Wiadomości z rynku

środa
24 kwietnia 2024

Cieplej pasażerom, ładunkowi i silnikowi

Niezależne ogrzewanie postojowe: powietrzne, wodne, czy elektryczne?
25 października 2019

Bez ogrzewania postojowego trudno obejść się podczas długiego postoju na parkingu, nawet wczesną jesienią, w chłodne dni

Kamil Kleczewski (Webasto): – Nie powinno się brać „mocy na zapas”, to znaczy trzeba dobierać agregat stosownie do kubatury

Element sterujący EasyStart Pro (Eberspaecher) umożliwia obsługę do dwóch jednostek grzewczych

Ogrzewanie powietrzne Airtronic firmy Eberspaecher zapewnia cichą pracę i długą żywotność

Wodne ogrzewanie Hydronic (Eberspaecher) trzeciej generacji napędzane jest wytrzymałym silnikiem bezszczotkowym

Za pomocą EasyStart Web ogrzewanie postojowe Eberspaecher może być sterowane kilkoma kliknięciami

Webasto Air Top 2000 STC to kompaktowy powietrzny agregat grzewczy o mocy cieplnej 2 kW, polecany do mniejszych pojazdów

Webasto Air Top Evo 40/55 to ewolucja w kierunku większej mocy i wszechstronności

Wodne agregaty grzewcze Webasto Thermo 230/300/350 zapewniają natychmiastową gotowość do rozruchu silnika także podczas mrozu

Lekki system Webasto Thermo Pro 90 jest przystosowany specjalnie do dużych pojazdów użytkowych oraz pojazdów specjalnych i minibusów

Nowością Webasto jest Thermo Top Pro 120/150, urządzenie zapewniające wyższe osiągi i wyższy poziom innowacji w zakresie komfortu i bezpieczeństwa użytkownika

Niezależne ogrzewanie postojowe DEFA WarmUp, służące do ogrzewania silnika i wnętrza samochodu, jest zasilane prądem zmiennym z sieci 230V

Na rynku dostępnych jest kilka systemów ogrzewania postojowego, m.in. powietrzne, wodne i elektryczne. W pojazdach ciężarowych najczęściej stosuje się układy powietrzne, tzw. suche.
Najnowsze rozwiązania pozwalają na uruchomienie ogrzewania bez wychodzenia z domu. Wystarczy dedykowana aplikacja na smartfon, pilot lub specjalny programator w aucie uruchamiający ogrzewanie o konkretnej godzinie, by od razu zasiąść w nagrzanym samochodzie. Ogrzewanie postojowe to także koniec walki z lodem na szybach, bo ciepłe powietrze w kabinie samochodu skutecznie sobie z nim radzi.

Powietrzne czy wodne?

