Leasing pojazdów w Polsce cieszy się coraz większym powodzeniem. Dotyczy to zarówno pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t (w strukturze rynku transakcje te mają tendencję rosnącą i stanowią już 46,5% – wg danych Związku Polskiego Leasingu za pierwszy kwartał 2018 r. – dane za pierwsze półrocze będą publikowane dopiero na koniec lipca), jak i środków transportu ciężkiego (27,1 proc. udział). Przedsiębiorcy chętnie korzystają z leasingu i pożyczki inwestycyjnej, oferowanej przez firmy leasingowe.
Wartość nowych kontraktów polskich leasingodawców, dotyczących finansowania pojazdów lekkich w I kwartale 2018 r. wyniosła 8,6 mld zł, przy 23,1 proc. dynamice (rok do roku) dla tego segmentu. Od stycznia do końca marca 2018 r., polscy leasingodawcy podpisali także nowe kontrakty, odnoszące się do takich aktywów jak ciągniki siodłowe, naczepy/przyczepy, pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, autobusy, samoloty, statki czy środki transportu kolejowego, o łącznej wartości 5 mld zł. Dynamika segmentu środków transportu ciężkiego po I kwartale br. wyniosła 18,1 proc. (r/r).
Liderem na rynku leasingu pojazdów jest Grupa Idea Getin Leasing – wartość leasingowanych pojazdów po pierwszym kwartale 2018 r. wyniosła w tej firmie, wg danych ZPL, 1.525,4 mln zł netto. Idea Getin Leasing wiedzie prym także w leasingu pojazdów ciężarowych (278,5 mln zł) i ciągników siodłowych (330,9 mln zł) oraz naczep i przyczep (157,5 mln zł).
Z prowadzonego sukcesywnie przez ZPL badania koniunktury branży leasingowej, przeprowadzanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach zrzeszonych w ZPL, wynika, że w II kwartale 2018 r. powinna poprawić się aktywność rynkowa, w zakresie liczby i wartości wpływających wniosków. 43 proc. respondentów spodziewało się wzrostu zatrudnienia i jest to dwa razy liczniejsza grupa w porównaniu do prognoz na I kw. br. Badane firmy oczekiwały wyższego poziomu finansowania we wszystkich segmentach rynku, w szczególności w rynku pojazdów lekkich.
Rośnie optymizm wśród firm transportowych
Ubiegły rok zakończył się dla branży finansowania transportu ciężkiego na lekkim plusie, choć jeszcze w połowie 2017 r. nastroje w branży były wyjątkowo pesymistyczne – transportowcy zmagali się z licznymi ograniczeniami, jak rosnące koszty prowadzenia działalności, brak wykwalifikowanych kierowców, problemy finansowe kontrahentów, dodatkowe opłaty drogowe czy nowe uregulowania prawne, w tym zaostrzone przepisy w Europie, które dotyczyły prac nad Pakietem Mobilności.
– Można było odczuć, że rynek transportu jest już wyraźnie nasycony, jednak w drugiej połowie roku nastąpiło odbicie i przewoźnicy przystąpili do inwestycji – zauważył Waldemar Topiński, dyrektor zarządzający obszarem handlowym w Idea Getin Leasing S. A. – Firmy zaczęły rozwijać tabor, wymieniać stare pojazdy na nowe, zgodne z normą spalania Euro 6, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorstw obsługujących przewozy międzynarodowe.
Czynniki makroekonomiczne, jak rosnący wzrost gospodarczy, wzrost produkcji przemysłowej w Europie oraz eksport sprzyjają polskim przewoźnikom, którzy wykazują wyraźny wzrost popytu na swoje usługi w całej Europie i potrzebują większej liczby środków transportu do obsługi nowych zamówień.
– Szacujemy, że w dalszej perspektywie 2018 r. zapotrzebowanie na polskie usługi transportowe będzie nieprzerwanie rosło, a rodzimy rynek TSL powinien nadal wzrastać. W Idea Getin Leasing będziemy wspierać branżę, proponując nasze innowacyjne produkty dedykowane transportowi, a w konsekwencji – będziemy rozwijać się szybciej niż rynek i tym samym wzmocnimy pozycję lidera finansowania tego segmentu – ocenił Waldemar Topiński.
