Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Samochody w roli „pasażerów”

Najnowsze pojazdy do przewozu pojazdów
19 października 2018
Rynek pojaz­dów do prze­wozu pojaz­dów ma przed sobą nie­złe per­spek­tywy. Wzra­sta sprze­daż nowych samo­cho­dów, seg­ment zwią­zany z trans­por­tem samo­cho­dów uży­wa­nych jest dość sta­bilny, roz­wi­jają się firmy świad­czące usługi w ramach pomocy dro­go­wej. 
Pro­du­ko­wane w Pol­sce przy­czepy, auto­la­wety oraz autotrans­por­tery kupo­wane są nie tylko przez rodzi­mych klien­tów, ale zdo­by­wają też nowe rynki, tra­fia­jąc do odbior­ców w Euro­pie. 
Tren­dem w pro­duk­cji naczep, przy­czep i zabu­dów do prze­wozu pojaz­dów jest przy­go­to­wy­wa­nie kon­struk­cji na indy­wi­du­alne zamó­wie­nia, pro­jek­to­wa­nie ich dokład­nie według wyma­gań nabyw­ców. Coraz czę­ściej na życze­nie może zostać skon­fi­gu­ro­wana dłu­gość, sze­ro­kość, wyso­kość oraz inne para­me­try pojazdu lub zabu­dowy. 
Oprócz pojaz­dów ści­śle prze­zna­czo­nych do prze­wozu innych pojaz­dów, w ofer­tach pro­du­cen­tów można też zna­leźć np. uni­wer­salne przy­czepy, nada­jące się do prze­wozu samo­cho­dów i róż­nych towa­rów, wypo­sa­żane np. w w burty alu­mi­niowe, ste­laż i plan­dekę. 
Ramy nośne w przy­cze­pach wyko­nuje się m.in. ze stali kon­struk­cyj­nej o podwyż­szo­nej wytrzy­ma­ło­ści, nie­rzadko ocyn­ko­wa­nej ogniowo. 
Powierzch­nię trans­por­tową – z bla­chy sta­lo­wej, też nie­jed­no­krot­nie ocyn­ko­wa­nej ogniowo, ale także z bla­chy alu­mi­nio­wej, z płyty lami­no­wa­nej, anty­po­śli­zgo­wej, wodo­od­por­nej lub w postaci kom­bi­na­cji płyty lami­no­wa­nej z bla­chą. 
Firmy zaj­mu­jące się logi­styką pojaz­dów ofe­rują coraz bar­dziej roz­wi­nięte usługi trans­por­towe, dążą do zapew­nie­nia wyso­kiej jako­ści obsługi. Oprócz autotrans­por­te­rów dosto­so­wa­nych do kon­kret­nych zle­ceń coraz czę­ściej ofe­rują moni­to­ring prze­wo­zów online. 
Jed­nym z naj­waż­niej­szych odbior­ców lawet są firmy z branży pomocy dro­go­wej. W ofer­cie pro­du­cen­tów zna­leźć można m.in. stan­dar­dowe lawety ze sta­łym najaz­dem lub ręcz­nie wkła­da­nymi najaz­dami, a także hydrau­liczne wysu­wane plat­formy, zabu­dowy z najaz­dami podno­szo­nymi hydrau­licz­nie oraz na sprę­ży­nach. Poza seg­mentem branży pomocy dro­go­wej lawety wyko­rzy­sty­wane są np. także do prze­wozu łodzi. W lżej­szych kla­sach wyko­rzy­stuje się zazwy­czaj cię­ża­rówki dwu­osiowe i samo­chody dostaw­cze. Zwy­kle bar­dziej pożą­dane są te z napę­dem na tylną oś. 
Autotrans­por­tery prze­wo­żące pojazdy sta­no­wią spory seg­ment naczep spe­cja­li­stycz­nych. Są to skom­pli­ko­wane maszyny posia­da­jące wiele sys­te­mów hydrau­liczno-mecha­nicz­nych, które pozwa­lają ste­ro­wać podno­sze­niem pokła­dów oraz wysu­wa­niem najaz­dów tak, aby załadu­nek i roz­ła­du­nek był moż­li­wie jak naj­ła­twiej­szy i naj­szyb­szy. 
Poni­żej pre­zen­tu­jemy naj­now­sze oferty wybra­nych pro­du­cen­tów. 

