Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Unimog U20 z kabiną Mercedesa

Samochody ciężarowe. Unimog U20 w Polsce
16.05.2008 00:00:00
Na polskim rynku pojawił się nowy Unimog - model U20. Pojazd różni się od pozostałych Unimogów mniejszymi wymiarami, niższą dopuszczalną masą całkowitą oraz kabiną. Według producenta ciężarówka ta najlepiej sprawdzi się w służbie komunalnej, energetyce i jako pogotowie techniczne. Głównym wyróżnikiem U20 spośród pozostałych Unimogów jest kabina, która pochodzi z Mercedesa Accelo, lekkiej ciężarówki produkowanej w Brazylii. Dlatego U20 bardziej przypomina Mercedesy niż pojazdy marki, którą reprezentuje.
Model U20 zaprezentowano już jesienią 2006 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze. Jednak jego produkcja ruszyła dopiero na początku tego roku. Przez niemal 1,5 roku producent sondował rynek pod kątem ewentualnego popytu na ten samochód.
Kabina do Mercedesa
Choć Unimog U20 jest nowym modelem, to niektóre z jego podzespołów są stosowane w innych pojazdach produkowanych przez koncern Daimler AG (właściciel marki Unimog). Głównym wyróżnikiem U20 spośród pozostałych Unimogów jest kabina, która pochodzi z Mercedesa Accelo, lekkiej ciężarówki produkowanej w Brazylii. Dlatego U20 bardziej przypomina Mercedesy niż pojazdy marki, którą reprezentuje.
Kabina to lekka konstrukcja z własnym zawieszeniem nad ramą. Po raz pierwszy w Unimogu jest ona w pełni odchylana. Ale podobnie jak we wcześniejszych konstrukcjach tej marki silnik pod szoferką jest cofnięty i znajduje się za przednią osią pojazdu. Jak wyjaśnia producent, takie umiejscowienie motoru pozwoliło na wygospodarowanie większej przestrzeni w kabinie oraz zredukowanie hałasu silnika dobiegającego do wnętrza.
Standardowo montowane są dwa fotele. Za dopłatą jest proponowany podwójny dla dwóch pasażerów.
Krótki rozstaw osi
Rama pojazdu pochodzi z cięższego modelu U300, jednak dopuszczalna masa całkowita U20 jest niższa. Wynosi 7,5 lub 8,5 tony, podczas gdy w U300 od 9,5 do 16 t. Skrócenie rozstawu osi i odciążenie pojazdu miało za zadanie lepsze przystosowanie do eksploatacji w terenie zabudowanym.
Podwozie w zasadzie nie różni się od pozostałych Unimogów. Zastosowano osie portalowe, które zwiększają dzielność terenową (prześwit ponad 400 mm). Układ zawieszenia oparto na sprężynach śrubowych, amortyzatorach teleskopowych i stabilizatorach dla obydwu osi, które prowadzone są układem drążków reakcyjnych.
Na trzy blokady
Do napędu stosowany jest tylko jeden silnik. To czterocylindrowa, wysokoprężna jednostka OM 904 LA spełniająca normę Euro 4. Ma pojemność 4,25 l i generuje moc 156 KM. Stały napęd na obie osie jest przekazywany za pośrednictwem elektropneumatycznej skrzyni biegów Telligent. Przekładnia ma 16 biegów do jazdy do przodu i 14 biegów wstecznych. Zakres jej możliwości jest imponujący nie tylko, jeśli chodzi o liczbę przełożeń, ale też utrzymywania stałej prędkości od zaledwie 1,5 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 90 km/h.
W układzie napędowym zastosowano trzy mechanizmy różnicowe z blokadami - centralny oraz na osiach. Piasty kół wyposażono w zwolnice, których zadaniem jest zwiększenie przenoszonego momentu obrotowego.
Unimog U20 standardowo jest zabudowywany krótką, otwartą skrzynią ładunkową (dł. 2.200 mm). Oprócz tego pomiędzy kabiną a ładownią jest zamykana skrzynia na narzędzia. W standardzie znajduje się również przystawka odbioru mocy.
Historia Unimoga
Słowo Unimog to skrót od niemieckiego określenia Universal Motor Gerät - uniwersalny nośnik osprzętu. Historia tej marki zaczęła się po II wojnie światowej, kiedy to Albert Friedrich, zdemobilizowany konstruktor silników lotniczych w koncernie Daimler-Benz, wymyślił pojazd łączący cechy ciężarówki i traktora. Pomysł chwycił - zaletą pojazdu była prosta konstrukcja (w wielu punktach niezmieniona do dziś). W 1952 roku kontrolę nad marką Unimog przejął koncern Daimler-Benz. W Polsce przedstawicielem Unimoga jest spółka Schmidt Automotive Polska z Kielc.
Unimog U20 podstawowe dane techniczne
Dopuszczalna masa całkowita 7.500 lub 8.500 kg
Ładowność b. d.
Objętość ładowni 2,0 m sześc.
Wymiary ładowni
długość 2.200 mm
szerokość 2.050 mm
wysokość burt 400 mm
Wymiary pojazdu
długość 4.820 mm
szerokość 2.150 mm
wysokość 2.720 mm
Rozstaw osi 2.700 mm
Pojemność skokowa silnika 4,25 l
Moc maksymalna 156 KM przy 2.200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 610 Nm przy 1.200-1.600 obr./min
Skrzynia biegów Telligent, 16 biegów w przód, 14 w tył
Napęd 4x2
Zawieszenie przednie i tylne sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Układ hamulcowy hamulce tarczowe
Cena negocjowana
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Przeglądy techniczne wg wskazań komputera
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.