Biuro Obsługi Klienta
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: ZM
Zdjęcia:
Auto Market Truck, 2019(1)
z dnia 2019-05-10

W stronę funkcjonalności

Koniunktura na rynku wywrotek

Kamazy na rynek polski napędzane są silnikami Cummins Euro 6 C

Łukasz Toboła (Feber – Grupa Inter Cars): – Rok 2019 na razie wygląda obiecująco. Obecnie przyjmujemy zamówienia na III kwartał, co pozwala mieć nadzieję na wynik podobny do roku ubiegłego

Nowym produktem w ofercie Febera (Inter Cars) jest naczepa ze skrzynią stalową o pojemności 44 m sześc., wykonana na krótkiej ramie tzw. 8,5

Krótka naczepa Feber, skonstruowany na ramie ze stali Strenx 700, ze skrzynią stalową Hardox 450 i z podłogą o długości 8.377 mm, waży w standardowej specyfikacji tylko 7.230 kg

Rozwiązaniem polecanym dla sektora recyklingu jest zasilany gazem ziemnym ciężarowy Stralis NP 6x2 z żurawiem i wywrotką

Z myślą o eksploatacji w kamieniołomach Iveco oferuje nową, 65-tonową Astrę HHD9 8x6 Euro VI z wywrotką o pojemności 24 m3

Podwozie Stralis X Way 6x4 z trójstronną wywrotką reprezentuje ofertę IVECO opracowaną specjalnie na potrzeby transportu materiałów budowlanych zarówno po drogach, jak i w terenie

Daily 4x4 to pierwszy na rynku pojazd z napędem 4x4 o dopuszczalnej masie całkowitej 7 ton i ładowności do 4.300 kg, dostępny z nadwoziem o długości do 5 m

Kamaz proponuje różne konfiguracje napędu w pojazdach 2-, 3- i 4-osiowych

Scania XT 8x4 z zabudową samowyładowczą Meiller

Firma D.A.C. proponuje m.in. wywrotkę trójstronną - zabudowę polecaną do transportu lekkiego, głównie materiałów sypkich; piasku, żwiru, kamienia, węgla w branży budowlanej, ogrodniczej i komunalnej

W ofercie D.A.C. Dostępne są wszelkiego rodzaju podziałki, mobilne przegrody, dzięki którym można jednym transportem przywieźć dwa różne ładunki

Rynek naczep wywrotek od kilku lat rozwija się w dynamicznym tempie, co potwierdzają przedstawiciele producentów. Dotyczy to zarówno ciężkich pojazdów konstrukcyjnych, jak i lekkich aut samowyładowczych.
Według Łukasza Toboły, kierownika działu handlowego w firmie Feber (Grupa Inter Cars) rok 2018 był tego doskonałym potwierdzeniem. – Dla nas był to rok rekordowy, wyprodukowaliśmy łącznie 480 pojazdów co dało ponad sześcioprocentowy wzrost względem roku 2017 – ujawnia Ł. Toboła. – Rok 2019 na razie wygląda obiecująco. Obecnie przyjmujemy zamówienia na III kwartał, co pozwala mieć nadzieję na wynik podobny do roku ubiegłego. Nabywcami naszych produktów są przede wszystkim firmy transportowe i spedycyjne. Wśród klientów nie brakuje również firm, które kupują naczepy na własne potrzeby np. rolnicy, skupy złomu, składy opału, składy budowlane, skupy zboża czy firmy zajmujące się odbiorem i selekcją śmieci. Według naszego rozmówcy z Febera, od kilku lat klienci zwracają dużą uwagę na uniwersalność kupowanych pojazdów. Dlatego też naczepy z tylnym zamknięciem klapo-drzwi cieszą się największą popularnością. – Dzięki temu rozwiązaniu użytkownik ma możliwość transportu zarówno materiałów sypkich jak i towaru ułożonego na paletach – dodaje Ł. Toboła . –Kolejnym ważnym parametrem jest niska waga pojazdu. Dział konstrukcyjny Feber wciąż pracuje nad zoptymalizowaniem masy przy dużej wytrzymałości pojazdów. Doskonałym tego przykładem jest nasza tegoroczna nowość - naczepa o pojemności 44 m sześc. – Klienci Scania znakomicie przyjęli wprowadzenie na rynek Scania XT. W 2018 r. sprzedaż pojazdów budowlanych wzrosła o 30 proc. – mówi Jenny Engvall, dyrektor ds. rozwiązań dla branży budowlanej, Scania Trucks. Do pojazdów budowlanych zaczynają trafiać silniki zasilane paliwami alternatywnymi. Scania proponuje takie samochody napędzane olejem roślinnym. – Obecnie możemy zaobserwować, że zainteresowanie zrównoważonymi rozwiązaniami transportowymi w segmencie budowlanym wzrasta. Jest oczywiste, że zrównoważony transport stanowi podstawowy warunek długoterminowej rentowności. Wszyscy powinniśmy ograniczać emisję CO2, aby zmierzyć się z globalnym ociepleniem. Przepisy, np. o ustanowieniu zielonych stref i zakazie jazdy pojazdami z silnikiem Diesla w miastach skutecznie zwróciły uwagę przewoźników na ten problem – komentuje Jenny Engvall dyrektor ds. rozwiązań dla branży budowlanej, Scania Trucks.

