Kilka miesięcy po zaprezentowaniu bezkompromisowego fastbacka, PEUGEOT ujawnia wersję SW nowego modelu 508. Auto czerpie inspiracje ze świata nadwozi shooting brake i, jak zapewnia producent, łamie wszystkie kanony obowiązujące na konkurencyjnym rynku modeli kombi w segmencie D.
Nowy model ma niską i dynamiczną sylwetkę. Jest wyposażony w najnowszej generacji Peugeot i-Cockpit i cechuje się niewielkim promieniem skrętu. Układ jezdny wpisuje się w pełni w DNA marki i ma zapewniać kierowcy znakomite wyczucie nawierzchni i perfekcyjną kontrolę ruchów nadwozia.
Nowy Peugeot 508 SW zostanie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2018 r., a jego sprzedaż w Europie rozpocznie się w styczniu 2019 r.
Segment zdominowany przez kombi
W Europie segment D liczy 1,4 mln samochodów. W ostatnich dziesięciu latach udział nadwozi typu kombi w tym rynku był nadal największy, pomimo rosnącego wachlarza ofert i typów nadwozi, w tym SUV-ów. Na Starym Kontynencie co trzeci samochód sprzedany w segmencie D to kombi.
Oferta dostępna w tym segmencie dzieli się na tradycyjną ofertę dużych i przestronnych kombi, w większości oferowanych przez producentów samochodów seryjnych, oraz ofertę modeli Premium, która łączy w sobie praktyczność nadwozia kombi z bardziej dynamiczną sylwetką.
Cel marki Peugeot jest jasny. Producent chce stworzyć obiekt pożądania, przełamać tradycyjne kanony oraz zaoferować samochody o atletycznej i nowoczesnej sylwetce, dotychczas zarezerwowanej dla nielicznych producentów segmentu Premium.
Przykuwająca uwagę stylistyka
Podobnie jak w przypadku Peugeota 504, który pojawił się na rynku pięćdziesiąt lat temu, marka zawsze projektuje nadwozia kombi na bazie sylwetki sedana. Dlatego też nowe 508 SW ma wszystkie cechy stylistyki fastbacka. Nowe proporcje nadają jego sylwetce niezwykłą dynamikę. Kombi jest prawie tak niskie jak fastback i ma zaledwie 1,42 m wysokości. To prawie o 6 cm mniej niż 508 SW poprzedniej generacji. Niskie nadwozie zapewnia optymalną aerodynamikę przy zachowaniu wystarczającego miejsca nad głową dla pasażerów na tylnych siedzeniach, zgodnie ze standardami w tym segmencie.
Nowy Peugeot 508 SW ma długość 4,78 m (tylko 3 cm więcej niż fastback i 5 cm mniej niż model poprzedniej generacji).
Unikatowym rozwiązaniem dla modelu kombi zaprojektowanego przez producenta samochodów seryjnych są drzwi z oknami bez obramowania. To pozwala zarówno wyostrzyć i zdynamizować sylwetkę, jak i obniżyć linię szyb. Atena dachowa została usunięta i wykonana w technologii nadruku.
Przód jest identyczny jak w fastbacku. Reflektory wykonane w technologii Full LED uzupełniają opalizujące światła dzienne LED.
Włączone w dzień i w nocy światła automatycznie dostosowują jasność oświetlenia do panujących warunków, a charakterystyczny kolorowy ślad pazurów jest stale widoczny. Zmienia się w zależności od tego, czy patrzymy z boku czy z tyłu. Z tyłu uwagę zwracają tez podwójne chromowane końcówki rur wydechowych.
Bagażnik do 1.780 litrów
Dostęp do bagażnika ułatwia klapa, którą można otwierać automatycznie w trybie hands free. Próg załadunku jest zarazem nisko umieszczony i szeroki (6 cm niżej niż fastback, tj. tylko 63,5 cm od podłoża, i o 2,4 cm szerszy). Przykrywa go szybko zwijana roleta. Bagażnik ma pojemność 530 litrów pod roletą, a dzięki prostopadłościennym kształtom jest ustawny (w modelu poprzedniej generacji 560 l).
Próg bagażnika jest wykończony listwą ze stali nierdzewnej, która ułatwia załadunek bagażu. Aluminiowe szyny w podłodze są dostępne w wykończeniu GT, a siatka ochronna umożliwia praktyczne podzielenie bagażnika.
Możliwość zmiany aranżacji wnętrza kabiny jest jednym z atrybutów nadwozia typu kombi. W przypadku nowego 508 SW jest to możliwe dzięki tylnym siedzeniom z funkcją Magic Flat składanym w układzie 2/3 – 1/3. System umożliwia błyskawiczne złożenie obu części tylnej kanapy za pomocą dwóch przycisków z boku bagażnika, możemy wówczas uzyskać płaską powierzchnię i zwiększyć pojemność bagażnika do 1.780 litrów.
