Wiadomości z rynku

czwartek
25 kwietnia 2024

Chłodzona za pomocą CO2

Testują pierwszą taką naczepę na świecie
20.12.2013 00:00:00
Brytyjska sieć sklepów Sainsbury przeprowadza pierwsze na świecie testy ekologicznej naczepy chłodzonej dwutlenkiem węgla, wyposażonej w agregat Carrier NaturaLINE.
Stosowanie nowej technologii ma ograniczyć emisję CO2 w stopniu porównywalnym do zmniejszenia liczby samochodów na drogach o 34 tys.
Sainsbury współpracuje z Carrier Transicold w ramach dwuletnich testów ekologicznej technologii chłodniczej w transporcie drogowym. Wykorzystuje przy tym zmodyfikowaną wersję agregatu Carrier NaturaLINE, który był pierwotnie opracowany dla potrzeb kontenerów morskich i przeszedł rygorystyczne próby na morzu w 2012 r.
David Appel, prezes Carrier Transicold: - NaturaLINE został po raz pierwszy na świecie zamontowany na naczepie. Ścisła współpraca z Sainsbury, jednym z naszych największych odbiorców w Europie, stwarza firmie Carrier wspaniałą możliwość wzmocnienia wiodącej pozycji w stosowaniu technologii przyjaznych środowisku oraz sprawdzenia nowoczesnych rozwiązań na drodze. Urządzenia wykorzystujące CO2 jako czynnik roboczy nie naruszają warstwy ozonowej i nie powodują ocieplenia klimatu, co jest bardzo dobrą wiadomością dla tych, którym ekologia leży na sercu.
Brytyjska sieć sklepów Sainsbury wykorzystuje naczepę do transportu ładunków, wymagających niskiej temperatury. Sainsbury jest pierwszą siecią detaliczną w Wielkiej Brytanii, która z własnej inicjatywy rezygnuje ze stosowania szkodliwych czynników chłodniczych (HFC). W 2011 r. dostosowała swoje magazyny chłodnicze do wykorzystywania CO2, a do 2014 zmodyfikuje systemy chłodnicze w 250 sklepach. Obecnie już 160 spośród nich używa czynnika naturalnego. W urządzenia chłodnicze wykorzystujące dwutlenek węgla wyposażane są wszystkie nowe placówki.
Nick Davies, kierownik transportu Sainsbury: - Nowa technologia wykorzystująca dwutlenek węgla znacznie redukuje nasz wpływ na zmiany klimatyczne. Mamy nadzieję, że odegra ważną rolę w ograniczeniu emisji dwutlenku węgla. Ściśle ją monitorujemy i jeśli wykaże swoje zalety w ramach naszego programu modernizacji, pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 70 tys. ton, w porównaniu z obecnie używaną przez nas flotą naczep.
Sainsbury ostatnio rozszerzyło swoją flotę pojazdów dwupaliwowych. Obecnie liczy ona 51 pojazdów. Emitują one o 25% mniej CO2. Jest to jedna z największych pro-ekologicznych flot pojazdów w Wielkiej Brytanii. Tworzą ją ciężarówki zasilane na dwa sposoby: olejem napędowym i bio-metanem pozyskiwanym z odpadów organicznych. Rocznie każda z ciężarówek emituje do atmosfery około 41 ton dwutlenku węgla mniej.
Zgodnie z planem zrównoważonego rozwoju 20x20 Sainsbury chce zmniejszyć emisję CO2 w transporcie z magazynów do sklepów o 35% do 2020 r., a do 2030 ograniczyć ją o 50%, w porównaniu ze stanem z 2005 r. i to pomimo zwiększenia skali działalności sieci.
Agregat NaturaLINE
Firma Carrier Transicold przedstawiła urządzenie NaturaLINE w roku 2011. Był to pierwszy na świecie agregat do kontenerów, który wykorzystywał wyłączenie naturalny czynnik chłodniczy. Pojawił się w ciągu roku, po ogłoszeniu informacji o rozwijaniu tej technologii. Jest to jeden z najciekawszych projektów firmy Carrier w ostatnich latach, mający szereg innowacyjnych rozwiązań, które wspólnie sprawiają, że agregat jest ekologiczny i osiąga wysoką wydajność.
NaturaLINE otrzymał prestiżową nagrodę "New Product Innovation 2011" serwisu "International Freighting Weekly" oraz wyróżnienie "Innovation Technology of the Year 2012" magazynu "Containerisation International".
Podczas tych testów Sainsbury wykorzystuje jedyną na świecie, zmodyfikowaną wersję agregatu NaturaLINE. Jest on zamontowany na miejskiej naczepie dystrybucyjnej Gray & Adams, o długości 10,8 m wykorzystywanej na trasie między magazynem w Elstree, a sklepami położonymi w regionie Greater London.
Naturalny czynnik chłodniczy CO2, znany również jako R-744 nie niszczy powłoki warstwy ozonowej. Jego potencjał tworzenia efektu cieplarnianego (Global Warming Potential - GWP) równy 1, jest znacznie niższy niż konwencjonalnych czynników R-134a oraz R-404A, dla których wynosi odpowiednio 1300 i 3260. GWP dwutlenku węgla jest niższe nawet niż innych czynników chłodniczych pochodzenia naturalnego, takich jak propan czy amoniak. Nawet wyciek CO2, nie wywołuje negatywnych skutków dla środowiska naturalnego.
Od przeszło 40 lat firma Carrier Transicold jest liderem w swojej dziedzinie i dostarcza klientom na całym świecie systemy chłodnicze i generatory prądu oraz urządzenia dla transportu pojazdami dostawczymi, ciężarówkami i naczepami. Carrier Transicold jest częścią UTC Climate, Controls & Security, która wchodzi w skład United Technologies Corp., wiodącego dostawcy systemów i urządzeń dla budownictwa i aeronautyki.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.