Bardziej funkcjonalne konstrukcje

Nowym produktem w ofercie Febera (Inter Cars) jest naczepa ze skrzynią stalową o pojemności 44 m sześc., wykonana na krótkiej ramie tzw. 8,5. To pierwszy taki pojazd producenta z Sieradza. Jak wyjaśnia Łukasz Toboła, wcześniej, gdy nabywcy potrzebowali wywrotki o mniejszej pojemności, oferowano im naczepy o standardowej długości z obniżonymi burtami. Teraz zaprojektowano naczepę krótszą, dzięki czemu uzyskano jeszcze mniejszą masę własna pojazdu. Skonstruowany na ramie ze stali Strenx 700, ze skrzynią stalową Hardox 450 i z podłogą o długości 8.377 mm, waży w standardowej specyfikacji tylko 7.230 kg. Zastosowanie lekkich, aluminiowych rozwiązań pozwoli dodatkowo zredukować tę masę nawet o 450 kg. Przy okazji taka naczepa jest wygodniejsza w użytkowaniu, łatwiej się nią manewruje. Kolejne dwie nowości w tym segmencie pojazdów Febera to nowe typy tylnego zamknięcia. Pierwsza z nich to klapa podnoszona i opuszczana hydraulicznie, dostępna w wersji z podnoszeniem automatycznym podczas kiprowania oraz ze sterowaniem niezależnym przy pomocy pilota. Klapa hydrauliczna w transporcie złomu znacznie poprawia bezpieczeństwo oraz komfort pracy kierowcy, a także daje możliwość transportu palet, niedostępną przy konwencjonalnej klapie. Klapa hydrauliczna przydatna jest również w sytuacjach, gdy opuszczanie pojazdu podczas rozładunku jest zabronione. Kolejnym nowatorskim rozwiązaniem w naczepie do złomu są klapo-drzwi, które również zwiększają spektrum przewożonych produktów, przede wszystkim o materiały drobne, które można rozładowywać wykorzystując funkcję klapy. Funkcja drzwi sprawdza się natomiast przy rozładunku złomu o dużych gabarytach oraz w transporcie palet. Zakład Produkcji Pojazdów Feber Sp. z o.o. należący do Grupy Inter Cars S.A. oferuje m.in. naczepy wywrotki o pojemności od 24 do 76 m3 oraz naczepy do przewozu złomu. Liczna sieć autoryzowanych punktów serwisowych Q-Service Truck zapewnia dobry dostęp do części zamiennych, usług gwarancyjnych i pogwarancyjnych. Firma posiada również wypożyczalnię pojazdów oraz specjalizuje się w naprawach powypadkowych.

