Wiadomości z rynku

piątek
3 maja 2024

Kombi jako obiekt pożądania

Nowy Peugeot 508 SW wkrótce na rynku
3 sierpnia 2018
Kilka mie­sięcy po zapre­zen­to­wa­niu bez­kom­pro­mi­so­wego fast­backa, PEUGEOT ujaw­nia wer­sję SW nowego modelu 508. Auto czer­pie inspi­ra­cje ze świata nadwozi sho­oting brake i, jak zapew­nia pro­du­cent, łamie wszyst­kie kanony obo­wią­zu­jące na kon­ku­ren­cyj­nym rynku modeli kombi w seg­men­cie D. 
Nowy model ma niską i dyna­miczną syl­wetkę. Jest wypo­sa­żony w naj­now­szej gene­ra­cji Peu­geot i-Cock­pit i cechuje się nie­wiel­kim pro­mie­niem skrętu. Układ jezdny wpi­suje się w pełni w DNA marki i ma zapew­niać kie­rowcy zna­ko­mite wyczu­cie nawierzchni i per­fek­cyjną kon­trolę ruchów nadwo­zia. 
Nowy Peu­geot 508 SW zosta­nie zapre­zen­to­wany na Salo­nie Samo­cho­do­wym w Paryżu w 2018 r., a jego sprze­daż w Euro­pie roz­pocz­nie się w stycz­niu 2019 r. 

Seg­ment zdo­mi­no­wany przez kombi

W Euro­pie seg­ment D liczy 1,4 mln samo­cho­dów. W ostat­nich dzie­się­ciu latach udział nadwozi typu kombi w tym rynku był na­dal naj­więk­szy, pomimo rosną­cego wachla­rza ofert i typów nadwozi, w tym SUV-ów. Na Sta­rym Kon­ty­nen­cie co trzeci samo­chód sprze­dany w seg­men­cie D to kombi. 
Oferta dostępna w tym seg­men­cie dzieli się na tra­dy­cyjną ofertę dużych i prze­stron­nych kombi, w więk­szo­ści ofe­ro­wa­nych przez pro­du­cen­tów samo­cho­dów seryj­nych, oraz ofertę modeli Pre­mium, która łączy w sobie prak­tycz­ność nadwo­zia kombi z bar­dziej dyna­miczną syl­wetką. 
Cel marki Peu­geot jest jasny. Pro­du­cent chce stwo­rzyć obiekt pożą­da­nia, prze­ła­mać tra­dy­cyjne kanony oraz zaofe­ro­wać samo­chody o atle­tycz­nej i nowo­cze­snej syl­wetce, dotych­czas zare­zer­wo­wa­nej dla nie­licz­nych pro­du­cen­tów seg­mentu Pre­mium. 

Przy­ku­wa­jąca uwagę sty­li­styka

Podob­nie jak w przy­padku Peu­geota 504, który poja­wił się na rynku pięć­dzie­siąt lat temu, marka zawsze pro­jek­tuje nadwo­zia kombi na bazie syl­wetki sedana. Dla­tego też nowe 508 SW ma wszyst­kie cechy sty­li­styki fast­backa. Nowe pro­por­cje nadają jego syl­wetce nie­zwy­kłą dyna­mikę. Kombi jest pra­wie tak niskie jak fast­back i ma zale­d­wie 1,42 m wyso­ko­ści. To pra­wie o 6 cm mniej niż 508 SW poprzed­niej gene­ra­cji. Niskie nadwo­zie zapew­nia opty­malną aero­dy­na­mikę przy zacho­wa­niu wystar­cza­ją­cego miej­sca nad głową dla pasa­że­rów na tyl­nych sie­dze­niach, zgod­nie ze stan­dar­dami w tym seg­men­cie. 
Nowy Peu­geot 508 SW ma dłu­gość 4,78 m (tylko 3 cm wię­cej niż fast­back i 5 cm mniej niż model poprzed­niej gene­ra­cji). 
Uni­ka­towym roz­wią­za­niem dla modelu kombi zapro­jek­to­wa­nego przez pro­du­centa samo­cho­dów seryj­nych są drzwi z oknami bez obra­mo­wa­nia. To pozwala zarówno wyostrzyć i zdy­na­mi­zo­wać syl­wetkę, jak i obni­żyć linię szyb. Atena dachowa została usu­nięta i wyko­nana w tech­no­lo­gii nadruku. 
Przód jest iden­tyczny jak w fast­backu. Reflek­tory wyko­nane w tech­no­lo­gii Full LED uzu­peł­niają opa­li­zu­jące świa­tła dzienne LED. 
Włą­czone w dzień i w nocy świa­tła auto­ma­tycz­nie dosto­so­wują jasność oświe­tle­nia do panu­ją­cych warun­ków, a cha­rak­te­ry­styczny kolo­rowy ślad pazu­rów jest stale widoczny. Zmie­nia się w zależ­no­ści od tego, czy patrzymy z boku czy z tyłu. Z tyłu uwagę zwra­cają tez podwójne chro­mo­wane koń­cówki rur wyde­cho­wych. 

