­sową o wydaj­no­ści 28 l/min. Opcja Mega­Flo­wTM dostar­cza 64 l/min do głów­nej pompy oraz 36 l/min do pompy ser­wi­so­wej. To zapew­nia potrzebną moc do pracy np. z łado­waczem czo­ło­wym. Klienci mogą dopa­so­wać pakiet hydrau­liczny do swo­ich potrzeb. Seria T5 UTL ofe­ruje dwa stan­dar­dowe zawory zdalne tylne oraz dwa zawory środ­kowe, zaś liczbę połą­czeń hydrau­licznych można zwięk­szyć do ośmiu dzięki opcjo­nalnemu roz­dzie­la­czowi. 
Impo­nu­jący udźwig tyl­nego podno­śnika TUZ wyno­szący 4.400 kg z siłow­ni­kami wspo­ma­ga­ją­cymi pozwala na pracę z cięż­kim osprzę­tem, a 3-stop­niowy WOM wypo­sa­żony w pręd­ko­ści ECO i pręd­kość uza­leż­nioną od pręd­ko­ści jazdy spra­wia, że cią­gnik znaj­duje wiele zasto­so­wań. To wszystko redu­kuje zuży­cie paliwa, popra­wia pro­duktywność i wszech­stron­ność. 
Sil­nik FPT Indu­strial o pojem­no­ści 3,4 litra, wypo­sa­żony jest w układ Com­mon Rail. Mocny i cichy, roz­wija 75-114 KM oraz 457 Nm momentu obro­to­wego. Mak­sy­malną moc osiąga już przy 1.900 obr. /min i jest ona dostępna aż do 2.300 obr. /min., w naj­czę­ściej sto­so­wa­nym zakre­sie pracy. Zarzą­dza­nie pręd­ko­ścią obro­tową sil­nika z usta­wie­niem dwóch szyb­ko­ści zapew­nia szyb­szą pracę w polu, zwięk­szając pro­duktywność ope­ra­tora. Przy dobrym sto­sunku mocy do masy, wyno­szą­cym 31,6 kg/KM, T5 UTL redu­kuje ryzyko ubi­cia ziemi i zużywa mniej paliwa. Wpływ na nie­wiel­kie zuży­cie paliwa mają rów­nież takie funk­cje jak tryb jazdy ECO z pręd­ko­ścią 40 km/h, ogra­ni­cza­jący rów­nież hałas w kabi­nie. Poza oszczęd­no­ściami zwią­za­nymi z niskim spa­la­niem, docho­dzą wyjąt­kowo dłu­gie odstępy mię­dzy ser­wi­so­wa­niem, wyno­szące nawet do 600 godzin pracy. 
Prze­stronna kabina Visio­nVie­wTM zapew­nia wyjąt­kową widocz­ność dookoła. Pano­ra­miczne szyby, sze­rokokątne lusterka, wąskie słupki kon­struk­cyjne, nowego typu ramię przed­niej wycie­raczki, któ­rej kąt pracy wynosi 200 stopni wpły­wają na kom­fort jazdy oraz podno­szą poziom bez­pie­czeń­stwa w pracy zarówno ope­ra­tora jak i osób znaj­du­ją­cych się w oto­cze­niu. Pracę z łado­waczem uła­twia dostępne sze­ro­kie okno dachowe oraz wysoka, pano­ra­miczna przed­nia szyba z wąskim wspor­ni­kiem łączą­cym z dachem. W opcji dostępne są różne fotele, aż do wer­sji luk­su­so­wej z zawie­sze­niem pneu­ma­tycznym. Do tego wydajna kli­ma­ty­za­cja, pro­ste w obsłu­dze radio, wtyczka do gniazda AUX na odtwa­rzacz MP3. 