Na budowę małe i duże

IVECO, wspólnie z CASE Construction Equipment, na tegorocznych targach Bauma, zaprezentowało swoją ofertę pojazdów przeznaczonych do eksploatacji w kamieniołomach, recyklingu, budownictwie miejskim oraz budowie dróg. Goście mogli obejrzeć m.in. terenowy samochód ciężarowy IVECO Astra HHD9, gamę pojazdów Stralis X Way opracowaną specjalnie z myślą o logistyce materiałów budowlanych, a także nową generację Daily 4x4. Rozwiązaniem polecanym dla sektora recyklingu jest zasilany gazem ziemnym ciężarowy Stralis NP 6x2 z żurawiem i wywrotką. Samochód zapewnia ładowność i osiągi porównywalne z odpowiednikiem wyposażonym w silnik zasilany olejem napędowym, wyróżniając się jednocześnie wyjątkowo niską emisją zanieczyszczeń i hałasu. Zaledwie 71 dB (test Piek Quiet Truck) to ważny atut w przypadku pojazdu używanego do zbiórki odpadów w miastach, często w godzinach nocnych lub wczesno-porannych. Cecha ta, w połączeniu z wyjątkową zwrotnością, kompaktowymi wymiarami oraz dużą ładownością, sprawia, że Stralis NP w tej konfiguracji sprawdza się nawet w ciasnych uliczkach miast. Podwozie Stralis X Way 6x4 z trójstronną wywrotką reprezentuje ofertę IVECO opracowaną specjalnie na potrzeby transportu materiałów budowlanych zarówno po drogach, jak i w terenie. W modelu tym najlepsze rozwiązania służące obniżeniu zużycia paliwa i podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa połączono z powszechnie znaną terenową solidnością najwytrzymalszych konstrukcji IVECO, zapewniając wysoką wydajność, największą w tej klasie ładowność i wyjątkowo niski całkowity koszt posiadania. Jak zapewnia producent, to pojazd, na którym można polegać w trudnych warunkach placu budowy. Prezentowany egzemplarz jest dostępny z dołączanym hydrostatycznym napędem przedniej osi. Zdecydowanie zwiększa to jego zdolności terenowe pozwalając na eksploatację w trudnych warunkach, a gdy układ jest wyłączony - zapewnia niskie zużycie paliwa i niską emisję hałasu podczas jazdy szosowej. Flagowa wersja nowego Daily 4x4 to pierwszy na rynku pojazd z napędem 4x4 o dopuszczalnej masie całkowitej 7 ton i ładowności do 4.300 kg, dostępny z nadwoziem o długości do 5 metrów. Rodzina modeli Daily została niedawno poszerzona m.in. o nowe odmiany z napędem na wszystkie koła i przekładnią manualną lub niespotykaną w tej klasie 8-biegową przekładnią Hi Matic. Wśród licznych dostępnych wersji są między innymi podwozia z kabiną pełną i przystosowaną do zabudowy oraz załogową, o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 3,5, 5,5 i 7 ton, w konfiguracji terenowej z kołami pojedynczymi lub uniwersalnej z kołami bliźniaczymi na osiach napędowych. Daily 4x4, napędzany jest 3-litrowym silnikiem F1C Euro VI rozwijającym moc 180 KM i moment obrotowy 430 Nm. W wyposażeniu przewidziano m.in. hamulce tarczowe z ABS i elektronicznym programem stabilizacji (ESP) opracowanym specjalnie do pojazdów z napędem na obie osie. Z myślą o eksploatacji w kamieniołomach zaprezentowano nowy 65-tonowy samochód ciężarowy IVECO Astra HHD9 8x6 Euro VI z wywrotką o pojemności 24 m3, o wzmocnionej konstrukcji, z automatyczną skrzynią biegów oraz specjalnym osprzętem. Samochód jest częścią gamy pojazdów Astra przystosowanych do eksploatacji w ciężkich warunkach terenowych w branży naftowo-gazowej, górnictwie, kamieniołomach, ciężkim budownictwie oraz transporcie ciężkich ładunków. Według producenta należy on do najbardziej efektywnych kosztowo rozwiązań w codziennej eksploatacji w ekstremalnych warunkach. Łączy solidność, dużą ładowność i niezawodność ciężkich podwozi typowych dla tej branży z wyjątkowo niskim całkowitym kosztem posiadania. Możliwość uzyskania certyfikacji CE oznacza, że pojazd spełnia najbardziej rygorystyczne wymagania w zakresie bezpieczeństwa użytkowania w kamieniołomach i na placach budowy.

