Wiadomości z rynku

wtorek
16 kwietnia 2024

Nadjeżdża wodorowy Peugeot Expert

Dostawcze auto z ogniwem paliwowym na rynku pod koniec roku
9 czerwca 2021
 
Peugeot zaprezentował swój pierwszy seryjny model zasilany z wodorowych ogniw paliwowych. Zaletą e-Expert Hydrogen jest szybkie tankowanie. Zbiornik napełnimy w 3 minuty.
Stellantis przyspiesza z technologią wodorową. Opel nieco wcześniej zaprezentował swoje wodorowe Vivaro , a Peugeot spieszy z nowym Expertem.

 

 

Ogniwo i wspomagający akumulator

Z technicznego punktu widzenia nowy e-Expert Hydrogen jest identyczny z wodorowym Oplem. Samochód został wyposażony w system składający się z wodorowego ogniwa paliwowego oraz małego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10,5 kWh, umieszczonego pod siedzeniami. Bateria dostarcza energii w określonych fazach jazdy i można ją ładować z gniazdka.
Trzy zbiorniki magazynują wodór pod ciśnieniem 700 barów.
Pojazd ma zasięg 400 km (cykl WLTP), który pozwala na dużą swobodę dostawy towarów (w tym 50 km zasięgu zapewnia akumulator). Tankowanie zbiornika wodorowego trwa tylko 3 minuty, czyli w czasie, do którego przyzwyczaiły nas pojazdy z silnikami spalinowymi. Ładowanie akumulatora trwa nieco dłużej: ze stacji 11 kW (32 A) mniej niż godzinę, ze wzmocnionego gniazda (16A) - 3 godziny, ze standardowego gniazdka domowego (8A) - 6 godzin. Oczywiście auto porusza się bez emisji spalin, z rury wydechowej wydostaje się tylko para wodna.
e-Expert Hydrogen powstał na platformie EMP2 i jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW, który rozwija maksymalny moment obrotowy 260 Nm. Układ napędowy znajduje się na przedniej osi.

 

 

Bez uszczerbku na możliwościach ładunkowych

Zbiorniki wodoru umieszczono pod podłogą, co pozwoliło na uzyskanie takich samych możliwości transportowych, jak w wersji elektrycznej i z dieslem a więc do 6,1 m3 pojemności oraz ładowność do 1.100 kg. Pojazd może również holować przyczepę do 1.000 kg. Będzie oferowany w dwóch długościach: 4,95 m i 5,3 m.
Peugeot e-Expert Hydrogen dołączy do oferty we Francji i w Niemczech pod koniec 2021 roku. Produkcją zajmie się zakład w Valenciennes we Francji, ale za modyfikację jest odpowiedzialne centrum technologii wodorowej Stellantis w Rüsselsheim w Niemczech.
Samochód będzie dostępny tylko w jednym wariancie wyposażenia, który obejmujem.in.: parę drzwi przesuwnych, 17-calowe koła, elektryczny hamulec postojowy ze wspomaganiem ruszania pod górę, klimatyzację manualną, Visiopark 1, kamera cofania 180°, 7-calowy centralny ekran dotykowy z Peugeot Connect, nawigację TomTom 3D, kompatybilność z Bluetooth, Mirror Link, Apple CarPlay i Android Auto. Producent jeszcze nie ujawnia ceny.

 

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.