Zwrotne i łatwe w obsłu­dze

Cią­gniki Kom­pakt marki STEYR są lek­kie, zwrotne i ela­styczne. Wypo­sa­że­nie w reno­mo­wane roz­wią­za­nia tech­no­lo­giczne więk­szych cią­gni­ków spraw­dzi się nie­mal przy każ­dej pracy. Sil­niki o mocy od 58 do 114 KM oraz zna­ko­mity sto­su­nek mocy do masy są gwa­ran­tem opty­malnej efek­tyw­no­ści. 
Kom­paktowe cią­gniki STEYR od nie­dawna dostępne są z wyjąt­kową dźwi­gnią Mul­ti­con­trol­ler. Co wię­cej, wszyst­kie modele można rów­nież zamó­wić z ogu­mie­niem 34’’, które zapew­nia więk­szą moc pocią­gową we wszyst­kich pra­cach w gospo­darstwach rol­nych i hodow­lach. 
– Aby uła­twić obsługę róż­nych cią­gni­ków marki STEYR i spra­wić, że będzie jesz­cze wygod­niej­sza, prze­nie­śli­śmy roz­wią­za­nie Mul­ti­con­trol­ler uzna­wane za DNA marki do cią­gni­ków Kom­pakt tak, aby jego kształt i roz­pla­no­wa­nie przy­po­mi­nały te znane z serii Multi. Nowa uni­wer­salna dźwi­gnia sta­nowi wyjąt­kową funk­cję w tym seg­men­cie maszyn – pod­kre­śla Sła­wo­mir Zaremba, pro­duct mar­ke­ting mana­ger marki STEYR. 
Dźwi­gnia Mul­ti­con­trol­ler uła­twia obsługę cią­gnika dzięki funk­cjom Powerc­lutch, Power­shift oraz przy­ci­skami ste­ro­wa­nia tyl­nym i przed­nim podno­śnikiem. 
– Jeśli cią­gnik Kom­pakt jest wypo­sa­żony w podno­śnik przedni ste­ro­wany elek­tronicznie, naszej uni­wer­sal­nej dźwi­gni można uży­wać rów­nież do jego opusz­cza­nia i podno­sze­nia za pomocą spe­cjal­nego przy­ci­sku z tyłu dźwi­gni do prze­łą­cza­nia pomię­dzy podno­śnikiem przed­nim i tyl­nym – tłu­ma­czy S. Zaremba. 
Mon­to­wany na osi cią­gnika elek­tronicznie ste­ro­wany podno­śnik przedni zapew­nia nie­spo­ty­kaną dotych­czas łatwość wyko­ny­wa­nia prac takich jak kosze­nie trawy. Dzięki zasto­so­wa­niu zaworu ciśnie­nio­wego EFH regu­luje nacisk narzę­dzi przed­nich. Umoż­li­wia to ope­ra­to­rowi regu­la­cję naci­sku w stre­fie styku narzę­dzia bez wysia­da­nia z kabiny. Czuj­nik obcią­że­nia EFH auto­ma­tycz­nie wykrywa zmiany naci­sku narzę­dzi na podłoże na nie­rów­nym tere­nie i odpo­wied­nio podnosi lub opusz­cza je, aby utrzy­mać stały nacisk. Na przy­kład pod­czas kosze­nia zapew­nia to lep­szą jakość trawy, ponie­waż pozo­sta­ło­ści gleby nie tra­fiają do kiszonki, co prze­kłada się na wyż­szą jakość mleka, sku­tecz­niej­szą ochronę gleby, spraw­niej­sze kie­ro­wa­nie cią­gnikiem oraz więk­szą wygodę dla ope­ra­tora. Ponadto moż­li­wość regu­la­cji obcią­że­nia osi przed­niej zwięk­sza bez­pie­czeń­stwo ope­ra­tora i uła­twia kie­ro­wa­nie cią­gnikiem na wznie­sie­niach, ponie­waż pozwala unik­nąć zno­sze­nia pojazdu na boki. 
Sprzę­gło Powerc­lutch w mode­lach Kom­pakt od 4075 do 4115 zapew­nia pro­stą obsługę bez koniecz­no­ści naci­ska­nia pedału sprzę­gła. 
