Wiadomości z rynku

czwartek
18 kwietnia 2024

Mniejsze serce, ale waleczne

Scania P 280 z nowym, 7-litrowym silnikiem
7 września 2018
Sca­nia pro­po­nuje do cię­ża­ró­wek dys­try­bu­cyj­nych nowy, mniej­szy sil­nik – 7-litrowy, jako alter­na­tywę wobec sto­so­wa­nej dotych­czas jed­nostki 9-litro­wej. 
Jazdę próbną odby­li­śmy 18-tonową cię­ża­rówką, napę­dzaną nowym sil­ni­kiem, w wer­sji 280-kon­nej. 
Do tej pory pojazdy Sca­nia nowej gene­ra­cji były dostępne z 15 róż­nymi sil­ni­kami Euro 6 o mocy od 280 do 730 KM, nale­żą­cymi do trzech rodzin (9–, 13– i 16-litro­wej). Latem tego roku gama jed­no­stek napę­do­wych została roz­sze­rzona. Nowe sil­niki 7-litrowe należą do najmniej­szych jed­no­stek napę­do­wych szwedz­kiego pro­du­centa, sto­so­wa­nych w pojaz­dach cię­ża­ro­wych, zarówno pod wzglę­dem pojem­no­ści sko­ko­wej, jak i gaba­ry­tów. Prze­wi­duje się, że spo­tkają się z dużym zain­te­re­so­wa­niem klien­tów dzia­łających zwłasz­cza w dys­try­bu­cji lub przy zbiórce odpa­dów. 