Blyss – mak­sy­mal­nie długa powierzch­nia zała­dun­kowa zesta­wów

Blyss Pol­ska to znany pro­du­cent przy­czep i zabu­dów samo­cho­do­wych. Od lat dyna­micz­nie zwięk­sza inno­wa­cyj­ność pro­duk­tów i usług, umac­nia pozy­cję na rynku pol­skim i nie­miec­kim czego efek­tem są dwa oddziały w Pol­sce (Jasie­nie k. Klucz­borka oraz Laso­wice Wiel­kie) oraz cztery oddziały w Niem­czech (Seesen, Dor­sten, Reicher­st­cho­fen, Seesen Tri­ft­stße). W tym roku po raz drugi firma Blyss została wyróż­niona Dia­men­tem For­besa za dyna­miczny roz­wój przed­się­bior­stwa. Firma ofe­ruje kom­plek­sową zabu­dowę pojaz­dów dostaw­czych oraz cię­ża­ro­wych – takich jak zabu­dowy kon­te­ne­rowe, plan­de­kowe oraz auto­la­wety i auto­trans­por­tery. W kata­logu auto­trans­por­terów można zna­leźć spe­cja­li­styczne zabu­dowy do trans­portu samo­cho­dów oso­bo­wych, samo­cho­dów dostaw­czych, maszyn rol­ni­czych oraz maszyn budow­la­nych. 
Jed­no­po­kła­dowe zabu­dowy na samo­cho­dach dostaw­czych w zależ­no­ści od potrzeb mogą być wyko­nane na alu­mi­nio­wej ramie z alu­mi­niową plat­formą, na sta­lo­wej ramie z alu­mi­niową plat­formą oraz na sta­lo­wej ramie ze sta­lową zabu­dową. Tego­roczną nowo­ścią jest model EPS4VAA na podwo­ziu VW T6, w któ­rym plat­forma wyko­nana jest z alu­mi­nio­wych desek. W tym modelu nie ma ramy pomoc­ni­czej, dodat­kowo plat­forma obni­żana jest na podusz­kach powietrz­nych, dzięki czemu zysku­jemy niski kąt najazdu przy­datny szcze­gól­nie w trans­por­cie pojaz­dów z niskim zawie­sze­niem lub spor­to­wych. 
W seg­men­cie zabu­dów na samo­cho­dach cię­ża­ro­wych znaj­dują się zabu­dowy jed­no­po­kła­dowe (EP) lub też zabu­dowy z podwój­nym pię­trem uno­szo­nym hydrau­licz­nie (DS12). Są to pro­dukty „szyte” na miarę. Cha­rak­te­ry­zują się inno­wa­cyj­no­ścią, która podyk­to­wana jest jed­nost­kową pro­duk­cją pod ści­słe wyma­ga­nia klienta. 
Każdy rodzaj zabu­dowy może być wypo­sa­żony w przy­czepę pneu­ma­tyczną z pię­trem lub bez – two­rząc zestaw. To, co sta­nowi uni­kal­ność tych zesta­wów to mak­sy­mal­nie długa powierzch­nia zała­dun­kowa. Kon­struk­cja całego zestawu umoż­li­wia bez­po­średni prze­jazd z plat­formy przy­czepy na samo­chód bez uży­cia dodat­ko­wych najaz­dów. Dodat­kowo przy­czepę można wypo­sa­żyć w tylną szu­fladę pneu­ma­tyczną, która zwięk­szy powierzch­nię trans­por­tową o 150 cm. Cho­wany dys­zel w przy­cze­pie, który umoż­li­wia prze­wóz przy­czepy na plat­for­mie pojazdu to jedna z wielu opcji, które można zna­leźć w ofer­cie firmy. 
Na wrze­śnio­wych tar­gach IAA w Hano­we­rze Blyss zapre­zen­to­wał inno­wa­cyjną auto­la­wetę z przy­czepą pneu­ma­tyczną. Nowy model – DSA12 MK5 to multi-funk­cyjny auto­trans­por­ter do prze­wozu pię­ciu samo­cho­dów oso­bo­wych lub dostaw­czych w dowol­nej kon­fi­gu­ra­cji. Składa się z auto trans­por­tera z zabu­dową pię­trową plus przy­czepa z pię­trem. Pneu­ma­tyczna szu­flada w gór­nym pię­trze pozwala zwięk­szyć dłu­gość ładun­kową o 150 cm. Dodat­kowo samo­chód wypo­sa­żony został w pneu­ma­tycz­nie regu­lo­wany zwis tylny, uła­twia­jący zała­du­nek oraz uło­że­nie pojaz­dów na plat­for­mie w przy­padku jazdy solo. W przy­cze­pie nato­miast górne pię­tro uno­szone jest na czte­rech siłow­ni­kach hydrau­licz­nych z tzw. sys­te­mem noży­co­wym, który pozwala na prze­jazd z plat­formy przy­czepy na samo­chód bez koniecz­no­ści roz­cze­pia­nia zestawu. W tym przy­padku zasto­so­wano nowo­cze­sne siłow­niki hydrau­liczno-śru­bowe, które nie wyma­gają zabez­pie­cze­nia mecha­nicz­nego cyban­tem „U”. Cał­ko­wita dłu­gość trans­portowa przy­czepy wynosi 900 cm, ale po roz­ło­że­niu tyl­nej szu­flady zwięk­sza się do 915 cm. Przy­czepa posiada moż­li­wość regu­la­cji hydrau­licz­nie dłu­go­ści dys­zla w zależ­no­ści od potrzeb i rodzaju trans­por­to­wa­nych pojaz­dów. Max. wysuw wynosi 150 cm z regu­la­cją co 25 cm. 
– Rynek zabu­dów samo­cho­do­wych prze­cho­dzi oży­wie­nie i coraz czę­ściej klienci się­gają po indy­wi­du­alne roz­wią­za­nia. Spe­cja­li­styczne auto­trans­por­tery ukie­run­ko­wane na trans­port kon­kret­nych pojaz­dów pozwa­lają na wzrost efek­tyw­no­ści w trans­por­cie – powie­dział Piotr Janik, dyrek­tor finan­sowo-han­dlowy w fir­mie Blyss Pol­ska. 

