Wiadomości z rynku

niedziela
5 maja 2024

W każdym kraju inaczej

Jakie ograniczenia i ułatwienia dla transportu?
27 marca 2020

Wyjeżdżając za granicę trzeba zrobić przegląd aktualnych informacji o warunkach wykonywania transportu w każdym kraju, przez który będziemy przejeżdżać

Fot. GDDKiA

Codziennie pojawiają się nowe informacje dotyczące wykonywania transportu towarowego w różnych krajach. ZMPD poinformował wczoraj (29 marca) o aktualnje sytuacji.

Rosja zamyka granice, ale transport bez ograniczeń

Od 30 marca od godz. 00.00. Rosja zamyka tymczasowo swoje granice - w tym wszystkie przejścia lądowe: drogowe, kolejowe, piesze, rzeczne, w tym również granicę z Białorusią. Nowe zasady wprowadzono Zarządzeniem rządu FR nr 763 z 27.03.2020 r. Z nowych regulacji wyłączono jednak międzynarodowe przewozy drogowe na podstawie zarządzenia z 16 marca. Wprowadzono tymczasowe zezwolenie na korzystanie z jednostek pokładowych do dokonywania płatności w systemie Platon Electronic Toll Collection (ETC) w celu uiszczenia opłat za przejazd w ciągu następnych 90 dni kalendarzowych od daty wygaśnięcia ich usługi (weryfikacji) z możliwością przedłużenia tego okresu. Tydzień 28 marca - 5 kwietnia ogłoszono jako wolny od pracy w całej Rosji. Transport pasażerski i międzynarodowy transport drogowy są zwolnione z tego przepisu. Tranzyt Wszystkie osoby przybywające z zagranicy obwiązuje 14-dniowa kwarantanna.Wyjątkiem są kierowcy wykonujący międzynarodowy transport towarów. Kierowcy mają obowiązek używania/noszenia indywidualnego wyposażenia ochronnego i przestrzegania zasad higieny osobistej. Import Od 20 marca, na okres jednego miesiąca, rząd rosyjski zniósł wszystkie ograniczenia (w tym cła) dotyczące dostaw podstawowych towarów konsumpcyjnych. Ustanowiono „zielony korytarz” dla importerów i dużych sieci detalicznych. Nałożono zerową stawkę ceł na import niektórych towarów, w tym leków i produktów medycznych. Federalna Służba Kontroli Transportu Federacji Rosyjskiej (Rostransnadzor) ogłosiła, że od 21 marca do 25 kwietnia 2020 r. kontrola wagi pojazdów przewożących podstawową żywność i nieżywnościowe towary konsumpcyjne (artykuły spożywcze, artykuły dziecięce, leki), w rodzaju platformy przyczepy i naczepy z namiotowymi bokami zostały zawieszone.

Finlandia – zamknięty region Uusimaa

28 marca fiński rząd zamknął region Uusimaa (region stołeczny Helsinek). Oznacza to, że w praktyce ustanowiono tymczasową granicę wewnętrzną. Uusimaa oddzielono od reszty kraju, bowiem tam odnotowano najwięcej zakażeń. Ograniczenia przemieszczania się do i z regionu Uusimaa będą obowiązywać do 19 kwietnia. Transport towarów nie podlega ograniczeniom, ale spodziewane są opóźnienia na około 30 przejściach granicznych do i z Uusimaa. Nie wprowadzono jeszcze zielonych korytarzy dla ciężarówek. Więcej informacji: fińskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ministerstwo Transportu, policja fińska.
26 marca rządowym dekretem przedłużono czas prowadzenia pojazdu oraz skrócono okresy odpoczynku kierowców autobusów i pojazdów ciężarowych. Zwolnienie dla transportu drogowego wprowadzono na okres od 27 marca do 25 kwietnia. Skrócono dzienny okres odpoczynku kierowców do 9 godzin, a tygodniowy okres odpoczynku do 24 godzin. Minimalny okres odpoczynku, wynoszący 45 minut, może być podzielony na okresy 15 i 30 minut w ciągu czterech i pół godziny.

