Wiadomości z rynku

sobota
27 kwietnia 2024

Rozkładają wypadki na czynniki pierwsze

Badania zapewniają postęp techniczny
21 września 2020
Zderzenie samochodu ciężarowego z autem osobowym, rowerem czy osobą pieszą może zakończyć się poważnymi lub nawet śmiertelnymi obrażeniami u „słabszych” uczestników kolizji, ponieważ ze względu na duże różnice w masie nie mają oni żadnych szans wobec wielokrotnie „silniejszego”. Jednak również kolizja dwóch ciężarówek może nieść ze sobą poważne konsekwencje dla osób w niej uczestniczących. Mercedes-Benz Trucks stale prowadzi prace nad nowymi systemami bezpieczeństwa i asystującymi dla samochodów ciężarowych oraz nad optymalizacją istniejących systemów. Celem jest uniknięcie, w idealnym przypadku, takich scenariuszy lub przynajmniej złagodzenie skutków wypadku.
Główną rolę odgrywa w nich dział badań nad wypadkami pojazdów użytkowych. Przeprowadzając analizy wypadków, przygotowuje on podstawowe założenia dla nieustannie wprowadzanych kolejnych ulepszeń w tych pojazdach.
– Uważamy, że nasze badania są niezbędne do oceny zachowania się ciężarówki w prawdziwym wypadku – podkreśla Kay Morschheuser, szef działu analizującego wypadki pojazdów użytkowych w Daimler Truck AG.

Wiele uwagi badacze poświęcają zapewnieniu bezpieczeństwa słabszym uczestnikom ruchu drogowego

Fot. Mercedes-Benz

Proces ciągłego rozwoju

Procedura ta ma długą tradycję: od 1972 roku badacze wypadków z udziałem samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks analizują wybrane wypadki ciężarówek tej marki na terenie całych Niemiec, wraz ze wszystkimi dostępnymi i sprawdzalnymi informacjami, oraz dokumentują szczegółowe dane na temat przebiegu wypadku, pojazdów biorących w nim udział i zaistniałych szkód – uzupełnione odpowiednimi ustaleniami policji, służb ratowniczych lub rzeczoznawcy.
– Zwracamy również uwagę na cechy charakterystyczne, na przykład w odniesieniu do częstotliwości występowania rodzajów wypadków, rozpoznawalności pewnych wzorców ich przebiegu czy urazów osób uczestniczących w wypadku – wyjaśnia Kay Morschheuser. – O ile w pierwszych latach koncentrowano się wyłącznie na systemach bezpieczeństwa biernego, takich jak konstrukcja kabiny, systemy wspomagania bezpieczeństwa, przednia i tylna osłona przeciwwjazdowa oraz ochrona boczna, to z biegiem czasu pole widzenia rozszerzało się – zgodnie z rozwojem techniki pojazdów – na aktywne i zintegrowane systemy bezpieczeństwa. A więc na takie, jak np. system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS, elektroniczny układ hamulcowy EBS, elektroniczny system stabilizujący tor jazdy ESP, system automatycznego utrzymywania odległości czy asystent pasa ruchu, aż po Active Brake Assist (ABA), asystenta martwego pola czy Active Drive Assist.
Na podstawie swoich analiz badacze wypadków, w ścisłej współpracy z działem rozwoju, opracowują modyfikacje, które następnie często skutkują nowymi wymogami producenta ciężarówek. W ten sposób kilka lat temu narodził się pomysł asystenta martwego pola, który od 2016 roku jest dostępny fabrycznie w Mercedes-Benz Trucks dla wielu modeli samochodów ciężarowych. W granicach możliwości systemowych może on przyczyniać się do zapobiegania wypadkom z udziałem pieszych i rowerzystów. Active Drive Assist, który po raz pierwszy umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę (Level 2) seryjnie produkowaną ciężarówką, oraz system MirrorCam zastępujący konwencjonalne lusterka główne i szerokokątne to kolejne przykłady z niedawnej przeszłości na współdziałanie działów badań nad wypadkami i rozwoju Mercedes-Benz Trucks.

Testy zderzeniowe

Również testy zderzeniowe dostarczają cennych informacji, umożliwiających konstruowanie pojazdów zorientowanych na bezpieczeństwo.
Analizy działu badań nad wypadkami idą w parze z testami zderzeniowymi, które również przeprowadza się systematycznie od wielu lat. W związku z tym konstruktorzy i eksperci ds. bezpieczeństwa w Daimler Truck AG, w uzupełnieniu badań wytrzymałości kabiny pojazdu, przeprowadzanych według normy UE ECE R 29, regularnie opracowują własne standardy i testy, opierające się na rzeczywistym przebiegu wypadków. Jednym z ważnych testów zderzeniowych jest na przykład uderzenie w atrapę skrzyni ładunkowej, które realistycznie symuluje typowe zderzenie samochodu ciężarowego z inną, poprzedzającą go ciężarówką na autostradzie.
– W przyszłości uzupełnimy testy zderzeniowe o komputerowe rekonstrukcje rzeczywistych wypadków – zapowiada Kay Morschheuser. –Połączenie symulacji zderzeń i rekonstrukcji wypadków pozwala na badanie wypadków w sposób bardziej ukierunkowany i dokładniejszy, z dowolnie wybranymi parametrami, co poprawia nasze zrozumienie mechanizmów działających podczas rzeczywistego wypadku. Szczególnie interesują nas okoliczności, które doprowadziły do wypadku. W perspektywie coraz częstszego korzystania z automatycznej jazdy w przyszłości i związanego z tym zapotrzebowania na systemy, potrafiące niezawodnie reagować w wielu sytuacjach drogowych, stanowi to kluczową wartość dodaną.
Testy zderzeniowe, jako kropka nad „i” spójnej strategii rozwoju bezpieczeństwa pojazdów, są trwałym elementem badań nad wypadkami. Takie założenie jest również zgodne z holistyczną koncepcją „integralnego bezpieczeństwa”, realizowaną teraz przez Mercedes-Benz. Zgodnie z nią systemy bezpieczeństwa biernego i aktywnego zainstalowane w pojeździe mają zapewniać pomoc w czterech fazach: po pierwsze podczas jazdy, po drugie w razie zagrożenia, po trzecie w razie wypadku i po czwarte po kolizji.

Mniej poważne skutki wypadków

Spojrzenie na ogólne dane dotyczące wypadków pokazuje, jak skutecznie koncepcja ta, oprócz wielu innych środków, przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Według danych niemieckiego Federalnego Urzędu Statystycznego liczba ofiar śmiertelnych wypadków z udziałem samochodów ciężarowych spadła w latach 1992-2018 o około 60 procent. W tym samym okresie liczba osób ciężko rannych zmniejszyła się o około 45 procent. A wszystko to przy ok. 80-procentowym wzroście wydajności transportu. Odnotowano jednocześnie spadek liczby poważnych wypadków, choć rozkład rodzajów wypadków pozostał mniej więcej taki sam. Wciąż najwięcej jest kolizji polegających na najechaniu jednego pojazdu na tył pojazdu poprzedzającego, wypadków na skrzyżowaniach i wypadków spowodowanych opuszczeniem pasa ruchu.

Badacze wypadków z udziałem samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks analizują wybrane wypadki ciężarówek tej marki na terenie całych Niemiec

Fot. Mercedes-Benz

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.