Wiadomości z rynku

sobota
20 kwietnia 2024

Kryzys okazał się szansą

Raben w nowej rzeczywistości logistycznej
3 kwietnia 2021

Fot. Raben

 
Grupa Raben, pomimo pandemii, zakończyła miniony rok osiągając przychody powyżej 1,26 mld euro, a nowe inwestycje, wprowadzane usługi oraz liczne nagrody są dowodem na to, że firma z sukcesem stawiła czoła wyzwaniom 2020 r. – Ubiegłoroczna rzeczywistość wymagała od całej branży logistycznej elastyczności i szybkiego dostosowywania się do nowych, dynamicznie zmieniających się warunków. Dla Grupy Raben od początku najważniejsze było, z jednej strony bezpieczeństwo oraz ochrona zdrowia pracowników i kontrahentów, z drugiej zaś zagwarantowanie ciągłości operacji oraz serwisu na najwyższym możliwym poziomie – zapewnia Klaudyna Polanowska- Skrzypek, PR manager.
Firma uznaje miniony rok za udany: osiągnęła przychody na poziomie 1,26 mld euro. Wśród głównych branż obsługiwanych przez nią w 2020 r. znalazły się: żywność (30%), technologie konsumenckie (21%), automotive (17%), retail (12%) chemia (11%) oraz FMCG non-food (9%). W ramach europejskiej sieci logistycznej największą część usług świadczonych przez Grupę stanowił transport drogowy (66%), dalej logistyka kontraktowa (13%), FTL (8%), Fresh Logistics (8%), integrator procesów logistycznych (4%) oraz sea & air (1%).

Rozwój cyfryzacji i digitalizacji

– Początkowo nowa sytuacja wywoływała wiele niepokojów, natomiast my zaczęliśmy się zastanawiać jakie szanse daje nowa rzeczywistość, co możemy zrobić lepiej, w jaki sposób możemy rozszerzyć portfolio naszych usług – mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben. – W przypadku naszej firmy pandemia przyczyniła się do rozwoju cyfryzacji i digitalizacji procesów, min. przyspieszając budowanie logistyki w duchu paperless oraz wprowadzenie usługi PCD, czyli potwierdzenia dostawy zdjęciem. Jestem przekonany, że odpowiednie podejście do kryzysu, do którego przystępuje się z przemyślaną strategią, może być szansą.
Pandemia pokazała także, że praca zdalna na masową skalę i oparcie się w większym stopniu o nowe technologie jest nie tylko konieczne, ale i przynosi efekty.

Nowe inwestycje w Polsce

– Cała gospodarka została osłabiona przez pandemię i tylko firmy gotowe na zmiany i rozwój, a równocześnie silne finansowo, rozwinięte i innowacyjne, przetrwają – mówi Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska. – W Raben duże znaczenie przywiązujemy do rozwoju i doskonalenia rozwiązań informatycznych i automatyzacji. Klienci doceniają połączenia i wymiany danych z systemami operacyjnymi i platformami internetowymi typu myRaben. Bardzo sprawnie działa internetowa wycena transportów międzynarodowych w połączeniu z przesłaniem zlecenia na platformie tzw. myOffer.
Zarządzana przez Janusza Anioła spółka wygenerowała największy przychód w Grupie Raben. Nie zabrakło też nowych inwestycji. W kwietniu Raben Logistics Polska przeniosła swój oddział w Olsztynie do nowej lokalizacji, a w czerwcu ruszyły pierwsze operacje w Adamowie, gdzie w Panattoni Park A2 firma prowadzi m.in. magazyn centralny dla Makro. W obiekcie o powierzchni 33 tys. m2 zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań, które podwyższają nie tylko wydajność procesu, ale i bezpieczeństwo pracowników. Na szczególną uwagę zasługuje automatyczny system sortujący stworzony dzięki efektywnej współpracy z klientem operatora. Jest to jeden z pierwszych i najnowocześniejszych tego typu sorterów w Europie używanych w tzw. dużej logistyce.
W drugiej połowie roku powstały również nowe obiekty na Śląsku – centrum dystrybucyjne w Rudzie Śląskiej o powierzchni 50 000 m2 oraz kolejne magazyny w Sosnowcu. W listopadzie firma oddała do użytku także placówkę w Legnicy, gdzie w wynajmowanym w Parku Panattoni Legnica obiekcie o powierzchni 11 000 m2 prowadzony jest dedykowany projekt logistyki kontraktowej dla Grupy Ahlers AG. Legnicki oddział pełni także ważną funkcję w sieci transportowej Grupy Raben, m.in. jako punkt konsolidacji przesyłek w transporcie między Polską a Niemcami. To stąd codziennie w kierunku zachodniej granicy wyjeżdżają towary w ramach 39 połączeń, z czego aż 36 to trasy bezpośrednie do oddziałów Grupy Raben rozsianych po całych Niemczech.