Szwajcaria – zielone pasy

Wszystkie przejścia graniczne są otwarte dla międzynarodowego ruchu towarowego. Na niektórych przejściach wprowadzono zielone pasy (Green Line) dla importu, eksportu i tranzytu produktów medycznych, artykułów spożywczych, paliwa i poczty. Obowiązują ograniczenia dla osób, które chcą wjechać do Szwajcarii z Włoch, Francji, Niemiec i Austrii – wjechać mogą tylko obywatele Szwajcarii, mieszkańcy i osoby w celach zawodowych.

Słowacja – zamknęli i otworzyli

Jak informuje słowacka policja, w sobotę od godz. 10 ponownie czynne są wszystkie przejścia graniczne (27 marca po południu zamknięto granice dla transportu ciężkiego). Rekomendujemy sprawdzanie bieżącej sytuacji na stronie policji słowackiej

Włochy – uwaga na niedziele

Przedłużono zawieszenie zakazu ruchu pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 7,5 tony na drogach pozamiejskich na kolejne dwie niedziele, 29 marca i 5 kwietnia 2020 r. Kierowcy powinni posiadać wydruk wypełnionego formularza.

Węgry – obowiązkowe badania i nie tylko

Węgierski Krajowy Dyrektor ds. Zdrowia wydał 26 marca br. nową rezolucję, zgodnie z którą wchodzą w życie następujące zasady: - obowiązkowe badania sanitarne na granicy przy wjeździe do Węgier. Zagraniczni obywatele, w tym kierowcy pojazdów ciężarowych, będą wpuszczani na terytorium tego kraju tylko pod warunkiem, że nie wykazują symptomów zarażenia wirusem SARS –CoV- 2.
Dodatkowo dla transportu międzynarodowego wprowadzono powyższe ograniczenia:
• w przypadku przewozu z miejscem przeznaczenia na terytorium Węgier, pojazd musi opuścić kraj w ciągu 24 godzin od rozładunku przesyłki,
• w przypadku ruchu tranzytowego pojazd musi opuścić terytorium Węgier w możliwie najkrótszym czasie i na wyznaczonej trasie tranzytowej,
• kierowca musi nosić maskę na usta i gumowe rękawiczki podczas podróży na/przez terytorium Węgier
Z informacji przekazanych przez MKFE wynika także, że na niektórych przejściach granicznych z Węgrami zaobserwowano wydłużone kolejki samochodów ciężarowych. Jest to związane z wprowadzaniem nowych przepisów i obowiązkową kwarantanną dla obywateli Węgier powracających z zagranicy.

Słowenia – łagodniej z odpoczynkami

Do 16 kwietnia obowiązuje tymczasowe, ograniczone złagodzenie zasad egzekwowania prawa jazdy i odpoczynku kierowców pojazdów przewożących niezbędne towary w transporcie międzynarodowym. Od 25 marca obowiązują nowe zasady przemieszczania się osób oraz transportu towarów. Wjazd z Włoch - otwarte są tylko cztery przejścia graniczne: Vrtojba, Fernetiči, Škofije i Krvavi Potok. Trzy z nich są otwarte 24 godziny na dobę, wyjątkiem jest Krvavi Potok, który jest czynny w godzinach 5 - 23. Wszystkie pozostałe przejścia graniczne są zamknięte. Transport drogowy towarów z Włoch do Słowenii jest zawieszony, za wyjątkiem transportu przesyłek pocztowych, leków, sprzętu ochronnego i urządzeń medycznych, a także pomocy humanitarnej. Możliwy jest wjazd ciężarówek, dla których miejscem docelowym jest Słowenia. Na podstawie umów z różnymi sąsiadującymi krajami transport drogowy towarów jest obecnie obsługiwany w zorganizowanych konwojach, we współpracy z policją i przy pomocy usługi kontroli opłat drogowych DARS. Wjazd do Słowenii z Austrii - czynnych jest 13 punktów wejścia: Gornja Radgona, Kuzma, Holmec, Karavanke, Jurij, Vič, Ljubelj, Trate, Radlje, Gederovci, Šentilj (autostrada), Šentilj (autostrada) i Korensko. Dopuszczalny jest transport towarowy oraz tranzytu przeprowadzanego w zorganizowanych konwojach humanitarnych.

