Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

Ciężarówkowy kartel pod obstrzałem

Już 30 000 przewoźników złożyło pozwy do sądów
3 kwietnia 2021
 
30 tysięcy przewoźników, zwłaszcza dużych firm, dysponujących flotą liczącą łącznie milion ciężarówek, wniosło już powództwa o odszkodowanie przeciwko kartelowi ciężarówek. Tak donosi fundacja Unilegion Truck Claims, która powstała w celu dochodzenia roszczeń odszkodowawczych kupujących.
Wiele firm transportowych, zwłaszcza maych, nie zgłosiło żądań.

Więksi lepiej pilnują swego

Przypominamy, że główni europejscy producenci samochodów ciężarowych zawarli umowy naruszające prawo antymonopolowe na okres 14 lat (w latach 1997-2011). Unia Europejska nałożyła na producentów rekordowe grzywny w wysokości około 3,8 mld euro i wzmocniła prawa powodów w takich przypadkach. W 2018 roku odbyły się pierwsze rozprawy w Austrii.
Mniej niż 50% kupujących ciężarówki, których to dotyczy, złożyło wnioski o odszkodowanie. „Zwłaszcza średnie przedsiębiorstwa wykorzystują swoje prawo do odszkodowania w znacznie mniejszym stopniu niż duże firmy” – podkreślają przedstawiciele fundacji Unilegion Truck Claims, która przeprowadziła wywiady z prawie 3500 francuskimi, niemieckimi, austriackimi i włoskimi przewoźnikami. „Duże firmy zatrudniające ponad 500 pracowników są na ogół dobrze poinformowane i podejmują działania samodzielnie lub w drodze pozwów zbiorowych” – dodaje fundacja.

Duże pieniądze do odzyskania

Kwoty dochodzone z tytułu szkód są znaczne i obejmują łącznie kilka miliardów euro. Co do zasady narzuty cenowe związane z umową w przypadku umów długoterminowych i na dużą skalę wynoszą około 10-20% zapłaconej ceny zakupu (lub stawek leasingu). W już ocenionych przypadkach producenci ciężarówek zapłacili ponad 10 000 euro odszkodowania za pojazd. Do tego dochodzą spore odsetki, które znowu mogą wynieść 100% i więcej faktycznej wysokości szkody, w zależności od daty nabycia. Nawet małe firmy, które kupiły tylko pięć ciężarówek, mogą kumulować szkody w wysokości od 50 000 do 100 000 euro (wraz z odsetkami).
Jednak 60 proc. firm w wielu państwach członkowskich UE, które nabyły około 2,6 miliona ciężarówek w okresie działania kartelu, nie złożyło pozwów o odszkodowania. Przedawnienie dla wszystkich roszczeń (z wyjątkiem powództw przeciwko Scanii, która nadal odwołuje się od orzeczenia grzywny do europejskiego sądu) może wygasnąć w lipcu przyszłego roku, pięć lat po wydaniu przez Komisję Europejską decyzji o grzywnie wobec producentów ciężarówek.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.