Bagaż­nik do 1.780 litrów

Dostęp do bagaż­nika uła­twia klapa, którą można otwie­rać auto­ma­tycz­nie w try­bie hands free. Próg zała­dunku jest zara­zem nisko umiesz­czony i sze­roki (6 cm niżej niż fast­back, tj. tylko 63,5 cm od podłoża, i o 2,4 cm szer­szy). Przy­krywa go szybko zwi­jana roleta. Bagaż­nik ma pojem­ność 530 litrów pod roletą, a dzięki pro­sto­pa­dło­ścien­nym kształ­tom jest ustawny (w modelu poprzed­niej gene­ra­cji 560 l). 
Próg bagaż­nika jest wykoń­czony listwą ze stali nie­rdzew­nej, która uła­twia zała­du­nek bagażu. Alu­mi­niowe szyny w podło­dze są dostępne w wykoń­cze­niu GT, a siatka ochronna umoż­li­wia prak­tyczne podzie­le­nie bagaż­nika. 
Moż­li­wość zmiany aran­ża­cji wnę­trza kabiny jest jed­nym z atry­bu­tów nadwo­zia typu kombi. W przy­padku nowego 508 SW jest to moż­liwe dzięki tyl­nym sie­dze­niom z funk­cją Magic Flat skła­da­nym w ukła­dzie 2/3 – 1/3. System umoż­li­wia bły­ska­wiczne zło­że­nie obu czę­ści tyl­nej kanapy za pomocą dwóch przy­ci­sków z boku bagaż­nika, możemy wów­czas uzy­skać pła­ską powierzch­nię i zwięk­szyć pojem­ność bagaż­nika do 1.780 litrów. 