Bren­de­rup – zabierz Twój samo­chód ze sobą

Bren­de­rup Group to naj­więk­szy dostawca przy­czep w Skan­dy­na­wii – i jedna z wio­dą­cych marek w Euro­pie w seg­men­cie przy­czep i sys­te­mów baga­żo­wych. W tym roku firma wpro­wa­dziła do sprze­daży nowy model lawety – AT. Jest to wysoka przy­czepa z prze­chy­laną plat­formą. Ulep­szono cha­rak­te­ry­stykę jazdy dzięki sze­ro­ko­ści przy­czepy, która jest dopa­so­wana do samo­chodu. Jak zwró­cił uwagę Szy­mon Kowal­ski, szef rynku pol­skiego w fir­mie Bren­de­rup, lawety można podzie­lić na dwa rodzaje, jeśli cho­dzi o podwo­zie – takie, w któ­rych koła są na zewnątrz plat­formy i te z kołami scho­wa­nymi pod spodem, jak to jest w przy­padku przy­czepy Bren­de­rup AT. Pojazdy z kołami pod plat­formą są wygod­niej­sze w uży­ciu, można na nie zała­do­wać auto sze­ro­kie nawet tak jak plat­forma i nie będzie pro­blemu z wysia­da­niem czy sia­da­niem do niego. W przy­padku trans­por­te­rów z kołami wysta­ją­cymi nad poziom plat­formy wła­śnie taki pro­blem się poja­wia. Do wyboru jest podłoga alu­mi­niowa lub z płyty. 
Autotrans­por­ter jest prze­chylny dzięki wyso­ko­ci­śnie­nio­wemu sys­te­mowi amor­ty­za­to­rów gazo­wych. Pole­cany jest w związku z tym warsz­ta­tom samo­cho­do­wym, czy też entu­zja­stom moto­ry­za­cji. Połą­cze­nie funk­cji prze­chyłu i rampy (w stan­dar­dzie) daje niski kąt nachy­le­nia przy zała­dunku samo­chodu. Dzięki sze­ro­kim ram­pom na plat­for­mie oraz niskiemu kątowi zała­dunku, można zała­do­wać zarówno małe jak i duże pojazdy. Ela­styczny asor­ty­ment akce­so­riów pozwala dosto­so­wać pojazd AT do róż­nych potrzeb trans­por­to­wych. 
Dwu­osiowy model AT, o dłu­go­ści 394 cm, sze­ro­ko­ści 200 cm i wyso­ko­ści 70 cm, dostępny jest w wer­sjach o masie wła­snej 620, 630 i 650 kg (masa cał­ko­wita 2.000, 2.500 i 3.000 kg) i o ładow­no­ści od 1.380 do 2.350 kg. Jak zwró­cił uwagę Szy­mon Kowal­ski, więk­sza ładow­ność to nie tylko homo­lo­ga­cja na papie­rze – wymaga sto­so­wa­nia moc­niej­szych osi. Przy­szły użyt­kow­nik może dobrać wer­sję w zależ­no­ści od prze­wi­dy­wa­nych ładun­ków, dosto­so­wać ją do moż­li­wo­ści pojazdu cią­gną­cego, ewen­tu­al­nie wziąć pod uwagę róż­nice w opła­tach dro­go­wych. W wypo­sa­że­niu prze­wi­dziano hamu­lec i koło pod­po­rowe. 
Lista akce­so­riów obej­muje m.in. wcią­garkę i ramię wcią­garki, pełną podłogę (alu­mi­niową lub ze sklejki), pompę hydrau­liczną, skrzynkę narzę­dziową, koło zapa­sowe, dłu­gie rampy (2,5x0,3 m). Pełna podłoga przy­daje się tym użyt­kow­nikom, któ­rzy zamie­rzają wozić nie tylko samo­chody, lecz także inne ładunki. Alu­mi­nium lub sklejka mają swo­ich zwo­len­ni­ków i prze­ciw­ni­ków – według naszego roz­mówcy alu­mi­nium jest trwal­sze, ale sklejkę podobno łatwiej utrzy­mać w czy­sto­ści, jest też bar­dziej este­tyczna. 

