Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Testy Red Light na Lotnisku Warszawa-Radom

Będą częściej wyłapywać przejeżdżających na czerwonym świetle
11 lipca 2021

Podczas kilkuset przejazdów pojazdów typu osobowy, bus oraz ciężarowy symulowano codzienne sytuacje drogowe

Fot. ITD

 
Kilkaset przejazdów samochodów osobowych, busów i ciężarówek, sprawdzenie m.in. możliwości wykrycia naruszenia, identyfikacji pojazdu, jakości zarejestrowanego obrazu – tak wyglądały testy systemów kontroli wjazdu pojazdów na skrzyżowanie na czerwonym świetle.
W przetargu ogłoszonym przez CANARD GITD walczą cztery firmy. Możliwości ich urządzeń sprawdzano na Lotnisku Warszawa-Radom.

Na lotnisku prawie jak na drodze

Płyta lotniska Waszawa-Radom. Tu pracownicy CANARD GITD sprawdzali funkcjonalność urządzeń rejestrujących oferowanych przez firmy, które zgłosiły się do przetargu na zakup i dostawę systemów monitorujących wjazd pojazdów na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Dzięki porozumieniu z Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze”, które bezpłatnie udostępniło GITD płytę radomskiego lotniska, testy odbyły się w bezpieczny i komfortowy sposób poza ruchem drogowym.
Wyznaczono cztery stanowiska, przy których ustawiono sygnalizatory świetlne, a na nawierzchni naklejono oznakowanie poziome – skrzyżowanie typu T – symulujące infrastrukturę skrzyżowania.
Podczas kilkuset przejazdów pojazdów typu osobowy, bus oraz ciężarowy symulowano codzienne sytuacje drogowe. Sprawdzono m.in. czy urządzenia właściwie identyfikują wykroczenie, rodzaj pojazdu, czy odczytują numery rejestracyjne oraz jakość zarejestrowanego przez kamery obrazu, zarówno w dzień jaki i w nocy. Zgromadzony podczas testów materiał zostanie przeanalizowany i sporządzona zostanie ocena każdego ze sprawdzonych systemów.

Planują objąć kontrolą 30 kolejnych skrzyżowań

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym planuje objąć kontrolą 30 kolejnych skrzyżowań w 18 miastach. Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem systemu kamer, które w chwili przekroczenia przez pojazd wirtualnej linii detekcji podczas nadawania czerwonego światła, automatycznie wykryje i zarejestruje wykroczenie. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w trakcie trwającej procedury przetargowej, będzie miał 72 tygodnie od podpisania umowy na przekazanie urządzeń do użytkowania. Szacowany koszt montażu 30 systemów kontroli wjazdu pojazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle to 29,5 ml zł.
Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu fotoradarowego, CANARD będzie prowadził kontrole na 50 skrzyżowaniach. Dziś stałymi kontrolami objętych jest 20.
Zwiększenie liczby skrzyżowań objętych kontrolami jest kolejnym etapem rozbudowy systemu fotoradarowego CANARD GITD w ramach realizacji projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

CANARD „zbroi się”

Rozbudowa i modernizacja systemu wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja projektu obejmie zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. Działania, zaplanowane w ramach zwiększenia skuteczności i efektywności systemu, uwzględniają włączenie do niego urządzeń najnowszej generacji.
Projekt zakłada zakup 358 urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach:
- 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości,
- 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów),
- 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle,
- 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowych.
Zakupionych zostanie 11 przenośnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane w miejscach niebezpiecznych, gdzie np. z przyczyn technicznych nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących. 247 urządzeń zostanie zainstalowanych w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach. Sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i najbardziej wyeksploatowane urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD.
Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 162 mln zł, z czego 137,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych.

 

Sprawdzono m.in. czy urządzenia właściwie identyfikują wykroczenie, rodzaj pojazdu, czy odczytują numery rejestracyjne

Fot. ITD

 

 

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.