Jak podpowiadają przedstawiciele firmy TT-Thermo King (autoryzowany partner firm Eberspaecher i Webasto, zajmuje się sprzedażą i prowadzi kompleksową obsługę urządzeń niezależnego ogrzewania postojowego tych marek), z dwóch rodzajów ogrzewania – powietrzne i wodne – system powietrzny, ze względu niski pobór prądu, jest odpowiedni do wielogodzinnego grzania samochodu. Ogrzewanie powietrzne, ze względu na szybkie działanie i ekonomiczną pracę jest szczególnie polecane do samochodów ciężarowych, dostawczych i przestrzeni ładunkowych, a także do samochodów kempingowych i przyczep. Takie urządzenia zapewniają ciepło przy cichej pracy, niskim poborze prądu i wysokiej mocy grzewczej. System ma prostą zasadę działania. Dmuchawa zasysając zimne powietrze z pojazdu lub z zewnątrz wymusza jego obieg poprzez rozgrzany wymiennik ciepła. Tu powietrze jest ogrzewane, a następnie wdmuchiwane do środka ogrzewanej kabiny, aż wnętrze osiągnie żądaną temperaturę. Zaletą tego typu ogrzewania jest możliwość regulacji temperatury, uruchomienie poprzez zegar lub zdalne sterowanie, a także oddawanie ciepła zaraz po włączeniu. Ogrzewanie takie może być obsługiwane przez kierowcę za pomocą niewielkiego panelu sterowania, pilota czy nawet aplikacji na smartfon). Dzięki temu użytkownik pojazdu może określić żądaną temperaturę oraz zaprogramować agregat, aby włączył się o określonej godzinie. Urządzenie można zamontować praktycznie w każdym samochodzie. Nad poprawnym funkcjonowaniem układu ogrzewania czuwa elektroniczna jednostka sterująca, która komunikuje się z panelem sterowania oraz komputerem serwisanta w razie potrzeby diagnostyki. Wadą takiego systemu jest natomiast brak możliwości bezpośredniego podgrzania silnika w celu ułatwienia porannego rozruchu w warunkach zimowych. Ogrzewanie postojowe wodne znajduje zastosowanie częściej w samochodach dostawczych. Charakteryzuje się tym, że może pracować w dwóch konfiguracjach. Pierwszą możliwością jest praca jako dogrzewacz silnika. Drugi wariant daje możliwość ogrzania wnętrza pojazdu oraz wstępne ogrzanie silnika przed uruchomieniem. Ogrzewanie wodne instalowane jest w komorze silnika - podłączane jest do obiegu wodnego pojazdu. Zasada działania jest prosta. Agregat podgrzewa płyn znajdujący się w układzie. Następnie płyn ogrzewa silnik, a generowane ciepło jest wdmuchiwane przez wentylatory bezpośrednio do systemu ogrzewania i wentylacji pojazdu. Cyfrowy zegar umożliwia zaprogramowanie godzin włączenia ogrzewania, możliwe jest też zdalne sterowanie (włączanie i wyłączanie ogrzewania). Dodatkową korzyścią jest funkcja wietrzenia latem. Jak podpowiadają przedstawiciele firmy Europart, rozruch silnika w przypadku wodnego ogrzewania postojowego jest łatwiejszy i bezpieczniejszy. Podgrzana przez agregat ciecz chłodząca ułatwia odpalenie silnika w niskich temperaturach poprzez jego podgrzanie. Dodatkowo cieplejszy olej szybciej dociera do ruchomych elementów silnika, co niweluje ich zużycie i przedłuża żywotność jednostki napędowej. Ponadto, w wyniku wstępnego ogrzania silnika uzyskuje się zmniejszenie zużycia paliwa. Cieplejszy silnik ma mniejsze opory wewnętrzne dzięki lepszemu smarowaniu, a dodatkowo krócej pracuje na bogatej mieszance paliwowo-powietrznej (tzw. ssanie). To także zmniejsza spalanie, a także wydłuża trwałość oleju, który nie jest rozrzedzany paliwem, które nie zostało spalone. Ogrzewanie postojowe eliminuje także pracę silnika na postoju (na tzw. biegu jałowym), co z kolei przyczynia się do redukcji hałasu, a także emisji spalin (dwutlenku węgla i tlenku azotu). Taki rodzaj ogrzewania zapewnia też podniesienie komfortu podróżujących latem, dzięki możliwości wykorzystania podczas postoju systemu do przewietrzenia kabiny powietrzem z zewnątrz. Świeże powietrze pomaga w zachowaniu odpowiedniej koncentracji kierowcy i dobrego samopoczucia pasażerów. Minusem tego rozwiązania jest większy pobór energii (ok. 8-9 kW). Najprostszym i najtańszym, a jednocześnie najmniej popularnym jest elektryczny system ogrzewania postojowego. Największą wadą jest konieczność dostępu do gniazdka 230 V. W tym systemie, w silniku montuje się grzałkę elektryczną, a we wnętrzu auta mały grzejnik. Taki system jest mało awaryjny, a w niektórych przypadkach można rozbudować go o dodatkowy system sterowania. Tego typu układy stosuje się głównie na rynkach skandynawskich, gdzie często przy zabudowaniach dostępne są punkty ładowania z gniazdkami elektrycznymi. Jak najlepiej dobrać ogrzewanie postojowe do konkretnego pojazdu? Jak radzi Kamil Kleczewski, dyrektor handlowy i marketingu w firmie Webasto Petemar Sp. z o.o. (wyłączny przedstawiciel Webasto na Polskę) nie powinno się brać „mocy na zapas”, to znaczy trzeba dobierać agregat stosownie do kubatury, gdy np. dobierzemy za słaby agregat, to oczywiście nie dogrzejemy przestrzeni do pożądanej temperatury, natomiast gdy wybierzemy zbyt mocny, to agregat będzie pracował nierównomiernie (będzie często się włączał i wyłączał), przez co użytkownik nie odczuje komfortu, a sam agregat będzie się szybciej zużywał. Przewoźnikom jeżdżącym w najzimniejsze rejony, np. do Skandynawii, czy do Rosji przedstawiciel Webasto doradza dobrą izolację pojazdu.