Edger – z Volk­swa­ge­nem na IAA

Trans­por­te­rów samo­cho­do­wych nie zabra­kło też na ostat­nich, wrze­śnio­wych tar­gach pojaz­dów użyt­ko­wych IAA w Hano­we­rze, gdzie Edger Gruppe zapre­zen­to­wała trans­por­ter samo­cho­dowy Aleg­ma­/Fit-zel z nowo zapro­jek­to­wa­nym sta­łym nadwo­ziem typu laweta Alegma 2 wyko­na­nym z alu­mi­nium i stali. Pod­stawą kon­struk­cji jest Cra­fter 50 z podwójną kabiną w kolo­rze żół­tej siarki. Nowo opra­co­wane nadwo­zie lawety Alegma Fest­pla­teau 2 ma trwałe, sta­ran­nie wyko­nane ele­menty alu­mi­niowo-sta­lowe. Zależ­nie od wer­sji pojazd może prze­wo­zić ładu­nek o masie od ok. 1,8 do 2,5 tony. 
Käss­boh­rer – naczepa dla trans­portu komer­cyj­nego 
Spo­rym popy­tem w Pol­sce cie­szą się też duże zestawy trans­por­towe (tzw. lory), które służą do prze­wozu nowych i uży­wa­nych samo­cho­dów oso­bo­wych i cię­ża­ro­wych. 
Spe­cjalna seria naczep firmy Käss­boh­rer, K. SOK L Flex Car­rier została zapro­jek­to­wana tak, aby spro­stać zada­niu bez­piecz­nego trans­portu róż­nych pojaz­dów użyt­ko­wych, takich jak cię­ża­rówki i mini­busy. 
Flex Car­rier SOK L można roz­su­nąć do 16.100 mm w dwóch róż­nych kom­bi­na­cjach, zarówno z przodu jak i z tyłu, i ma ona samo­ste­ru­jącą oś, która zapew­nia mak­sy­malną zwrot­ność po prze­dłu­że­niu. Róż­no­ra­kie wyko­rzy­sta­nie ramp pozwala na różne kom­bi­na­cje zała­dunku w zależ­no­ści od jego rodzaju i znacz­nie go uła­twia. 
Dzięki róż­no­rod­nym akce­so­riom, takim jak lek­kie urzą­dze­nia do prze­no­sze­nia pojaz­dów, ruchome wspor­niki boczne oraz dwie alu­mi­niowe plat­formy czę­ści środ­ko­wej do trans­portu pojaz­dów po wydłu­że­niu, Flex Car­rier K. SCK L jest odpo­wie­dzią na posta­wione przed nią zada­nie bez­piecz­nego trans­portu pojaz­dów użyt­ko­wych. 

