Rynek pojazdów do przewozu pojazdów ma przed sobą niezłe perspektywy. Wzrasta sprzedaż nowych samochodów, segment związany z transportem samochodów używanych jest dość stabilny, rozwijają się firmy świadczące usługi w ramach pomocy drogowej.
Produkowane w Polsce przyczepy, autolawety oraz autotransportery kupowane są nie tylko przez rodzimych klientów, ale zdobywają też nowe rynki, trafiając do odbiorców w Europie.
Trendem w produkcji naczep, przyczep i zabudów do przewozu pojazdów jest przygotowywanie konstrukcji na indywidualne zamówienia, projektowanie ich dokładnie według wymagań nabywców. Coraz częściej na życzenie może zostać skonfigurowana długość, szerokość, wysokość oraz inne parametry pojazdu lub zabudowy.
Oprócz pojazdów ściśle przeznaczonych do przewozu innych pojazdów, w ofertach producentów można też znaleźć np. uniwersalne przyczepy, nadające się do przewozu samochodów i różnych towarów, wyposażane np. w w burty aluminiowe, stelaż i plandekę.
Ramy nośne w przyczepach wykonuje się m.in. ze stali konstrukcyjnej o podwyższonej wytrzymałości, nierzadko ocynkowanej ogniowo.
Powierzchnię transportową – z blachy stalowej, też niejednokrotnie ocynkowanej ogniowo, ale także z blachy aluminiowej, z płyty laminowanej, antypoślizgowej, wodoodpornej lub w postaci kombinacji płyty laminowanej z blachą.
Firmy zajmujące się logistyką pojazdów oferują coraz bardziej rozwinięte usługi transportowe, dążą do zapewnienia wysokiej jakości obsługi. Oprócz autotransporterów dostosowanych do konkretnych zleceń coraz częściej oferują monitoring przewozów online.
Jednym z najważniejszych odbiorców lawet są firmy z branży pomocy drogowej. W ofercie producentów znaleźć można m.in. standardowe lawety ze stałym najazdem lub ręcznie wkładanymi najazdami, a także hydrauliczne wysuwane platformy, zabudowy z najazdami podnoszonymi hydraulicznie oraz na sprężynach. Poza segmentem branży pomocy drogowej lawety wykorzystywane są np. także do przewozu łodzi. W lżejszych klasach wykorzystuje się zazwyczaj ciężarówki dwuosiowe i samochody dostawcze. Zwykle bardziej pożądane są te z napędem na tylną oś.
Autotransportery przewożące pojazdy stanowią spory segment naczep specjalistycznych. Są to skomplikowane maszyny posiadające wiele systemów hydrauliczno-mechanicznych, które pozwalają sterować podnoszeniem pokładów oraz wysuwaniem najazdów tak, aby załadunek i rozładunek był możliwie jak najłatwiejszy i najszybszy.
Poniżej prezentujemy najnowsze oferty wybranych producentów.
Blyss – maksymalnie długa powierzchnia załadunkowa zestawów
Blyss Polska to znany producent przyczep i zabudów samochodowych. Od lat dynamicznie zwiększa innowacyjność produktów i usług, umacnia pozycję na rynku polskim i niemieckim czego efektem są dwa oddziały w Polsce (Jasienie k. Kluczborka oraz Lasowice Wielkie) oraz cztery oddziały w Niemczech (Seesen, Dorsten, Reicherstchofen, Seesen Triftstße). W tym roku po raz drugi firma Blyss została wyróżniona Diamentem Forbesa za dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. Firma oferuje kompleksową zabudowę pojazdów dostawczych oraz ciężarowych – takich jak zabudowy kontenerowe, plandekowe oraz autolawety i autotransportery. W katalogu autotransporterów można znaleźć specjalistyczne zabudowy do transportu samochodów osobowych, samochodów dostawczych, maszyn rolniczych oraz maszyn budowlanych.
