Wiadomości z rynku

niedziela
5 maja 2024

DAF rzuca palenie

Pojazdy XF nowej generacji oraz XG i XG+ zużywają o 10 proc. mniej paliwa
13 czerwca 2021

Trzy nowe modele DAF – od lewej: najwyższy XG+, XG oraz nowy XF

Fot. DAF

 
DAF wprowadza nową generację długodystansowych pojazdów ciężarowych. Niderlandzki producent jest na dobrej drodze do ziszczenia idei jazdy na kropelce: nowe modele pojazdów XF, XG i XG+ zapewniają aż 10-procentową redukcję zużycia paliwa, co w gronie ciężarowych nałogowych palaczy jest osiągnięciem na miarę kamienia milowego.
Do tego dochodzi kompleksowa gama rozwiązań z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz – jak zapewnia producent – najwyższy poziom komfortu. Całkowicie nowe kabiny są najbardziej przestronne na rynku – ich kubatura sięga 12,5 m3. Produkcja pojazdów z nowej gamy ruszy w październiku 2021 r.
Komisja Europejska wprowadziła nowe przepisy dotyczące mas i wymiarów, których celem jest dalsze zaostrzanie norm emisji CO2, zwiększania bezpieczeństwa na drodze i komfortu kierowcy. DAF jest pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadził nową generację pojazdów o bardzo atrakcyjnej i dynamicznej sylwetce, wykorzystując dodatkową przestrzeń, jaką dają zmienione przepisy.
Od chwili wprowadzenia pierwszej generacji w 1997 roku model XF firmy DAF był zawsze ulubieńcem klientów i kierowców. Łącznie sprzedano ponad 650 000 pojazdów ciężarowych serii XF. Jak komunikuje producent, zapewniają one swoim właścicielom rentowność w ponad 50 krajach.

XF od nowa

Teraz DAF deklaruje, że wprowadza nie następcę, lecz zupełnie nową generację modelu XF. Zastosowano w nim całkowicie nową kabinę, wydłużoną o 160 mm do przodu, co zapewnia według niderlandzkiego producenta najlepszą w branży aerodynamikę, najwyższą sprawność i najniższy poziom emisji CO2. Najnowsza generacja XF ma o 75 mm niżej położoną podstawę kabiny w porównaniu z utytułowanymi i uznanymi modelami XF Space Cab i Super Space Cab, które w dalszym ciągu znajdują się w ofercie. W połączeniu z dużą szybą przednią i bardzo nisko położoną krawędzią okien pojazdy nowej generacji zapewniają znakomitą widoczność, przyczyniając się do osiągnięcia najwyższego w branży poziomu bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku szczególnie narażonych użytkowników dróg. Wysokość wewnętrzna kabiny w nowym modelu XF jest dobrana do potrzeb kierowców i mieści się w przedziale od 1900 do 2075 mm w zależności od miejsca pomiaru.

 

DAF XF nowej generacji, czyli nowy wymiar aerodynamiki

Fot. DAF

 

Nowe modele: XG i XG+

Oprócz nowego modelu XF firma DAF wprowadza modele XG i XG+ tworząc nowy segment rynku pojazdów najwyższej klasy, który w maksymalnym zakresie wykorzystuje zmienione przepisy dotyczące mas i wymiarów. Oba modele flagowe, oprócz wydłużonego o 160 mm przodu, cechuje dodatkowe 330 mm długości tylnej części kabiny, która zapewnia niezrównaną przestrzeń do pracy, życia i snu. Pozycja podstawy kabiny modeli XG i XG+ znajduję się o 125 mm wyżej niż w przypadku nowej generacji XF. Płaska podłoga zapewnia optymalne połączenie łatwego wejścia z zaledwie trzema stopniami i wyjątkowej pozycji fotela, która gwarantuje niespotykaną widzialność bezpośrednią.
Wnętrze kabiny XG ma wysokość od 1980 do 2105 mm, a dzięki wydłużeniu kabiny do tyłu zapewnia również ogromną kubaturę wewnętrzną.
Nowy model XG+ przewyższa wszystkie dostępne na rynku pojazdy ciężarowe pod względem ilości miejsca we wnętrzu. Wysokość kabiny została jeszcze bardziej zwiększona, dochodząc do imponującej wartości 2.220 mm.