Kazachstan – sprawdzają temperaturę

Dla obywateli Polski nie ma zakazów na wjeździe do Kazachstanu (na podst. telefonogramu wiceministra transportu, nr 04-1-27/1776-И z 26.03.2020 r.). Kwarantanna nie obowiązuje kierowców wykonujących międzynarodowe drogowe przewozy ładunków, pod warunkiem zapewnienia środków sanitarno-epidemiologicznych. Wszyscy kierowcy mają sprawdzaną temperaturę i odpowiadają na pytania służb kontrolujących.

Turcja – zamknięta

Według GITD granica bułgarsko-turecka jest zamknięta dla przewoźników z wielu państw, w tym z Polski.

Białoruś – tranzyt przyspieszony

Zarządzeniem z 25 marca określono nowe regulacje związane z epidemią. Z ograniczeń dotyczących przemieszczania się osób wyłączono m.in. kierowców w międzynarodowym transporcie drogowym towarów. Kierowcy wykonujący tranzyt przez Białoruś, w tym z terytorium Federacji Rosyjskiej do państw członkowskich Unii Europejskiej i Ukrainy, między dwoma punktami przekraczania granicy państwowej Republiki Białorusi w miejscach określonych prawem, są zobowiązani do przejazdu tylko drogami krajowymi, na których zatrzymywanie (parkowanie) w celu odpoczynku i posiłków dla kierowców, tankowanie pojazdów jest możliwe, zgodnie z listą dróg i specjalnych miejsc. Kierowcy wykonujący przewozy tranzytowe są zobowiązani do opuszczenia Białorusi najkrótszą trasą, nie później niż w dniu następującym po dniu wjazdu na jego terytorium. Odstępstwa są dopuszczone jedynie w nielicznych przypadkach, np. awaria, czy konieczność wymiany pojazdu, jeżeli jest to przewidziane w umowie przewozu i wskazane w dokumentach przewozowych. Operacje te należy przeprowadzić w możliwie najkrótszym czasie. Podczas okresu postoju (parkowania) kierowcy wykonujący przewozy tranzytowe nie mogą opuszczać terytorium punktów postoju (parkowania) w celu odpoczynku i posiłków kierowców, tankowania pojazdów.

Rumunia – korytarze transportowe

Ustanowiono korytarze tranzytowe:
Korytarz 1:
· Alternatywa 1: Nădlac (przejście graniczne) - Arad - Timișoara - Lugoj - Ilia - Deva - Simeria - Sebeș - Sybin - Râmnicu Vâlcea - Pitești - Bukareszt - Giurgiu (przejście graniczne).
· Alternatywa 2: Borș (przejście graniczne) - Oradea - Kluż Napoka - Alba Iulia - Sebeș - Sybin - Râmnicu Vâlcea - Pitești - Bukareszt - Giurgiu (przejście graniczne).
· Dodatkowy korytarz z Bukaresztu do Konstanca A2.
Korytarz 2:
· Giurgiu (przejście graniczne) - Bukareszt - Urziceni - Buzãu - Focșani - Bacãu - Suczawa - Siret (przejście graniczne).
Korytarz 3:
· Nădlac (przejście graniczne) - Arad - Timișoara - Lugoj - Caransebeș - Orșova - Drobeta Turnu Severin - Șimian - Maglavit - Calafat (przejście graniczne).
Korytarz 4:
· Moravița (przejście graniczne) - Timișoara - Arad - Oradea - Satu Mare - Halmeu (przejście graniczne).
Korytarz 5:
· Nãdlac (przejście graniczne) - Arad - Timișoara - Lugoj - Ilia - Deva - Simeria - Sebeș - Sybin - Brașov - Târgu Secuiesc - Lepșa - Focșani - Tesila - Tecuci - Bârlad - Huși - Albița (przejście graniczne).
Rumuńskie Ministerstwo Transportu publikuje codzienne informacje o sytuacji na przejściach granicznych. Informacje są aktualizowane codziennie o 20.