Im większa firma tym częściej sięga po leasing
Podstawowym źródłem finansowania sektora MŚP są środki własne (80,3 proc. wskazań). Ale już co drugi przedsiębiorca inwestuje dzięki leasingowi – wynika z „Barometru EFL”. Co istotne, świadomość korzyści wynikających z leasingu rośnie wraz z wielkością firmy – z tej formy finansowania korzysta 29 proc. mikro firm, 61 proc. małych firm i aż 73 proc. średnich. Biorąc pod uwagę sektory, na leasing najczęściej decydują się przedsiębiorstwa produkcyjne, transportowe i budowlane.
– Gotówka jako najczęściej wybierane źródło finansowania inwestycji mnie cieszy, gdyż oznacza, że „pracuje” i przyczynia się do wzrostu wartości przedsiębiorstwa – zwrócił uwagę Radosław Kuczyński, prezes EFL. – Żałuję jednak, że wciąż mamy do czynienia z tak dużą dysproporcją pomiędzy najmniejszymi a największymi podmiotami z sektora MŚP, które sięgają po leasing. W tym momencie jest to instrument, po który bez większych przeszkód może sięgnąć nie tylko firma z długoletnią historią zatrudniająca kilkadziesiąt czy kilkaset osób, lecz także młody przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. W takim przypadku korzyści wynikające z leasingu mogą okazać się szczególnie istotne, gdyż nie angażuje on dużych zasobów pieniężnych – poziom wkładu własnego może być równy zeru, nie blokuje zdolności kredytowej podmiotu i, co więcej, pozwala, aby inwestycja zarabiała „sama na siebie” w trakcie umowy leasingowej.
Patrząc na cały sektor MŚP, najczęściej wybieranym źródłem finansowania inwestycji są środki własne (90,3 proc. wskazań). Jednak spoglądając na wielkość podmiotów sytuacja przedstawia się już trochę inaczej. O ile w przypadku mikro i małych firm gotówka wiedzie prym nad zewnętrznymi formami finansowania, o tyle „średniaki” chętniej niż do własnych kieszeni zaglądają do banków lub firm leasingowych. Ze środków własnych korzysta dwie trzecie przedsiębiorstw zatrudniających od 50 do 249 pracowników (66,7 proc.), podczas gdy z kredytu bankowego 8 na 10 (81,7 proc.), a z leasingu 73,3 proc.
Niezmiennie widać też drugą tendencję, zgodnie z którą, im firma zatrudnia więcej pracowników, tym częściej korzysta z leasingu. Podczas gdy wśród mikro firm 29 proc. zarządzających bazuje na leasingu, to wśród małych ten odsetek jest już dwa razy wyższy i wynosi 61 proc., a wśród średnich podmiotów aż 2/3 przedsiębiorców finansuje swoją działalność leasingiem. Wynik ten koresponduje z największym optymizmem wśród „średniaków” dotyczącym planów inwestycyjnych na najbliższe miesiące.
Sporo, bo aż 72,5 proc. przedsiębiorstw korzysta z leasingu w transporcie. W tym przypadku wynika to z faktu, że większość floty pojazdów jeździ właśnie „w leasingu”.
Szybszy dostęp do finansowania
Z badań Leasing Index wynika, że szybkość decyzji i minimum dokumentów to główne kryteria, którymi posługują się klienci przy wyborze oferty leasingowej. BZ WBK Leasing wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i ułatwia uzyskanie finansowania przez zmiany w produktach. Z perspektywy przedsiębiorców oznacza to mniej formalności i krótszy czas oczekiwania na przedmiot leasingu.
– Według naszych obserwacji, popartych wynikami badań Leasing Index, w większości przypadków klienci, przedstawiciele MŚP w Polsce wskazywali, że na wybór dostawcy usług leasingowych ma wpływ atrakcyjność cenowa (35 proc.), ale nie tylko – powiedział Daniel Mrozek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w BZ WBK Leasing. – Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają również uwagę na inne elementy, takie jak dopasowanie oferty do potrzeb przedsiębiorstwa (13 proc.) czy też wybór takiej, która miała przejrzyste i bezpieczne zapisy umowy (11%).
Obsługa klienta zarówno przed, jak i po zawarciu umowy leasingu musi stać na bardzo wysokim poziomie. O ponownym wyborze danej firmy często decyduje zadowolenie klienta z kontaktu z firmą leasingową w trakcie umowy, zwłaszcza gdy coś się dzieje z przedmiotem lub płatnościami.