Atrakcyjna i współczesna stylistyka

Nowe modele XF, XG i XG+ charakteryzują się piękną, niepowtarzalną stylistyką zewnętrzną. Kabina cechuje się stożkowym kształtem, precyzyjnie dopasowanymi elementami oraz szybą czołową i drzwiami łączącymi się z kabiną bez wytwarzania turbulencji. Rozwiązania te gwarantują wyjątkowe parametry aerodynamiczne i najwyższy poziom bezpieczeństwa szczególnie narażonych użytkowników dróg.
Nowe ciężarówki wyróżnia z tłumu stylowy grill z chromowanymi akcentami. Wykończono go charakterystycznym panelem z logo z błyszczącymi aplikacjami, który podkreśla klasę tych pojazdów. Wlot powietrza jest starannie zintegrowany z przodem, co dodatkowo podkreśla solidną, a zarazem elegancką konstrukcję.
Aerodynamicznie zaprojektowany i zintegrowany stalowy zderzak posiada kompozytową powłokę zewnętrzną i składa się z trzech elementów, które łączą w sobie najniższą podatność na uszkodzenie z niskimi kosztami ewentualnej naprawy.
Główną cechą stylistyczną są charakterystyczne reflektory główne w technologii LED, zwieńczone światłami do jazdy dziennej, które nadają niepowtarzalnego wyglądu nowym pojazdom. Elementy świetlne doświetlające zakręty są zintegrowane z reflektorami głównymi tworząc niepowtarzalny styl. Dodatkowo charakterystyczny wygląd aut podkreślają reflektory LED Skylights – standardowe wyposażenie w modelach XG i XG+ – o indywidualnym wykończeniu, charakterystycznym dla każdego z modeli.

 

Modele XG (na zdjęciu) i XG+ mają dłuższą o dodatkowe 330 mm tylną część kabiny

Fot. DAF

 

Motywy rozwoju

W pełni zgodna z celami nowych rozporządzeń UE dotyczących mas i wymiarów Nowa Generacja DAF została zaprojektowana ściśle według głównych kryteriów rozwojowych: wprowadzenia nowego standardu branżowego w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy, bez kompromisu dla najwyższej niezawodności i trwałości, z których znane są samochody ciężarowe DAF.
Uzyskano imponujące obniżenie zużycia paliwa do 10%, najlepszą w klasie aerodynamikę (sylwetka zapewniająca wyjątkowe własności aerodynamiczne, inteligentne zarządzanie przepływem powietrza w komorze silnika). Zastosowano nowe, wysoce wydajne układy napędowe, rozbudowane systemy wspomagania kierowcy. Udało się zachować niską masę własną pojazdu – tylko 6.912 kg w przypadku ciągników XF w najpopularniejszej specyfikacji. Zapewniono zdalne aktualizacje oprogramowania pojazdów. Ponadto umożliwiono dokonywanie przeglądów nawet co 200.000 km.
Producent włożył wiele wysiłku na opracowanie możliwie najlepszej aerodynamiki pojazdu, która pozwoliła uzyskać połączenie atrakcyjnego wyglądu zewnętrznego z optymalnymi promieniami przejścia przodu w boki kabiny, a stożkowaty kształt zewnętrzny wraz z uszczelnioną bryłą kabiny umożliwiły uzyskanie optymalnego przepływu powietrza. Wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach zapewniają pożądaną aerodynamikę, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek.
Równie ważne są liczne działania podjęte w celu uzyskania optymalnego przepływu w komorze silnika i pod podłogą kabiny. Obejmują one obudowy wokół chłodnicy powietrza doładowania i chłodnicy cieczy, kierownice powietrza i bariery recyrkulacji oraz zamknięte osłony wnęk kół. Wszystko to pozwoliło uzyskać aż o 19% lepszą aerodynamikę co przekłada się na nawet 6,3% z 10% całkowitego obniżenia zużycia paliwa.