Tevor – pomocne w pomocy dro­go­wej

Jed­nym z naj­waż­niej­szych odbior­ców pojaz­dów do trans­portu pojaz­dów są firmy z branży pomocy dro­go­wej. TEVOR S A. jest wysoko wyspe­cja­li­zo­waną firmą dzia­ła­jącą w branży moto­ry­za­cyj­nej. Główną dzia­łal­no­ścią jest pro­duk­cja, dys­try­bu­cja i ser­wis zabu­dów do pomocy dro­go­wej, trans­por­to­wych i holow­ni­czych. 
Wszyst­kie zabu­dowy posia­dają znak CE (zgodny z nor­mami Unii Euro­pej­skiej). Firma Tevor jest wła­ści­cie­lem euro­pej­skiej homo­lo­ga­cji cało­po­jaz­do­wej na pojazdy typu „pomoc dro­gowa” na podwo­ziu Iveco Daily DMC 6000-7200 kg oraz Mer­ce­des Benz DMC 7490-11990 kg. Posiada rów­nież wiele homo­lo­ga­cji cząst­ko­wych na poszcze­gólne ele­menty zabu­dów. Wszyst­kie kon­struk­cje są zapro­jek­to­wane w fir­mo­wym biu­rze kon­struk­cyj­nym. 
Ciężka zabu­dowa holow­ni­cza POWER marki TEVOR służy do usu­wa­nia skut­ków wypad­ków dro­go­wych z udzia­łem samo­cho­dów cię­ża­ro­wych, auto­bu­sów, zesta­wów dro­go­wych oraz ratow­nic­twa dro­go­wego. Na ramie pomoc­ni­czej, zamon­to­wane jest ramię główne (BOOM), z wysuwną belką dźwi­gową. W tyl­nej czę­ści zamon­to­wany wysię­gnik holow­ni­czy z podwój­nym wysu­wem hydrau­licz­nym, regu­lo­wanym w trzech płasz­czy­znach zakoń­czony wie­lo­funk­cyjną tra­wersą holow­ni­czą, z moż­li­wo­ścią zamon­to­wa­nia dodat­ko­wego osprzętu. 
Karo­se­ria zabu­dowy wyko­ny­wana jest z bla­chy alu­mi­nio­wej. Zapro­jek­to­wana jest z myślą o mak­sy­mal­nym wyko­rzy­sta­niu powierzchni mię­dzy­osio­wej, z szaf­kami prze­zna­czo­nymi do roz­miesz­cze­nia roz­dzie­la­cza hydrau­licz­nego, wypo­sa­że­nia holow­ni­czego, dodat­ko­wego wypo­sa­że­nia: agre­gat prą­do­twór­czy, kom­pre­sor, nożyce hydrau­liczne, zestaw ratow­ni­czy R1, moduły holow­ni­cze itp. 
Plat­formy typu EFFEKT i SMART marki TEVOR posia­dają plat­formy uchy­lane i zsu­wane tylną kra­wę­dzią do podłoża za pomocą siłow­ni­ków hydrau­licz­nych. Wyko­nane są ze stali o wyso­kiej jako­ści i wytrzy­ma­ło­ści. Zabez­pie­czone anty­ko­ro­zyj­nie poprzez śru­to­wa­nie, grun­to­wa­nie i lakie­ro­wa­nie. Kształt plat­formy zapo­biega prze­do­sta­wa­niu się pły­nów eks­plo­ata­cyj­nych z holo­wa­nych pojaz­dów do gruntu. 
Wypo­sa­że­nie plat­formy obej­muje m.in.: blo­kady pod koła trans­por­towanych pojaz­dów/ belka prze­stawna, hak na pły­cie wycią­garki do trans­portu przy­czepy na plat­for­mie, barierę ochronną niską lub do wyso­ko­ści dachu kabiny, rolkę zwrotną z otwo­rem w koń­co­wej czę­ści plat­formy, skrzynkę ste­row­ni­czą, skrzynkę narzę­dziową, boczne bariery prze­ciw­na­jaz­dowe, hak kulowy do cią­gnię­cia przy­czepy wraz ze złą­czem elek­trycz­nym, wycią­garkę hydrau­liczną z prze­su­wem poprzecz­nym, oświe­tle­nie robo­cze i ostrze­gaw­cze.
Ist­nieje moż­li­wość zamon­to­wa­nia wysię­gnika holow­ni­czego. 
Dodat­kowe wypo­sa­że­nie – na życze­nie klienta. 
Pro­jek­tanci dosto­so­wują pożą­dane ele­menty zabu­dów, wycho­dząc naprze­ciw potrze­bom klien­tów. 
***
Jak powie­dział nam Łukasz Gajos, wła­ści­ciel ole­śnic­kiej firmy świad­czącej usługi sprzę­towo-trans­por­towe (prze­wo­ził m.in. cię­ża­rowe MAN-y z fabryki w Nie­po­ło­mi­cach do odbior­ców), w przy­padku zesta­wów i naczep do trans­portu więk­szej liczby pojaz­dów najbar­dziej cenione są pro­dukty nie­miec­kie i wło­skie, m.in. takich marek jak Fliegl, FVG, FGM czy Rolfo. Są to zazwy­czaj naczepy nisko­po­dwo­ziowe, któ­rym poświę­cimy wkrótce odrębną publi­ka­cję. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.