Wiadomości z rynku

niedziela
5 maja 2024

IRU żąda obniżenia minimalnego wieku kierowców zawodowych

W całej Europie docelowo dostęp do zawodu mają uzyskać 18-latkowie
10 listopada 2020
IRU apeluje do rządów o obniżenie minimalnego wieku kierowców zawodowych do 18 lat we wszystkich sektorach (ciężarówki, autobusy i autokary). Ten zabieg pozwoli ograniczyć niedobór kierowców. Należałoby kierować absolwentów bezpośrednio na szkolenia zawodowe. Jednocześnie byłaby to pomoc w zwalczaniu bezrobocia wśród młodzieży.
Brak kierowców jest problemem globalnym, zagraża mobilności i handlowi. W Europie jedna piąta stanowisk kierowców jest nieobsadzona. W USA niedobór kierowców, już teraz wynoszący około 60 000, podwoi się w ciągu następnej dekady. Pomimo wahań na rynku pracy podczas pandemii niedobór kierowców jest problemem długoterminowym, zaostrzonym przez starzejącą się kadrę.
– Branża transportu drogowego potrzebuje młodych ludzi, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kierowców i zapewnić ciągłość naszych usług. Średni wiek kierowców ciężarówek w niektórych miejscach to 55 lat. To musi się zmienić – stwierdził Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU.
Przepisy dotyczące minimalnego wieku kierowców zawodowych różnią się obecnie znacznie na całym świecie. Chociaż minimalny wiek to już 18 lat na Bliskim Wschodzie i w niektórych krajach europejskich, w wielu innych częściach świata wynosi on 21 lat, a dla kierowców autokarów w krajach takich jak Chiny i Turcja wynosi nawet 26 lat. W samej Unii Europejskiej istnieje skomplikowana mozaika różnych grup wiekowych i przepisów dotyczących kierowców ciężarówek, autobusów i autokarów. Przepisy mogą się nawet różnić w jednym państwie, w zależności od tego, czy transport jest krajowy czy międzynarodowy. W Polsce minimalny wiek do kierowania pojazdami określonymi w prawie jazdy kategorii C i C+E wynosi 18 lat. Kierowcą autobusu może zostać każdy, kto posiada prawo jazdy kategorii „B” i ma minimum 24 lata (wyjątkowo 21 lat, jeżeli uzyskał kwalifikację wstępną lub 23 lata jeżeli ta osoba uzyskała kwalifikację wstępną przyspieszoną - w przypadku osób w wieku 21 lat – do 23 roku życia mogą one wykonywać pracę kierowcy wyłącznie na liniach regularnych (do 50 km).
Restrykcyjne zasady dotyczące wieku minimalnego w wielu krajach stanowią poważną przeszkodę dla młodych ludzi podejmujących zawód w momencie, gdy bezrobocie wśród młodzieży w niektórych państwach przekracza 30 %.

Czy bezpieczeństwo na drodze to kwestia wieku?

Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem w branży. Dość często słyszy się argumenty, że młodzi kierowcy nie zachowują się odpowiedzialnie, ale surowe wymagania szkoleniowe przed podjęciem zawodu sprawiają, że młodzi nie są bardziej podatni na wypadki niż ich starsi koledzy. W rzeczywistości wskaźnik wypadkowości jest nawet wyższy w krajach, w których minimalny wiek wynosi 21 lat niż w krajach, w których minimalny wiek wynosi 18 lat.

Wymagane działanie rządów

Rządy, zdaniem IRU, nie podjęły do tej pory wystarczających działań zachęcających młodych ludzi do pracy w charakterze kierowcy zawodowego tuż po opuszczeniu szkoły. W Europie przegląd dyrektywy w sprawie praw jazdy zostanie zakończony do 2022 r., co umożliwi określenie minimalnego wieku dla wszystkich kierowców zawodowych na 18 lat.
• 20% młodych ludzi w wieku 15-24 lata (267 mln) na całym świecie nie pracuje, nie kształci się ani nie szkoli
• 21% stanowisk kierowców ciężarówek i 19% stanowisk kierowców autobusów i autokarów w Europie i WNP jest nieobsadzonych

IRU apeluje do rządów o obniżenie minimalnego wieku kierowców zawodowych do 18 lat

Fot. ZM

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.