Nowe, wydajne układy napędowe

Zmodernizowano zarówno silniki, jak i skrzynie biegów oraz tylne osie. Spalanie silnika PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra i PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litra zostało zoptymalizowane dzięki zastosowaniu nowych wtryskiwaczy, nowej głowicy i bloku cylindrów – co pozwoliło na uzyskanie wyższego ciśnienia w cylindrach – oraz nowej konstrukcji tłoków i tulei. Do najlepszego zarządzania zasysanym do silnika powietrzem wykorzystano nową generację wydajnych turbosprężarek, a innowacyjne sprężarki powietrza układu hamulcowego, pompy oleju i alternatory zapewniają ograniczenie strat własnych do minimum. Układ końcowego oczyszczania spalin został przeprojektowany tak, aby zapewnić najkrótszą drogę od wylotu spalin z silnika do wlotu do układu EAS w celu uzyskania najniższych strat temperatury spalin i osiągnięcia najwyższej możliwej wydajności procesu oczyszczania.
W rezultacie otrzymano niezwykle wydajny silnik o pożądanych osiągach uzyskiwanych zarówno podczas jazdy, jak i hamowania: o niższym poziomie emisji CO2, rocznym okresie międzyobsługowym i masie niższej o 10–15 kg.
Kierownice powietrza poprawiają aerodynamikę pod kabiną i w komorze silnika oraz zapewniają najwyższą wydajność modułu chłodzącego, co gwarantuje minimalne załączanie wentylatora, a pełnowymiarowe chłodnice powietrza doładowującego zapewniają właściwe zarządzanie temperaturą i pracą silnika.
Nowy silnik i technologie oczyszczania spalin, a także zaawansowane funkcje zarządzania ciepłem odpowiadają za nawet 3% dodatkowego obniżenia zużycia paliwa z całkowitej wartości wynoszącej 10%.
Modele XF, XG i XG+ są standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, w której zastosowano nowe technologie, takie jak automatyczny dobór biegu przy ruszaniu w zależności od obciążenia, zaawansowane funkcje predykcyjne oraz (opcjonalnie) funkcję szybkiego ruszania. W celu uzyskania maksymalnej wydajności układu napędowego zastosowano tylne osie o niskim poziomie oleju i nowe łożyska mechanizmu różnicowego. Nowa generacja zacisków hamulcowych zapewnia mniejsze straty spowodowane tarciem i mniejszą masę własną.

 

Wysokość kabiny w modelu XG+ dochodzi do imponującej wartości 2.220 mm

Fot. DAF

 

Największe w historii obniżenie zużycia paliwa

Niska masa pojazdu i rozbudowane systemy wspomagania kierowcy (tempomat Predictive Cruise Control 3 z rozszerzonymi funkcjami EcoRoll i Preview Downhill Speed Control) zapewniają imponujący wzrost wydajności o 10%, co stanowi największą poprawę efektywności zużycia paliwa w historii marki.
Silniki PACCAR MX-11 i MX-13, oprócz najwyższej klasy sprawności i niskiej emisji spalin, zapewniają wysoką wydajność dzięki zwiększeniu momentu obrotowego o 50–100 Nm na biegu bezpośrednim. Wersja o mocy 530 KM zapewnia teraz moment 2.550 Nm na każdym niższym biegu i 2.700 Nm na najwyższym biegu. Turbosprężarka HE400 nowej generacji usprawnia zarządzanie powietrzem, jeszcze bardziej zwiększając osiągi silnika przy niskiej prędkości obrotowej – maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny od 900 obr./min, nawet w przypadku silnika MX-13 o mocy 530 KM. Ponadto najlepszy na rynku – jak twierdzi producent – hamulec silnikowy zapewnia o 20% większy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych.

Zdalna aktualizacja oprogramowania

Wraz z wprowadzeniem na rynek nowych pojazdów DAF wprowadza zdalne aktualizacje oprogramowania silnika i układów oczyszczania spalin, modułu ECU pojazdu, centralnej bramy bezpieczeństwa (CSG) i systemu DAF Connect. Długi czas pracy bez przestojów pomagają uzyskać również okresy międzyobsługowe wynoszące do 200 tys. km. W przypadku transportu długodystansowego dostępna jest opcja przeglądów wydłużonych. Oznacza to zastosowanie rocznego okresu międzyobsługowego dla wszystkich zastosowań drogowych, co jest rozwiązaniem niespotykanym w branży.
DAF MultiSupport oferuje ogólnoeuropejskie kontrakty serwisowe, a dzięki nowemu narzędziu do planowania klienci są proaktywnie informowani o potrzebie wykonania czynności obsługowych, co również przyczynia się do uzyskania wysokiej wydajności.