– Od zawsze działamy zgodnie z zasadą, że zadowolony klient to szansa na rozwój biznesu w przyszłości, co potwierdzają wyniki badań. Ponad 90 proc. przedsiębiorstw z segmentu MŚP ocenia dobrze lub bardzo dobrze współpracę ze swoim leasingodawcą. – podkreślił Daniel Mrozek. – Z myślą o klientach biznesowych doceniających elastyczność i oszczędność czasu, regularnie upraszczamy sposób uzyskania finansowania i przyspieszamy wydawanie decyzji.
Dzięki wprowadzonym zmianom dużo więcej przedmiotów trafiło do zbioru, w którym dla uzyskania finansowania BZ WBK Leasing zmniejszył wymogi dokumentowe, a decyzje zapadają szybciej. Dotyczy to również większej grupy przedmiotów używanych. Podniesiony został poziom zaangażowania maksymalnego w ofercie Autoleasingu, obecnie kwota finansowania pojedynczej transakcji wynosi 150 tys. zł netto zamiast dotychczasowych 120 tys. zł. Autoleasing to finansowanie zakupu nowych pojazdów, z którego mogą skorzystać nawet firmy, które dopiero rozpoczęły swoją działalność, tzw. start-upy. Skala zmian jest duża i może przełożyć się na wzrost liczby szybciej wydawanych decyzji o przyznaniu finansowania – nawet o 30 proc.
– Przy odświeżaniu zasad przyznawania finansowania zwiększyliśmy także dostępność transakcji, dla których nie ma konieczności stosowania zabezpieczenia wekslowego. Dzięki temu dostępność finansowania BZ WBK Leasing jest nie tylko większa, ale również szybsza i wygodniejsza – podkreślił D. Mrozek.
Przetasowania na rynku
W lutym br. spółki leasingowe Idea Leasing S. A. i Getin Leasing S. A. przekształciły się w Idea Getin Leasing S. A. W wyniku fuzji powstała jedna z największych firm leasingowych w Polsce i Europie Środkowej, spółka rozwijająca się znacznie szybciej niż rynek, lider finansowania środków transportu dla firm.
– Połączyliśmy dwie silne, równorzędne, doświadczone organizacje o ponadprzeciętnym potencjale rynkowym – skomentował Marek Bauer, prezes Zarządu Idea Getin Leasing S. A. – Suma najlepszych praktyk biznesowych oraz wysokie kompetencje naszego połączonego zespołu gwarantują klientom dostęp do najszerszej, kompleksowej oferty finansowej dla firm, dodatkowo wzmacnianej możliwościami Idea Banku oraz Getin Noble Banku, które finansują naszą działalność leasingową.
Strategicznym celem Idea Getin Leasing jest dalszy wzrost wyniku finansowego, umocnienie pozycji lidera pod względem wartości i ilości finansowanych pojazdów, rozwój innowacyjnych produktów dla przedsiębiorców oraz pozyskanie nowych partnerów biznesowych.
Przed połączeniem, Idea Leasing działała szczególnie w dwóch segmentach rynku: leasingu oraz zarządzania flotą, koncentrując się przede wszystkim na finansowaniu zakupu środków transportu ciężkiego oraz maszyn i urządzeń. Getin Leasing prowadził natomiast działalność w segmentach: leasingu i sprzedaży kredytów samochodowych, koncentrując się na finansowaniu zakupu pojazdów osobowych. Połączona spółka Idea Getin Leasing S. A. oferuje przedsiębiorcom pełną ofertę, skierowaną zarówno do MSP, jak i podmiotów dopiero rozpoczynających swoją działalność.
Fuzja Idea Leasing S. A. i Getin Leasing S. A. to drugie połączenie spółek leasingowych realizowane wśród podmiotów powiązanych z Grupą Kapitałową Idea Banku w ciągu ostatnich lat. W 2014 r. Idea Bank S. A. nabyła i włączyła w struktury Idea Leasing S. A. jedną z największych polskich firm leasingowych – VB Leasing Polska S. A.
W 2017 r. Idea Getin Leasing S. A. (raportująca do Związku Polskiego Leasingu jako Grupa Idea Getin Leasing) osiągnęła wynik 7,62 mld zł netto udzielonego finansowania, co daje jej 11,4% udziału w rynku leasingu ruchomości. Ubiegłoroczny wynik oznacza wzrost sprzedaży aż o 29,1% w stosunku do 2016 r., przy dynamice rynku leasingu ruchomości ok. 15,6% r/r. Spółka, która rozwija się niemal dwa razy szybciej niż rynek, jest dziś niekwestionowanym liderem finansowania pojazdów, zarówno lekkich – do 3,5 t, jak i środków transportu ciężkiego oraz liderem dynamiki wśród 5 największych firm leasingowych w Polsce.
