Bridgestone, największy na świecie producent opon i wyrobów z gumy, ogłosił wprowadzenie na rynek najnowszej generacji paliwooszczędnych opon Ecopia. Innowacyjny wzór bieżnika i zastosowanie nowej technologii mieszanek pozwalają flotom dalekobieżnym obniżyć całkowite koszty utrzymania dzięki najlepszej w klasie efektywności paliwowej – bez względu na przebieg. Opony Ecopia H002 osiągają również znakomite wyniki na mokrej nawierzchni i zapewniają wygodę przez cały rok, dzięki pełnej zgodności z europejskimi przepisami dla wyposażenia zimowego.
Podczas konferencji prasowej zorganizowanej 17 października 2018 r. w zakładzie w Stargardzie, mogliśmy zapoznać się z procesem produkcji nowych opon, zaprezentowano także plany inwestycyjne oraz FleetPulse – nowoczesne cyfrowe rozwiązanie do obsługi technicznej pojazdów.
Najlepsze w klasie
Paliwo, stanowiące 30% wszystkich wydatków, jest największym kosztem operacyjnym dla flot dalekobieżnych. Co więcej, branża stoi dziś również w obliczu coraz większych wyzwań związanych z unijnymi przepisami dotyczącymi emisji CO2 (Rozporządzenie (EU) 2017/2400 nakłada na producentów pojazdów obowiązek obliczania i deklarowania emisji CO2 dla każdego wyprodukowanego samochodu ciężarowego za pomocą narzędzia symulacyjnego VECTO) oraz powtarzających się obaw o bezpieczeństwo ruchu drogowego, szczególnie przy złych warunkach pogodowych. Mniejsza przyczepność i bezpieczeństwo w złych warunkach pogodowych to główna obawa flot i kierowców użytkujących opony o niskim oporze toczenia.
Najnowsza generacja opon Ecopia została zaprojektowana z myślą o tego rodzaju wyzwaniach.
W produkcji nowych opon używa się najnowszych mieszanek i najnowszych technologii łączenia materiałów – aby uzyskać równowagę pomiędzy oporami toczenia, przyczepnością na mokrej nawierzchni i zużyciem bieżnika. Zmniejszenie oporów toczenia uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu mieszanki NanoProtech wierzchniej warstwy bieżnika (o dużej zawartości krzemionki), w połączeniu z nową mieszanką bazową i wypełnienia stopki. Także innowacyjny wzór bieżnika zmniejsza opory toczenia i zwiększa przyczepność na mokrej nawierzchni (m.in. zwiększono powierzchnię styku z nawierzchnią i poprawiono odprowadzanie wody). Zoptymalizowana sztywność w strefie nacisku przekłada się na minimalne odkształcenie bieżnika, a tym samym mniejszą utratę energii.
Jak zapewnia producent, nowa opona Ecopia H002 osiąga najlepszą w klasie efektywność paliwową dzięki kombinacji europejskich klas A-A-A w odniesieniu do osi kierowanej, napędzanej i osi naczepy. Dzięki zastosowaniu nowych opon na osiach kierowanych, napędzanych i osi naczepy, przeciętna flota dalekobieżna mogłaby zaoszczędzić ponad 200 000 EUR rocznie na kosztach paliwa i zmniejszyć emisję CO2 o 546 ton rocznie.
Poza korzyściami w zakresie efektywności paliwowej, najnowsza generacja opon Ecopia została zaprojektowana tak, aby umożliwić jazdę ciężarówkom i zapewnić bezpieczeństwo kierowcom w bardzo trudnych warunkach. Opony te, według producenta, zapewniają najlepszą w klasie przyczepność w deszczu, która przewyższa właściwości produktów wszystkich konkurentów, co zostało potwierdzone przez TÜV SÜD.
Nowa Ecopia osiągnęła również znakomite wyniki dla przyczepności na mokrej nawierzchni, przy kombinacji europejskich klas B-B-B w odniesieniu do osi kierowanej, napędzanej i osi naczepy.
W testach TÜV SÜD, w porównaniu z czterema wiodącymi konkurentami w tym segmencie ogumienia, na wzniesieniu o nachyleniu 7 stopni, na mokrej nawierzchni, nowe opony Bridgestone H-DRIVE 002 pozwoliły na najszybsze rozpędzenie pojazdu i pokonanie 60 metrów w czasie 16,2 sekundy (na oponach konkurentów pojazd przyspieszał w czasie od 17,5 do 21,1 s).
Nowa opona jest również w pełni gotowa na zimę, jako jedyna dla flot dalekobieżnych z oznaczeniami 3PMSF i M+S dostępna na wszystkie osie pojazdu. Oznacza to, że asortyment ten jest zgodny ze wszystkimi przepisami dla wyposażenia zimowego obowiązującego w całej Europie.