Niejedna nuta elegancji
Tak jak nowe 508 fastback, model SW otrzymał najnowszą wersję Peugeot i-Cockpit. Projektanci starali się stworzyć eleganckie miejsce kierowcy.
Kompaktowa kierownica jest pokryta skórą. Elegancka jest dźwignia elektrycznego, impulsowego układu sterowania ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów, zintegrowanej z konsolą środkową, w której rozmieszczono liczne schowki. Ciekawe są duże elementy dekoracyjne na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i płatach drzwi, które w zależności od wykończenia mają wygląd karbonu lub naturalnego drewna. Dodatkowy efekt zapewniają wstawki w kolorze matowego chromu na kierownicy, panelach drzwi, wylotach powietrza, przełącznikach typu „Toggle Switch” czy na obramowaniu centralnego ekranu dotykowego. Wnęka na drobne przedmioty po stronie pasażera ma flokowaną wykładzinę.
W klimatyzowanym schowku w desce rozdzielczej zmieszczą się dwie butelki o pojemności 1,5 litra, w kieszeniach wszystkich drzwi po jednej butelce o pojemności 1 l, a kolejne dwie butelki o pojemności 0,5 litra w środkowym schowku pod podłokietnikiem (nie licząc uchwytów na napoje). W pobliżu dźwigni zmiany biegów skrzyni EAT8 z łatwością zmieszczą się największe smartfony (o ile nie są one ładowane indukcyjnie w schowku pod konsolą).
Kierowca i pasażer z przodu mogą zająć miejsce w kubełkowych fotelach (z certyfikatem AGR), wyposażonych w opcji w pięć wielopunktowych programów masażu. W ofercie znajduje się duży wybór atrakcyjnych i luksusowych tapicerek, jak Alcantara czy skóra licowa Sellier dostępna w kolorze czarnym lub czerwonym.
Z tyłu pasażerowie mają do dyspozycji siedzenie, którego oparcie jest pochylone pod kątem 27 st. dla większej wygody. W porównaniu do fastbacka wysokość do dachu jest o 4 cm większa, a panoramiczne otwierane okno dachowe typu spojler wypełnia niemal całą powierzchnię dachu.
Dzięki tylnym drzwiom bez obramowania szyb i zintegrowanym z nimi trójkątnym oknem bocznym, dostęp do tylnego siedzenia jest łatwy.
Indywidualne lampki do czytania, wbudowane w panel dachu, są wykonane w technologii LED i włączane dotykowo, podobnie jak całe oświetlenie wnętrza.
Wysokiej klasy system Hi-Fi został opracowany przez renomowaną francuską firmę FOCAL. Na system składa się dziesięć głośników wyposażonych w unikatowe technologie. Wysokotonowe głośniki umieszczone w czterech drzwiach są osłonięte siatkami ze szczotkowanego metalu.
Nowe technologie wspomagania prowadzenia
Systemy wspomagania prowadzenia najnowszej generacji spełniają nowe wymagania EuroNCAP. Na tle pozostałych samochodów francuskiej marki nowy model zwraca uwagę nowościami. Unikatowy w tym segmencie systemem noktowizyjny Night Vision wykrywa żywe istoty przed samochodem w nocy lub w warunkach ograniczonej widoczności. System zapewnia wykrywanie obiektów do 200 m, poza zasięgiem wiązki reflektorów. Obraz w podczerwieni jest wyświetlany na centralnym cyfrowym wyświetlaczu, a więc w polu widzenia kierowcy.
W wyposażeniu przewidziano adaptacyjny tempomat z funkcją Stop& Go (ACC Stop& Go) (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EAT8) z możliwością regulacji zalecanej odległości między samochodami oraz system utrzymywania środka pasa ruchu, (w połączeniu z funkcją ACC Stop & Go).
System Full Park Assist z funkcją Flankguard (dla modeli z automatyczną skrzynią biegów EAT8) automatycznie steruje układem kierowniczym, przyspieszaniem i hamowaniem przy wjeżdżaniu i wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego. Światła w technologii Peugeot Full LED Technology uzupełniono funkcją EVS (statycznego doświetlania zakrętów).