Bezpieczeństwo wyprzedzające przyszłość

Na wysokie poziom bezpieczeństwa wpływa m.in. najlepsza w klasie – według zapewnień producenta – widoczność bezpośrednia z kabiny, przednia szyba i szyby boczne z nisko umieszczonymi krawędziami, okno krawężnikowe w drzwiach i składany fotel pasażera, nowoczesne systemy kamer, system DAF Digital Vision, DAF Corner View, pełne, najwyższej jakości oświetlenie LED, najwyższy w klasie – jak deklaruje DAF – poziom bezpieczeństwa biernego, solidna konstrukcja kabiny ze zintegrowanymi strefami zgniotu, unikalny system zaprogramowanego przesunięcia kabiny (ProCaDis), pełna gama nowych funkcji bezpieczeństwa, elektroniczny hamulec postojowy, hamulec naczepowy przy niskiej prędkości, asystent hamulca postojowego, czy wysoki poziom ergonomii.
Pożądany zakres bezpośredniego widzenia był jednym z czynników rozwoju nowej generacji DAF. W związku z tym wszystkie nowe modele są wyposażone w dużą szybę przednią (2,3 m2), która została umieszczona wyjątkowo nisko, zapewniając optymalną widoczność bezpośrednią. Opcjonalnie, po stronie pasażera, dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu z nowym, składanym fotelem kinowym zapewnia doskonałą widoczność, na przykład pieszych, rowerzystów i dzieci obok pojazdu ciężarowego. Nowe obudowy lusterek cechuje smukła konstrukcja. Przestrzeń między lusterkami oraz między lusterkami a słupkiem A zapewnia najlepszą w klasie bezpośrednią widoczność.

 

Zamiast lusterek można zainstalować kamery

Fot. DAF

 

System DAF Digital Vision

Nową opcjonalną funkcją jest cyfrowy system DAF Digital Vision, zastępujący lusterka główne i szerokokątne. Kamery jeszcze bardziej zwiększają bezpośredni zakres widzenia, a jednocześnie poprawiają wydajność aerodynamiczną, przyczyniając się do osiągnięcia najniższego zużycia paliwa. Dodatkowe funkcje obejmują automatyczne panoramowanie (podążanie za tylną częścią naczepy podczas pokonywania zakrętu) i nakładanie znaczników w celu wyświetlenia dodatkowych informacji na temat długości pojazdu, co jest przydatne na przykład podczas jazdy manewrowej i wyprzedzania. Ogrzewane kamery zapewniają wyraźny obraz nawet w skrajnych warunkach pogodowych. Po raz pierwszy w branży zastosowano elektrycznie chowane kamery.
DAF Corner View to opcja zastępująca lusterko krawężnikowe i lusterko przednie, która zapewnia pole widzenia znacznie większe niż w przypadku tradycyjnych lusterek. Jest to kolejna ważna cecha, która ma na celu dalsze zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, a także ochronę szczególnie narażonych użytkowników dróg. Wyświetlacz systemu DAF Corner View jest zamontowany na słupku A pasażera.

Pełne oświetlenie LED

W celu zapewnienia optymalnego widoku i widoczności firma DAF stała się pierwszym producentem pojazdów ciężarowych, który w 2013 roku wprowadził reflektory LED. Nowa generacja modeli XF, XG i XG+ wyznacza kolejny poziom: pełne oświetlenie LED w każdej wersji: światła do jazdy dziennej, światła mijania, drogowe, reflektory doświetlające zakręty i światła manewrowe, światła Skylights, boczne światła obrysowe i opcjonalne przednie światła przeciwmgielne. Dzięki niskiemu zużyciu energii i nieograniczonej żywotności diody LED zapewniając wysoką jakość światła, jednocześnie obniżają koszty eksploatacji. Funkcja automatycznego wyboru oświetlenia automatycznie włącza światła główne w ciemności i przy deszczowej pogodzie.