Dłużej posłużą

Druga generacja powietrznego ogrzewania Eberspaecher Airtronic to urządzenia o wszechstronnym zastosowaniu. Dla przykładu, kompaktowy Airtronic S2 Commercial polecany jest do ciężarówek, Airtronic M2 Commercial do ambulansów, a wariant Recreational do kamperów. Zastosowanie silnika bezszczotkowego zwiększyło żywotność urządzenia do 5000 godzin. To sprawia, że Airtronic drugiej generacji jest wysoce niezawodnym systemem grzewczym dla szerokiego spektrum zastosowań – transportu długodystansowego, pojazdów służb ratowniczych lub pojazdów wakacyjnych. Dzięki swojemu wbudowanemu czujnikowi wysokościowemu jet to rozwiązanie polecane również w górach. Czujnik optymalizuje pracę komory spalania i dostosowuje ją automatycznie do wysokości 3000 m. Urządzenie to pracuje cicho m.in. dzięki bezstopniowej regulacji mocy grzewczej. Nowa pompka paliwa również została zoptymalizowana pod względem hałasu – charakterystyczne „tykanie” pompki to już przeszłość. Elementy sterujące EasyStart sprawiają, że obsługa ogrzewania postojowego jest prosta i wygodna, a posługiwanie się EasyStart Pro jest intuicyjne. Za pomocą funkcji zegara można ustawić termin rozpoczęcia oraz czas nagrzewania pojazdu. Dodatkowo zintegrowany czujnik umożliwia regulację temperatury dokładnie według potrzeb. Wyświetlacz i wielokolorowy pierścień LED wokół przycisku stale wskazują aktualny tryb pracy urządzenia – ogrzewania lub wentylacji. Dodatkowym plusem - szczególnie w przypadku pojazdów z wieloma urządzeniami grzewczymi, takimi jak kampery - jest scentralizowana kontrola do dwóch jednostek grzewczych. Ogrzewanie może być również obsługiwane za pomocą EasyStart Web lub pilotów zdalnego sterowania (dla 12V).