Jednopokładowe zabudowy na samochodach dostawczych w zależności od potrzeb mogą być wykonane na aluminiowej ramie z aluminiową platformą, na stalowej ramie z aluminiową platformą oraz na stalowej ramie ze stalową zabudową. Tegoroczną nowością jest model EPS4VAA na podwoziu VW T6, w którym platforma wykonana jest z aluminiowych desek. W tym modelu nie ma ramy pomocniczej, dodatkowo platforma obniżana jest na poduszkach powietrznych, dzięki czemu zyskujemy niski kąt najazdu przydatny szczególnie w transporcie pojazdów z niskim zawieszeniem lub sportowych.
W segmencie zabudów na samochodach ciężarowych znajdują się zabudowy jednopokładowe (EP) lub też zabudowy z podwójnym piętrem unoszonym hydraulicznie (DS12). Są to produkty „szyte” na miarę. Charakteryzują się innowacyjnością, która podyktowana jest jednostkową produkcją pod ścisłe wymagania klienta.
Każdy rodzaj zabudowy może być wyposażony w przyczepę pneumatyczną z piętrem lub bez – tworząc zestaw. To, co stanowi unikalność tych zestawów to maksymalnie długa powierzchnia załadunkowa. Konstrukcja całego zestawu umożliwia bezpośredni przejazd z platformy przyczepy na samochód bez użycia dodatkowych najazdów. Dodatkowo przyczepę można wyposażyć w tylną szufladę pneumatyczną, która zwiększy powierzchnię transportową o 150 cm. Chowany dyszel w przyczepie, który umożliwia przewóz przyczepy na platformie pojazdu to jedna z wielu opcji, które można znaleźć w ofercie firmy.
Na wrześniowych targach IAA w Hanowerze Blyss zaprezentował innowacyjną autolawetę z przyczepą pneumatyczną. Nowy model – DSA12 MK5 to multi-funkcyjny autotransporter do przewozu pięciu samochodów osobowych lub dostawczych w dowolnej konfiguracji. Składa się z auto transportera z zabudową piętrową plus przyczepa z piętrem. Pneumatyczna szuflada w górnym piętrze pozwala zwiększyć długość ładunkową o 150 cm. Dodatkowo samochód wyposażony został w pneumatycznie regulowany zwis tylny, ułatwiający załadunek oraz ułożenie pojazdów na platformie w przypadku jazdy solo. W przyczepie natomiast górne piętro unoszone jest na czterech siłownikach hydraulicznych z tzw. systemem nożycowym, który pozwala na przejazd z platformy przyczepy na samochód bez konieczności rozczepiania zestawu. W tym przypadku zastosowano nowoczesne siłowniki hydrauliczno-śrubowe, które nie wymagają zabezpieczenia mechanicznego cybantem „U”. Całkowita długość transportowa przyczepy wynosi 900 cm, ale po rozłożeniu tylnej szuflady zwiększa się do 915 cm. Przyczepa posiada możliwość regulacji hydraulicznie długości dyszla w zależności od potrzeb i rodzaju transportowanych pojazdów. Max. wysuw wynosi 150 cm z regulacją co 25 cm.
– Rynek zabudów samochodowych przechodzi ożywienie i coraz częściej klienci sięgają po indywidualne rozwiązania. Specjalistyczne autotransportery ukierunkowane na transport konkretnych pojazdów pozwalają na wzrost efektywności w transporcie – powiedział Piotr Janik, dyrektor finansowo-handlowy w firmie Blyss Polska.
Brenderup – zabierz Twój samochód ze sobą
Brenderup Group to największy dostawca przyczep w Skandynawii – i jedna z wiodących marek w Europie w segmencie przyczep i systemów bagażowych. W tym roku firma wprowadziła do sprzedaży nowy model lawety – AT. Jest to wysoka przyczepa z przechylaną platformą. Ulepszono charakterystykę jazdy dzięki szerokości przyczepy, która jest dopasowana do samochodu. Jak zwrócił uwagę Szymon Kowalski, szef rynku polskiego w firmie Brenderup, lawety można podzielić na dwa rodzaje, jeśli chodzi o podwozie – takie, w których koła są na zewnątrz platformy i te z kołami schowanymi pod spodem, jak to jest w przypadku przyczepy Brenderup AT. Pojazdy z kołami pod platformą są wygodniejsze w użyciu, można na nie załadować auto szerokie nawet tak jak platforma i nie będzie problemu z wysiadaniem czy siadaniem do niego. W przypadku transporterów z kołami wystającymi nad poziom platformy właśnie taki problem się pojawia. Do wyboru jest podłoga aluminiowa lub z płyty.
