Wiadomości z rynku

sobota
4 maja 2024

Jak postępować w przypadku szkody komunikacyjnej w Niemczech?

Ekspert radzi przewoźnikom
12 listopada 2020
Jak powinien postępować kierowca/przewoźnik w przypadku szkody komunikacyjnej za granicą, kiedy jej sprawca nie jest skłonny do współpracy?
Jeden z polskich kierowców tak opisał swoją przygodę w Niemczech:
„Może ktoś podpowie, miałem dziś drobną stłuczkę. Stoję na „parkingu" tj. zatoczka i kręcę pauzę 45 min, wtem cofa na mnie ciągnik z naczepą, ja trąbię a on dalej cofa, nie widział moich świateł czy co? Wysiadł, okazało się, że to nie Niemiec tylko Rosjanin, ale na niemieckich numerach. Wmawia mi że się nic nie stało, ale ja jemu mówię - nie odjeżdżaj, muszę sprawdzić. Zanim doszedłem, że jednak coś się stało (owiewka obok klapy weszła do środka - kilka cm i cieknie płyn ze spryskiwacza), on już się zabrał i pojechał - uciekł. Zdążyłem zrobić zdjęcia nru rej. Wezwałem policję, przyjechali, spisali, opowiedziałem i dali karteczkę z nr sprawy, ale nie chcieli dać/odszukać przez internet jaką ma polisę i nr. Co robić dalej? Wspomnę, że dzwoniłem do swego ubezpieczyciela to powiedzieli, że muszę wydobyć od policji nazwę ubezpieczyciela i nr polisy sprawcy, ale przecież nie zmuszę policji."
Co robić w takiej sytuacji? Odpowiedzi udzielił Jerzy Klimowski, radca prawny Galicja Brokers.

W przypadku szkody na terenie Niemiec, prawem właściwym do rozstrzygnięcia sporu jest prawo niemieckie

Fot. ZM

Zasady postępowania kierowcy w przypadku szkody komunikacyjnej w Niemczech

W pierwszej kolejności w sytuacji, w której jesteśmy stroną poszkodowaną zawsze zalecam wezwanie policji. W przeciwieństwie do większości krajów europejskich, policja niemiecka przyjeżdża na miejsce zdarzenia.
Z reguły policja nie wskazuje odpowiedzialnego za szkodę, nie mniej sporządza raport, w którym opisuje przebieg zdarzenia, dane kierowców, numery rejestracyjne pojazdów, dane towarzystw ubezpieczeń itd. Następniefunkcjonariusze przekazują stronom wizytówkę z danymi kontaktowymi policji.
Dzięki temu zarówno ubezpieczyciel sprawcy, jak również poszkodowany może osobiście wystąpić do policji o przesłanie notatki urzędowej. Można to zrobić za pośrednictwem adresu e-mail. W swojej praktyce nie spotkałem się z sytuacją, w której policja niemiecka odmówiłaby udostępnienia raportu ze swojej interwencji.
W sytuacji gdy nie wzywamy policji (nie polecam), wraz ze sprawcą szkody należy dokładnie uzupełnić i podpisać druk „wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym", który większość z nas posiada w pojeździe. Jeżeli to możliwe, proszę wykonać zdjęcia dokumentów sprawcy tj. prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego, polisy ubezpieczeniowej, co ułatwi i przyspieszy proces likwidacji szkody w towarzystwie ubezpieczeń.
Jednocześnie w celach dowodowych (również wówczas gdy wzywamy policję) zalecam wykonanie zdjęć na miejscu zdarzenia. W dzisiejszych czasach niemal każdy z nas posiada telefon z aparatem cyfrowym. Zdjęcia powinny obrazować położenie pojazdów na drodze (przód, tył, po przekątnej) wraz z tablicami rejestracyjnymi, znaki drogowe, otoczenie itd., a następnie strefę uszkodzeń. W sytuacji, gdy szkoda została wyrządzona naczepą połączoną z ciągnikiem siodłowym, obligatoryjnie należy spisać również numery rejestracyjne ciągnika. Wynika to z faktu, że w kilku krajach europejskich, w tym w Niemczech i Polsce, pomimo szkody wyrządzonej naczepą, odszkodowanie wypłacane jest z polisy OC ciągnika siodłowego.

Zgłoszenie szkody do towarzystwa ubezpieczeń sprawcy szkody

Aby ustalić korespondenta w Polsce zagranicznego ubezpieczyciela sprawcy szkody, proszę wystąpić z zapytaniem do Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych na adres e-mail: pbuk@pbuk.pl W zapytaniu należy podać następujące dane:
- numer rejestracyjny pojazdu sprawcy,
- datę szkody,
- kraj, w którym doszło do kolizji/wypadku.
W ciągu 48 godzin, PBUK wskaże nam dane towarzystwa, w którym ubezpieczony jest pojazd sprawcy oraz korespondenta w Polsce, do którego należy zgłosić roszczenie. Korespondent to nominowany przedstawiciel zagranicznego ubezpieczyciela, zatwierdzony przez biuro narodowe kraju zdarzenia, którego zadaniem jest likwidacja szkód powstałych w kraju, w którym jest ustanowiony, a spowodowanych przez kierującego posiadającego ważne ubezpieczenie OC zagranicznego ubezpieczyciela.

Podstawa prawna roszczenia

W przypadku szkody na terenie Niemiec, prawem właściwym do rozstrzygnięcia sporu jest prawo niemieckie. Nie ma przy tym znaczenia kraj pochodzenia uczestników zdarzenia oraz rejestracja pojazdów. Oznacza to, że korespondent w Polsce (np. PZU S.A, TUiR Warta, Ergo Hestia itd.) ma obowiązek stosować prawo niemieckie w zakresie ustalenia odpowiedzialności oraz wysokości szkody. Zgodnie z prawem niemieckim, poszkodowanemu należy się rekompensata wszystkich skutków szkody zarówno majątkowej, jak i na osobie jeśli taka wystąpi.
Galicja Brokers zapewnia likwidację szkód bezpośrednio w towarzystwach ubezpieczeniowych w Niemczech, dzięki czemu odszkodowanie jest kilkakrotnie wyższe od odszkodowania wypłacanego przez korespondenta w Polsce.
Radca prawny
Jerzy Klimowski
Galicja Brokers
www.galicjabrokers.pl
Broker polecany przez Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego

Jerzy Klimowski, radca prawny, Galicja Brokers

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.