Wiadomości z rynku

czwartek
18 kwietnia 2024

Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek

Turbosprężarki
18 sierpnia 2017
Turbosprężarka pracuje w bardzo niekorzystnych warunkach. Wysoka temperatura spalin (nawet 1000 stopni C w pojazdach z silnikiem wykorzystującym zapłon iskrowy), pulsacja ciśnienia oraz duże obroty sprawiają, że część ta narażona jest na awarie. Dodatkowo dochodzą błędy eksploatacyjne. Przedstawiamy najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek.

Problemy ze smarowaniem

Do uszkodzenia turbosprężarek najczęściej dochodzi z powodu problemów ze smarowaniem. W takiej sytuacji rośnie tarcie pomiędzy łożyskiem, a osią wirnika. Może to doprowadzić nie tylko do zniszczenia łożysk, ale także przegrzania się i pęknięcia osi. Przyczyną zwykle jest zużyty filtr oleju i rozcieńczanie go (np. płynem chłodniczym lub paliwem).

Rysy na łożyskach ślizgowych i wałku

Zużycie elementów silnika lub niestaranne naprawy mogą doprowadzić do przedostawania się cząstek metalu do oleju silnikowego. W ten sposób bardzo często zarysowują się łożyska ślizgowe i czopy wałka turbiny.

Uszkodzenia wirnika

Do uszkodzeń wirnika dochodzi, gdy do turbiny dostają się ciała stałe (kurz, piasek, ziemia). Zanieczyszczenia mogą trafić wraz z zasysanym powietrzem, dlatego należy regularnie sprawdzać jakość filtrów. Ciała stałe najczęściej prowadzą do wyginania lub pękania łopatek w wirniku sprężarki. Rzadziej do uszkodzeń wirnika dochodzi, gdy do układu dolotowego silnika przedostają się drobne śrubki.
Łopatki wirnika turbosprężarki mogą ulec wygięciu również pod wpływem zanieczyszczeń ze spalin (np. drobinek z pierścieni, tłoków, świec żarowych lub zaworów).
W przypadku, gdy do uszkodzenia turbosprężarki dojdzie z powodu zanieczyszczeń w oleju, należy pamiętać, że regeneracja lub wymiana turbiny na nową nie wystarczy. Niezbędne jest zlokalizowanie i usunięcie źródła zanieczyszczeń, aby ponownie nie doszło do awarii.

Osad węglowy na wałku

Zbyt wysoka temperatura spalin może prowadzić do cieplnego przeciążenia turbosprężarki. W tym przypadku olej smarny zwęgla się, na wałku osadzają się resztki sadzy i dochodzi do zużycia łożysk.
Przegrzanie cieplne bywa również przyczyną wżerów na tarczy, erozji kadłuba turbosprężarki i zatykania się kanalików doprowadzających olej. Często uszkodzeniu ulegają także uszczelnienia układu.

Problemy ze sterowaniem

Nieprawidłowości w pracy turbosprężarki mogą pojawić się w przypadku, gdy uszkodzeniu ulegnie siłownik podciśnieniowy, który odpowiada za wychylanie łopatek. Najczęściej ulega on korozji i nie reaguje na próby uruchomienia turbodoładowania.

Zatarcie mechanizmów sterujących

W turbosprężarkach ze zmienną geometrią może dojść do zatarcia mechanizmu odpowiadającego za sterowanie łopatkami kierownicy. W takim przypadku dochodzi do starcia dźwigni, łopatki nie wychylają się do odpowiedniego poziomu, a turbosprężarka przestaje się załączać.
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.