Wiadomości z rynku

sobota
20 kwietnia 2024

Gotowe na wyzysk i poniewierkę

Akumulatory rozruchowe do najnowszych ciężarówek
25 maja 2020

Źródło: Clarios

Wojciech Pietruszka (AUTOPART): –Producenci akumulatorów musieli zareagować idąc w kierunku niwelacji defektów związanych z wibracjami

Fot. Autopart

> Henryk Przybyło (AUTOPART): – Produkty Galaxy Gold Extreme Vibration Resistance (EVR) wyróżnia technologia zwiększająca odporność na wstrząsy i trudne warunki atmosferyczne

Fot. Autopart

Źródło: Autopart

TA AGM to najbardziej wytrzymały akumulator do pojazdów użytkowych w ofercie Bosch

Fot. Bosch

Gama akumulatorów Centra i Exide StrongPRO EFB+ skonstruowana jest w oparciu o formułę Carbon Boost, która poprawia zdolność przyjmowania ładunku elektrycznego i zapobiega rozwarstwieniu elektrolitu

Fot. Exide

Akumulatory Exide EndurancePRO EFB bazują na technologii hybrydowej, przez co polecane są w zastosowaniach, w których doskonałe osiągi w pracy cyklicznej są kluczowym parametrem doboru

Fot. Exide

Radosław Płowens (Jenox): – Nowy typ akumulatora Super Rhino Professilonal (SRP) łączy w sobie optymalną wytrzymałość na głębokie rozładowania oraz znakomite przyjmowanie ładunku elektrycznego

Fot. Jenox

Akumulatory JENOX SRP polecane są do pojazdów intensywnie eksploatowanych i wyposażonych w dodatkowe urządzenia wymagające większego poboru prądu

Fot. JENOX

JENOX SVR, wzmocniony specjalnymi wkładkami antywibracyjnymi - do pojazdów wyposażonych w silniki spełniające normę Euro 6, gdzie akumulator przeniesiono za tylną oś ciągnika

Fot. JENOX

Akumulator Varta ProMotive AGM przygotowany jest do sześciokrotnie dłuższego okresu eksploatacji w porównaniu z tradycyjnymi bateriami

Fot. Clarios

Baterie VARTA® ProMotive AGM są odporne na wibracje dzięki wzmocnionym wewnętrznym połączeniom

Fot. Clarios

Nowe akumulatory Sznajder Truck Carbon EFB mają sprostać ekstremalnej eksploatacji

Fot. ZAP Sznajder Batterien

Akumulatory TE EFB, dzięki większej pojemności sprawdzają się w samochodach pracujących w ciężkich warunkach lub mających duże zapotrzebowanie na prąd