Z sercem od Cumminsa

Kamaz zwraca uwagę na pochodzące od zachodniego producenta silniki montowane w pojazdach budowlanych tej marki. W Kamazach na rynek polski montowane są jednostki Cummins Euro 6 C z mniejszej serii ISB 6,7 E6 C. Mają one 6,7 litra pojemności, 6 cylindrów w układzie rzędowym, turbodoładowanie, chłodzenie powietrza doładowującego oraz zaawansowany układ elektronicznej kontroli. System jest tutaj sterowany przez nowy moduł ECM o zwiększonej zdolności do sterowania silnika oraz układu oczyszczania spalin na poziomie pokładowej diagnostyki (OBD). W celu spełniania normy Euro 6 C połączono technologie – opracowanej dla standardu US EPA 2010 chłodzonej recyrkulacji spalin (EGR), turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek VGT oraz systemu selektywnej redukcji katalitycznej SCR, uzupełnionych o filtr cząstek stałych (DPF). Obecnie ISB 6,7 Euro 6 C występuje w trzech nastawach: 250 KM/950 Nm, 280 KM/1.020 Nm i 310 KM/1.100 Nm. Ze wszystkimi współpracuje tylko jeden typ skrzyni przekładniowej – 9-biegowa, mechaniczna ZF 9S1310TO. Wszystkie trzy warianty silnika ISB 6,7 E6 C stosowane są w 3-osiowym, lekko uterenowionym podwoziu w układzie napędowym 6x4 – typ 65115 – T2525 – 250 KM, T2528 – 280 KM i T2531 – 310 KM, polecanym m.in. pod wywrotki. Podwozie to cechuje się bazowo krótką, dzienną kabiną, rozstawem osi 1-2 3.190 mm, masą własną 7.250 kg, ładownością 17.950 kg oraz dopuszczalną masą całkowitą 25.200 kg, przy obciążeniach osi 6.200+19.000 kg. Na wszystkich kołach założono ogumienie o rozmiarze 11.00 R22,5. Pozostałe kluczowe parametry to: zdolność pokonywania wzniesień nie mniej niż 25% oraz prędkość maksymalna 90 km/h.

Z zabudowami fabrycznymi

Oprócz podwozia pod zabudowę, gdzie nabywca sam decyduje jakie nadwozie i od kogo wybrać, Kamaz Polska proponuje typ T2531 z 310-konnym silnikiem, o rozstawie osi 1-2 3.190 mm, ale z trójstronną wywrotką, traktowaną jako fabryczna. Przy nadal dmc 25.200 kg masa własna tego auta – ze względu na posadowienie nadwozia – wzrasta do 10.200 kg, co oznacza ładowność na poziomie 15.000 kg. Inna fabryczna wywrotka dostępna z jednostkami Euro 6 C nosi symbol 65111 – T2531 6x6. W odróżnieniu od poprzedniej – T2531 6x4 opiera się zatem na podwoziu z wszystkimi kołami napędzanymi. Uzyskuje zwiększoną dzielność terenową, mimo założenia na osiach tylnego napędowego tandemu bliźniaczego ogumienia. Różnica pomiędzy tymi pojazdami dotyczy jeszcze dwóch kwestii. Po pierwsze w 65111 – T2531 6x6 zastosowano wzmocnioną skrzynię ładunkową przygotowaną do tylnego wywrotu. Po drugie, wskutek występowania innej skrzyni ładunkowej oraz innego układu przeniesienia napędu ze skrzynią rozdzielczą i przednim mostem – masa własna 65111 – T2531 6x6 zwiększyła się do 11.200 kg, dalej przy rozstawie osi 1-2 3.190 mm. Przy dmc 25.200 kg ładowność spadła do 14.000 kg. Poza tym podstawowa specyfikacja obu typów prezentuje się podobnie. Źródło napędu stanowi Cummins ISB 6,7 Euro 6 C w najmocniejszym nastawie, o maksymalnych 310 KM i 1.100 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada skrzynia ZF 9S1310TO. Na wszystkich kołach założono ogumienie o rozmiarze 11.00 R22,5. Zdolność pokonywania wzniesień przekracza 25%.