Nowa generacja opon Ecopia posiada również certyfikat TÜV SÜD przyznany w kategorii jakości i bezpieczeństwa. Osiągnięcie to dotyczy opon na każdą oś: kierowaną, napędzaną i osie naczepy.
Jak ujawnili podczas konferencji prasowej przedstawiciele Bridgestone, obawy klientów związane z dalekobieżnymi oponami o niskich oporach toczenia dotyczą też krótszej żywotności takiego ogumienia w porównaniu z oponami regionalnymi, które z tego względu przez niektórych przewoźników są wykorzystywane także w transporcie długodystansowym. Jednak, dzięki obniżeniu zużycia paliwa, opony do transportu długodystansowego nowej generacji, mimo wszystko, mają zapewnić więcej korzyści użytkownikom.
Kompleksowe podejście do oszczędności paliwa
Ecopia H002 została wprowadzona na rynek we wrześniu 2018 r. w rozmiarze 315/70R22,5 na osie kierowaną i napędzaną oraz 385/55R22.5 do naczep, a do końca 2018 r. dostępne będą jeszcze cztery dodatkowe produkty. Pełna oferta, w tym seria 60”, zostanie uzupełniona w 2019 roku, aby objąć wszystkie główne rozmiary do ciężarówek dalekobieżnych.
Nowa gama opon Ecopia to najnowsza inicjatywa w kompleksowym podejściu firmy Bridgestone, mającym na celu maksymalizację efektywności paliwowej klientów flotowych. W połączeniu z inteligentną gamą bieżników Bandag FuelTech®, systemem monitorowania opon Tirematics oraz kompleksową usługą zarządzania oponami dla flot komercyjnych „Total Tyre Care”, Ecopia H002 może zapewnić spokój klientom, którzy oczekują obniżenia kosztów operacyjnych.
Paolo Ferrari, dyrektor generalny i prezes Bridgestone na region EMEA, powiedział:
– Floty coraz częściej poszukują efektywności, trwałości, bezpieczeństwa i wygody. Nowe opony Ecopia H002, współtworzone i przetestowane na ponad 14 milionach kilometrów przy współpracy z kluczowymi klientami flotowymi z całej Europy, umożliwią naszym klientom osiągnięcie wszystkich czterech założeń poprzez redukcję kosztów operacyjnych, redukcję emisji CO2 i zapewnienie stałych osiągów przez cały rok.
Plan inwestycyjny w Stargardzie
Bridgestone Europe zakończył właśnie rozbudowę fabryki opon ciężarowych w Stargardzie i zapowiada szczegóły zaplanowanych już inwestycji. Efektem obecnej rozbudowy jest hala o powierzchni 6.000 mkw., w której uruchomiono nowoczesny mikser mieszanki gumy. Obecnie trwają testy jakościowe mieszanek oraz szkolenia operatorów, a produkcja rozpocznie się już jesienią 2018 r. W ubiegłym roku firma ogłosiła nowy plan inwestycyjny, którego celem jest zwiększenie produkcji o 25% w Bridgestone Stargard. Modernizacja będzie realizowana w latach 2019–2021. Dzięki niej możliwe będzie zwiększenie produkcji i poszerzenie asortymentu. Szczegóły projektu zostały podane po raz pierwszy na konferencji w Stargardzie. Projekt „BSST 5k Expansion” dotyczy stopniowej rozbudowy zakładu, dzięki której produkcja opon ciężarowych wzrośnie o 25% – z 4.000 do około 5.000 dziennie. Pozwoli to na umocnienie pozycji największego na świecie producenta opon i wyrobów z gumy.
Nowy plan inwestycyjny przewiduje powiększenie powierzchni fabryki, uruchomienie nowych pras wulkanizacyjnych oraz rozbudowę kontroli jakości.
Fabryka w Stargardzie jest jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych japońskiego koncernu. Na powierzchni ponad 160 000 mkw. produkowane są wysokiej jakości opony do samochodów ciężarowych i autobusów. Powstają tu m.in. najnowocześniejsze, paliwooszczędne opony serii Ecopia H002 oraz pasy bieżnika Bandag do bieżnikowania opon. Fabryka produkuje ogumienie dla klientów na całym świecie, w tym największych producentów pojazdów, jak: Daimler, IVECO, Volvo czy Scania.
Wybudowana w 2009 r. fabryka jest jednym z czterech zakładów produkcyjnych Bridgestone Corporation w Polsce. Przez dziewięć lat firma zainwestowała w Stargardzie już ponad 350 mln euro.