Oprócz tych nowości nowy Peugeot 508 SW jest wyposażony w wiele innych systemów wspomagania prowadzenia, m.in. system Active Safety Brake (AEBS3) najnowszej generacji (system wykrywa pieszych i rowerzystów, w dzień i w nocy, do prędkości 140 km/h) oraz system ostrzegania przed kolizją – Distance Alert (FCW); system utrzymywania na pasie ruchu (LKA Road-Edge) z funkcją korekty trasy przy prędkości powyżej 65 km/h i wykrywaniem nie tylko linii ale również pobocza; system wykrywania zmęczenia kierowcy (DAA3), który za pomocą analizy mikro-ruchów kierownicy wykrywa spadek czujności kierowcy podczas długich przejazdów i przy prędkościach powyżej 65 km/h; system automatycznego przełączania świateł mijania/drogowe – High Beam Assist (HBA); system monitorowania ograniczeń prędkości (SLI/ISA); system rozszerzonego rozpoznawania znaków drogowych (ETSR) (znak Stopu, zakaz wjazdu); system aktywnego monitorowania martwego pola (ABSD) współpracujący z systemem utrzymywania pasa ruchu wraz z korektą trasy. Funkcja uaktywnia się od 12 km/h.
Kierowca i pasażerowie w nowym modelu będą mieć dostęp do mobilnych technologii i usług, takich jak nawigacja Peugeot Connect Nav 3D online z TomTom Traffic; funkcja Mirror Screen, zgodna z protokołami MirrorLink, Android Auto i Apple Carplay oraz funkcja rozpoznawania mowy (za pośrednictwem smartfona); ładowanie indukcyjne smartfonów (dla urządzeń zgodnych ze standardem Qi); cztery gniazda USB: dwa z przodu, w schowku pod dźwignią sterowania automatyczną skrzynią biegów, i dwa z tyłu konsoli środkowej, przeznaczone dla pasażerów z drugiego rzędu; Peugeot Connect SOS i Assistance – automatyczny system wzywania pomocy w nagłych przypadkach; pakiety Peugeot Connect – zestaw usług mobilnych przydatnych w codziennej eksploatacji.
Ważne wrażenia z jazdy
Dla firmy Peugeot wrażenia z jazdy są integralną częścią DNA marki. Nowy model 508 SW ma być wizytówką umiejętności technologicznych i pokazuje know-how inżynierów Grupy PSA.
Nowa platforma EMP2 pozwoliła obniżyć masę samochodu średnio o 70 kg w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. To pozytywnie wpływa na oszczędność paliwa, bezpieczeństwo i osiągi. Zastosowanie nowej techniki zgrzewania nadwozia, wzmocnionego klejem strukturalnym o łącznej długości zgrzewów 24 m zapewnia większą sztywność i gwarantuje dłuższą wytrzymałość. Wprowadzenie amortyzatora w ramie podsilnikowej (w zależności od wersji) wytłumiło drgania. Wielowahaczowa tylna oś została przystosowana do zawieszenia o zmiennej i sterowanej elektronicznie sile amortyzacji – Active Suspension Control (standardowo w wersji GT).
Nowa, ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów EAT8, z impulsowym sterowaniem elektrycznym, dostępna jest z wszystkimi silnikami i wersjami nowego modelu.
Prace nad architekturą samochodu, wyprofilowaniem bryły, optymalizacją rozmiarów, redukcją masy, aerodynamiką czy też zespołami napędowymi miały na celu zapewnienie m.in. intensywnej przyjemności z jazdy i osiągnięcie niskiej emisji CO2.
Nowy Peugeot 508 SW wykorzystuje silniki PureTech i BlueHDi nowej generacji (z rozpowszechnioną na szeroką skalę technologią SCR), zastosowane w nadwoziu fastback.
W przypadku silników benzynowych są to dwie jednostki opracowane na bazie silnika 1.6 l PureTech: 180 S& S i 225 S& S. Obydwa z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach EAT8.
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, oferta obejmuje cztery jednostki opracowane na bazie motorów 1.5 l i 2.0 l BlueHDi: 130 S& S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach oraz 130 S& S, 160 S& S 180 S& S – wszystkie trzy z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach EAT8.
W przypadku silników PureTech jazda w trybie ECO powoduje samoczynne przełączenie automatycznej skrzyni biegów EAT8 w tryb neutralny (jazda na luzie). Funkcja jest dostępna w zakresie prędkości od 20 do 130 km/h, o ile pozwalają na to warunki. Jej włączenie jest możliwe, o ile nie następuje wciśnięcie pedału przyspieszenia. System zmniejsza tarcie wewnętrzne skrzyni biegów oraz zużycie paliwa o około 3%.
W drugiej połowie 2019 r. gama zostanie rozszerzona o wysoce wydajną wersję hybrydową z silnikiem benzynowym Plug-In Hybrid PHEV o zasięgu w trybie ZEV wynoszącym 50 km (w cyklu WLTP). Pojemność bagażnika nie zmniejszy się dzięki umieszczeniu akumulatorów pod siedzeniami w drugim rzędzie.
Nowy Peugeot 508 SW, tak jak fastback, będzie produkowany w zakładzie w Miluzie.