Jak w modelu R

Szo­ferka, zapro­jek­to­wana w stylu takim samym jak kabiny pojaz­dów dłu­go­dy­stan­so­wych nowej gene­ra­cji, pre­zen­tuje się efek­tow­nie. Wypo­sa­żono ją w kom­plet świa­teł, łącz­nie z reflek­to­rami dale­ko­sięż­nymi oraz doświe­tla­ją­cymi zakręty – wszyst­kie w tech­no­lo­gii LED, która zapew­nia oszczęd­ność ener­gii i dłu­go­trwałe użyt­ko­wa­nie. Do kabiny pro­wa­dzą dwa stop­nie, kie­rowca nie umę­czy się czę­stym wsia­da­niem i wysia­da­niem. 
Wpro­wa­dze­nie DC07 ozna­cza rów­nież, że kabina P może być zama­wiana z niskim tune­lem, co jest moż­liwe dzięki nie­wiel­kim gaba­ry­tom sil­nika. Tunel jest niż­szy o 95 mm, dzięki czemu w kabi­nie jest wię­cej prze­strzeni i łatwiej przez nią prze­cho­dzić w poprzek. Niż­szy tunel ozna­cza też, że w kabi­nie P znaj­duje się tyle samo schow­ków, co w G. Poja­wiły się rów­nież nowe opcje leża­nek i schow­ków z tyłu. Jeśli chcemy mieć wię­cej prze­strzeni w środku, można łatwo zło­żyć fotel pasa­żera. 
Pojazd testowy miał stan­dar­dową dzienną kabinę, która może być wypo­sa­żona w zestaw wypo­czyn­kowy na krót­sze trasy (dostępna jest też kabina krótka, z niskim dachem oraz wysoka). W testo­wa­nym poje­ździe nie było leżanki, za to w kabi­nie o dłu­go­ści 1,7 m za fote­lami jest sporo miej­sca, gdzie można prze­wieźć np. duże torby. Na tyl­nej ścia­nie kabiny zamon­to­wano wspor­niki z wie­sza­kami na ubra­nie (takie jak w pojaz­dach budow­la­nych XT). Można na nich zamo­co­wać np. siatki na różne dro­bia­zgi. Dwa schowki za fote­lami dostępne są z kabiny i z zewnątrz. Zna­la­zło się nawet miej­sce na nie­wielką chło­dziarkę. 
Kok­pit jest taki sam, jak w pojaz­dach dłu­go­dy­stan­so­wych. Dwu­płasz­czy­znowa regu­la­cja kolumny kie­row­nicy (obszyta skórą, dobrze leży w dło­niach) z sze­ro­kim zakre­sem pozwala usta­wić ją dokład­nie według pre­fe­ren­cji kie­rowcy. Fotel kie­rowcy ma wszech­stronną regu­la­cję, jest wygodny też tak jak ten w modelu serii R. Dobra jest widocz­ność z miej­sca kie­rowcy. Dodat­kowo ją popra­wiono wsta­wia­jąc okienko w pra­wych drzwiach – uła­twia dostrze­że­nie np. rowe­rzy­sty czy moto­cy­kli­sty w tzw. mar­twym polu. W ruchu miej­skim to ważna rzecz. Odchy­laną osłonę prze­ciw­sło­neczną przy szy­bie przed­niej zmo­dy­fi­ko­wano, umoż­li­wia­jąc jej dodat­kowe obni­że­nie. 
Elek­trycz­nie ste­ro­wane szyby i lusterka, auto­ma­tyczna kli­ma­ty­za­cja zapew­niają odpo­wiedni kom­fort podró­żo­wa­nia. Cie­ka­wym roz­wią­za­niem, chyba jesz­cze rzadko spo­ty­ka­nym, jest wen­ty­la­cja par­kin­gowa, czyli nadmuch powie­trza pod­czas postoju z wyłą­czo­nym sil­ni­kiem. Silny nawiew moż­liwy jest przez dwie godziny, a deli­katny przez osiem godzin. 
Auto­ma­tyczny hamu­lec posto­jowy wyłą­cza się sam, kiedy chcemy ruszyć, pod warun­kiem, że kie­rowca ma zapięty pas bez­pie­czeń­stwa. 
Zna­ko­mita jest amor­ty­za­cja – co prawda w testo­wa­nym poje­ździe zasto­so­wano zawie­sze­nie pneu­ma­tyczne tylko tyl­nej osi (dostępna jest pneu­ma­tyka także dla osi przed­niej) , z przodu zaś resory para­bo­liczne, ale sama kabina ma zawie­sze­nie pneu­ma­tyczne (Air com­fort), co w sumie zapew­nia jazdę miękką, nie ma mowy o tłu­cze­niu na nie­rów­no­ściach, co było na ogół cha­rak­te­ry­styczne w cię­ża­rów­kach dys­try­bu­cyj­nych. 
W sumie sporo udo­god­nień i ogólne wra­że­nie jest takie, jakby się podró­żo­wało pojaz­dem dłu­go­dy­stan­so­wym. 