Wydajność rośnie

Trzecia generacja urządzeń ogrzewania wodnego Hydronic marki Eberspaecher zapewnia wyższą wydajność grzewczą w zwartej konstrukcji. Dzięki szerokiemu zakresowi wydajności od 1,3 do 5 kW, Hydronic S3 Economy i Hydronic S3 Commercial z mocniejszą wersją 5,6 kW są odpowiednie dla wielu różnych pojazdów – od samochodów osobowych do ciężarówek. Dzięki swojej wytrzymałej konstrukcji oraz bezszczotkowemu silnikowi zapewniono długą żywotność ogrzewania. Mocniejsza wersja Hydronic S3 Commercial (24V) to nowe rozwiązanie o wydajności 5,6 kW. Urządzenie jest wyposażane w automatyczną regulację wysokościową do 3000 m dla ciężarówek i maszyn budowlanych. Hydronic S3 Economy w wersji CAN/S+ zastąpiło wersję CAN/LIN i umożliwia teraz sterowanie za pomocą plusa włączającego oprócz protokołu komunikacyjnego CAN. Jest on kompatybilny ze wszystkimi elementami sterującymi, które przesyłają sygnał włączający plus. Ogrzewanie wodne jest kompatybilne z nowymi elementami sterującymi opartymi na magistrali CAN. Nowa wersja EasyStart Web umożliwia szybsze włączanie ogrzewania. Ma również wbudowaną funkcję zużywania ciepła resztkowego z silnika. Oszczędza to energię i pomaga chronić środowisko. Instalacja EasyStart Web jest prosta dzięki zintegrowanej antenie i zainstalowanej karcie SIM w module odbiornika. EasyStart Web zapewnia intuicyjną obsługę przez smartfon, smartwatch lub jakiekolwiek inne urządzenie z przeglądarką internetową. Intuicyjne urządzenie diagnostyczne i serwisowe EasyScan pozwala warsztatom na przeprowadzenie wyczerpującej analizy pracy systemu ogrzewania. Jest ono wyposażone w asystenta instalacji, analizę błędów i tekstowe wyświetlanie błędów. Jeżeli klient odblokuje taką opcję, EasyStart Web pozwala na zdalną szczegółową diagnostykę przez serwis. Małe wymiary ogrzewania pozwalają na elastyczną instalację, nawet gdy miejsca w pojeździe jest mało.

Ponad 100 lat doświadczenia

Przedstawiciele Webasto mówiąc o urządzeniach niezależnego powietrznego ogrzewania tej marki podkreślają, że są one niedrogie i równie wygodne co oszczędne. Kamil Kleczewski, dyrektor handlowy i marketingu w firmie Webasto Petemar wskazuje na ponad 100 lat doświadczenia firmy i globalną obecność. Webasto jest globalnym partnerem niemal wszystkich producentów samochodów w dziedzinie nowatorskich systemów. Według K. Kleczewskiego, jeżeli potrzebujemy ogrzać przestrzeń w której będziemy spać lub pracować na postoju przez dłuższy czas (4-8 godz.), to niezbędne jest wykorzystanie efektywnego ogrzewania, które nie będzie pobierać zbyt dużo energii, a taką cechę mają urządzenia powietrznego ogrzewania Webasto typu Air Top. Wybór konkretnego modelu jest uzależniony od kubatury ogrzewanej przestrzeni. Najczęściej tego typu ogrzewanie spotkamy w pojazdach ciężarowych, dostawczych z miejscem sypialnym, czy kamperach. Ogrzewanie powietrzne wykorzystywane jest również jako ogrzewanie przestrzeni ładunkowej, gdy przewożony towar trzeba przewozić w kontrolowanej temperaturze.

Do mniejszych pojazdów

Webasto Air Top 2000 STC, polecane do mniejszych pojazdów, to proste i ekonomiczne rozwiązanie. Kompaktowy powietrzny agregat grzewczy charakteryzuje się imponującymi osiągami dzięki swojej wszechstronności i niskiemu zużyciu paliwa. Kompaktowa konstrukcja umożliwia szybki montaż wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu. Agregat szybko i cicho ogrzewa powietrze we wnętrzu pojazdu lub jego przestrzeni ładunkowej, po czym utrzymuje ustawioną temperaturą roboczą. Użytkownik może przy tym wybierać pomiędzy zamkniętym i otwartym obiegiem powietrza. Agregat charakteryzuję się łatwością serwisowania i naprawy. Specjalna konstrukcja i niskie zużycie paliwa zapewniają ekonomikę serwisowania systemu. Urządzenie o mocy cieplnej 2 kW jest zapewnia szybsze, bardziej równomierne i ciche nagrzewanie przy użyciu pompy paliwowej DP 42. Wytrzymały agregat grzewczy o kompaktowych wymiarach zapewnia niskie zużycie paliwa. System przystosowany jest do montażu w pojazdach używanych do transportu substancji niebezpiecznych (ADR). Do jego obsługi polecane są elementy SmartControl i MultiControl HD.

