Wiadomości z rynku

poniedziałek
6 maja 2024

Kary mnożone przez brakujące wykresówki

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zakwestionował takie praktyki
2 kwietnia 2021

Jeżeli w trakcie jednej kontroli kierowca nie przedstawi wykresówek to przewoźnik podlega jednej karze niezależnie od liczny brakujących wykresówek

Fot. ITD

 
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 24 marca 2021 r. wyrok, w którym stwierdził, że jeżeli w trakcie jednej kontroli kierowca nie przedstawi wykresówek to przewoźnik podlega jednej karze niezależnie od liczny brakujących wykresówek.
Tym samym Trybunał zakwestionował praktykę włoskich organów kontrolnych. Z uwagi na to, że wyrok dotyczy wykładni przepisów unijnych, ma on znaczenie również dla przewoźników z innych krajów.

Dawid Korczyński, adwokat

Fot. arch. autora

 

Nieprawidłowa praktyka włoskich służb

Włoskie służby kontrolne podczas przeprowadzonych kontroli drogowych stwierdziły, że prowadzący pojazdy nie byli w stanie przedstawić wykresówek tachografu zainstalowanego w ich pojazdach, dotyczących bieżącego dnia i kilku z 28 poprzednich dni. Zostali oni za to ukarani szeregiem oddzielnych kar administracyjnych odpowiadających liczbie brakujących wykresówek.
Z nałożonymi karami nie zgodzili się ukarani, którzy wnieśli od nich odwołania. Sąd do którego trafiła sprawa postanowił spytać Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej o to jak należy interpretować przepisy unijne mające zastosowanie w sprawie.
Po przeanalizowaniu sprawy i przepisów Trybunał orzekł, że:
W wypadku nieprzedstawienia przez kierowcę pojazdu drogowego poddanego kontroli wykresówek urządzenia rejestrującego dotyczących kilku dni pracy w okresie obejmującym dzień kontroli i 28 poprzedzających go dni właściwe organy państwa członkowskiego miejsca kontroli są zobowiązane do stwierdzenia jedynie jednolitego naruszenia obciążającego tego kierowcę i do nałożenia na niego tylko jednej kary.
Trybunał podkreślił, że prawo Unii ustanawia jednolity obowiązek obejmujący cały okres 29 dni. Tym samym naruszenie obowiązku stanowi jednolite i jednorazowe naruszenie polegające na niemożności przedstawienia, przez danego kierowcę w czasie kontroli całości lub części tych 29 wykresówek. Naruszenie to może prowadzić tylko do jednej kary.
Trybunał uściślił jednak, że takie naruszenie jest tym poważniejsze, im wyższa jest liczba wykresówek, które nie mogą być przedstawione przez kierowcę.
Trybunał przypomniał, że państwa członkowskie mają obowiązek ustanowić kary wystarczająco wysokie, proporcjonalne do wagi naruszenia, tak aby wywrzeć rzeczywisty skutek odstraszający. Ponadto kary te muszą być dostatecznie elastyczne względem wagi naruszenia.

Ważne gwarancje

Wydając wyrok Trybunał zaznaczył, że zasada ustawowej określoności czynów zabronionych i kar ustanowiona w art. 49 ust. 1 zdanie pierwsze Karty praw podstawowych Unii Europejskiej obowiązuje w tej dziedzinie. Zasada ta wymaga, aby prawo jasno określało naruszenia i związane z nimi kary. Warunek ten jest spełniony, jeśli zainteresowany, na podstawie treści odpowiedniego przepisu i w razie potrzeby na podstawie wykładni dokonanej przez sądy, jest w stanie określić, jakie działania i zaniechania grożą pociągnięciem go do odpowiedzialności.
Dawid Korczyński, adwokat
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.