Przy zderzeniu kabina przesuwa się

Nowa konstrukcja „body-in-white” charakteryzuje się lekkim, a jednocześnie wyjątkowo solidnym wykonaniem. Posiada ona pochłaniające energię uderzenia elementy na przegrodzie czołowej oraz tylne strefy zgniotu w pełni zintegrowane z tyłem kabiny, które zapewniają ochronę przed przemieszczającymi się ładunkami.
Opatentowany firmowy system zaprogramowanego przesunięcia kabiny (ProCaDis) w razie wypadku pozwala na jej kontrolowane przesunięcie na podwoziu o 400 mm w celu zapobieżenia jej odłączeniu i pochłonięcia energii uderzenia. Dzięki temu system ProCaDis gwarantuje zachowanie struktury kabiny i maksymalizuje przestrzeń przeżycia dla osób znajdujących się w pojeździe.

Inteligentne funkcje zapewniające bezpieczeństwo aktywne

We wszystkich nowych modelach dostępna jest pełna gama urządzeń zapewniających bezpieczeństwo aktywne. Należą do nich: układ wspomagania hamowania, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i awaryjne światła hamowania. Najnowsza wersja zaawansowanego awaryjnego układu hamulcowego (AEBS-3) może zapewnić w pełni autonomiczne hamowanie awaryjne, pomagając uniknąć kolizji zarówno z pojazdami nieporuszającymi się, jak i jadącymi z prędkością do 80 km/h. System City Turn Assist wykrywa innych użytkowników dróg lub obiekty po stronie pasażera. Inne opcjonalne układy to nowy elektroniczny hamulec postojowy DAF, który włącza hamulce automatycznie po wyłączeniu silnika. System hamulca przyczepy/naczepy przy niskiej prędkości włącza niezależnie hamulce przyczepy, aby zapewnić jej bezpieczne podłączenie i odłączenie. Asystent hamulca postojowego włącza wszystkie hamulce pojazdu równolegle do hamulca postojowego, aby zagwarantować, że pojazd ciężarowy nie poruszy się podczas załadunku lub rozładunku przy użyciu żurawia lub podczas obsługi wywrotki.

Łatwość obsługi

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, filozofia firmy DAF pozostaje niezmienna: „dłonie na kierownicy, wzrok na drodze”. Dlatego też w pojazdach nowej generacji dużo uwagi poświęcono ergonomii. Wszystkie funkcje związane z jazdą są obsługiwane z poziomu kierownicy i za pomocą dźwigni pod kierownicą, podobnie jak menu wyświetlacza cyfrowego, zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon oraz funkcje systemu audio i telefonu. Dodatkowe funkcje związane z prowadzeniem pojazdu są obsługiwane za pomocą łatwych w obsłudze, fizycznych przełączników, które są logicznie rozmieszczone na desce rozdzielczej.
Zaprojektowano całkowicie nowe kabiny — najbardziej przestronne na rynku, a ich kubatura dochodzi do 12,5 m3. Zapewniono wyjątkowy zakres regulacji fotela kierowcy i kolumny kierownicy, opcjonalne obracane fotele kierowcy i pasażera. Do tego - wysokiej klasy deska rozdzielcza z wyświetlaczem 12˝ i opcjonalnym wyświetlaczem 10˝ do systemu informacyjno-rozrywkowego DAF, łóżka do 800 mm szerokości na całej długości wynoszącej 2.220 mm, wyjątkowe, elektryczne, w pełni regulowane łóżko DAF Relax Bed z opcjonalnym dodatkowym materacem, eleganckie oświetlenie wnętrza w technologii LED, w pełni zintegrowany układ klimatyzacji postojowej. Komfort jazdy poprawia nowa konstrukcja podwozia – przedniej i tylnej części i staranne wyciszenie kabiny.
Dostęp do kabiny jest ułatwiony, w efekcie zaprojektowania z zaledwie trzech stopni, rozmieszczonych w stylu wygodnej „klatki schodowej”. Aby ułatwić dostęp, można przesunąć kierownicę do położenia skrajnego wysunięcia do przodu.
Kabina ma w środku wysokość od 1.900 do 2.075 mm w modelu XF nowej generacji i do 2.145–2.200 mm w modelu XG+. Pojemność kabiny flagowego modelu klasy wyższej XG+ wynosi 12,5 m3, co stanowi nowy wymiar luksusu w branży.