Lżej­szy, a zadziorny

Nowy, rzę­dowy, 6-cylin­drowy sil­nik DC07 powstał we współ­pracy z kon­cer­nem Cum­mins, wie­lo­let­nim part­ne­rem Sca­nii w zakre­sie roz­woju jed­no­stek napę­do­wych i kom­po­nen­tów. Został opra­co­wany na pod­sta­wie dosko­nale zna­nego sil­nika, który jest już wyko­rzy­sty­wany w set­kach tysięcy róż­nych pojaz­dów. Zasto­so­wa­nie popy­cha­czy i czte­rech zawo­rów na cylin­der spraw­dza się w zakre­sie uzy­ska­nia pożą­da­nych obro­tów. DC07 został wypo­sa­żony w zupeł­nie nowy układ tur­bo­do­ła­do­wa­nia (tur­bo­sprę­żarka o sta­łej geo­me­trii) oraz nowy układ uty­li­za­cji spa­lin, wyko­rzy­stu­jący do reduk­cji emi­sji tlen­ków azotu jedy­nie SCR (selek­tywna reduk­cja kata­li­tyczna). Wyeli­mi­no­wa­nie recyr­ku­la­cji spa­lin (EGR) ozna­cza prost­szą kon­struk­cję jed­nostki napę­do­wej, a więc i łatwiej­szy ser­wis oraz na pewno więk­szą trwa­łość. Z fil­trem czą­stek sta­łych (DPF) trzeba się już w takich kon­struk­cjach pogo­dzić. 
W porów­na­niu z 5-cylin­dro­wycm sil­ni­kiem Sca­nia DC09, masa nowego sil­nika jest znacz­nie niż­sza. Róż­nica na jego korzyść docho­dzi do 360 kg, co, przy zacho­wa­niu innych para­me­trów, jest rów­no­znaczne z podnie­sie­niem ładow­no­ści. Jak twier­dzi pro­du­cent nic nie stoi na prze­szko­dzie, aby pojazd nawet o dopusz­czal­nej masie cał­ko­wi­tej 26 t był napę­dzany nowym 7-litro­wym sil­ni­kiem. 
Nowy sil­nik, o niskim pozio­mie hałasu, przy­sto­so­wany do róż­nych rodza­jów paliw alter­na­tyw­nych, dostępny jest w trzech pozio­mach mocy – 220, 250 i 280 KM. W poje­ździe testo­wym jest to jed­nostka naj­moc­niej­sza, osią­ga­jąca 1.200 Nm momentu obro­to­wego w sze­ro­kim zakre­sie obro­tów – od 1.050 do 1.600 obr. /min. Taka cha­rak­te­ry­styka zapew­nia odpo­wied­nie wła­sno­ści napę­dowe i stwa­rza moż­li­wość obni­że­nia zuży­cia paliwa. Oczy­wi­ście zależy to od warun­ków eks­plo­ata­cji, ale w sprzy­ja­ją­cych warun­kach moż­liwe jest zej­ście nawet poni­żej 10 litrów ON/100 km. 
Pod­czas jazdy 18-tonową cię­ża­rówką, z prze­cięt­nym ładun­kiem, przy roz­pę­dza­niu się po rusze­niu spod świa­teł, czy na wznie­sie­niach, nie czuje się wyraź­nej róż­nicy, w porów­na­niu z sil­ni­kiem 9-litro­wym, który w wer­sji 280-kon­nej osiąga 1.400 Nm momentu obro­to­wego. W przy­padku cięż­szych pojaz­dów, np. 26-tono­wych, z peł­nym obcią­że­niem, zapewne róż­nica byłaby bar­dziej odczu­walna. 