Autotransporter jest przechylny dzięki wysokociśnieniowemu systemowi amortyzatorów gazowych. Polecany jest w związku z tym warsztatom samochodowym, czy też entuzjastom motoryzacji. Połączenie funkcji przechyłu i rampy (w standardzie) daje niski kąt nachylenia przy załadunku samochodu. Dzięki szerokim rampom na platformie oraz niskiemu kątowi załadunku, można załadować zarówno małe jak i duże pojazdy. Elastyczny asortyment akcesoriów pozwala dostosować pojazd AT do różnych potrzeb transportowych.
Dwuosiowy model AT, o długości 394 cm, szerokości 200 cm i wysokości 70 cm, dostępny jest w wersjach o masie własnej 620, 630 i 650 kg (masa całkowita 2.000, 2.500 i 3.000 kg) i o ładowności od 1.380 do 2.350 kg. Jak zwrócił uwagę Szymon Kowalski, większa ładowność to nie tylko homologacja na papierze – wymaga stosowania mocniejszych osi. Przyszły użytkownik może dobrać wersję w zależności od przewidywanych ładunków, dostosować ją do możliwości pojazdu ciągnącego, ewentualnie wziąć pod uwagę różnice w opłatach drogowych. W wyposażeniu przewidziano hamulec i koło podporowe.
Lista akcesoriów obejmuje m.in. wciągarkę i ramię wciągarki, pełną podłogę (aluminiową lub ze sklejki), pompę hydrauliczną, skrzynkę narzędziową, koło zapasowe, długie rampy (2,5x0,3 m). Pełna podłoga przydaje się tym użytkownikom, którzy zamierzają wozić nie tylko samochody, lecz także inne ładunki. Aluminium lub sklejka mają swoich zwolenników i przeciwników – według naszego rozmówcy aluminium jest trwalsze, ale sklejkę podobno łatwiej utrzymać w czystości, jest też bardziej estetyczna.
Edger – z Volkswagenem na IAA
Transporterów samochodowych nie zabrakło też na ostatnich, wrześniowych targach pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze, gdzie Edger Gruppe zaprezentowała transporter samochodowy Alegma/Fit-zel z nowo zaprojektowanym stałym nadwoziem typu laweta Alegma 2 wykonanym z aluminium i stali. Podstawą konstrukcji jest Crafter 50 z podwójną kabiną w kolorze żółtej siarki. Nowo opracowane nadwozie lawety Alegma Festplateau 2 ma trwałe, starannie wykonane elementy aluminiowo-stalowe. Zależnie od wersji pojazd może przewozić ładunek o masie od ok. 1,8 do 2,5 tony.
Kässbohrer – naczepa dla transportu komercyjnego
Sporym popytem w Polsce cieszą się też duże zestawy transportowe (tzw. lory), które służą do przewozu nowych i używanych samochodów osobowych i ciężarowych.
Specjalna seria naczep firmy Kässbohrer, K. SOK L Flex Carrier została zaprojektowana tak, aby sprostać zadaniu bezpiecznego transportu różnych pojazdów użytkowych, takich jak ciężarówki i minibusy.
Flex Carrier SOK L można rozsunąć do 16.100 mm w dwóch różnych kombinacjach, zarówno z przodu jak i z tyłu, i ma ona samosterującą oś, która zapewnia maksymalną zwrotność po przedłużeniu. Różnorakie wykorzystanie ramp pozwala na różne kombinacje załadunku w zależności od jego rodzaju i znacznie go ułatwia.