Fot. Inter Cars

Pojazdy użytkowe stają się coraz bardziej złożone, spełniają aktualne europejskie standardy i posiadają nowe wyposażenie elektryczne. Niezależnie od ich stopnia zaawansowania, wybór akumulatora to klucz do optymalizacji całkowitego kosztu posiadania floty.
– Dynamicznie zmieniający się rynek branży automotive stawia przed producentami akumulatorów kwasowo-ołowiowych zupełnie nowe wymagania – mówi Radosław Płowens, technolog przygotowania produkcji w Jenox Akumulatory sp. z o.o. – Coraz większa liczba odbiorników elektrycznych w postaci wyświetlaczy, nawigacji oraz systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowców w czasie jazdy, przekłada się bezpośrednio na zwiększone zapotrzebowanie na energię w samochodach. Właśnie z tego powodu firma Jenox Akumulatory systematycznie pracuje nad wdrożeniem najbardziej optymalnych materiałów do produkcji akumulatorów, przy jednoczesnym zastosowaniu najnowocześniejszych technologii do ich produkcji. Wszystko po to, by zaoferować akumulatory spełniające wymagania stawiane przez producentów automotive, takie jak wydłużenie żywotności cyklicznej i poprawa mocy.
Jak zwracają uwagę przedstawiciele firmy Clarios, nowoczesne systemy wspomagające przyspieszanie (passive boost), oraz nowe funkcje, takie jak Start-Stop czy inne systemy oszczędzające paliwo (sailing/coasting) powodują wyłączanie lub znaczne ograniczanie pracy silnika. Wtedy alternator nie pracuje, a urządzenia elektryczne, takie jak nawigacja, radio czy oświetlenie, rozładowują akumulator. Zatem konieczność zasilania urządzeń wspomagających wydajność, bezpieczeństwo i komfort jazdy to dodatkowe obciążenie dla akumulatora. Ponadto trasy kierowców trwają coraz dłużej, co oznacza częstsze nocowanie w kabinie a co z tym idzie większe oczekiwania co do jej komfortu. Lodówki, kuchenki mikrofalowe, ekspresy do kawy i systemy multimedialne rozładowują akumulator podczas postoju. Jednak największym obciążeniem dla akumulatora są systemy klimatyzacji i ogrzewania postojowego. Producenci samochodów użytkowych mogą temu zapobiegać, wybierając odpowiedni akumulator. Wraz z dynamicznym rozwojem segmentu pojazdów użytkowych, a przede wszystkim pojazdów wykorzystywanych w transporcie dalekobieżnym znacznie zmieniły się wymagania wobec akumulatorów.
Pierwsze wyzwanie to zachowanie odpowiedniego bilansu energetycznego. Obecna rola akumulatora to już nie tylko rozruch silnika ale rozbudowana odpowiedzialność za dostarczanie energii elektrycznej do wszystkich odbiorników podczas postoju. Zaliczamy do nich m.in: komputer pokładowy, kasowniki biletowe, tachografy cyfrowe, systemy telematyczne, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, urządzenia oparte na GPS, radiowej transmisji danych, wyświetlacze LCD, TFT, systemy informacyjne dla pasażerów, układy bezpieczeństwa i ostrzegawcze. Ale jak się okazuje to nie wszystko. Obecnie, wraz ze zwiększoną troską o komfort i bezpieczeństwo kierowcy coraz popularniejszy jest także montaż klimatyzacji i/lub ogrzewania postojowego zasilanego z akumulatora. Podczas jazdy energia w akumulatorze uzupełniania jest ze strony alternatora ale warto zauważyć, że w tym obszarze także nastąpiły pewne zmiany na przestrzeni ostatnich lat – jak na przykład system start-stop czy „tryb żeglowania”, które ograniczają całkowity czas ładowania. Ładowanie i rozładowanie czyli nieustająca cykliczność pracy również stawia przed akumulatorem trudne zadanie, a w starszych konstrukcjach akumulatorów prowadzi do stratyfikacji (rozwarstwienia elektrolitu) i szybszej ich awarii. Zatem mając na uwadze powyższe wymagania zaleca się stosować akumulatory o wyższej wytrzymałości cyklicznej i rozwiązania eliminujące stratyfikację. Według przedstawicieli Exide, do najważniejszych czynników przy doborze akumulatora należy odporność na wstrząsy: podstawowe kryterium w przypadku pojazdów ciężarowych z akumulatorami montowanymi na tylnej osi; ważne również w pojazdach ciężarowych poruszających się po złej nawierzchni drogowej lub w trudnym terenie. Istotna jest też wytrzymałość w pracy cyklicznej: ma zasadnicze znaczenie w przypadku pojazdów użytkowych z dużym zapotrzebowaniem energetycznym, w tym dalekobieżnych pojazdów ciężarowych z wyposażeniem wspierającym komfort kierowcy (ogrzewanie, oświetlenie, rozrywka). To kryterium, które muszą spełniać akumulatory do pojazdów często zatrzymujących się, mających zbyt mało czasu pomiędzy kolejnymi uruchomieniami silnika, aby zapobiec rozładowaniu akumulatora.
Dla użytkowników ważna jest także moc rozruchu: wysoka - zapewnia niezawodne uruchamianie silnika w zimnym klimacie; pomocna w zastosowaniach wymagających dużego zużycia energii w krótkim czasie (trudny rozruch), np. w pojazdach używanych w rolnictwie i w budownictwie. Czynniki ekonomiczne – takie jak wyższe ceny paliwa, podatki, opłaty drogowe i opłaty za parkowanie – skłoniły właścicieli flot do zakupu pojazdów Euro 5 i Euro 6. Wiele z nich posiada system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) i zbiornik AdBlue, przez co montaż akumulatora jest możliwy tylko na osi tylnej, gdzie jego żywotność jest znacznie skracana w związku z intensywnymi wstrząsami. Innym wyzwaniem – często spotykanym w przypadku pojazdów ciężarowych – są przedwczesne awarie akumulatorów, spowodowane narażeniem ich na głębokie rozładowanie. Akumulatory do pojazdów użytkowych muszą sprostać wyzwaniu częstych rozruchów przy poruszaniu się po obszarach miejskich oraz zużyciu energii na ogrzewanie i oświetlenie podczas nocnych postojów (w przypadku pojazdów długodystansowych). Prowadzi to do zasiarczenia akumulatora i rozwarstwienia w nim elektrolitu, powodując uszkodzenie akumulatora.

