Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

MAN F2000 czyli Jelcz zza Odry

Samochody ciężarowe. MAN F2000 podwozie (1994-2001)
29.05.2009 00:00:00
F2000 w wersji podwozie to wciąż częsty widok na naszych drogach i budowach. Świadczy to o dużej wytrzymałości niemieckich pojazdów, gdy jednak porozmawiamy z ich użytkownikami, możemy usłyszeć, że nie są zbyt wygodne. Do głównych zalet MAN-a F2000 trzeba zaliczyć fakt, że te ciężarówki są tanie i mają łatwo dostępne części zamienne oraz są proste w obsłudze i wytrzymałe. Minusy to natomiast niski komfort jazdy, małe szoferki i fakt, że na rynku jest wiele wyeksploatowanych egzemplarzy.
F2000 występuje w przedziale DMC od 18 do 50 ton, zarówno jako podwozia drogowe, jak i budowlane (w naszym kraju przeważają te drugie). MAN może mieć następujące wersje napędu: 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x4, 8x6, 8x8, a nawet 10x8 (ten ostatni to właśnie wymienione 50 ton DMC, który konfigurowano jako podwozie budowlane na specjalne zamówienie). Konstrukcyjnie F2000 oparte zostało na swoim poprzedniku, co przekłada się na łatwy dostęp do tanich części zamiennych, można więc śmiało stwierdzić, że w Polsce pojazd ten zastąpił Stary i Jelcze.
F2000 ma cztery rodzaje kabin. W wersjach budowlanych najczęściej zamontowana jest najmniejsza z nich, dość ciasna. W podwoziach drogowych częściej spotkać można większą kabinę wyposażoną w jedną koję do spania, ale również i o niej nie można powiedzieć, że zapewnia wystarczającą ilość miejsca. Zawieszenie kabiny pojazdu nie jest zbyt komfortowe (przede wszystkim w wersjach konstrukcyjnych). Jak przystało na dość wiekowy pojazd, w MAN-ie F2000 znajdziemy spory tunel środkowy, który utrudnia poruszanie się po wnętrzu.
Najczęściej spotykamy silniki R6. Początkowo F2000 miało także odmianę pięciocylindrową, zrezygnowano z niej jednak dość szybko i jest rzadko spotykana (silnik 10-litrowy o mocy: 290, 310 i 340 KM). Najpopularniejsza "szóstka" ma pojemność 12 litrów i moc: 350, 360, 400 i 410 KM, dość często F2000 napędzane jest także silnikiem o pojemności 12,9 litra i mocy 460 KM. Motory bez trudu znoszą paliwo niskiej jakości, a ich wytrzymałość jest już legendarna. Trwałość skrzyń biegów nie jest jednak aż tak wysoka (psują się synchronizatory, łożyska i rzadziej wałki sprzęgłowe).
Pozostałe podzespoły pojazdu są mocne, pamiętać trzeba jednak, że najstarsze egzemplarze F2000 mają już 15 lat i przez ten czas sporo przeszły. Radzimy więc dokładnie sprawdzić stan pojazdu przed zakupem.
Plusy
Tanie i łatwo dostępne części zamienne. Ogólnie duża wytrzymałość konstrukcji i jej prostota. Spory wybór pojazdów konstrukcyjnych.
Minusy
Niski komfort jazdy. Małe szoferki. Wiele wyeksploatowanych egzemplarzy.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Nie przez przypadek o MAN-ie F2000 mówi się czasem jako o niemieckim Jelczu. To pojazd dość toporny, ale za to bardzo wytrzymały. Podwozia wciąż świetnie spisują się w transporcie drogowym, dobre opinie można także usłyszeć o konstrukcyjnych "mańkach". Wiekowy pojazd wymaga rzecz jasna obsługi częściej niż nowy, jednak z naprawą F2000 powinien poradzić sobie każdy mechanik, ceny części zamiennych należą zaś do najniższych na rynku.
Fabryczne dane techniczne podwozi
MAN 26.403 6x2 Scania P124 420 6x2
Dopuszczalna masa całkowita 26.000 kg 26.000 kg
Nośność 15.000 kg 16.000 kg
Rozstaw osi 4.800 mm 4.900 mm
Poj. silnika / cylindry 12 l / R6 11,7 l / R6
Moc maksymalna 410 KM 420 KM
przy obr/min 2.000 1.700-1.800
Maks. moment obrotowy 1.850 Nm 1.950 Nm
przy obr/min 1.250 1.050-1450
Skrzynia biegów ręczna 16 + 1 ręczna 12 + 1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
MAN 26.403 6x2 z 2000 r. Scania P124 420 6x2 z 2000 r.
Chłodnica 3.350 zł 3.675 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.260 zł 5.354 zł
Klocki hamulcowe 800 zł / oś 650 zł / oś
Reflektor 1.300 zł 813 zł
Filtr oleju 150 zł 72 zł
Filtr powietrza 200 zł 261 zł
Ceny części używanych
MAN F2000 Scania P124
Reflektor 450 zł 200 zł
Zderzak przedni 700 zł 500 zł
Chłodnica 700 zł 800 zł
Czołowa szyba 900 zł 750 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj 2009 r.)
Rocznik MAN F2000 Scania P124
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
1995 1.150 - 39 tys. zł 1.250 - 45 tys. zł
1996 1.230 - 45 tys. zł 970 - 55 tys. zł
1997 830 - 70 tys. zł 1.320 - 76 tys. zł
1998 590 - 72 tys. zł 980 - 87 tys. zł
1999 530 - 85 tys. zł 1.200 - 94 tys. zł
2000 980 - 95 tys. zł 1.350 - 100 tys. zł
2001 1.100 - 110 tys. zł 1.550 - 113 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.