Dzięki różnorodnym akcesoriom, takim jak lekkie urządzenia do przenoszenia pojazdów, ruchome wsporniki boczne oraz dwie aluminiowe platformy części środkowej do transportu pojazdów po wydłużeniu, Flex Carrier K. SCK L jest odpowiedzią na postawione przed nią zadanie bezpiecznego transportu pojazdów użytkowych.
Tevor – pomocne w pomocy drogowej
Jednym z najważniejszych odbiorców pojazdów do transportu pojazdów są firmy z branży pomocy drogowej. TEVOR S A. jest wysoko wyspecjalizowaną firmą działającą w branży motoryzacyjnej. Główną działalnością jest produkcja, dystrybucja i serwis zabudów do pomocy drogowej, transportowych i holowniczych.
Wszystkie zabudowy posiadają znak CE (zgodny z normami Unii Europejskiej). Firma Tevor jest właścicielem europejskiej homologacji całopojazdowej na pojazdy typu „pomoc drogowa” na podwoziu Iveco Daily DMC 6000-7200 kg oraz Mercedes Benz DMC 7490-11990 kg. Posiada również wiele homologacji cząstkowych na poszczególne elementy zabudów. Wszystkie konstrukcje są zaprojektowane w firmowym biurze konstrukcyjnym.
Ciężka zabudowa holownicza POWER marki TEVOR służy do usuwania skutków wypadków drogowych z udziałem samochodów ciężarowych, autobusów, zestawów drogowych oraz ratownictwa drogowego. Na ramie pomocniczej, zamontowane jest ramię główne (BOOM), z wysuwną belką dźwigową. W tylnej części zamontowany wysięgnik holowniczy z podwójnym wysuwem hydraulicznym, regulowanym w trzech płaszczyznach zakończony wielofunkcyjną trawersą holowniczą, z możliwością zamontowania dodatkowego osprzętu.
Karoseria zabudowy wykonywana jest z blachy aluminiowej. Zaprojektowana jest z myślą o maksymalnym wykorzystaniu powierzchni międzyosiowej, z szafkami przeznaczonymi do rozmieszczenia rozdzielacza hydraulicznego, wyposażenia holowniczego, dodatkowego wyposażenia: agregat prądotwórczy, kompresor, nożyce hydrauliczne, zestaw ratowniczy R1, moduły holownicze itp.
Platformy typu EFFEKT i SMART marki TEVOR posiadają platformy uchylane i zsuwane tylną krawędzią do podłoża za pomocą siłowników hydraulicznych. Wykonane są ze stali o wysokiej jakości i wytrzymałości. Zabezpieczone antykorozyjnie poprzez śrutowanie, gruntowanie i lakierowanie. Kształt platformy zapobiega przedostawaniu się płynów eksploatacyjnych z holowanych pojazdów do gruntu.
Wyposażenie platformy obejmuje m.in.: blokady pod koła transportowanych pojazdów/ belka przestawna, hak na płycie wyciągarki do transportu przyczepy na platformie, barierę ochronną niską lub do wysokości dachu kabiny, rolkę zwrotną z otworem w końcowej części platformy, skrzynkę sterowniczą, skrzynkę narzędziową, boczne bariery przeciwnajazdowe, hak kulowy do ciągnięcia przyczepy wraz ze złączem elektrycznym, wyciągarkę hydrauliczną z przesuwem poprzecznym, oświetlenie robocze i ostrzegawcze.
Istnieje możliwość zamontowania wysięgnika holowniczego.
Dodatkowe wyposażenie – na życzenie klienta.
Projektanci dostosowują pożądane elementy zabudów, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów.
***
Jak powiedział nam Łukasz Gajos, właściciel oleśnickiej firmy świadczącej usługi sprzętowo-transportowe (przewoził m.in. ciężarowe MAN-y z fabryki w Niepołomicach do odbiorców), w przypadku zestawów i naczep do transportu większej liczby pojazdów najbardziej cenione są produkty niemieckie i włoskie, m.in. takich marek jak Fliegl, FVG, FGM czy Rolfo. Są to zazwyczaj naczepy niskopodwoziowe, którym poświęcimy wkrótce odrębną publikację.