Płyn­nie i bez hałasu

Sil­nik współ­pra­cuje z 8-prze­ło­że­niową zauto­ma­ty­zo­waną (Opti­cru­ise) skrzy­nią bie­gów. W samo­cho­dzie dys­try­bu­cyj­nym ta prze­kład­nia dobrze speł­nia swoją rolę, liczba bie­gów jest wystar­cza­jąca. Zmiany prze­ło­żeń odby­wają się nie­mal nie­zau­wa­żal­nie. Oprócz stan­dar­do­wego trybu jej pracy do wyboru jest tryb eko­no­miczny i Power do trud­niej­szych zadań. W prze­cięt­nych warun­kach z powo­dze­niem wystar­cza tryb eko­no­miczny, który przy nie­wiel­kim spadku dyna­miki jazdy zapew­nia oszczęd­ność paliwa. Nie wypo­sa­żono skrzyni w funk­cję eco-roll, uzna­jąc zapewne, że w pracy dys­try­bu­cyj­nej jest mało oka­zji do jej wyko­rzy­sta­nia,
W wytra­ca­niu pręd­ko­ści pomaga auto­ma­tyczny, dwu­stop­niowy hamu­lec sil­nikowy, jed­nak jego wydaj­ność nie jest duża (88 kW przy 2.500 obr. /min), czego można było się spo­dzie­wać, z racji nie­du­żej pojem­no­ści sil­nika. Jeśli więc kie­rowca chce oszczę­dzać klocki hamul­cowe i uni­kać korzy­sta­nia z hamulca zasad­ni­czego, musi jeździć wyjąt­kowo prze­wi­du­jąco. 
Pro­du­cent zasto­so­wał prze­ło­że­nie osi napę­do­wej 3.07. Przy pręd­ko­ści 85 km/h sil­nik osiąga około 1.400 obr. /min, a przy 80 km/h nie­wiele ponad 1.300 obr. /min. Przy każ­dej pręd­ko­ści w kabi­nie jest wyjąt­kowo cicho – kom­fort aku­styczny można porów­ny­wać z dobrym samo­cho­dem oso­bo­wym. Poza tym auto jest zwrotne – pro­mień zawra­ca­nia mię­dzy kra­węż­ni­kami wynosi 9.413 mm, a mię­dzy ścia­nami 10.220 mm. To ważne w dys­try­bu­cji w gęstej zabu­do­wie miej­skiej. 
***
Grono poten­cjal­nych odbior­ców 7-litro­wego sil­nika Sca­nia obej­muje prze­woź­ni­ków, któ­rzy dzia­łają w mia­stach, zaj­mu­jąc się dys­try­bu­cją, a także użyt­kow­ni­ków, pra­cu­ją­cych przy zbiórce odpa­dów lub zaj­mu­jących się pra­cami porząd­ko­wymi. W takich zasto­so­wa­niach niska masa wła­sna pojazdu ma duże zna­cze­nie, dla­tego 9– i 13-litrowe jed­nostki napę­dowe są mniej popu­larne w tym seg­men­cie rynku. Jeśli 3-osiowy pojazd będzie regu­lar­nie obcią­żany do mak­si­mum, więk­szy sil­nik 9-litrowy, z typową dla sie­bie cha­rak­te­ry­styką będzie zapewne sta­no­wił odpo­wiedni wybór. Jeśli jed­nak myślimy o poje­ździe dys­try­bu­cyj­nym, któ­rego wyj­ściowa masa brutto wynosi 18 t i w miarę kolej­nych dostaw będzie stop­niowo zmniej­szać się, zre­zy­gno­wa­nie z sil­nika o wyso­kich osią­gach i wybór jed­nostki 7-litro­wej jest dobrym pomy­słem, szcze­gól­nie bio­rąc pod uwagę moż­liwe oszczęd­no­ści paliwa docho­dzące do 10 proc. Bez względu na wybór sil­nika, dys­try­bu­cyjną Sca­nią P podró­żuje się tak kom­fortowo jak pojaz­dami dłu­go­dy­stan­so­wymi serii R. Chęt­nych do jej pro­wa­dze­nia nie powinno bra­ko­wać.
 
Podstawowe dane – Scania P 280 B4x2NA
Dopuszczalna masa całkowita
17.200 kg
Ładowność
8.110 kg
Wymiary pojazdu -
 
długość/szerokość/wysokość
9.700/2.600/3.211
Rozstaw osi
5.350 mm
Silnik
Scania DC07 113 XPI, 7-litrowy, SCR
Moc maksymalna
280 KM przy 1.900 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
1.200 Nm przy 1.050-1.600 obr./min
Skrzynia biegów
Zautomatyzowana (Opticruise) Scania GR875, 8 przełożeń
Napęd
4x2
Zbiornik paliwa
Aluminiowy 300 l
Zawieszenie przednie
Resory paraboliczne
Zawieszenie tylne
Pneumatyczne
Hamulce
Tarczowe, automatyczny hamulec silnikowy 88 kW
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: blokada mechanizmu różnicowego, AEB (automatyczny hamulec antykolizyjny), EBS, EPB, Auto Hold, ESP, LDW, pneumatyczne zawieszenie kabiny, Air Comfort, Scania Driver Support, automatyczne reflektory LED, reflektory przeciwmgłowe, doświetlanie zakrętów, czujnik deszczu, asystent utrzymania opasa ruchu (Scania Lane departure warning), elektryczne odchylanie kabiny, elektryczne szyby, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka, klimatyzacja automatyczna, dodatkowe okienko w prawych drzwiach, poduszki powietrzne w kierownicy i kurtynowa po stronie kierowcy.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.