Nie­jedna nuta ele­gan­cji 

Tak jak nowe 508 fast­back, model SW otrzy­mał naj­now­szą wer­sję Peu­geot i-Cock­pit. Pro­jek­tanci sta­rali się stwo­rzyć ele­ganc­kie miej­sce kie­rowcy. 
Kom­pak­towa kie­row­nica jest pokryta skórą. Ele­gancka jest dźwi­gnia elek­trycz­nego, impul­so­wego układu ste­ro­wa­nia ośmio­stop­nio­wej, auto­ma­tycz­nej skrzyni bie­gów, zin­te­gro­wa­nej z kon­solą środ­kową, w któ­rej roz­miesz­czono liczne schowki. Cie­kawe są duże ele­menty deko­ra­cyjne na desce roz­dziel­czej, kon­soli środ­ko­wej i pła­tach drzwi, które w zależ­no­ści od wykoń­cze­nia mają wygląd kar­bonu lub natu­ral­nego drewna. Dodat­kowy efekt zapew­niają wstawki w kolo­rze mato­wego chromu na kie­row­nicy, pane­lach drzwi, wylo­tach powie­trza, prze­łącz­ni­kach typu „Tog­gle Switch” czy na obra­mo­wa­niu cen­tral­nego ekranu doty­ko­wego. Wnęka na drobne przedmioty po stro­nie pasa­żera ma flo­ko­waną wykła­dzinę. 
W kli­ma­ty­zo­wa­nym schowku w desce roz­dziel­czej zmiesz­czą się dwie butelki o pojem­no­ści 1,5 litra, w kie­sze­niach wszyst­kich drzwi po jed­nej butelce o pojem­no­ści 1 l, a kolejne dwie butelki o pojem­no­ści 0,5 litra w środ­ko­wym schowku pod podło­kiet­ni­kiem (nie licząc uchwy­tów na napoje). W pobliżu dźwi­gni zmiany bie­gów skrzyni EAT8 z łatwo­ścią zmiesz­czą się naj­więk­sze smart­fony (o ile nie są one łado­wane induk­cyj­nie w schowku pod kon­solą). 
Kie­rowca i pasa­żer z przodu mogą zająć miej­sce w kubeł­ko­wych fote­lach (z cer­ty­fi­ka­tem AGR), wypo­sa­żo­nych w opcji w pięć wie­lo­punk­to­wych pro­gra­mów masażu. W ofer­cie znaj­duje się duży wybór atrak­cyj­nych i luk­su­so­wych tapi­ce­rek, jak Alcan­tara czy skóra licowa Sel­lier dostępna w kolo­rze czar­nym lub czer­wo­nym. 
Z tyłu pasa­że­ro­wie mają do dys­po­zy­cji sie­dze­nie, któ­rego opar­cie jest pochy­lone pod kątem 27 st. dla więk­szej wygody. W porów­na­niu do fast­backa wyso­kość do dachu jest o 4 cm więk­sza, a pano­ra­miczne otwie­rane okno dachowe typu spoj­ler wypeł­nia nie­mal całą powierzch­nię dachu. 
Dzięki tyl­nym drzwiom bez obra­mo­wa­nia szyb i zin­te­gro­wa­nym z nimi trój­kąt­nym oknem bocz­nym, dostęp do tyl­nego sie­dze­nia jest łatwy. 
Indy­wi­du­alne lampki do czy­ta­nia, wbu­do­wane w panel dachu, są wyko­nane w tech­no­lo­gii LED i włą­czane doty­kowo, podob­nie jak całe oświe­tle­nie wnę­trza. 
Wyso­kiej klasy sys­tem Hi-Fi został opra­co­wany przez reno­mo­waną fran­cu­ską firmę FOCAL. Na sys­tem składa się dzie­sięć gło­śni­ków wypo­sa­żo­nych w uni­ka­towe tech­no­lo­gie. Wyso­ko­to­nowe gło­śniki umiesz­czone w czte­rech drzwiach są osło­nięte siat­kami ze szczot­ko­wa­nego metalu. 