Pozycja za kierownicą jak w osobowym

Zakresy regulacji foteli i kolumny kierownicy nie mają sobie równych i zapewniają wygodną pozycję kierowcy, zbliżoną do tej, którą zajmuje się w samochodzie osobowym. W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne są obrotowe fotele kierowcy i pasażera, które po długim dniu jazdy można z łatwością ustawić w relaksujące położenie.
Składany fotel pasażera jest wyposażeniem standardowym. Zapewnia on nieograniczoną widoczność przez drzwi Vision Door z oknem widoku na krawężnik i pozwala uzyskać jeszcze więcej przestrzeni w kabinie. Istnieje możliwość złożenia zagłówka (opcja), dzięki czemu obok łóżka otrzymujemy praktyczny stół.

 

Kierowca może zająć pozycję zbliżoną do tej z samochodu osobowego

Fot. DAF

 

Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze

Deska rozdzielcza została zaprojektowana w taki sposób, aby sprzyjać optymalnemu zakresowi bezpośredniego widzenia. Obejmuje ona środkowy wyświetlacz 12˝,na którym pojawiają się wszystkie informacje dotyczące pojazdu, oraz opcjonalny ekran dotykowy 10˝ przeznaczony do obsługi systemu nawigacyjnego i informacyjno-rozrywkowego. Wszystkie kluczowe informacje są od razu widoczne.
Najważniejsze przyciski są rozmieszczone na desce rozdzielczej i na nowo zaprojektowanej kierownicy, co zapewnia intuicyjną obsługę. Konstrukcja jest w pełni zgodna z filozofią DAF „dłonie na kierownicy, wzrok na drodze” i pozwala uniknąć odrywania wzroku od drogi, a przez to przyczynia się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa. Na środkowym wyświetlaczu kierowca może wybrać jeden z dwóch wzorów układów i cztery poziomy informacji. Ustawienia wyświetlania można również dostosować do własnych potrzeb.

Leżanki także z elektryczną regulacją

Nowa generacja DAF ugruntowuje pozycję marki, jako dostawcy pożądanych łóżek w branży pojazdów ciężarowych. Ich długość we wszystkich wersjach wynosi 2.220 mm przy szerokości nie mniejszej niż 800 mm na całej długości w modelach XG i XG+. Opcjonalnie dostępne jest mechanicznie lub w pełni elektrycznie regulowane łóżko DAF Relax Bed zapewniające optymalne podparcie głowy, pleców i nóg.
Całkowicie nowy tylny panel sterowania umożliwia wygodną obsługę pełnej gamy funkcji z poziomu łóżka: oświetlenia, klimatyzacji, systemu dźwiękowego, okien i luku dachowego. Panel oferuje nawet tryb monitoringu (który uruchamia system DAF Direct Vision wraz z systemem lusterek cyfrowych DAF i DAF Corner Eye) oraz przycisk alarmu, który uruchamia klakson i światła awaryjne.
Pod leżanką znajduje się wiele schowków , w tym jedna lub dwie szuflady albo jedna lub dwie lodówki, w których da się ustawić pionowo butelki o pojemności 1,5 litra.

 

W strefie wypoczynku można sobie zażyczyć elektrycznie regulowane łóżko, a fotel kierowcy może być obracany

Fot. DAF

 

Oświetlenie wnętrza LED

Projektanci wnętrz nowych modeli starali się stworzyć idealny „dom z dala od domu”. Podkreśla to również pełne oświetlenie LED, które obejmuje szereg opcji.
W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne jest eleganckie oświetlenie otoczenia, które obejmuje 15 diod LED i listew świetlnych, regulację jasności i koloru oraz ekskluzywne otoczenie. Podkreśla ono wysoką jakość nowej generacji pojazdów, dokładne spasowanie i wykończenie, elementy ozdobne i zastosowane materiały. Świetnym przykładem jest miękki w dotyku, formowany osadowo materiał deski rozdzielczej, który stosuje się w samochodach osobowych klasy premium. Zapewnia możliwość zastosowania nowoczesnych ostrych krawędzi w konstrukcji, oferując jednocześnie atrakcyjny wygląd i przyjemne wrażenia dotykowe.