Na różnych wysokościach

Model Webasto Air Top Evo 40/55 to ewolucja w kierunku większej mocy i wszechstronności. Zapewnia wyższy poziom komfortu, bezpieczeństwa i mocy cieplnej dla dużych pojazdów użytkowych, także przestrzeni ładunkowych. System automatycznej kompensacji wysokości stanowi wyposażenie standardowe. Jak wyjaśnia Kamil Kleczewski (Webasto Petemar), kompensacja wysokości polega na ustawieniu parametrów pracy komponentów ogrzewania, dzięki któremu proces spalania zachodzący w ogrzewaniu jest prawidłowy. Sterownik wykorzystuje odczyty z czujnika wysokości oraz czujnika temperatury spalin do regulacji ilości paliwa dostarczanego przez pompę paliwa oraz ilości powietrza dostarczanego przez wentylator do komory spalania. Brak takiej regulacji powoduje, że przy znacznej zmianie wysokości, na której pracuje agregat, proces spalania nie jest prawidłowy i wewnątrz komory spalania pojawia się sadza, która może zaburzyć kształt płomienia, prowadząc do miejscowych odkształceń, zatykanie się przewodu paliwowego, zmniejszenia mocy grzewczej, czy dodatkowego obciążenia i zużycia wentylatorów. Przy braku automatycznej kompensacji w przypadku rozpoczęcia użytkowania ogrzewania np. w Alpach, należałoby się udać do lokalnego serwisu, który ręcznie na bazie odczytów zawartości CO2 w spalinach ustawi optymalne parametry pracy urządzenia – to samo trzeba zrobić po powrocie na niziny. Szybki i prosty montaż czyni system Air Top Evo ekonomicznym rozwiązaniem doposażeniowym. W razie potrzeby możliwa jest połączenie dwóch jednostek na zasadzie modułowej w celu zapewnienia skutecznego ogrzewania większych przestrzeni ładunkowych. Moc cieplna urządzenia - do 4,0 /5,5 kW. Producent podkreśla, że zapewnia ono bardzo niskie zużycie prądu elektrycznego dzięki inteligentnemu układowi sterowania nadmuchem oraz cichą pracę, dzięki adaptacji prędkości dmuchawy i bezgłośnej pompie paliwowej (DP42). Automatyczna funkcja zimnego rozruchu zapewniająca szybkie rozgrzewanie. Urządzenie jest kompatybilne z cyfrowym panelem sterującym MultiControl.

Natychmiastowa gotowość do rozruchu

System ogrzewania wodnego Webasto ogrzewa nie tylko kabinę kierowcy, lecz również zapewnia wstępne rozgrzanie silnika. Dzięki temu możemy unikać zimnych startów, niekorzystnych dla środowiska i portfela użytkownika pojazdu, z jednoczesnym zapewnieniem komfortu we wnętrzu pojazdu. Wodne agregaty grzewcze Thermo 230/300/350 (o mocy cieplnej 20/30/35 kW) zapewniają natychmiastową gotowość do rozruchu silnika, nawet przy bardzo niskich temperaturach. Te silne agregaty podgrzewają silniki wysokiej mocy do temperatury roboczej jeszcze przed uruchomieniem. W autobusach komunikacyjnych czy turystycznych szybko zapewniają komfortowy poziom temperatury w przestrzeniach pasażerskich przy wyłączonym silniku. Wodne agregaty grzewcze nie tylko zapewniają szybką gotowość silnika do pracy, ale też zwiększają jego przewidywaną żywotność eksploatacyjną. Funkcja ogrzewania dodatkowego w trakcie pracy zapewnia przyjemną temperaturę we wnętrzu pojazdu, nawet przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych. Cechy techniczne tych wodnych systemów grzewczych przewyższają wymogi określone w aktualnym prawodawstwie, dzięki czemu są również dostosowane do surowych norm jakościowych producentów autobusów. Opcjonalną funkcją jest podgrzewania paliwa.