Odporne na wstrząsy i trudne warunki atmosferyczne

– Zmieniające się warunki użytkowania akumulatorów w samochodach ciężarowych, rosnące zagrożenia związane z przeciążeniem i wibracjami, umieszczenie akumulatora w okolicach tylnej osi pojazdu, spowodowało, że producenci akumulatorów musieli zareagować idąc w kierunku niwelacji defektów związanych z wibracjami – stwierdza Wojciech Pietruszka, pełnomocnik ds. jakości w AUTOPART SA. – W wyniku wielu badań i analiz wprowadzono szereg rozwiązań powodujących, że baterie stają się coraz bardziej niezawodne. Blok akumulatora został wyposażony w tzw. Flexyribsy, czyli na stałe przytwierdzone do obudowy części z tworzywa sztucznego, które stabilizują płytę, zabezpieczając ją przed utratą materiału aktywnego. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie glassmatu lub też umieszczenie pod separatorem dodatkowej włókniny wzmacniającej mechanicznie płytę. Rozwiązania takie do niedawna stosowane były tylko w akumulatorach heavy duty, obecnie stają się one coraz bardziej powszechne i powodują wydłużenie żywotności akumulatora.
Równie często stosowaną modyfikacją jest klejenie pakietów, które służy wzmocnieniu konstrukcji mechanicznej akumulatora. Kiedyś stosowane było tylko w akumulatorach do pojazdów specjalnych lub produkowanych na pierwsze wyposażenie. Wchodząc w głąb akumulatora zauważymy, że kratka, na której znajduje się masa czynna wykonana jest przeważnie metodą grawitacyjną i charakteryzuje się stosunkowo grubą, pełną ramką w tzw. wykonaniu full frame. W akumulatorach do samochodów ciężarowych jako nośnik masy czynnej najczęściej używa się ramek ze stopów antymonowych lub coraz częściej rozwiązań hybrydowych, gdzie elektroda dodatnia wykonana jest ze stopu antymonowego, natomiast ujemna zawiera dodatki wapnia.
Takie wykonanie ramki pozwala na osiągnięcie wysokiej zdolności rozruchowej, zgodnej z europejską normą EN50342-1. Można zauważyć, że odlewy kratki posiadają wzmocnienia w okolicach łączenia z mostkiem akumulatora, gdyż obszar ten jest wyjątkowo narażony na obciążenia mechaniczne oraz odpowiada za odprowadzenie energii z powierzchni elektrod. Rozwiązaniem charakterystycznym dla akumulatorów o dużych pojemnościach – od 120 do 230 Ah jest specjalna konstrukcja mostka, który łączy płyty w ogniwie. Mostek został tak zaprojektowany, aby przenosić energię bez niepotrzebnych strat, a zarazem tak, by był odporny na nadmierne przeciążenia mechaniczne. Do tego celu stosuje się różnego rodzaju nacięcia, wzmocnienia punktów krytycznych równo rozprowadzających naprężenia. Nowatorskim rozwiązaniem w obudowanych typu A, B, C jest specjalna wkładka stabilizująca, która zarówno utrzymuje elektrody względem siebie, jak i w stosunku do bloku akumulatora. Wspomniana wcześniej norma stawia wymaganie badania akumulatora i jego odporności na wibracje. Bateria poddawana jest wibracjom pionowym o stałej częstotliwości i przyspieszeniu, w zadanym okresie. Po wykonanym teście sprawdza się rozruch akumulatora i napięcie nie może być niższe niż 7,2 V 60 s po zakończeniu obciążeń. Przy czym najbardziej restrykcyjnym wymaganiem jest zastosowanie przyspieszenia 6g w czasie 20 godzin. Należy dodać, że akumulatory dobrej klasy osiągają napięcia powyżej 10V. Wszystkie te rozwiązania doprowadziły do zwiększenia niezawodności akumulatorów. Już nie jest problemem, że zbiornik AdBlue czy katalizator SCR „zajęły” wygodniejsze miejsca w ciężarówce.
AUTOPART produkuje rocznie 2,5 mln sztuk akumulatorów. Mielecki producent przygotował w tym roku nową linię produktów przeznaczonych do samochodów ciężarowych Galaxy Gold Extreme Vibration Resistance (EVR). – Produkty te wyróżnia technologia zwiększająca odporność na wstrząsy i trudne warunki atmosferyczne. Kluczem do stworzenia gamy akumulatorów EVR było wykorzystanie wyników badań laboratoryjnych z użyciem systemu wibracyjnego najnowszej generacji – mówi Henryk Przybyło, dyrektor ds. badań i rozwoju technologii (R&D) w AUTOPART. – Tester, którego użyliśmy, umożliwia badanie akumulatorów w trzech prostopadłych osiach X, Y, Z, co jest częstym wymogiem wśród topowych producentów samochodów ciężarowych. Ponadto, tester sprawdza akumulator pod kątem specyfikacji wojskowych oraz norm największych niemieckich producentów aut. Urządzenie jest własnością AUTOPART, możemy więc na co dzień badać w ten sposób nasze produkty. Do produkcji akumulatorów do samochodów ciężarowych polski producent Autopart wykorzystuje nową linię montażowa, sprowadzoną do Mielca z Austrii. Jest to jedyna tego typu maszyna w Polsce, która potrafi wyprodukować aż 1100 sztuk na dobę. Galaxy GOLD EVR polecany jest do samochodów ciężarowych o dużych mocach silników, bogatym wyposażeniu i wielu odbiornikach energii. Jest przeznaczony zwłaszcza do całodobowej eksploatacji pojazdu w cyklu ciągłym i trudnych warunkach ukształtowania terenu oraz w ekstremalnym klimacie. To akumulator przyjazny dla środowiska. Produkt jest już dostępny w sprzedaży krajowej i zagranicznej.