Dzielne w terenie

Kolejny model to 2-osiowe, szosowe podwozie w układzie napędowym 4x2, oznaczone jako 53605 – K2031 4x2. Jego kluczowe wyróżniki to: najmocniejsza wersja silnika – 310 KM, rozstaw osi 3.950 mm oraz bazowo dwie dostępne kabiny – krótka, dzienna i długa. Ogumienie o rozmiarze 315/80 R22,5 z przodu jest pojedyncze, z tyłu bliźniacze. Zdolność pokonywania wzniesień nie mniej niż 25%. Ponieważ dmc wynosi 20.500 kg, przy maksymalnych obciążeniach osi 7500+13.000 kg, przy masie własnej na poziomie – dla podwozia z kabiną – 6.605 kg, ładowność dochodzi do aż 14.000 kg (dokładnie 13.895 kg). Samochodem tym w pierwszym rzędzie powinni się zainteresować realizujący tzw. ciężką dystrybucję oraz służby komunalne, budownictwo i drogownictwo. Kamaz proponuje także kilka podwozi z wszystkimi osiami napędowymi, o wysokiej dzielności terenowej. Najlżejszym z nich jest 2-osiowy typ 43502 – B1225 w układzie napędowym 4x4, o rozstawie osi 4.180 mm. Jego dwoma podstawowymi cechami są: wysoka dzielność terenowa, będąca m.in. pochodną założenia na wszystkich kołach pojedynczego ogumienia o rozmiarze 425/85 R21 lub 390/95R20, i dopuszczalna masa całkowita na poziomie 12.700 kg. W związku z tym do napędu wykorzystano najsłabsze wydanie Cumminsa Euro 6 C (250 KM i 950 Nm). Powinno to absolutnie wystarczyć, pozwalając na połączenie następujących kluczowych elementów: dobrej dynamiki i dzielności terenowej ze stosunkowo niskimi kosztami zakupu i późniejszej eksploatacji. Do tego dochodzą ładowność do 6.200 kg, ze względu na masę własną równą 6.500 kg, możliwość montażu kilku kabin, w tym krótkiej-dziennej, długiej i załogowej, wydłużonej. Zdolność pokonywania wzniesień przekracza 50%. Taka kompletacja oznacza, iż jest to środek transportu średniej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej – wysokiej dzielności terenowej, zdolny do operowania w najtrudniejszych warunkach klimatycznych oraz drogowych. Wykonania takie najczęściej zamawiają ekipy poszukiwawcze, remontowe, energetyczne i naprawcze, drogownictwo oraz straż pożarna i siły zbrojne. Wzmocnione masowo wydanie 43502 – B1225 4x4 stanowi typ 43502H – B1625 4x4, napędzany silnikiem 250 KM/950 Nm. Dostępne są kabiny krótka-dzienna, długa bądź załogowa wydłużona. Takie same są - zdolność pokonywania wzniesień – przeszło 50% i rozstawy osi w zakresie 3.700-6.000 mm (polecany 4.100 mm). Zasadnicze różnice są zaś dwie. Po pierwsze dopuszczalna masa całkowita jest wyższa i wynosi 15.400 kg. Przy niemal podobnej masie własnej na poziomie 6.900 kg powyższe oznacza ładowność 8.500 kg, co przekłada się na znaczną poprawę w zakresie współczynnika ładowność/ masa własna. Ta wyższa ładowność powoduje, iż auto nadaje się do współpracy z szerszą gamą zabudów, przykładowo z żurawiem za kabiną o podniesionym udźwigu. W efekcie wariant taki w większej ilości nabywa m.in. sektor budowlany, szczególnie do obsługi projektów pozbawionych łatwego dostępu w postaci sieci dróg o nawierzchniach utwardzonych. Sytuacja taka zazwyczaj zdarza się w przypadku obsługi budowy nowych dróg, operowania na terenach piaszczystych, lesistych, górskich, wznoszenia obiektów infrastrukturalnych, mieszkalnych czy przemysłowych w tzw. szczerym polu. Po drugie na kołach może być zakładany szerszy zestaw ogumienia. W ofercie znajdują się bowiem opony o rozmiarach 425/85R21, 390/95R20 albo 11.00R22.5 Aktualną ofertę podwozi Kamaza z silnikami Euro 6 C zamyka 3-osiowy typ 43118 – B2131 w układzie napędowym 6x6. Może on otrzymywać różne kabiny, w zależności od wymagań odbiorcy, w tym krótką, dzienną, długą a nawet wydłużoną, załogową, czterodrzwiową, 6-7-osobową. 310-konny silnik został połączony z 9-biegową skrzynią przekładniową ZF. Wersję tę przygotowano też do sprostania najtrudniejszym warunkom klimatycznym i drogowym. Wyróżnia się więc bardzo wysoką dzielnością terenową - zdolność pokonywania wzniesień nie mniej niż 50%. To efekt nie tylko budowy podwozia i kompletacji układu napędowego, ale i założenia na wszystkich kołach pojedynczego, balonowego ogumienia z bieżnikiem terenowym, o rozmiarze 425/85 R21. Inna istotna użytkowa zaleta 43118 – B2131 6x6 polega na tym, iż przy rozstawie osi 1-2 3.690 mm i masie własnej 9.000 kg ma dmc 21.600 kg. W rezultacie ładowność taktyczna – terenowa wynosi 10.000-12.000 kg i przy tym – co najważniejsze – naciski jednostkowe na osie nie przekraczają 7.000-7.500 kg. Dla niektórych odbiorców czynnik ten może odgrywać decydujące znaczenie, szczególnie jeśli z ładunkiem o masie do 12 t muszą pokonywać dukty, drogi polne, pola uprawne czy szlaki prowadzące przez koryta rzek. Dodatkowy atut zakupowy dla typu 43118 – B2131 6x6 stanowi fakt, że aktualnie na rynku nie ma on bliskich konkurentów.