Zintegrowany układ klimatyzacji postojowej

W celu zapewnienia najwyższego komfortu pracy wszystkie nowe pojazdy są standardowo wyposażone w system automatycznej regulacji temperatury lub w pełni zautomatyzowany układ klimatyzacji, który jest dostępny jako opcja. Nowością jest w pełni zintegrowany układ klimatyzacji postojowej, dostępny jako opcja w modelu XG+, przeznaczony do automatycznego chłodzenia lub ogrzewania wnętrza kabiny podczas jazdy lub pracy na biegu jałowym.

Lepsze właściwości jezdne

Nawet w najtrudniejszych warunkach na drodze nowa generacja pojazdów zapewnia najwyższy komfort i stabilność.
Wydłużenie przedniej części kabiny o 160 mm wiązało się z koniecznością zastosowania nowego podwozia. Nowo zaprojektowane i usztywnione belki poprzeczne oraz nowe aluminiowe przednie zabezpieczenie przeciwnajazdowe zapewniają wyjątkową wytrzymałość na skręcanie i małą masę (+/- 38 kg), co gwarantuje wysoki komfort kierowcy. Efekt ten osiągnięto również dzięki nowemu zawieszeniu kabiny z nową konstrukcją tłumika drgań i zintegrowanym uchwytom. Zawieszenie tylnej osi zostało przeprojektowane w taki sposób, aby obejmowało nową geometrię oraz nowe położenie siodła, co w przypadku modeli XG i XG+ zapewnia większy rozstaw osi (4000 mm) przekładający się na lepsze właściwości jezdne i sterowność. Całkowicie nowy układ kierowniczy pozwala na kierowanie przy niewielkim wysiłku.
Znaczący wkład w wyjątkowy komfort nowej generacji pojazdów ma niezwykle niski, zredukowany o połowę, poziom hałasu i drgań wewnątrz oraz miękkość jazdy.

Gruntownie przebadane

Na etapie badań przeprowadzono obszerne testy koncepcyjne, obok pełnego zestawu testów funkcjonalnych, trwałości i niezawodności wykonanych w centrum technicznym DAF oraz w ramach testów drogowych. W całej Europie do codziennej eksploatacji przekazano klientom ponad 150 pojazdów testowych. W ten sposób przed rozpoczęciem produkcji nowej generacji pojazdów XF, XG i XG+ firma DAF uzyskała ekwiwalent około 20 milionów kilometrów pokonanych w transporcie długodystansowym.

Przygotowane na przyszłe rozwiązania

Potrzeba ograniczenia emisji CO2 ze względu na zmiany klimatu, poprawy jakości powietrza w obszarach miejskich oraz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza w przypadku szczególnie narażonych użytkowników dróg, to zjawiska zachodzące równolegle do problemu niedoboru kierowców oraz potrzeby przyciągnięcia, a następnie zatrzymania dobrych i profesjonalnych kierowców.
Nowa generacja modeli XF, XG i XG+ jest odpowiedzią firmy DAF na te zjawiska. To kompletna seria pojazdów do transportu długodystansowego, która jest krokiem w przyszłość i rozpoczyna nową erę w zakresie wydajności transportu, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy. Nowa generacja modeli to całkowicie nowa i niezwykle energooszczędna platforma pojazdów w pełni przygotowanych do użycia przyszłych nośników energii, takich jak akumulatory i wodór, a także przyszłych układów napędowych, w tym silników elektrycznych, hybryd typu „plug-in”, ogniw paliwowych i spalinowych silników wodorowych. Najnowocześniejsze silniki wysokoprężne stosowane w pojazdach są ekologiczne i wydajne oraz przygotowane do zasilania najnowszymi generacjami biopaliw (w tym GTL i HVO), a także z odnawialnymi paliwami typu e-fuels, co umożliwi dalszą eliminację śladu węglowego w transporcie drogowym.
Produkcja seryjna ciągników 4x2 i 6x2 oraz podwozi pod zabudowę w ramach całkowicie nowej generacji pojazdów XF, XG i XG+ rozpocznie się w ostatnim kwartale 2021 roku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.