Energia potrzebna też na postoju

Nowoczesne pojazdy użytkowe wykorzystywane w transporcie dalekobieżnym wyposażane są w liczne i zaawansowane funkcje komfortu poprawiające warunki pracy kierowców. Aby zapewnić potrzebną do ich działania energię elektryczną nawet na postoju, gama akumulatorów Bosch do pojazdów użytkowych została uzupełniona o nowy, szczególnie wydajny akumulator rozruchowy TA AGM.
Nowy akumulator z technologią AGM do ciężarówek, według producenta, spełnia najwyższe wymagania w transporcie dalekobieżnym. To najbardziej wytrzymały akumulator do pojazdów użytkowych w ofercie tej marki. Ma zapewniać mniej niezaplanowanych przestojów dzięki niezawodnemu zasilaniu energią, także podczas pauzy oraz niezwykłą odporność na pracę cykliczną przy głębokości rozładowania do 80%. To szczelny, bezobsługowy akumulator, o najwyższej odporności na wibracje dzięki technologii AGM.
Akumulator TA AGM ma niezawodnie zasilać podczas postoju dużą liczbę odbiorników elektrycznych zainstalowanych w ciężarówce, takich jak klimatyzator, ogrzewanie postojowe, kuchenka mikrofalowa lub telewizor. Jest polecany do systemów Start/Stop i zaawansowanych funkcji komfortu. Nowy akumulator został opracowany specjalnie do wymagań występujących w transporcie dalekobieżnym. W technologii AGM (Absorbent Glass Mat) elektrolit jest całkowicie absorbowany przez matę z mikrowłókna szklanego. Dzięki temu akumulator jest całkowicie szczelny i nie wymaga okresowej obsługi. Wysoka odporność na wibracje pozwala go instalować również z tyłu ciężarówki.
TA AGM ma sześciokrotnie wyższą odporność na pracę cykliczną niż konwencjonalne akumulatory kwasowo-ołowiowe, pozwalając na rozładowanie do poziomu 20 procent pojemności. Zmniejsza to liczbę awarii spowodowanych cyklicznymi obciążeniami i głębokimi rozładowaniami. Charakteryzując się prądem rozruchowym na zimno wynoszącym 1200 A (CCA) i pojemnością 210 Ah, TA AMG dostarcza wystarczającą ilość energii do bezpiecznego uruchomienia zimnego silnika oraz wszystkich funkcji związanych z komfortem. Akumulator TA AGM uzupełnia istniejącą ofertę akumulatorów Bosch do pojazdów użytkowych obejmujących akumulatory EFB oraz konwencjonalne akumulatory kwasowo-ołowiowe o nowy i niezawodny produkt klasy premium w jakości odpowiadającej oryginalnemu wyposażeniu.