Kom­pakt w wer­sji S został zapro­jek­to­wany wspól­nie z klien­tami. Ten model cha­rak­te­ry­zuje się dużą zwrot­no­ścią, widocz­no­ścią oraz opty­malną obsługą. Jest eko­no­miczny, lekki a jed­no­cze­śnie prze­stronny i mocny jak więk­sza maszyna. 
Do prze­stron­nej kabiny z pła­ską podłogą z łatwo­ścią można wejść z każ­dej strony. Ergo­no­miczne ele­menty obsłu­gowe, wygodne fotele dla ope­ra­tora i instruk­tora, wyśmie­nita izo­la­cja aku­styczna i układ wen­ty­la­cji i kli­ma­ty­za­cji zapew­niają odpo­wied­nie śro­do­wi­sko pracy. Nato­miast otwie­rane szyby przed­nie, tylne i boczne, oraz okno dachowe z osłoną prze­ciw­sło­neczną zapew­niają bar­dzo dobrą widocz­ność we wszyst­kich kie­run­kach. 
Nowy 4-cylin­drowy sil­nik F5C firmy FPT z ukła­dem wtry­sko­wym com­mon rail roz­wija swoją pełną moc już przy eko­no­micznych 1.800 obr/min. Pomaga to nie tylko ogra­ni­czyć zuży­cie paliwa, lecz ponadto zapew­nia mniej­szy poziom hałasu i wibra­cji, co prze­kłada się na więk­szy kom­fort jazdy. 
To tur­bo­do­ła­do­wana jed­nostka o pojem­no­ści 3,4 l (poziom emi­sji Stage IIIB), o mocy 58 KM lub 65 KM. 
W zależ­no­ści od zada­nia i zasto­so­wa­nia maszyny do wyboru są różne wer­sje prze­kładni napę­do­wych, aby zapew­nić opty­malne prze­no­sze­nie momentu obro­to­wego z sil­nika na koła napę­dowe i WOM. Prze­kład­nia stan­dar­dowa 
– 12 x 12 Syn­chroshift zapew­nia mak­sy­malną pręd­kość jazdy do przodu 
– 40 km/h. W opcji prze­wi­dziano Power­shut­tle oraz biegi peł­za­jące. 
Cią­gniki Kom­pakt S posia­dają w wypo­sa­że­niu wytrzy­mały mecha­niczny układ regu­la­cji zaczepu (MHR), nato­miast w mode­lach 4075 – 4115 do wyboru jest albo mecha­niczny albo elek­troniczny układ regu­la­cji zaczepu (EHR). 
W ukła­dzie hydrau­licznym – pompa o sta­łym wydatku. Mak­sy­malny udźwig to 2.500kg, zaś udźwig wg normy OECD, w całym zakre­sie przy 610 mm – 2.100 kg. 
Pro­mień skrętu modelu Kom­pakt S równy tylko 3,82 m spra­wia, że radzi on sobie świet­nie na małej prze­strzeni. Po naci­śnię­ciu dwóch peda­łów hamulca układ hamul­cowy OptiStop auto­ma­tycz­nie włą­cza napęd na cztery koła. Rów­nież opcjo­nalne hamulce tar­czowe w osi przed­niej zapew­niają bez­pieczne hamo­wa­nie w 4 kołach. Elektrohydrau­liczna blo­kada mecha­ni­zmu róż­ni­co­wego lub mecha­nizm róż­ni­cowy o ogra­ni­czo­nym pośli­zgu gwa­ran­tują pełną trak­cję w każ­dych warun­kach. 

Nie­mal jak w samo­cho­dzie

W pełni modu­łowa budowa cią­gni­ków VALTRA nowej serii A4 pozwala na dosto­so­wa­nie maszyny do wła­snych potrzeb. 
