Wiadomości z rynku

poniedziałek
6 maja 2024

Chomik kierowcą, prezes kaskaderem

Niezwykłe eksperymenty Volvo Trucks
13.12.2013 00:00:00
Volvo Trucks ostatnio zadziwia spektakularnymi eksperymentami, które w sposób dosadny zaświadczają o wyjątkowej konstrukcji nowego modelu samochodu budowlanego tej marki - FMX. W rolach głównych podczas nietypowych pokazów występowali: prezes Volvo Trucks i... chomik. Prezes Volvo Trucks w roli kaskadera Prezes Volvo Trucks, Claes Nilsson, nie zawahał się stanąć na samochodzie ciężarowym zwisającym w powietrzu na wysokości 20 metrów i zagrać główną rolę w filmie, w którym testowano nowe samochody Volvo dla budownictwa.
Volvo Trucks ostatnio zadziwia spektakularnymi eksperymentami, które w sposób dosadny zaświadczają o wyjątkowej konstrukcji nowego modelu samochodu budowlanego tej marki - FMX.
W rolach głównych podczas nietypowych pokazów występowali: prezes Volvo Trucks i... chomik.
Prezes Volvo Trucks w roli kaskadera
Prezes Volvo Trucks, Claes Nilsson, nie zawahał się stanąć na samochodzie ciężarowym zwisającym w powietrzu na wysokości 20 metrów i zagrać główną rolę w filmie, w którym testowano nowe samochody Volvo dla budownictwa.
- Muszę przyznać, że miałem duszę na ramieniu i sam dziwiłem się nie mniej niż inni, na co się zdecydowałem. Nie wspinam się i nie lubię wysokości, ale obiecałem zaprezentować ten wyczyn kaskaderski i nie mogłem się tak po prostu wycofać - powiedział prezes Claes Nilsson.
Claes Nilson spędził prawie dwie godziny, stojąc na przednim panelu samochodu ciężarowego Volvo FMX, który został podniesiony ponad 20 metrów nad poziom wody w porcie w Göteborgu.
- Oczywiście było wiele powtórek, gdyż filmowanie jest czasochłonnym zadaniem. Było dosyć chłodno - około 8 stopni powyżej zera - a wiatr wiał z prędkością 10 metrów na sekundę, więc po chwili ręce miałem nieźle zmarznięte. Ale wszystko poszło bardzo dobrze - dodał C. Nilsson.
- Celem tego filmu, którego tytuł brzmi "The Hook" (Hak), było pokazanie, że przedni hak holowniczy może wytrzymać większe obciążenia niż te, którym jest poddawany normalnie. Miało to podkreślić siłę i jakość naszych samochodów ciężarowych przeznaczonych dla branży budowlanej. I nie można tego pokazać dobitniej, niż unosząc w górę 15-tonowy samochód ciężarowy za jego własny hak holowniczy - wyjaśnił C. Nilsson.
Film został nakręcony z helikoptera. Wszystko zostało wcześniej przygotowane w najdrobniejszych szczegółach.
To nie pierwszy raz, kiedy firma Volvo Trucks filmuje spektakularne testy, pokazujące cechy jej samochodów ciężarowych. Film "The Ballerina Stunt" ("Wyczyn baleriny") po pojawieniu się w Internecie w sierpniu ubiegłego roku stał się popularny na całym świecie. Umieszczony na You Tube film, w którym Faith Dickey balansuje na stalowej linie rozpiętej pomiędzy dwoma samochodami ciężarowymi jadącymi z pełną prędkością, obejrzało ponad siedem milionów internautów. Celem filmu było pokazanie zwiększonej stabilności i sterowności nowych samochodów ciężarowych Volvo przeznaczonych do transportu długodystansowego.
- Od tamtej pory wprowadziliśmy cztery nowe modele samochodów ciężarowych. Mamy w planie poddanie ich różnym testom w nadchodzących miesiącach, a ich celem będzie zademonstrowanie ulepszonej charakterystyki każdego z tych modeli. I to nie będą zwykłe, typowe testy, jakie przeprowadzaliśmy - mogę zapewnić, że w tej branży jeszcze nikt wcześniej nie zrobił czegoś takiego - dodał Claes Nilsson.
Film "The Hook" jest dostępny pod adresem: http://youtu.be/Jf_wKkV5dwQ. Jak został nakręcony można zobaczyć na: http://www.youtube.com/watch?v=6tPMvYw9yEY.
Volvo Dynamic Steering, czyli chomik kieruje FMX