Zakład w Stargardzie zatrudnia ok. 1000 osób i stale się rozwija, dlatego poszukuje nowych pracowników. Oferuje oprócz umowy o pracę, m.in. ubezpieczenie grupowe, pakiet medyczny, dofinansowanie dojazdów do pracy, zniżki na opony i inne świadczenia socjalne. Firma zatrudnia na stanowiska produkcyjne, inżynieryjne, techniczne i specjalistyczne.
FleetPulse – cyfrowy program do obsługi technicznej pojazdów
Bridgestone wprowadza też na rynek program FleetPulse, składający się z aplikacji mobilnej, scentralizowanej strony internetowej i systemu do monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Z uwagi na to, że przestoje pojazdów nadal stanowią jedno z największych wyzwań dla firm, FleetPulse skupia się na poprawie przejrzystości stanu technicznego pojazdów, dzięki czemu znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo nieoczekiwanych, kosztownych i potencjalnie niebezpiecznych awarii, tym samym wydłużając czas jazdy, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokich standardów bezpieczeństwa. Rozwiązanie FleetPulse, które automatyzuje kontrole przydatności do ruchu drogowego, pomoże również flotom uprościć ich pracę i obniżyć koszty obsługi technicznej, odpowiadając w ten sposób na dwa inne kluczowe wyzwania stojące przed flotami.
Dzięki aplikacji FleetPulse działającej w systemie Android kierowcy i technicy mają do dyspozycji łatwą w użyciu platformę do przeprowadzania kontroli przydatności do ruchu drogowego swoich pojazdów. Aplikacja, zastępująca aktualny ręczny proces, gwarantuje, że żaden aspekt nie zostanie pominięty i że wszystkie niezbędne kontrole zostaną przeprowadzone.
Za pośrednictwem scentralizowanego portalu internetowego FleetPulse, administratorzy floty i obsługi technicznej, przy pomocy rozwiązania w chmurze, mogą uzyskać dostęp do aktualizacji stanu całej floty – w tym usterek i uszkodzeń, a także do danych dotyczących osiągów. W ten sposób mogą oni bezpośrednio zwracać się do kierowców i pracowników obsługi technicznej z nowymi listami kontrolnymi, rezerwacjami wizyt w serwisie, a nawet prośbami usunięcia pojazdów z dróg poprzez powiadomienia z aplikacji FleetPulse.
Kierowcy, pracownicy obsługi technicznej i administratorzy flot mogą również, dzięki FleetPulse, dokładnie kontrolować stan opon. Usługa dostarczana jest wraz z elementami sprzętowymi systemu TPMS dla pojazdu, składającymi się z czujników optycznych Tirematics oraz klucza sprzętowego. Po podłączeniu pojazdu do systemu TPMS, FleetPulse automatycznie zbiera dane o ciśnieniu w oponach (kierowca lub pracownik obsługujący flotę musi tylko zbliżyć się do każdego koła z tabletem lub smartfonem obsługującym system), a następnie przekazuje wyniki kierowcom i administratorom poprzez aplikację FleetPulse oraz internetowy panel nawigacyjny zapewniający podgląd danych w czasie rzeczywistym. Pomaga to zapewnić optymalizację ciśnienia w oponach, co ma zasadnicze znaczenie zważywszy na fakt, że 30% awarii spowodowanych jest zbyt niskim ciśnieniem w oponach, 90% awarii ogumienia spowodowanych jest powolnym uchodzeniem powietrza z opon, a w przypadku 20% opon do użytku komercyjnego na drogach ciśnienie jest znacznie niższe od wymaganego. Zapewniając utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach, FleetPulse zapobiega awariom, nadmiernemu zużyciu i niepotrzebnym wzrostom spalania paliwa, redukując w ten sposób niepożądane koszty wymiany opon i emisję CO2.
Obecnie FleetPulse jest jedynym na rynku rozwiązaniem łączącym kontrolę pojazdów, rezerwację wizyt w serwisie, zarządzanie flotą i system TPMS w ramach jednej platformy. Umożliwia jednocześnie komunikację w czasie rzeczywistym pomiędzy kierowcami, obsługą techniczną i administratorami floty za pośrednictwem aplikacji w chmurze. FleetPulse może być używany w każdej chwili, przez każdego kierowcę i dla wszystkich marek opon.
Aplikacja FleetPulse oraz elementy sprzętowe systemu TPMS są dostępne na rynku od września 2018 r., z bezpłatnym okresem próbnym. Elementy sprzętowe systemu TPMS można zamówić online oraz u wybranych sprzedawców detalicznych. Koszt systemu podlega amortyzacji w ciągu roku, przy założeniu, że typowy ciągnik z naczepą użytkowany przy optymalnym ciśnieniu w oponach może zaoszczędzić średnio do 1100 EUR rocznie na kosztach paliwa, opon i awarii. Bridgestone poleca ten system przede wszystkim małym i średnim flotom transportowym.