Francja – lepiej z certyfikatem

Transport towarowy jest zwolniony z ograniczeń w ruchu. Pojawiły się wątpliwości co do tego, czy świadectwo uzasadniające przemieszczanie się w celach zawodowych (justificatif de déplacement professionalnel) jest również wymagane w przypadku kierowców niefrancuskich. Te certyfikaty są obecnie dostępne w języku francuskim i angielskim. oczekiwaniu na oficjalne potwierdzenie IRU zaleca, aby wszyscy zawodowi kierowcy posiadali przy sobie ten certyfikat, aby uniknąć niepotrzebnych kar. Dopuszczalny dzienny czas jazdy wydłużono do 10 godzin lub 11 godzin dwa razy w tygodniu. Tygodniowy czas jazdy wydłużono do 60 godzin. Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu 2 kolejnych tygodni nie może przekroczyć 102 godzin pod warunkiem, że spełnione są zasady dotyczące czasu pracy oraz obowiązkowych odpoczynków. Zmiany dotyczą transportu krajowego oraz międzynarodowego. We Francji dozwolona jest załoga dwóch kierowców w kabinie (ale nie załoga trzyosobowa), o ile zachowana jest minimalna odległość 1 metra.

Hiszpania – zwolnienia z ograniczeń

Stan wyjątkowy przedłużono do 11 kwietnia. Transport towarów krajowy i międzynarodowy jest nadal zwolniony z ograniczeń. Zawieszono:
- egzekwowanie 6-miesięcznego okresu, w którym posiadacz zagranicznego prawa jazdy (ważnego na prowadzenie pojazdu w Hiszpanii) może prowadzić na terytorium kraju
- tygodniowe zakazy ruchu dla pojazdów powyżej 7,5 t dmc
- weekendowe i świąteczne zakazy dla pojazdów ADR
- tygodniowe, świąteczne i weekendowe zakazy dotyczące transportu ponadnormatywnego
- wszystkie zakazy ruchu dla pojazdów transportowych w Katalonii i Kraju Basków.

Norwegia – bez utrudnień

Granica norwesko-rosyjska jest zamknięta, ale transport towarów do i z Norwegii odbywa się normalnie. Kontrola graniczna została wzmocniona przez przedstawicieli policji i wojska. Ich głównym zadaniem jest sprawdzenie tożsamości kierowców (paszport, prawa jazdy, itp.). Norweskie przepisy dotyczące kwarantanny nie uległy zmianie: wszyscy, którzy wjeżdżają do kraju, muszą przebywać w kwarantannie przez 2 tygodnie, z wyjątkiem kierowców ciężarówek przybywających samochodem i kierowców ciężarówek, którzy przyjeżdżają do pracy.

Grecja – z zaświadczeniem

Kierowcy muszą przedstawić formularz zaświadczenia od swojego pracodawcy, a także paszport / dowód osobisty i CMR, aby udowodnić działalność transportową na terytorium Grecji. W urzędzie celnym Evzoni (BCP Grecja-Macedonia Północna) ograniczenia w ruchu ciężarówek są egzekwowane codziennie od 22 - 6. Ciężarówki przewożące alkohol etylowy, towary łatwo psujące się i zaopatrzenie medyczne są zwolnione z tego przepisu.
Transport towarów jest zwolniony z ograniczeń typu kawarntanna, a wszystkie granice są otwarte dla operacji transportu międzynarodowego.. Kierowcy ciężarówek są zwolnieni z samoizolacji. W niektórych przypadkach władze portów mogą potrzebować formularza lokalizacyjnego przy wjeździe do Grecji. Kierowcy ciężarówek otrzymają formularz z prośbą o wypełnienie i podpisanie go. Formularz wymaga danych osobowych i kontaktowych rodziny – formularz w języku angielskim. Wprowadzono złagodzenie warunków rozporządzenia UE nr 561/2006 lub AETR. Obowiązuje od 19.03.2020 do 18.04.20 (włącznie):
- art. 6 (1): zastąpiono maksymalny dzienny limitu jazdy 9 godzin jednym z 11 godzin.
- art. 6 (2): zastąpiono maksymalny tygodniowego limitu jazdy 56 godzin jednym z 60 godzin.
- art. 7: zastąpiono minimalną dzienną przerwę - przerwą 45 minut po 5 i pół godzinie.
- art. 8 (1): zmniejszono dzienny odpoczynek z 11 do 9 godzin.
- art. 8 (6 ): odroczono tygodniowy okres odpoczynku powyżej sześciu 24-godzinnych okresów.
Źródło: OFAE

