Wiadomości z rynku

Autor: zm
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2020(35)
z dnia 19.11.2020

Samochody dostawcze z usterkami

Zgłoszone przez producentów do UOKiK

Niektóre samochody marki Mercedes Sprinter zostały wydane bez wymaganej tylnej osłony przeciwnajazdowej Od redakcji: zdjęcie ma charakter ilustracyjny, prezentowany pojazd nie musi pochodzić ze zgłoszonej do UOKiK serii

Fot. Mercedes-Benz

 
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiadomił o kilku usterkach, jakie pojawiają się w samochodach dostawczych. Takie usterki mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Zgłoszenia dotyczą samochodów marki Citroën, Peugeot i Mercedes-Benz.

Jumpery i Boxery z niewłaściwym luzem

Spółka Citroën Polska powiadomiła Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki Citroën Jumper niezgodnie z technologią fabryczną ustawiono luz pomiędzy przednią zwrotnicą a amortyzatorem, co może spowodować pęknięcie obejmy zwrotnicy, zwiększając ryzyko wypadku. Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 142 pojazdy. Przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia luzu i ewentualnej wymiany zwrotnicy.
Takie powiadomienia należą do obowiązków producentów, o których mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 2047). Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku – zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów – zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.
Kolejne zawiadomienie - Peugeot Polska Sp. z o.o. - dotyczy samochodów marki Peugeot Boxer, w których niezgodnie z technologią fabryczną ustawiono luz pomiędzy przednią zwrotnicą a amortyzatorem, co może spowodować pęknięcie obejmy zwrotnicy, zwiększając ryzyko wypadku. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 239 pojazdów. Także w tym przypadku przedsiębiorca powiadomił właścicieli samochodów objętych akcją o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzeniu luzu i ewentualnej wymiany zwrotnicy.

Sprintery bez osłony przeciwnajazdowej

Z kolei spółka Mercedes-Benz Polska powiadomiła, że niektóre samochody marki Mercedes Sprinter, Typ 907, wyprodukowane w Niemczech, zostały wydane bez wymaganej tylnej osłony przeciwnajazdowej. W przypadku uderzenia z tyłu pojazdu zabezpieczenie jest niedostateczne, co może zwiększyć ryzyko odniesienia obrażeń. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 17 pojazdów. Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.