Wiadomości z rynku

środa
1 maja 2024

Iveco Daily 4x4 - z ładunkiem w teren

Samochody dostawcze. Iveco Daily 4x4 wjeżdża do krajowych salonów
16 maja 2008
Iveco Daily 4x4 właśnie debiutuje na rynku. Nowa wersja popularnego włoskiego auta dostawczego to pojazd mocno uterenowiony: z napędem 4x4, trzema mechanizmami różnicowymi, trzema blokadami, skrzynią rozdzielczą i dużym prześwitem. Nowe Iveco oferowane jest tylko jako podwozie pod zabudowę. Do wyboru są dwa rodzaje kabin: krótka trzyosobowa i brygadowa siedmioosobowa. Włoskie samochody dostawcze mają permanentny mechaniczny napęd na obie osie, w którym rozkład momentu obrotowego przód/tył wynosi 32/68 procent. Jego przeniesieniem steruje skrzynka rozdzielcza i trzy mechanizmy różnicowe.

Trzecia generacja Iveco

Daily debiutowała pod koniec 2006 roku. W zeszłym roku na budowlanych targach Bauma producent zaprezentował specjalną uterenowioną odmianę 4x4, którą można już zamawiać w salonach, zaś pierwsze egzemplarze powinny pojawić się u klientów jeszcze w maju.

Tylko jako widelec

Daily 4x4 oferowane jest tylko jako podwozie pod zabudowę. Do wyboru są dwa rodzaje kabin: krótka trzyosobowa i brygadowa siedmioosobowa. Większa z kabin ma cztery drzwi i jest przeznaczona dla ekip remontowych bądź też strażaków. Pojedyncza dwudrzwiowa kabina może być montowana na podwoziu o dwóch rozstawach osi: 3.050 i 3.400 mm. Długość ramy pod zabudowę w tych pojazdach wynosi odpowiednio 2.405 i 2.916 mm, co przekłada się ma maksymalne długości zabudowy: 3.264 i 3.824 mm. Daily z brygadową kabiną dostępne jest tylko z dłuższym rozstawem osi. W tym wypadku rama pod zabudowę ma długość 2.244 mm i można ją maksymalnie zabudować na 3.152 mm. Dostępne są dwie DMC. Dopuszczalna masa lżejszego Daily o oznaczeniu 35S18W to 3.490 kg. Cięższa odmiana, kwalifikująca się do pojazdów ciężarowych, o oznaczeniu 55S18W ma DMC równe 5.500 kg.

Dwa zawieszenia

Daily 4x4 osadzone jest na klasycznej drabinowej ramie. Zarówno w przednim, jak i tylnym zawieszeniu są paraboliczne resory piórowe, które wspomagają stabilizator i hydrauliczne amortyzatory. Przednie resory niezależnie od wersji mają trzy pióra, osie różnią się jednak nośnością. W lżejszym Daily przód wytrzyma nacisk 2.250 kg, w cięższym 2.800. Tylne zawieszenie odmiany 35S18W jest takie samo jak przednie, w 55S18W każdy z resorów ma po cztery pióra. Daje to odpowiednio maksymalny nacisk na tylny most 2.450 i 3.700 kg. Ciekawostką jest możliwość zamówienia za dopłatą zawieszenia z wersji 55S do 35S.

Klasyczna terenówka

Pojazd ma permanentny mechaniczny napęd na obie osie, w którym rozkład momentu obrotowego przód/tył wynosi 32/68 procent. Jego przeniesieniem steruje skrzynka rozdzielcza i trzy mechanizmy różnicowe. W standardzie są trzy blokady: międzyosiowa oraz tylnego i przedniego mostu, które włącza się przyciskami na desce rozdzielczej. Każde Daily 4x4 ma także dwa zakresy pracy skrzyni biegów: drogowy i terenowy. Oprócz tego Daily ma reduktor.
Terenową jazdę Daily 4x4 ułatwia także duży prześwit, który dla wersji ze standardowymi oponami drogowymi (9,50R17,5) wynosi 255 mm. Można go jednak zwiększyć do 300 mm, gdy dokupimy terenowe opony (255/100R16).

Mocno pod maską

Do Daily 4x4 przewidziano tylko jeden silnik - turbodoładowaną jednostkę wysokoprężną 3.0 o mocy 176 KM. Motor ten ma wtrysk common rail, turbinę o zmiennej geometrii, filtr cząstek stałych, zawór EGR i spełnia normę emisji spalin Euro 4. Wszystkie Iveco mają elektronicznie ograniczoną prędkość - lżejsza wersja do 110 km/h, cięższa do 90 km/h. Z silnikiem współpracuje sześciobiegowa przekładania ZF.
Iveco może być także wyposażone w przystawkę odbioru mocy. Przyda się ona, gdy będziemy chcieli do tego pojazdu założyć pług wirnikowy, kosiarkę na wysięgniku bądź też po prostu wyciągarkę. Producent zapewnia, że działanie przystawki ma taką samą siłę niezależnie od ruchu pojazdu.
Podstawowe dane techniczne Iveco Daily 4x4 35S18W z poj. kabiną
Dopuszczalna masa całkowita 3.490 kg
Ładowność 1.000 kg
Długość ramy pod zabudowę 2.405 mm
Maksymalna długość zabudowy 3.264 mm
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość 4.921 / 2.016 / 2598 mm
Rozstaw osi 3.050 mm
Silnik R4, 16V, DOHC, common rail, turbo, intercooler, EGR, filtr cząstek stałych
Pojemność skokowa silnika 2.998 ccm
Moc maksymalna 176 KM przy 3.200-3.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 1.250-3.000 obr./min
Zużycie paliwa brak danych
Skrzynia biegów ZF6S400, 6+1
Napęd 4x4 z trzema dyferencjałami
Układ hamulcowy przód / tył tarcze wentylowane / bębny
Wyposażenie standardowe ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby, instalacja radiowa, komputer pokładowy
Cena netto 186 tys. zł
Gwarancja rok i 2 lata na układ napędowy
Przeglądy techniczne co 40 tys. km nie rzadziej niż co 2 lata
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.