Wiadomości z rynku

Autor: BM
Zdjęcia: producent
Auto Market Truck, nr /2014 (988)
z dnia 2014-01-03

Wozidło buszujące w kopalni soli

Maszyny budowlane
Wozidło buszujące w kopalni soli

Wozidło Doosan DA 30 WIG przed załadunkiem

Od ponad roku Doosan DA 30 WIG pracuje przy wydobyciu soli, kilometr pod ziemią w kopalni KGHM "Polkowice - Sieroszowice". Jak wozidło przegubowe radzi sobie w tak ekstremalnym środowisku? W kopalni, kilkaset metrów pod ziemią, na łącznej powierzchni 176 km kw., prowadzone są prace przy wydobyciu soli.
Od ponad roku Doosan DA 30 WIG pracuje przy wydobyciu soli, kilometr pod ziemią w kopalni KGHM "Polkowice - Sieroszowice". Jak wozidło przegubowe radzi sobie w tak ekstremalnym środowisku?
W kopalni, kilkaset metrów pod ziemią, na łącznej powierzchni 176 km kw., prowadzone są prace przy wydobyciu soli. W takim miejscu potrzebne są mocne i niezawodne maszyny. Wozidło Doosana służy tu do transportu surowca. W sumie pod ziemią znajduje się sześć wodzideł tego producenta. Wnętrze kopalni, widok codzienny każdego górnika, na osobach z zewnątrz potrafi zrobić wrażenie.
W kopalni pracuje jedna z najmocniejszych maszyn kopalnianych na świecie. To kombajn Sandvik AM-85P. Aby prace mogły przebiegać sprawnie, należy nie tylko surowiec pozyskać, ale również go przetransportować. I tu pojawia się rola dla wozidła Doosan DA30 WIG, które pracuje przy kombajnie od ponad roku. Pojazd dostarczyła firma Wigropol z Polkowic. Jest ona subdilerem marki Doosan, specjalizującym się w maszynach przeznaczonych do kopalni.
Na pytanie, w jakich najbardziej ekstremalnych warunkach miało okazję pracować wozidło przegubowe, odpowiada Marek Gruchała, pełnomocnik kierownika oddziału spraw mechanicznych w "Polkowicach-Sieroszowicach":
- Tutaj każda sytuacja jest ekstremalna. Maszyna pracuje pod ziemią, w bardzo wysokiej temperaturze i ogromnym zapyleniu, stale wystawiana jest na ciężkie próby. Dla bezpieczeństwa, zastosowano zabudowę osłon i barierek do przejazdów przez tamy gumowe, które mogłyby uszkodzić światła i szyby. Zamontowano także podest dla pomocnika kombajnisty, który kontroluje i steruje załadunkiem soli. Gdy trafiają się naprawdę duże upady, konieczne jest załączenie blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego na wszystkie koła. Maszyna pracuje 15 godzin na dobę. Czasem musi pokonać trzy kilometry w jedną stronę. Bardzo cenimy sobie niską emisję spalin, którą gwarantuje nam zastosowany w maszynie silnik wysokoprężny Scania, spełniający normy Stage IIIB. W korytarzach ilość wydobywających się spalin jest istotna. W trakcie naszych ostatnich badań okazało się, że przy wydechu wozów, ilość cząstek stałych osiąga poziom zdecydowanie poniżej 100 ppm, przy czym norma wynosi 300 ppm, co jest wynikiem imponującym.
Spod kombajnu sól transportowana jest na krater, następnie kruszarkę, dalej na przesiewacze dwupokładowe. Gdy wszystkie wymogi jakościowe zostają spełnione, sól transportowana jest do magazynu. Finalnie sól trafia na drogi w Polsce i w Europie Środkowej. W ciągu roku wydobyto tu 336 tysięcy ton soli.
Obecnie kopalnia posiada osiem wozideł, docelowo ma ich być 10.