Spółka Fresh Logistics Polska też inwestuje

Spółka Fresh Logistics Polska, specjalizująca się w logistyce produktów świeżych w temperaturze kontrolowanej, w 2020 r. również postawiła na inwestycje. Firma zainwestowała w nowoczesne hale magazynowe o łącznej powierzchni 16 tys. m2, w Wojanowie oraz Nowej Wsi Wrocławskiej. Po zakończeniu inwestycji Fresh Logistics dysponuje łączną powierzchnią magazynową ponad 55 tys. m2, przeznaczoną do składowania świeżych produktów spożywczych. Nowe inwestycje pozwalają na magazynowanie towarów wymagających różnych zakresów temperatur od 0°C do +15°C oraz na realizację usług dodatkowych, m.in. takich jak co-packing czy etykietowanie. Ponadto, umożliwiają składowanie produktów mrożonych oraz wykonywanie operacji przeładunkowych jednostek kontenerowych.

Innowacje

Grupa Raben od lat stawia na digitalizację na wielu płaszczyznach, od procesów fizycznych, po robotyzację procesów biurowych z wykorzystaniem RPA (Robotic Process Automation). W obszarze automatyzacji wdraża zaawansowane rozwiązania IT, takie jak platformy automatycznie przekazujące informacje dla klientów oraz platformy prezentujące ETA (szacowany czas dostawy). W zakresie automatyki i robotyki magazynowej wdrażane są urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne lub półautomatyczne wózki widłowe, a także ramiona „cobotyczne”, sensory Internet of Things (IoT) i wiele innych rozwiązań zwiększających efektywność procesów magazynowania i transportu. W zakresie RPA podkreślić należy wdrożenia robotów software’owych wspomagających lub zastępujących pracę użytkowników w poszczególnych aplikacjach (WMS/TMS/FK) lub na styku pomiędzy systemami IT.
W trosce o bezpieczeństwo dostaw w czasie pandemii, Grupa Raben chcąc zachować zalecaną odległość między osobami biorącymi udział w realizacji dostawy, wprowadziła nową usługę dla przesyłek drobnicowych PCD (Picture Confirming Delivery). Polega ona na bezdotykowym potwierdzeniu dostawy za pomocą zdjęcia. Dzięki automatycznej rejestracji danych, nie tylko na temat wyglądu przesyłki, ale także daty, godziny i miejsca dostawy oraz numeru rejestracyjnego samochodu dostawczego, daje większą pewność nadawcy oraz odbiorcy, że dostawa została zrealizowana w danym miejscu i czasie. Dokument potwierdzający dostawę klient może natychmiast zobaczyć na platformie myRaben w module myTrack&Trace. Dzięki PCD możliwy jest odbiór zdalny nawet podczas kwarantanny.
Obserwując przyspieszoną digitalizację sektora B2B i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, w październiku firma uruchomiła swoją nową stronę internetową, z możliwością przeglądania również w trybie offline. Dzięki intuicyjnemu menu odwiedzający mają łatwy dostęp do strefy klienta i platformy myRaben.com. Strona zawiera szereg informacji i materiałów na temat dedykowanych dla danej branży rozwiązań oraz umożliwia szybki kontakt z opiekunem klienta.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.