Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Boom paczkowy i… wyeksploatowane auta

Większe przebiegi to więcej usterek
15 października 2021

Raport TÜV 2021 pokazuje coraz więcej usterek we wszystkich pojazdach użytkowych

Fot. TÜV

 
Raport TÜV 2021 pokazuje coraz więcej usterek we wszystkich pojazdach użytkowych. Boom paczkowy, spotęgowany przez pandemię koronawirusa, nie pozostaje bez śladów, zwłaszcza w przypadku małych samochodów dostawczych. Nie bez znaczenia jest również trend leasingu.
TÜV znajduje więcej usterek w pojazdach użytkowych. Pozytywny trend ostatnich kilku lat z coraz mniejszymi uszkodzeniami nie utrzymał się w 2019 i 2020 r., wynika z nowego raportu dotyczącego pojazdów użytkowych opracowanego przez Stowarzyszenie TÜV.
Jak poinformował Joachim Bühler, dyrektor zarządzający VdTÜV, w 18 z 20 analizowanych w raporcie klas wiekowych i wagowych więcej pojazdów nie przeszło ogólnej kontroli niż dwa lata temu.
Stowarzyszenie wzięło pod uwagę około 1,95 miliona głównych inspekcji. Podczas głównych kontroli w 2019 i 2020 r. inspektorzy wykryli istotne lub niebezpieczne usterki w prawie jednej piątej (19,6 proc.) wszystkich pojazdów użytkowych . Odpowiada to wzrostowi o 0,3 proc. W poprzednich latach tendencja była spadkowa.
W Niemczech zarejestrowanych jest ponad 3,4 miliona pojazdów użytkowych. Większość z nich - prawie 2,9 mln - to samochody dostawcze i małe samochody dostawcze do 3,5 tony. Wskaźnik defektów tych pojazdów był szczególnie wysoki i wyniósł 20,3 proc. Było też więcej braków w kilku innych klasach pojazdów użytkowych. Ciężarówki powyżej 18 ton radziły sobie najgorzej z większych pojazdów ze wskaźnikiem usterek 19,9 procent (plus 0,2 proc.). Eksperci ds. bezpieczeństwa widzą m.in. związek z boomem paczkowym, który został spotęgowany przez pandemię.
Według Bühlera jednym z powodów są szybko rosnące przebiegi. Na przykład trzy-, czteroletnie samochody dostawcze pokonują średnio 76 000 kilometrów - wzrost o 25 procent w porównaniu z ostatnim raportem.

Leasing motorem niedociągnięć

Według ekspertów TÜV trend w kierunku leasingu jest również przyczyną rosnącego wskaźnika wadliwości. Zamiast inwestować w regularne przeglądy, pojazdy były zwracane w złym stanie pod koniec okresu leasingu, zwykle po trzech do pięciu latach. Joachim Bühler zwraca uwagę, że najemcy nie czują się odpowiedzialni za pojazdy, ponieważ nie są ich właścicielami.

Katorga dostawczych

Długie przebiegi i obciążenia związane z zatrzymaniem się i ruszaniem, a także, co nie mniej ważne, trudna codzienna rutyna dostaw zapewniają wysoki odsetek usterek w przypadku samochodów dostawczych i pick-upów do 3,5 tony. Jest szczególnie wysoki w samochodach dostawczych w wieku od siedmiu do ośmiu lat. W tej grupie więcej niż co czwarty pojazd (27,9 proc.) nie przeszedł ogólnego przeglądu, co stanowi wzrost o 2,2 pkt. Takie furgonetki mają przebiegi średnio 128 000 km, podczas gdy normalne samochody mają wskaźnik awaryjności HU wynoszący 14,7 procent i średnio 92 000 km po siedmiu latach. Jak poinformował Richard Goebelt, dyrektor ds. pojazdów i mobilności w stowarzyszeniu TÜV, samochody mają problemy w szczególności ze światłami i olejem, a także z zużyciem układów kierowniczych, zawieszenia i hamulcowych. Po pięciu lub sześciu latach zauważalny jest stosunkowo wysoki wskaźnik uszkodzeń bębnów i tarcz hamulcowych.

Kiepsko w lekkich i w ciężkich

W klasie lekkich samochodów ciężarowych od 3,5 do 7,5 tony odsetek pojazdów z poważnymi i niebezpiecznymi usterkami we wszystkich grupach wiekowych wzrósł o 0,5 pkt do 18,5%. W przypadku ciężarówek o średniej ładowności od 7,5 do 18 ton stawka wynosi 19,5 proc., czyli tyle samo, co w raporcie sprzed dwóch lat. Wśród większych pojazdów najgorzej wypadły ciężarówki od 18 ton wzwyż, osiągając 19,9 proc. (plus 0,2 pkt.). Jak zauważa Goebelt, ciężkie ciężarówki są narażone na duże obciążenia w branżach takich jak budownictwo, leśnictwo i utylizacja odpadów. Po pięciu latach mają już na liczniku średnio 395 000 kilometrów.

Kategoria „niebezpieczne usterki”

Po raz pierwszy w statystykach znalazły się pojazdy z „niebezpiecznymi usterkami”. Według raportu, 10 000 pojazdów musiało zostać od razu zabranych do warsztatu z powodu zużytych tarcz hamulcowych, mocno zużytych opon lub innych poważnych usterek . Kolejnych 1300 pojazdów użytkowych zostało sklasyfikowanych jako „niebezpieczne w ruchu” i dlatego natychmiast wycofano je z ruchu. Dzieje się tak, gdy na przykład podwozie jest przerdzewiałe lub elementy istotne dla bezpieczeństwa, takie jak hamulce lub układ kierowniczy, przestały działać lub prawie nie działają.

Systemy wspomagania kierowcy do kontroli

Ze względu na postępującą mechanizację pojazdów użytkowych TÜV opowiada się za rozszerzeniem testów.
– Dla nas bardzo ważne jest, aby kontrola systemów wspomagania kierowcy była objęta przeglądem głównym – powiedział Goebelt. – Sprawdzenie aktualnej wersji oprogramowania powinno być zawsze rejestrowane. Ważnym punktem jest kalibracja sprzętu, stan systemu, szyby, czujniki, pamięć trybu jazdy. Systemy wspomagające pomagają zwiększyć bezpieczeństwo mobilności tylko wtedy, gdy naprawdę działają.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.