Przygotowane do pracy cyklicznej, odporne na wibracje

Oferta firmy Exide w zakresie akumulatorów do pojazdów ciężarowych obejmuje akumulatory pod markami Centra i Exide. Jest zbudowana z kilku linii produktowych, które bazując na cechach i specyfikacji produktów, odpowiadają na zróżnicowane zapotrzebowanie w zakresie rodzajów zastosowań i sposobów eksploatacji.
Dwie najbardziej zaawansowane linie produktowe - StrongPRO EFB+ oraz EndurancePRO EFB zostały wykonane w technologii EFB (Enhanced Floaded Battery), która dzięki zastosowaniu specjalnego separatora, znacznie poprawiła osiągi akumulatorów w zakresie pracy cyklicznej. Akumulatory te świetnie sprawdzą się w pojazdach z bogatym wyposażeniem wspierającym kierowcę w trasie, w tym w formie funkcji „hotelowej”, jak również w autobusach miejskich i pojazdach kurierskich. Technologia EFB została wynaleziona przez Exide w 2008 r. i w pierwszej kolejności znalazła zastosowanie w akumulatorach z systemem Start-Stop. StrongPRO EFB+ oraz EndurancePRO EFB przeznaczone są do nowoczesnych pojazdów wykorzystywanych na długich trasach, w których akumulator montowany jest na tylnej osi i z tego tytułu narażony jest na wstrząsy. Akumulatory te sprawdzą się również w pojazdach poruszających się po trudnym terenie, gdzie akumulator podlega znacznym wibracjom. Wysoką odporność na wstrząsy gwarantuje zastosowana w obu modelach technologia HVR® (High Vibration Resistance). Akumulatory StrongPRO EFB+ oraz EndurancePRO EFB przekraczają poziom V4 w teście wibracji przeprowadzanym według nowych europejskich standardów.
Gama StrongPRO EFB+ skonstruowana jest dodatkowo w oparciu o formułę Carbon Boost, która dzięki zastosowaniu specjalnych dodatków węglowych do masy czynnej, znacznie poprawia zdolność przyjmowania ładunku elektrycznego i zapobiega rozwarstwieniu elektrolitu. Te dwa czynniki wpływają na wydłużenie żywotności akumulatora StrongPRO EFB+ i dzięki temu na redukcję całkowitych kosztów eksploatacji baterii w pojazdach użytkowych. Akumulatory StrongPRO EFB+ oferowane są w pojemnościach 140Ah, 185Ah i 235Ah, natomiast EndurancePro EFB w popularnych pojemnościach 180Ah i 225Ah. Różnica pomiędzy akumulatorami StrongPRO EFB+ i EndurancePRO EFB polega na technologii wykonania. Dzięki zastosowaniu stopów wapniowych akumulatory StrongPRO EFB+ są bezobsługowe, nie wymagają uzupełniania poziomu elektrolitu wodą destylowaną w trakcie całego okresu użytkowania. Akumulatory EndurancePRO EFB bazują z kolei na technologii hybrydowej, przez co polecane są w zastosowaniach, w których wysokie osiągi w pracy cyklicznej są kluczowym parametrem doboru. Są akumulatorami nisko obsługowymi, w których ewaporacja elektrolitu jest niewielka, aczkolwiek akumulator wymaga okresowej kontroli poziomu elektrolitu. O ile zarówno StrongPro EFB+, jak i EndurancePRO EFB sprawdzą się w pojazdach o napięciu ładowania 28,8V lub większym, to w przypadku pojazdów o napięciu ładowania mniejszym od 28,8V preferowany jest hybrydowy EndurancePRO EFB, gdyż w takim zastosowaniu technologia wapniowa może nie być najlepszym wyborem bez względu na producenta akumulatora – twierdzą przedstawiciele firmy Exide.
– Efektem połączenia doświadczenia Exide w zakresie produkcji akumulatorów odpornych na pracę cykliczną oraz akumulatorów odpornych na wibracje jest nowa seria akumulatorów EndurancePRO EFB V4 HVR®. Dokładnie te same akumulatory, które są kierowane na rynek wtórny dostarczamy na pierwsze wyposażenie. Premiera produktu na rynku polskim miała miejsce miesiąc temu. Ta linia produktowa osiągnie duży sukces, wierzymy w to – mówi Grzegorz Janik, dyrektor ds. sprzedaży Exide Technologies S.A.
W czasach postępującej globalizacji i systematycznie zwiększającej się sprzedaży internetowej rośnie znaczenie logistyki. Właściciele flot pojazdów dostawczych dokładnie monitorują swoje koszty stałe, a nieplanowana przerwa w użytkowaniu samochodu ciężarowego oznacza niezadowolenie klienta, niewykorzystanie siły roboczej i kapitału, a nawet potencjalne kary. Należy więc projektować akumulatory tak, aby obniżyć ryzyko awarii, zapewniając w ten sposób klientowi ciągłość pracy i dając mu tym samym przewagę nad konkurencją. Czynnikiem decydującym o tym, w jakim kierunku zmierza Exide pod względem rozwoju swoich produktów jest kształtowanie całkowitych kosztów posiadania. Firma uwzględnia koszty początkowe, koszty utrzymania, żywotność akumulatora i prawdopodobieństwo awarii, zapewniając w przypadku każdego produktu najlepsze rezultaty biznesowe. Nawet w porównaniu z akumulatorami o niższych nakładach początkowych, akumulatory Exide i Centra do pojazdów użytkowych klasy premium pomagają obniżyć koszty – twierdzą przedstawiciele producenta.