Nowe tech­no­lo­gie wspo­ma­ga­nia pro­wa­dze­nia

Systemy wspo­ma­ga­nia pro­wa­dze­nia naj­now­szej gene­ra­cji speł­niają nowe wyma­ga­nia Euro­NCAP. Na tle pozo­sta­łych samo­cho­dów fran­cu­skiej marki nowy model zwraca uwagę nowo­ściami. Uni­ka­towy w tym seg­men­cie sys­temem nok­to­wi­zyjny Night Vision wykrywa żywe istoty przed samo­cho­dem w nocy lub w warun­kach ogra­ni­czo­nej widocz­no­ści. System zapew­nia wykry­wa­nie obiek­tów do 200 m, poza zasię­giem wiązki reflek­to­rów. Obraz w pod­czer­wieni jest wyświe­tlany na cen­tral­nym cyfro­wym wyświe­tla­czu, a więc w polu widze­nia kie­rowcy. 
W wypo­sa­że­niu prze­wi­dziano adap­ta­cyjny tem­po­mat z funk­cją Sto­p& Go (ACC Sto­p& Go) (w wer­sjach z auto­ma­tyczną skrzy­nią bie­gów EAT8) z moż­li­wo­ścią regu­la­cji zale­ca­nej odle­gło­ści mię­dzy samo­cho­dami oraz sys­tem utrzy­my­wa­nia środka pasa ruchu, (w połą­cze­niu z funk­cją ACC Stop & Go). 
System Full Park Assist z funk­cją Flank­gu­ard (dla modeli z auto­ma­tyczną skrzy­nią bie­gów EAT8) auto­ma­tycz­nie ste­ruje ukła­dem kie­row­ni­czym, przy­spie­sza­niem i hamo­wa­niem przy wjeż­dża­niu i wyjeż­dża­niu z miej­sca par­kin­go­wego. Świa­tła w tech­no­lo­gii Peu­geot Full LED Tech­no­logy uzu­peł­niono funk­cją EVS (sta­tycz­nego doświe­tla­nia zakrę­tów). 
Oprócz tych nowo­ści nowy Peu­geot 508 SW jest wypo­sa­żony w wiele innych sys­temów wspo­ma­ga­nia pro­wa­dze­nia, m.in. sys­tem Active Safety Brake (AEBS3) naj­now­szej gene­ra­cji (sys­tem wykrywa pie­szych i rowe­rzy­stów, w dzień i w nocy, do pręd­ko­ści 140 km/h) oraz sys­tem ostrze­ga­nia przed koli­zją – Distance Alert (FCW); sys­tem utrzy­my­wa­nia na pasie ruchu (LKA Road-Edge) z funk­cją korekty trasy przy pręd­ko­ści powy­żej 65 km/h i wykry­wa­niem nie tylko linii ale rów­nież pobo­cza; sys­tem wykry­wa­nia zmę­cze­nia kie­rowcy (DAA3), który za pomocą ana­lizy mikro-ruchów kie­row­nicy wykrywa spa­dek czuj­no­ści kie­rowcy pod­czas dłu­gich prze­jaz­dów i przy pręd­ko­ściach powy­żej 65 km/h; sys­tem auto­ma­tycz­nego prze­łą­cza­nia świa­teł mija­nia­/dro­gowe – High Beam Assist (HBA); sys­tem moni­to­ro­wa­nia ogra­ni­czeń pręd­ko­ści (SLI/ISA); sys­tem roz­sze­rzo­nego roz­po­zna­wa­nia zna­ków dro­go­wych (ETSR) (znak Stopu, zakaz wjazdu); sys­tem aktyw­nego moni­to­ro­wa­nia mar­twego pola (ABSD) współ­pra­cu­jący z sys­temem utrzy­my­wa­nia pasa ruchu wraz z korektą trasy. Funk­cja uak­tyw­nia się od 12 km/h. 
Kie­rowca i pasa­że­ro­wie w nowym modelu będą mieć dostęp do mobil­nych tech­no­lo­gii i usług, takich jak nawi­ga­cja Peu­geot Con­nect Nav 3D online z TomTom Traf­fic; funk­cja Mir­ror Screen, zgodna z pro­to­ko­łami Mir­rorLink, Android Auto i Apple Car­play oraz funk­cja roz­po­zna­wa­nia mowy (za pośred­nic­twem smart­fona); łado­wa­nie induk­cyjne smart­fo­nów (dla urzą­dzeń zgod­nych ze stan­dar­dem Qi); cztery gniazda USB: dwa z przodu, w schowku pod dźwi­gnią ste­ro­wa­nia auto­ma­tyczną skrzy­nią bie­gów, i dwa z tyłu kon­soli środ­ko­wej, prze­zna­czone dla pasa­że­rów z dru­giego rzędu; Peu­geot Con­nect SOS i Assi­stance – auto­ma­tyczny sys­tem wzy­wa­nia pomocy w nagłych przy­pad­kach; pakiety Peu­geot Con­nect – zestaw usług mobil­nych przy­dat­nych w codzien­nej eks­plo­ata­cji. 