Napędzane olejem roślinnym

Ekspozycja Scanii na targach Bauma miała udowadniać, jak sprostać wyzwaniom związanym ze zrównoważonym rozwojem, bez kompromisów w zakresie wydajności, czy zysku. Zaprezentowano pięć pojazdów przeznaczonych dla branży budowlanej, które mogą być napędzane uwodornionym olejem roślinnym (HVO). Prawie wszystkie pojazdy Scania dostępne na targach Bauma, mogą być zasilane HVO (uwodornionym olejem roślinnym). Biodiesel może przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 90 proc. – Udoskonalony 13-litrowy silnik Scania jest idealnym rozwiązaniem dla klientów, którym zależy na zachowaniu niskiej masy pojazdu i wysokiej mocy silnika. Niezależnie od tego, czy mają do czynienia z ciężkimi ładunkami, napiętymi terminami czy stromymi podjazdami, skorzystają z solidnej mocy silnika DC13 500. Jeśli masa pojazdu nie jest tak istotna, mogą wybrać silnik V8 o mocy 520 KM, który oferuje wyższy maksymalny moment obrotowy i bardziej płynnie oddaje moc – komentuje Alexander Vlaskamp, wiceprezes, dyrektor Scania Trucks. Gama silników DC13 wyróżnia się teraz jeszcze szerszą krzywą momentu obrotowego. Maksymalny moment jest obecnie odstępny już od 900 obr/min, a nie od 1000 obr/min jak poprzednio. Od czasu wprowadzenia pojazdów Scania nowej generacji w 2016 r., oferta firmy obejmująca wytrzymałe komponenty przystosowane do zastosowań w branży budowlanej powiększyła się. Szczególną uwagę należy tu zwrócić na Scania XT. Większość z nich jest dostępna w ramach standardowego, fabrycznego wyposażenia. Techniczna ładowność podwozi pracujących w terenie dochodzi do 50 t. Jednocześnie mogą one poruszać się po drogach publicznych, po załadowaniu ich do masy dopuszczanej przepisami. – Dodaliśmy wyposażenie umożliwiające dokładne dopasowanie pojazdu do zadań, jakie ma wykonywać: nowe wózki jezdne, nowe przednie osie, zwolnice w piastach kół, przełożenia mostów, resory piórowe, a także nowe skrzynie biegów i elementy układu kierowniczego. Zapewniają one poziom wytrzymałości, jaki rzadko można spotkać poza terenem kopalni odkrywkowej – komentuje Jenny Engvall. Pojazdy Scania XT są wyposażone w zderzak, który umożliwia utrzymanie kąta natarcia na poziomie 25 stopni. W połączeniu z dolną osłoną oraz wytrzymałymi reflektorami, pojazdy XT mogą podejmować nawet najtrudniejsze prace. Na targach Bauma zaprezentowano trzy pojazdy Scania XT, wśród nich ciężką wywrotkę G500 z napędem 8x4 o technicznej masie całkowitej 58 t. – Europejscy klienci zazwyczaj nie potrzebują aż tak ciężkich pojazdów, jeśli nie prowadzą działań w terenie zamkniętym. Chcemy jednak podkreślić, że w ramach gamy Scania XT każdy klient, niezależnie od rodzaju wykonywanych zadań, może liczyć na dopasowane rozwiązanie, obejmujące adekwatne usługi i spodziewać się najlepszego całkowitego kosztu użytkowania – komentuje J. Engvall.