Do intensywnej eksploatacji i do pojazdów Euro 6

JENOX Super Rhino Professilonal (SRP) polecany jest do pojazdów intensywnie eksploatowanych i wyposażonych w dodatkowe urządzenia wymagające większego poboru prądu. Akumulator ten doskonale sprawdzi się w pojazdach transportu zbiorowego oraz samochodach ciężarowych. JENOX SRP charakteryzuje się bardzo dobrym przyjmowaniem ładunku elektrycznego, co osiągnięte zostało dzięki zastosowaniu dodatków węglowych oraz wprowadzeniu zmienionej receptury mas aktywnych. Dodatkowo zmodyfikowana została konstrukcja samego akumulatora. W SRP zastosowane zostały elektrody wykonane w oparciu o stopy wapniowo-cynowe, co zminimalizowało ubytek wody i wydłużyło okres przechowywania akumulatora bez jego eksploatacji. Ponadto modyfikacji uległa płyta pozytywna, która wzmocniona została membraną poliestrową. To rozwiązanie przyczyniło się do wydłużenia pracy cyklicznej w stosunku do standardowych konstrukcji, przez co JENOX SRP zdolny jest do niezawodnego działania nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach. Z kolei JENOX Super Vibration Resistance (SVR) to akumulator szczególnie dedykowany do pojazdów wyposażonych w silniki spełniające normę Euro 6, gdzie akumulator przeniesiono za tylną oś ciągnika. Akumulator SVR został wzmocniony specjalnymi wkładkami antywibracyjnymi znajdującymi się w każdym ogniwie, które są zgrzewane z wieczkiem. Takie rozwiązanie pozwala bez uszczerbku znosić bardzo silne wstrząsy. Zarówno akumulator SPR jak i SVR jest wyposażony w wieczko typu Kamina z systemem labiryntowym, który pozwala na kondensacje gazów wewnątrz akumulatora. Centralne odpowietrzenie wieczka zakończone wkładką typu Porex zabezpiecza go przed wstecznym zapłonem, gwarantując bezpieczeństwo użytkowania oraz maksymalnie zmniejszając czynności konserwacyjne. Bateria SVR cechuje się dużą trwałością cykliczną i odpornością na wibracje > 3 x V3 zgodnie z EN50342. Zwiększona pojemność pozwala na użytkowanie wielu dodatkowych urządzeń w pojeździe. – Aby sprostać globalnym trendom w branży transportowej, firma Jenox Akumulatory stworzyła nowy typ akumulatora Super Rhino Professilonal (SRP), który łączy w sobie optymalną wytrzymałość na głębokie rozładowania oraz znakomite przyjmowanie ładunku elektrycznego – komentuje Radosław Płowens, technolog przygotowania produkcji w Jenox Akumulatory sp. z o.o. – Akumulator ten zaprojektowany został z myślą o samochodach ciężarowych i autobusach pracujących na krótkich odcinkach, które często są uruchamiane, a specyfika ich pracy wiąże się z dużym zapotrzebowaniem na energię. Bez wątpienia JENOX SRP to wysokiej klasy specjalistyczny akumulator, który z pewnością swoimi parametrami wyróżnia się w tym segmencie rynku. Jako producent akumulatorów firma Jenox w ostatnich latach obserwuje duży wzrost sprzedaży przede wszystkim akumulatorów najnowszej generacji. Jesteśmy głęboko przekonani, że ten segment rynku będzie się szybko rozwijał w najbliższym czasie.