Lekki i wytrzymały

Lekki i wytrzymały system Webasto Thermo Pro 90, o mocy cieplnej do 9,1 kW, jest przystosowany specjalnie do stosowania w dużych pojazdach użytkowych oraz pojazdach specjalnych i minibusach. Szybko rozgrzewa silnik do optymalnej temperatury rozruchowej. Redukuje to zarówno zużycie paliwa, jaki i emisję spalin w fazie rozruchowej silnika. Nowe funkcje, takie jak kompensacja wysokości, Arctic Start i poślizgowa regulacja mocy cieplnej otwierają nowe obszary zastosowań systemu, także w ekstremalnych warunkach pogodowych. Ta niezwykle efektywna i kompaktowa jednostka charakteryzuje się łatwością montażu, zarówno jako fabryczne wyposażenie pojazdu, jak i system posprzedażny. Standardowo wyposażana jest w automatyczną kompensację wysokości.

Wyższe osiągi, większy komfort i bezpieczeństwo

Nowością Webasto jest Thermo Top Pro 120/150, urządzenie zapewniające wyższe osiągi i wyższy poziom innowacji w zakresie komfortu i bezpieczeństwa użytkownika. Systemy Thermo Top Pro 120 i Thermo Top Pro 150 tworzą nową generację wodnych agregatów grzewczych w klasie wysokiej mocy cieplnej 12 i 15 kW. Każdy z tych mocnych agregatów jest dostępny w wariantach 12 V i 24 V przystosowanych do użytku w mini i midi-busach, ciężarówkach, pojazdach budowlanych i maszynach rolniczych. Agregaty Thermo Top Pro 120/150 są wyposażone w innowacyjny palnik oraz inteligentny system diagnostyczno-zabezpieczający. Temperatura spalin i płynu chłodzącego jest monitorowana przez czujniki, które ciągle przekazują te wartości do sterownika. Jedną z nowych funkcji w tej klasie mocy jest automatyczna kompensacja wysokości. Zapewnia ona z jednej strony pełną moc cieplną na wysokościach do 3 500 metrów nad poziomem morza. Z drugiej strony agregat grzewczy działa dzięki niej w ekstremalnych temperaturach, nawet minus 40 stopni Celsjusza. Kompaktowe wymiary i niewielka masa umożliwiają łatwy montaż wodnego agregatu grzewczego nawet w ograniczonych warunkach przestrzennych. Nowa pompa chłodząca U4850 zapewnia wysoki przepływ i charakteryzuje się podwyższoną wytrzymałością ciśnieniową. Posiada ponadto inteligentną funkcję samoochronną i komunikuje się ze sterownikiem. Proces diagnostyczny umożliwia analizę osiągów zarówno agregatów grzewczych, jak i pompy płynu chłodzącego. Rezultat: łatwa diagnostyka i szybka obsługa serwisowa w warsztacie. Do zalet tych urządzeń należy niewielka, lekka i płaska konstrukcja, możliwość zasilania konwencjonalnym olejem napędowym, jak i w 100% parafinowym olejem napędowym (włącznie z paliwami odnawialnymi, takimi jak HVO) oraz niewielka emisja dźwięku. Sterownik elektroniczny i wszystkie złącza umieszczane są po jednej stronie. Łatwo dostępne wtyki zapewniają szybki montaż. Zastosowano w nich nową, wydajną pompę płynu chłodzącego U4850. System jest przystosowany do montażu w pojazdach używanych do transportu substancji niebezpiecznych (ADR).