Ważne wra­że­nia z jazdy 

Dla firmy Peu­geot wra­że­nia z jazdy są inte­gralną czę­ścią DNA marki. Nowy model 508 SW ma być wizy­tówką umie­jęt­no­ści tech­no­lo­gicz­nych i poka­zuje know-how inży­nie­rów Grupy PSA. 
Nowa plat­forma EMP2 pozwo­liła obni­żyć masę samo­chodu śred­nio o 70 kg w porów­na­niu z mode­lem poprzed­niej gene­ra­cji. To pozy­tyw­nie wpływa na oszczęd­ność paliwa, bez­pie­czeń­stwo i osiągi. Zasto­so­wa­nie nowej tech­niki zgrze­wa­nia nadwo­zia, wzmoc­nio­nego kle­jem struk­tu­ral­nym o łącz­nej dłu­go­ści zgrze­wów 24 m zapew­nia więk­szą sztyw­ność i gwa­ran­tuje dłuż­szą wytrzy­ma­łość. Wpro­wa­dze­nie amor­ty­za­tora w ramie pod­sil­ni­ko­wej (w zależ­no­ści od wer­sji) wytłu­miło drga­nia. Wie­lo­wa­ha­czowa tylna oś została przy­sto­so­wana do zawie­sze­nia o zmien­nej i ste­ro­wa­nej elek­tro­nicz­nie sile amor­ty­za­cji – Active Suspen­sion Con­trol (stan­dar­dowo w wer­sji GT). 
Nowa, ośmio­bie­gowa auto­ma­tyczna skrzy­nia bie­gów EAT8, z impul­so­wym ste­ro­wa­niem elek­trycz­nym, dostępna jest z wszyst­kimi sil­ni­kami i wer­sjami nowego modelu. 
Prace nad archi­tek­turą samo­chodu, wypro­fi­lo­wa­niem bryły, opty­ma­li­za­cją roz­mia­rów, reduk­cją masy, aero­dy­na­miką czy też zespo­łami napę­do­wymi miały na celu zapew­nie­nie m.in. inten­syw­nej przy­jem­no­ści z jazdy i osią­gnię­cie niskiej emi­sji CO2.
Nowy Peu­geot 508 SW wyko­rzy­stuje sil­niki Pure­Tech i Blu­eHDi nowej gene­ra­cji (z roz­po­wszech­nioną na sze­roką skalę tech­no­lo­gią SCR), zasto­so­wane w nadwo­ziu fast­back. 
W przy­padku sil­ni­ków ben­zy­no­wych są to dwie jed­nostki opra­co­wane na bazie sil­nika 1.6 l Pure­Tech: 180 S& S i 225 S& S. Oby­dwa z auto­ma­tyczną skrzy­nią bie­gów o 8 prze­ło­że­niach EAT8. 
Jeśli cho­dzi o sil­niki wyso­ko­prężne, oferta obej­muje cztery jed­nostki opra­co­wane na bazie moto­rów 1.5 l i 2.0 l Blu­eHDi: 130 S& S z manu­alną skrzy­nią bie­gów o 6 prze­ło­że­niach oraz 130 S& S, 160 S& S 180 S& S – wszyst­kie trzy z auto­ma­tyczną skrzy­nią bie­gów o 8 prze­ło­że­niach EAT8.
W przy­padku sil­ni­ków Pure­Tech jazda w try­bie ECO powo­duje samo­czynne prze­łą­cze­nie auto­ma­tycz­nej skrzyni bie­gów EAT8 w tryb neu­tralny (jazda na luzie). Funk­cja jest dostępna w zakre­sie pręd­ko­ści od 20 do 130 km/h, o ile pozwa­lają na to warunki. Jej włą­cze­nie jest moż­liwe, o ile nie nastę­puje wci­śnię­cie pedału przy­spie­sze­nia. System zmniej­sza tar­cie wewnętrzne skrzyni bie­gów oraz zuży­cie paliwa o około 3%. 
W dru­giej poło­wie 2019 r. gama zosta­nie roz­sze­rzona o wysoce wydajną wer­sję hybry­dową z sil­nikiem ben­zy­no­wym Plug-In Hybrid PHEV o zasięgu w try­bie ZEV wyno­szą­cym 50 km (w cyklu WLTP). Pojem­ność bagaż­nika nie zmniej­szy się dzięki umiesz­cze­niu aku­mu­la­to­rów pod sie­dze­niami w dru­gim rzę­dzie. 
Nowy Peu­geot 508 SW, tak jak fast­back, będzie pro­du­ko­wany w zakła­dzie w Milu­zie. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.