W 2017 r. Idea Getin Leasing sfinansowała rekordową liczbę ponad 66,1 tys. środków transportu, w tym aż 50,5 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych, co stanowi aż 18,2% całego segmentu pojazdów o do 3,5 t.
Spółka jest także liderem finansowania ciężkich środków transportu, gdzie odnotowuje wzrosty znacznie szybsze niż rynek. W ciągu dwunastu miesięcy 2017 r. wartość sfinansowanych przez Idea Getin Leasing ciągników siodłowych wyniosła 1,27 mld zł (wzrost aż o 22,1% r/r), a naczep i przyczep – 0,63 mld zł (wzrost aż o 23,8% r/r).
Ostatnio, drugi rok z rzędu, Idea Getin Leasing otrzymała tytuł Marki Godnej Zaufania. Marka Godna Zaufania to badanie mające na celu poznanie opinii przedsiębiorców na temat najlepszych marek, produktów i usług skierowanych do biznesu. Głosami przedsiębiorców Idea Getin Leasing została wybrana ponownie na lidera zaufania wśród wszystkich firm z branży leasingowej.
Badanie Marka Godna Zaufania zostało przeprowadzone przez wydawcę miesięcznika „My Company Polska” w styczniu 2018 r. Za realizację i opracowanie badania odpowiadała firma Kantar Millward Brown. Badanie zostało zrealizowane na próbie 951 przedsiębiorców, którzy wymienili łącznie ponad 184 znanych sobie i cenionych marek. Uroczysta gala wręczenia statuetek nagrodzonym firmom odbyła się 5 czerwca w Warszawie.
Używane w leasingu
Leasing jest także wiodącą formą finansowania transakcji dotyczących pojazdów używanych. Tak jest np. w OK TRUCKS, marce zajmującej się sprzedażą i marketingiem używanych pojazdów certyfikowanych przez Iveco. Finansowaniem w tym przypadku zajmuje się Iveco Capital.
Jak powiedział nam Piotr Winiarski, Dyrektor Sprzedaży w OK Trucks, nabywcy korzystają z najmu rocznego lub dwuletniego oraz leasingu trzyletniego. Klient w każdym przypadku płaci raty miesięczne. W najmie rata obejmuje gwarancję na zespół napędowy i układ wydechowy oraz ubezpieczenie. W drugim wariancie najmu uzupełnieniem jest Iveco Mobility Care – tzw. gwarancja mobilności. W przypadku unieruchomienia pojazdu w trasie, w kraju lub za granicą, wszelkie naprawy o wartości do 5 tys. euro, łącznie z holowaniem, pokrywa Iveco. Kolejne możliwości to pełna gwarancja na pojazd, a także objęcie go kontraktem (serwis i naprawy). W takim przypadku użytkownik pojazdu, poza rata miesięczną, musi tylko kupować paliwo, ewentualnie finansować usterki związane z oponami.
Nabywcy w większości decydują się na takie kontrakty. Ich zaletą jest przewidywalność kosztów.
Przy 3-letnim leasingu klient może dowolnie wybierać ze wszystkich dodatkowych opcji. Rata może zawierać tylko spłacany kapitał, który można uzupełnić o ubezpieczenie, dowolną gwarancję, Iveco Mobility Care czy też kontrakt serwisowy.
– Staramy się, żeby nasze usługi spełniamy potrzeby klientów – dodał P. Winiarski. – Leasing lub najem naszych pojazdów to gwarancja spokoju użytkowania. Każdy samochód jest sprawdzany pod względem technicznym przez zewnętrzną firmę. Wyjeżdżając poza bramę naszego punktu sprzedaży nie zostawiamy klientów samym sobie. Oferujemy 24-godzinną opiekę Mobility Care, działającą w całej Europie. Utknąłeś na odludziu? Zadzwoń, naprawimy usterkę, a Ty znów będziesz w trasie!
Z pomocą brokerów
Nabywcy pojazdów mogą sami wybierać firmy leasingowe, ale w wielu przypadkach korzystne jest wsparcie ze strony profesjonalnych doradców, np. firm brokerskich. Przykładem jest FI Finance Polska, w której doradcy porównują oferty największych banków i firm leasingowych oraz starają się zapewnić nabywcy pojazdu najkorzystniejsze warunki finansowania. Oferty przygotowywane są bez dodatkowych kosztów prowizyjnych w oparciu o kalkulacje pozyskiwane od 13 partnerów finansowych.