Przed nimi przyszłość

Oferowane przez Inter Cars niezależne ogrzewanie postojowe DEFA WarmUp (system służący do ogrzewania silnika i wnętrza samochodu) jest zasilane prądem zmiennym z sieci 230V. Urządzenia tego producenta mają szerokie zastosowanie w samochodach ciężarowych, dostawczych, osobowych, autobusach oraz pojazdach specjalnych. System ten w sposób wygodny, bezpieczny i wydajny sprawia, że silnik łatwo się uruchamia, wnętrze pojazdu ma odpowiednią temperaturę, a akumulator jest w pełni naładowany przez całą zimę. Radykalnie zatem poprawia komfort użytkowników, zwiększa żywotność jednostki napędowej przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania. Wysoka trwałość oraz skuteczność produktów tej marki sprawiają, że cieszą się one dużym zainteresowaniem na całym świecie. Istotą oferty, pozwalającą spełniać indywidualne oczekiwania nabywcy, jest możliwość budowania systemu niejako z „klocków”. Podstawowy system ogrzewania postojowego zbudowany jest w oparciu o grzałkę silnika (np.: DEFA411241, DEFA411265, DEFA411458). Konstruowana jest ona indywidualnie pod konkretną jednostkę napędową, co gwarantuje najlepszą efektywność pracy, wydajność i bezpieczeństwo. Grzałkę uzupełniają przewody „pokładowe” z gniazdem przyłączeniowym oraz przewód łączący gniazdo w pojeździe z zewnętrznym źródłem energii – gniazdkiem 230V (np.: DEFA460785, DEFA460787). Kolejnym elementem systemu jest automatyczna ładowarka akumulatora (np.: DEFA450015). Urządzenie zaczyna pracę natychmiast po podłączeniu go do zasilania - nawet wtedy, gdy podgrzewanie silnika i przedziału kierowcy jest wyłączone. Po całkowitym naładowaniu akumulatora ładowarka przechodzi w tryb podtrzymania, zabezpieczając baterię przed przeładowaniem. W celu ochrony akumulatora przed uszkodzeniem, napięcie ładowania korygowane jest w zależności od temperatury otoczenia. Urządzeniem poprawiającym komfort użytkowania pojazdu jest ogrzewacz wnętrza (np.: DEFA430056, DEFA430061, DEFA430066) . Estetyczne urządzenie grzejne potrafi ogrzać wnętrze przedziału kierowcy do temperatury +20 st. C, rozmrażając szybę przednią i boczne szyby kierowcy. Zamontowany czujnik PTC w miarę wzrostu temperatury w kabinie zmniejsza moc grzałki zainstalowanej w dmuchawie. Uzupełnieniem systemu jest programator (np.:DEFA440010). Umożliwia on takie sterowanie pracą układu, by niezależnie od temperatury otoczenia silnik i kabina kierowcy zostały podgrzane na odpowiednią godzinę, a akumulator był w pełni naładowany przy minimalnym poborze energii elektrycznej. Modułowa budowa systemu pozwala nie tylko dostosować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb, ale również ograniczyć koszt urządzenia czyniąc je kilkakrotnie tańszym niż porównywalne niezależne systemy grzewcze z zasilaniem paliwowym. Koszt podstawowego rozwiązania zamyka się kwotą kilkuset złotych, a prostota rozwiązania gwarantuje szybki i nieskomplikowany montaż oraz dużą niezawodność. Dla bardziej wymagających w ofercie DEFA jest pilot zdalnego sterowanie SmartStart, wykonany w formie breloczka do kluczyków samochodowych, o zasięgu działania do 1200 metrów. Zastosowanie sterowania SmartStart czyni system DEFA bezobsługowym. Pilot posiada wiele przydatnych funkcji, m.in. programowanie dwóch czasów gotowości samochodu z podziałem na siedem dni tygodnia, możliwość natychmiastowego włączenia/wyłączenia ogrzewania pojazdu, a także funkcje informacyjne. Po skomunikowaniu się z pojazdem użytkownik informowany jest o stanie systemu, napięciu akumulatora, temperaturze zewnętrznej. Pilot SmartStart może także sterować pracą niezależnego ogrzewania postojowego spalinowego współpracując z systemami wiodących europejskich producentów. Pełne uniwersalne zestawy DEFA WarmUP, do których trzeba dołożyć jedynie grzałkę silnika (pod konkretny model) możemy znaleźć w sieci sprzedaży Inter Cars S.A. Problem z dostępnością do zasilania to chyba jedyna wada elektrycznego ogrzewania postojowego. Zalety ekonomiczne to nie tylko niższy koszt zakupu, lecz także niższe koszty eksploatacyjne w porównaniu z systemami spalinowymi. Według producenta, elektryczne ogrzewanie postojowe DEFA WarmUp zapewnia pewność rozruchu nawet przy temperaturach poniżej -30 st. C, gdy zawodzą już spalinowe urządzenia grzewcze. Poza tym system WarmUp praktycznie nie wymaga bieżącej konserwacji. Znaczne są także korzyści ekologiczne.