Pro­du­cent zapew­nia o ergo­no­mii wio­dą­cej w tej kla­sie cią­gni­ków oraz o niskim pozio­mie hałasu wyno­szą­cym 75 dB. Kom­paktowa i prze­stronna kabina ofe­ruje wię­cej miej­sca tam, gdzie jest ono potrzebne. Wydajne ogrze­wa­nie i kli­ma­ty­za­cja zapew­niają wygodne warunki pracy. 
Kabina w kształ­cie klina pozwala na pracę na cia­snych podwó­rzach i uła­twia ście­ka­nie wody, zsu­wa­nie się śniegu oraz gałęzi. Aby uła­twić wyko­ny­wa­nie wielu zadań jed­no­cze­śnie, seria A dostępna jest z popu­larną prze­kładnią Val­tra PowerShut­tle wypo­sa­żoną w łatwą w uży­ciu pozy­cję par­ko­wa­nia. Kie­row­nica jest wypo­sa­żona w łatwy w uży­ciu mecha­nizm odchy­la­nia ste­ro­wany peda­łem (łatwy dostęp do fotela). 
Nowy pro­jekt ramy kabiny opiera się na zakrzy­wio­nych pro­fi­lach i głę­boko tło­czo­nych ele­men­tach uży­wa­nych w samo­cho­dach. Dzięki temu uzy­skano sztyw­niej­szą kon­struk­cję wolną od drgań i dodat­ko­wego hałasu. Wysoka jakość wyko­na­nia pozwo­liła na uzy­ska­nie wyjąt­ko­wej szczel­no­ści drzwi i okien. 
3,3-litrowe i 4,4-litrowe sil­niki AGCO Power są przy­ja­zne dla śro­do­wi­ska i ciche, jed­no­cze­śnie zapew­niając wysoki moment obro­towy przy sze­ro­kim zakre­sie pręd­ko­ści. W wer­sji z podwo­ziem S (roz­staw osi 2.250 mm) dostępne są sil­niki o mocy 75, 85 lub 95 KM. To nowe trzy­cy­lin­drowe jed­nostki z serii Com­pact. Z podwo­ziem w roz­mia­rze M (roz­staw osi 2.430 mm) koja­rzone są sil­niki o mocy 100 lub 110 KM. To nowe czte­ro­cy­lin­drowe jed­nostki z serii Com­pact. 
W obu wer­sjach podwo­zio­wych z sil­nikami współ­pra­cuje prze­kład­nia Val­tra Power Shut­tle (lub prze­kład­nia mecha­niczna) 12+12R. Aby zapew­nić dobre prze­ło­że­nie siły nowych sil­ników na podłoże wypo­sa­żono pojazdy serii A w nową, wydajną prze­kładnię – 12 bie­gów do przodu i dwa zakresy bie­gów wstecz­nych. Sześć bie­gów nadaje się do zakresu pręd­ko­ści od 4 do 12 km/godz., typo­wego do pracy w tere­nie. Opcja z bie­giem peł­za­ją­cym pozwala na poru­sza­nie się z pręd­ko­ścią 0,09 km/godz. (1.400 obr. /min), co czyni skrzy­nię bie­gów wszech­stronną. 
Val­tra sama pro­du­kuje naj­waż­niej­sze ele­menty cią­gni­ków. Inte­li­gentne podwo­zie, wytrzy­mała prze­kład­nia i prze­stronna kabina to wła­sne pro­jekty fir­mowe i kon­struk­cje. Moc cią­gni­ków z serii A pozwala na pracę z płu­giem, a ich zwrot­ność na kar­mie­nie zwie­rząt. Bar­dzo dobra widocz­ność umoż­li­wia pre­cy­zyjną pracę, a wie­lo­funk­cyj­ność pozwala na korzy­sta­nie z osprzętu wyma­ga­jącego dużej mocy. Pro­du­cent zwraca uwagę na łatwość obsługi prze­kładni i codzien­nej obsługi cią­gnika: spraw­dza­nie ilo­ści paliwa i innych pły­nów ma zaj­mo­wać dosłow­nie chwilę. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.