Niskie koszty posiadania i wysoki komfort kierowcy

Nawet sześciokrotnie dłuższy okres eksploatacji i większa niezawodność akumulatorów VARTA® ProMotive AGM, wprowadzonych na rynek przez firmę Clarios, obniża całkowity koszt zarządzania flotą (TCO). Ponadto, według producenta, te baterie zapewniają wysoki poziom komfortu w kabinie kierowcy. To istotny element przewagi konkurencyjnej w branży, w której coraz trudniej jest pozyskać i zatrzymać kierowców. Coraz większa liczba odbiorników energii elektrycznej nieustannie zwiększa jej pobór. To prowadzi do głębokiego rozładowywania akumulatorów, szczególnie podczas np. nocnego postoju. Ponadto warunki umożliwiające pełne naładowanie często są ograniczone. To z kolei ogranicza wydajność akumulatorów. Efekt: coraz częstsze awarie. Firma Clarios rozwiązała ten problem. VARTA® ProMotive AGM, pierwszy w Europie akumulator AGM do samochodów użytkowych, stanowi dobre źródło energii dla pojazdów wyposażonych w elementy zwiększające komfort oraz funkcję Start-Stop. – Clarios jest liderem rynkowym i technologicznym w dziedzinie akumulatorów do samochodów użytkowych i osobowych, w szczególności w zakresie akumulatorów AGM. Połączyliśmy know-how i podjęliśmy ścisłą współpracę z wiodącymi producentami samochodów użytkowych. Oferowany przez Clarios akumulator VARTA® ProMotive AGM to unikatowy produkt na rynku – objaśnia Thorsten Werle, dyrektor ds. projektowania produktów do wymagających zastosowań w Clarios EMEA. ProMotive AGM dostarcza mocy do zasilania klimatyzacji i ogrzewania postojowego. AGM oznacza Absorbent Glass Mat, gdzie włóknina szklana całkowicie wchłania elektrolit i zwiększa stabilność cykliczną. W ten sposób eliminuje się także stratyfikację elektrolitu, co znacznie zwiększa żywotność akumulatora. Zaleta: nawet sześciokrotnie dłuższy okres eksploatacji akumulatora w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami. Ze względu na specjalną konstrukcję akumulator może wykorzystywać do 80 procent pojemności bez znaczącego wpływu na jego żywotność. Dla porównania, w przypadku tradycyjnych akumulatorów zaprojektowanych do rozruchu pojazdu VARTA® zaleca maksymalnie 20-procentowe rozładowanie w celu osiągnięcia odpowiedniej żywotności. Ponadto akumulator jest całkowicie bezobsługowy i dostarcza wyższą moc rozruchową niż akumulatory żelowe. Kolejnym wyzwaniem są wibracje, na które narażone są akumulatory umieszczane za tylną osią pojazdu użytkowego. W tym położeniu muszą one być odporne na zwiększone wstrząsy i wibracje, co pozwala zapobiec przedwczesnym awariom. VARTA® ProMotive AGM rozwiązuje ten problem dzięki wzmocnionym połączeniom wewnątrz akumulatora. Oferta akumulatorów Varta pojazdów użytkowych obejmuje cztery linie produktów: ProMotive HD – polecane do pojazdów użytkowych, maszyn budowlanych i rolniczych, gdzie liczy się nie tylko pewny rozruch silnika ale także zwiększona odporność na ewentualne wibracje z uwagi na warunki w jakich pracuje użytkowany sprzęt; ProMotive SHD dedykowane do pojazdów ciężarowych z podstawową funkcją sypialną oraz pojazdów specjalnych bez dodatkowego wyposażenia elektrycznego; ProMotive EFB - do pojazdów ciężarowych dalekobieżnych z przeważającą funkcją sypialną, pojazdów specjalnych z dodatkowym wyposażeniem elektrycznym oraz autobusów i autokarów; ProMotive AGM - do pojazdów ciężarowych dalekobieżnych z przeważającą funkcją sypialną wraz z klimatyzacją postojową i/lub ogrzewaniem postojowym zasilanym z akumulatora oraz do wszelkich pojazdów specjalnych z dodatkowym wyposażeniem elektrycznym, a także do autobusów i autokarów.