W kierunku alternatywnych źródeł zasilania

W jakim kierunku zmierzają najnowsze technologie produkcji urządzeń ogrzewania postojowego? Według Kamila Kleczewskiego (Webasto Petemar), rozwój technologii skupia się na dostarczeniu komponentów do pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii. Webasto w tym zakresie rozwija linie nagrzewnic wysokonapięciowych, które oprócz funkcji ogrzewania pojazdu mogą spełniać ważną rolę w utrzymaniu kondycji baterii pojazdu poprzez ich dogrzewanie wtedy, kiedy to jest konieczne (baterie poddane niskim temperaturom mogą stracić ponad połowę swoje mocy, w związku z czym również zasięg pojazdu elektrycznego dramatycznie spada.

Co się psuje, jak dbać i konserwować?

Według przedstawicieli firmy Europart system ogrzewania postojowego jest urządzeniem mało awaryjnym, jednak należy liczyć się z możliwością wystąpienia usterek. Niektóre z nich możemy usunąć sami. Gdy agregat nie włącza się, warto dokonać przeglądu podstawowych elementów odpowiedzialnych za jego działanie, które są dostępne bez demontażu urządzenia. W pierwszej kolejności sprawdźmy bezpiecznik, który mógł się przepalić. Spójrzmy też na styki przewodów elektrycznych, które mogły zaśniedzieć i nie doprowadzają odpowiedniej ilości prądu. Zacznijmy od wtyczki sterowania ogrzewania postojowego. Istotne jest również wizualne sprawdzenie czy system jest szczelny i nie ma wycieków lub uszkodzeń mechanicznych. Można również upewnić się, czy przewód paliwowy jest drożny, a do agregatu dostarczane jest paliwo. Aby uniknąć przykrych niespodzianek wtedy, gdy ogrzewanie będzie nam najbardziej potrzebne, dokonujmy tego typu przeglądów regularnie przed każdym sezonem zimowym i tuż po nim. Usterki, z którymi możemy się spotkać to także te, związane z np. zużyciem czujnika płomienia. W przypadku jego wypalenia nie jest on w stanie nagrzać się do odpowiedniej temperatury, a tym samym prawidłowo monitorować jej wysokości w komorze spalania. Skutkuje to wysyłaniem błędnego sygnału do sterownika ogrzewania. Powodem niewłaściwego działania systemu może być również wypalona świeca żarowa, która nie będzie w stanie doprowadzić do zapłonu paliwa czy uszkodzony palnik, który uniemożliwia prawidłowe spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Tego typu usterki mogą być jednak usunięte dopiero po rozkręceniu agregatu. By nie stracić gwarancji, przy tego typu podejrzeniach musimy udać się do wyspecjalizowanego w naprawie ogrzewania postojowego serwisu. Aby urządzenia ogrzewania postojowego długo służyły, według K. Kleczewskiego (Webasto) najlepiej raz w miesiącu włączyć ogrzewanie, aby nie doprowadzić do „zastania” się jego komponentów – to rodzaj smarowania.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.