Turkmenistan – towar wjedzie, kierowca nie

Od 24 marca transport drogowy towarów przez punkty kontrolne „Garabogaz” i „Farap”, a potem transport wewnątrz kraju, jest realizowany przez turkmeńskich przewoźników. Towary mogą być przekazywane od zagranicznego przewoźnika do turkmeńskiego w wyznaczonych rejonach na granicy, pod warunkiem że odbędzie się to bez kontaktu. Od 24 marca wszystkie ładunki przybywające do portu morskiego Turkmenbashi, w tym ładunki w tranzycie, mogą być wysyłane wyłącznie statkiem morskim, przyczepami lub naczepami bez ciągników, kierowców lub osób towarzyszących towarom. Proponowane jest korzystanie z łączonych środków transportu (zarówno morskiego, jak i lądowego) do transportu towarów w kontenerach i wagonach kolejowych.
Źródło: THADA

Dania – zwolnienie dotyczące tygodniowego odpoczynklu

Tymczasowe zwolnienie dla tygodniowego odpoczynku kierowców zostało przedłużone do 11 kwietnia (włącznie). Dotyczy to zarówno regularnego tygodniowego odpoczynku, trwającego co najmniej 45 godzin, jak i skróconego tygodniowego odpoczynku, trwającego co najmniej 24 godziny - (art. 8 ust. 2 rozporządzenia 561/2006). Nadal należy przestrzegać zasad dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i codziennego odpoczynku.

Łotwa – wypełniamy formularze

Wszystkie osoby wjeżdżające na Łotwę muszą wypełnić specjalne formularze. Ten wymóg dotyczy także kierowców towarowych (w tym cudzoziemców przejeżdżających przez Łotwę). Formularz stanowi zobowiązanie do nie odwiedzania miejsc publicznych, ale nie dotyczące parkowania i stacji tankowania. Formularz jest dostępny w języku łotewskim, rosyjskim i angielskim. Źródło: łotewskie Ministerstwo Transportu.

Wielka Brytania – łagodniej z godzinami pracy

Departament Transportu (DfT) wprowadził tymczasowe, ograniczone złagodzenie egzekwowania przepisów UE dotyczących godzin pracy kierowców w Anglii, Szkocji i Walii. Wprowadzono także tymczasowe i ograniczone złagodzenie egzekwowania przepisów dotyczących godzin pracy kierowców w Wielkiej Brytanii w Anglii, Szkocji i Walii. Dotyczy to tych, którzy podejmują drogowy przewóz rzeczy we wszystkich sektorach, od 23 marca do godz. 23.59 we wtorek 21 kwietnia (kontynuacja odpoczynku po 5 kwietnia podlega przeglądowi). Złagodzono zasady poprzez: a) Zastąpienie dziennego unijnego limitu jazdy na 9 godzin jednym z 11 godzin. b) Zmniejszenie dziennego zapotrzebowania na odpoczynek z 11 do 9 godzin. c) Zniesienie tygodniowego (56 godzin) i dwutygodniowego limitu jazdy (90 godzin) odpowiednio do 60 i 96 godzin. d) Odroczenie wymogu rozpoczęcia tygodniowego okresu odpoczynku po sześciodniowych 24 godzinach, po siedmiu 24-godzinnych okresach; chociaż w ciągu dwóch tygodni nadal będą wymagane dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub regularny i skrócony tygodniowy okres odpoczynku. e) Dzienne przerwy 45-minutowe po 4,5 godzinach jazdy zastąpiono wymienionymi przerwami 45 minut po 5,5 godzinach jazdy. Kierowcy nie mogą jednocześnie korzystać z zasad „a” i „d”. Ma to na celu zapewnienie kierowcom odpowiedniego odpoczynku. Informacje DfT tutaj Od poniedziałku 23 marca wszystkie systemy opłat dla użytkowników dróg w stolicy zostaną tymczasowo zawieszone do odwołania. Obejmuje to opłatę za zator, centralny londyński ULEZ i ogólnodostępną LEZ.
Źródło: FTA
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.