Rośnie popularność kombinacji z żurawiem

Anna Długosz-Jach, dyrektor regionalny w firmie D.A.C. zwraca uwagę na rosnącą ostatnio popularność kombinacji żurawia hydraulicznego zestawianego ze skrzynią lub wywrotką . Połączenie taki sprawdza się w lokalnym transporcie materiałów budowlanych, kostki brukowej. Firma D.A.C. proponuje m.in. wywrotkę trójstronną - zabudowę polecaną do transportu lekkiego, głównie materiałów sypkich; piasku, żwiru, kamienia, węgla w branży budowlanej, ogrodniczej i komunalnej. Konstrukcja wykonana z wysokiej jakości stali o podwyższonej wytrzymałości gwarantuje sztywność zabudowy przy stosunkowo najniższej możliwej masie. Wywrotka wyposażana jest w siłownik PENTA, zasilanie wywrotu elektro-hydrauliczne niezależne od pracy silnika, pilot sterowania wywrotu z kabiny auta na przewodzie spiralnym z uchwytem magnetycznym. Uzupełnieniem jest sygnalizator dźwiękowy pracy wywrotu i ogranicznik wywrotu. Burty aluminiowe są dzielone, ze środkowym słupkiem łatwo demontowalnym lub w całości, na życzenie nabywcy mogą być również burty ocynkowane. Producent oferuje łańcuch spinający słupki środkowe. Podłoga to blacha ocynkowana o grubości i wytrzymałości uzależnionej od ładowności. Można doposażyć ją w uchwyty do mocowania ładunku. Solidna krata przednia, której celem jest zabezpieczenie kabiny auta, dodatkowo wyposażana jest w uchwyty do mocowania. W wyposażeniu przewidziano nadkola, chlapacze, kratki zabezpieczające lampy tylne pojazdu, belki świetlne na dachu auta, zderzaki boczne alu rowerowe , oświetlenie LED i stopień wejściowy na tylnej burcie. Nabywca ma do wyboru szeroki wachlarz nadstawek nad burtami , do przewozu odpadów komunalnych, gałęzi, liści, szkła i innych. Dostępne są też wszelkiego rodzaju podziałki, mobilne przegrody, dzięki którym można jednym transportem przywieźć dwa różne ładunki, a także box- y aluminiowe, czyli skrzynie, schowki na narzędzia, kosiarki, wykaszarki, nadstawki nad dachem auta, rolki do zwijania plandeki, najazdy dla traktora ogrodniczego.