Firma ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w finansowaniu środków transportu oraz pojazdów osobowych. Oferuje m.in. leasing, kredyt i wynajem długo lub krótkoterminowy. Poprzez sieć partnerów zapewnia możliwość zakupu każdego rodzaju środka transportu bez względu na markę, rodzaj, wiek i specyfikację pojazdu.
W ofercie posiada używane i fabrycznie nowe pojazdy. Dzięki dużej liczbie zamówień i unikalnemu systemowi rabatów, najczęściej dostarcza samochody w cenie niższej niż u autoryzowanych dealerów.
FI Finance Polska oferuje leasing dla nowo założonych przedsiębiorstw już od pierwszego dnia działalności. Deklaruje, że sfinansuje praktycznie każdy pojazd z udziałem własnym na poziomie 10%. Jeżeli klient planuje zakup nowego samochodu osobowego do kwoty 100 tys. zł, a jego firma działa już trzy miesiące, umożliwia się otrzymanie leasingu z udziałem własnym w wysokości 1%.
Firma specjalizuje się w finansowaniu transportu. Współpracuje z siecią dostawców ciągników siodłowych, samochodów ciężarowych oraz naczep. Ponieważ działa na zasadach przedstawicielstwa 13 firm leasingowych, może funkcjonować elastycznie. Nie ogranicza się do przedstawiania klientom oferty jednego „najlepszego” leasingu. Pracownicy zawsze wyjaśniają różnice w warunkach proponowanych przez towarzystwa leasingowe.
Wspólnie z firmą Bus Trans Technik Sp. z o. o., wyłącznym dystrybutorem autobusów i autokarów Otokar na rynku polskim, oferuje partnerski program finansowania pod nazwą OTOKAR Leasing. Oprócz niskich kosztów finansowania autobusów, nabywca otrzymuje korzystne i negocjowane warunki wieloletniego ubezpieczenia komunikacyjnego.
Oferta dotyczy również autobusów używanych, sprzedawanych przez Bus Trans Technik.
Jak twierdzi Paweł Makarewicz, właściciel FI Finance Polska większość firm leasingowych w Polsce traktuje spółki prawa handlowego z kapitałem zagranicznym, jako podmioty podwyższonego ryzyka. Dlatego uzyskanie leasingu jest trudne. W tym przypadku deklaruje: „jeżeli Twoja spółka przekroczyła 2 lata działalności, obiecujemy decyzję kredytową w 24 godziny od momentu otrzymania kompletu dokumentów leasingowych. Umożliwiamy finansowanie do 500 tys. zł z udziałem własnym 5% w oparciu o uproszczone procedury kredytowe. ”
Jako jeden z największych brokerów leasingowych w Polsce FI Finance Polska często posiada możliwość ponadstandardowego obniżania marż leasingowych do poziomów nieosiągalnych przez dealerów samochodowych czy zwykłych pośredników.
– Dzięki dużym wolumenom często możemy obniżać marże, na zasadzie „duży może więcej” – powiedział nam Paweł Markiewicz. – Mamy podpisane umowy o współpracy z różnymi dostawcami, specjalne programy, z negocjowanym, niskim oprocentowaniem, gdzie klient nie ponosi opłat np. za zmiany harmonogramu, rejestrację, za fotoradary, co standardowo bywa ujęte w tabelach opłat i prowizji. Moja firma w tym roku za te dedykowane produkty zdobyła godło Rynkowy Lider Innowacyjności, nadawane przez redakcję Gazety Prawnej – znaleźliśmy się w gronie wyróżnionych potentatów rynkowych.
Firma oferuje preferencyjne stawki na ubezpieczenia ciągników siodłowych, autobusów oraz pojazdów osobowych. Jej przedstawiciele, w zależności od liczby pojazdów, szukają rozwiązań ubezpieczeniowych bazujących na taryfach indywidualnych lub, negocjując, uzyskują atrakcyjne warunki flotowe.
W związku z intensywnym rozwojem sieci sprzedaży FI Finance Polska poszukuje doświadczonych osób zdecydowanych na poprowadzenie niezależnej placówki Grupy FI Finance Polska Sp. z o. o.
– Tworzymy grupę niezależnych partnerów – dodał P. Markiewicz. – W ciagu kilku ostatnich miesięcy otworzyliśmy oddziały w Białej Podlaskiej, w Bielsku-Białej i Toruniu. Wkrótce powinny rozpocząć działalność kolejne placówki. Chcemy mieć co najmniej jeden oddział w każdym województwie.