Wiadomości z rynku

niedziela
28 kwietnia 2024

Mercedes Vito dostawczak, który wymaga dbałości

Samochody dostawcze. Mercedes Vito 2.2 CDI furgon (1999-2003)
08.02.2008 00:00:00
Mercedes Vito ma sporą ładowność, do tego z motorem 2.2 CDI jest żwawy i oszczędny. Niemiecki furgon wymaga jednak dbałości. W Vito często szwankuje osprzęt silnika i zawieszenie, w tankowanych kiepską ropą egzemplarzach zdarzają się awarie układu wtryskowego. Podsumowując testy naszego dostawczaka ma plus musimy mu zaliczyć fakt, iż Mercedesy Vito to trwałe i oszczędne turbodiesle a samochody mają bezawaryjne skrzynie biegów i dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Minusy Vito to z kolei awaryjne zawieszenie, defekty osprzętu silnika oraz układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
W sprzedaży Vito pojawiło się w 1995 r. Turbodiesle 2.2 CDI o mocach 82 (nazwa modelu 108 CDI), 102 (110 CDI) i 122 (112 CDI) KM montowano w nim od 1999 r. Motory common rail zastąpiły tradycyjne ropniaki 2.3 D i TD o mocy, odpowiednio, 79 KM i 98 KM.
Silniki, niezależnie od wersji są żwawe i wykazują niewielki apetyt na paliwo. Średnio "biorą" 7-9 l ON na setkę. Motory rzadko odmawiają też posłuszeństwa. Do naprawy głównej Vito z dieslem common rail pokonuje zwykle ponad 500 tys. km. Zdarzają się jednak awarie układu wtryskowego, zaworów ciśnieniowych i pompy paliwa, najczęściej po zatankowaniu ropy złej jakości. Bywa, że zawodzi elektronika Boscha sterująca pracą silnika, szwankują alternatory i termostaty, bywają nieszczelności w układzie chłodzenia. Przy ok. 200 tys. km pojawiają się zwykle wycieki oleju z silnika. Problemów nie sprawiają automatyczne i ręczne skrzynie biegów (przekazują napęd na przód).
Ładowność Vito - w zależności od wersji od 940 do 960 kg - nie imponuje w konkurencji z Volkswagenem T4 2.5 TDI (875-995 kg). Wersja furgon ma też ładownię mniejszą od rywala. Klasyczny jest dostęp do przedziału bagażowego. Vito ma pojedyncze przesuwane drzwi boczne z prawej strony i unoszoną klapę tylną. Mercedes oferowany jest z jednym rozstawem osi (3.000 mm) i jedną wysokością dachu (wysokość wewnętrzna ładowni 1.370 mm).
Przeciętnie eksploatację na polskich drogach znosi dość sztywno zestrojone zawieszenie. Szybko zużywają się tuleje i sworznie wahaczy oraz stabilizatora i łożyska kół. Zawodzą hamulce, które często przegrzewają się.
Pochodzące z krajowych salonów Vito są zazwyczaj spartańsko wyposażone. Nie ma mowy o "bajerach" w rodzaju elektrycznie sterowanych szyb czy klimatyzacji. Jakość wykończenia szoferek "Witków" z lat 1999-2003 nie budzi jednak zastrzeżeń. Plastiki i tkaniny dobrze znoszą intensywną eksploatację. Wnętrza Vito produkowanych od 1999 r. są też lepiej wyciszone niż w starszych egzemplarzach. Dobre jest zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia.
Plusy
Trwałe i oszczędne turbodiesle. Bezawaryjne skrzynie biegów. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Awaryjne zawieszenie. Defekty osprzętu silnika. Układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
Ekspert: Piotr Czajka, kierownik Auto Serwis Patyra w Lublinie:
- Przestrzegam przed tankowaniem byle jakiej ropy. Może skończyć się to uszkodzeniem zaworu ciśnieniowego i pompy paliwa. Objawami są nierówna praca, brak mocy i trudności z uruchomieniem silnika. Olej zmieniać należy co 10 tys. km, filtr paliwa co 30 tys. km Zalecam też gruntowny przegląd zawieszenia raz na rok. W przeładowywanych "Witkach" zwykle siadają amortyzatory.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Mercedes Vito 108 CDI furgon Volkswagen T4 2.5 TDI furgon
Dopuszczalna masa całkowita 2.600 kg 2.800 kg
Ładowność 960 kg 995 kg
Długość 4.660 mm 4.707 mm
Szerokość 1.870 mm 1.840 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.890 mm 1.940 mm
Pojemność silnika 2.151 ccm 2.478 ccm
Moc maksymalna 82 KM 88 KM
przy obr./min 3.800 3.500
Maksymalny mom. obr. 200 Nm 210 Nm
przy obr./min 1.500-2.400 2.000
Prędkość maksymalna 150 km/h 150 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego:
Długość 2.300 mm 2.485 mm
Szerokość 1.620 mm 1.620 mm
Wysokość 1.370 mm 1.415 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Mercedes Vito 108 CDI Volkswagen T4 2.5 TDI
Chłodnica 1.267 zł 1.086 zł
Sprzęgło 1.248 zł 921 zł
Amortyzator przedni 379 zł 260 zł
Reflektor 389 zł 382 zł
Filtr oleju 27 zł 19 zł
Filtr powietrza 57 zł 46 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Mercedes Vito Volkswagen T4
Reflektor 170 zł 200 zł
Zderzak (przód)* 350 zł 320 zł
Lampa tylna 100 zł 80 zł
Chłodnica 690 zł 460 zł
*zderzak kompletny - poszycie + belka (mocowanie)
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (styczeń 2008 r.) - giełda w Słomczynie, oferty komisowe
Rocznik Mercedes Vito 108 CDI furgon Volkswagen T4 2.5 TDI furgon
przebieg tys. km - cena brutto przebieg tys. km - cena brutto
1999 228 - 26,1 tys. zł 221 - 24,8 tys. zł
2000 196 - 27,2 tys. zł 192 - 27,0 tys. zł
2001 184 - 29,3 tys. zł 162 - 31,0 tys. zł
2002 167 - 31,0 tys. zł 148 - 32,5 tys. zł
2002 154 - 32,6 tys. zł 127 - 33,7 tys. zł
2003 125 - 35,9 tys. zł 90 - 38,1 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.