Ekstremalna eksploatacja im niestraszna

Wydłużony okres intensywnej eksploatacji, wysoki prąd rozruchu, bezobsługowość, odporność na wpływ ekstremalnych temperatur zewnętrznych i na znaczne wstrząsy oraz wibracje, to wszystko cechy jakich dziś oczekuje użytkownik akumulatorów w samochodach ciężarowych. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, firma ZAP Sznajder Batterien SA w Piastowie, wprowadza właśnie po długotrwałych testach i badaniach, nowoczesną linię akumulatorów – TRUCK CARBON EFB, w pojemnościach od 100 Ah do 225 Ah. Akumulatory ZAP Truck Carbon EFB posiadają unikalne cechy, takie jak: płytę dodatnią pokrytą warstwą polisteru zwiększającą stabilność masy czynnej; kratkę dodatnią, której konstrukcja przestrzenna poprawia przewodność elektryczną; kratkę ujemną wzmocnioną dodatkami węglowymi zapewniającymi szybkie doładowanie i większą cykliczność; podwójne wieczko z centralnym odpowietrzaniem zapobiegającym również wyparowaniu elektrolitu – akumulator jest w 100% bezobsługowy, a także posiadające wkładkę przeciwogniową; wkładki wewnętrzne stabilizujące zespoły ogniw w celi zwiększające odporność na wibracje; unikatowy stop ołowiowo-cynowo-wapniowy posiadający zasadniczy wpływ na bezobsługowość akumulatora. Wprowadzając na nasz rynek ten typoszereg akumulatorów najnowszej generacji mamy nadzieję na 100% satysfakcję, nawet najbardziej wymagających użytkowników pojazdów ciężarowych ekstremalnie eksploatowanych – komentują przedstawiciele firmy. Aktualnie firma posiada w swojej ofercie następujące typy akumulatorów ZAP Truck Carbon EFB: 140Ah – 1000A 12V; 180Ah – 1100A 12V; 225Ah – 1200A 12V.

W standardzie V4

Akumulatory TE EFB, oferowane m.in. przez Inter Cars, dzięki większej pojemności sprawdzają się w samochodach pracujących w ciężkich warunkach lub mających duże zapotrzebowanie na prąd. Charakteryzują się odpornością na wstrząsy spełniającą standard V4 (co odpowiada odporności za wstrząs do 6 g), większą tolerancją na pracę z niskimi stopniami naładowania oraz są bardziej odporne na pracę cykliczną. Zwiększoną odporność na wstrząsy zapewniają: klejenie na gorąco całych pakietów płyt do dnia obudowy, co dodatkowo zmniejsza obciążenia mechaniczne połączeń wewnętrznych akumulatora; pokrycie płyty dodatniej warstwą poliestru, co poprawia stabilność masy czynnej zapobiegając jej opadaniu z kratki, zwiększając odporność na pracę cykliczną oraz odporność na wstrząsy i wibracje; wzmocnienie klejem termoplastycznym miejsc mocowania płyt do ich łączników, co zmniejsza ryzyko oberwania pojedynczych płyt; zastosowanie dodatkowych stabilizatorów mostków pomiędzy trzecią a czwartą celą, co przeciwdziała pęknięciu mostka w miejscu najbardziej obciążonym mechanicznie. Akumulatory TE posiadają szereg rozwiązań technicznych poprawiających ich właściwości eksploatacyjne. Zastosowanie mikroporowatych separatorów kopertowych zapobiega zwarciu płyty dodatniej i ujemnej oraz wydłuża żywotność akumulatora. Konstrukcja kratki ołowianej produkowanej metodą wytłaczania charakteryzuje się skróconymi drogami przepływu prądu, co zmniejsza oporność wewnętrzną i zwiększa moc, a specjalny stop ołowiu zwiększa odporność na korozję i zapewnia niski stopień samorozładowania. Unikalnym rozwiązaniem zastosowanym w akumulatorach TE są cyrkulatory kwasowe znajdujące się w każdej celi. Zapobiegają one rozwarstwianiu się elektrolitu i pozwalają na utrzymanie jego równej gęstości, co zwiększa dostępny prąd rozruchowy w akumulatorach częściowo rozładowanych oraz opóźnia zjawisko zasiarczania płyt. Wprowadzone udoskonalenia mają na celu lepsze dostosowanie akumulatora do wymagań współczesnych pojazdów ciężarowych z dużą liczbą odbiorników elektrycznych.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.