Kilka miesięcy po rynkowej premierze nowej serii FH, Volvo Trucks przedstawiło kolejne nowatorskie rozwiązanie techniczne. Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo) łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej. Rezultatem jest wyjątkowa precyzja kierowania, zapewniająca kierowcy samochodu ciężarowego większe bezpieczeństwo oraz bardziej komfortową i przyjemną jazdę.
- Ta opatentowana technologia zapewnia kierowcom korzyści w każdych warunkach jazdy. Na drodze szybkiego ruchu aktywny układ kierowniczy gwarantuje niezrównaną stateczność kierunkową pojazdu. Z kolei przy małych prędkościach możliwe jest kierowanie, nawet w pełni obciążonym samochodem ciężarowym, dosłownie jednym palcem - mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
Najważniejszą innowacją w Volvo Dynamic Steering jest elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, rozwija maksymalny moment obrotowy 25 Nm i jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę.
- Zadaniem silnika elektrycznego jest zapewnianie właściwych reakcji na kole kierownicy w każdej sytuacji. Na przykład, gdy układ, za pośrednictwem czujników, wykryje zamiar kierowcy jazdy na wprost, automatycznie eliminuje jakiekolwiek zakłócenia zwrotne na kole kierownicy, pochodzące od nierówności drogi - wyjaśnia Gustav Neander, menedżer projektu ds. Volvo Dynamic Steering. - Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny wzmacnia efekt wspomagania, dzięki czemu kierowanie samochodem ciężarowym staje się wyjątkowo łatwe. Nawet mocno obciążonym pojazdem budowlanym, poruszającym się w trudnym terenie, można kierować bez najmniejszego wysiłku.
Inną zaletą Volvo Dynamic Steering jest automatyczne ustawianie kół w pozycji na wprost także podczas cofania. Układ tłumi wstrząsy wywołane nierównościami drogi, takimi jak szczeliny czy ubytki nawierzchni. Przekłada się to na większą precyzję utrzymywania toru jazdy, ponieważ kierowca nie musi bezustannie wprowadzać korekt kołem kierownicy. Układ ten eliminuje też niemal wszystkie minimalne ruchy kołem kierownicy, które są nie do uniknięcia na współczesnych drogach. System ma zdolność adaptacji - szybko wykrywa efekt oddziaływania mocno wyprofilowanej (wypukłej) nawierzchni drogi lub bocznego wiatru i automatycznie go kompensuje, tak, aby kierowca mógł po prostu utrzymywać kierunek jazdy na wprost, bez potrzeby kontrowania kierownicą.
Dynamic Steering jest także korzystny pod względem przeciwdziałania najczęściej występującym urazom wśród kierowców samochodów ciężarowych. Kierowcy samochodów ciężarowych stanowią duży odsetek w statystykach schorzeń zawodowych. Blisko czterech na dziesięciu kierowców samochodów ciężarowych, co tydzień uskarża się na ból pleców, szyi, barków lub ramion. Udoskonalony układ kierowniczy przeciwdziała tego typu problemom, pozwalając kierowcy rozluźnić się podczas jazdy.
W filmie "Wyczyn chomika" technologia ta została poddana testowi polegającym na umożliwieniu kierowania samochodem ciężarowym chomikowi ważącemu 175 gramów. Test przeprowadzono w kamieniołomach w hiszpańskim mieście Ourense. Specjalnie zaprojektowany kołowrotek dla chomika dołączono do koła kierownicy. Kierowca-kaskader obsługiwał pedał przyspieszenia i hamulce, a także pilnował, aby chomik jechał we właściwym kierunku, kusząc go marchewką. Na filmie widać, jak samochód ciężarowy bezpiecznie jedzie po pełnej zakrętów, wąskiej i nierównej drodze w kamieniołomie.
Film "Wyczyn chomika" odniósł wielki sukces w serwisie Youtube i został wyświetlony 3,4 mln razy w ciągu zaledwie jednego tygodnia. Można go obejrzeć na: http://youtu.be/7N87uxyDQT0.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.