Wiadomości z rynku

niedziela
5 maja 2024

Usługi przewozowe w Niemczech

Przewozy. Obowiązek ubezpieczenia kabotażu
12.06.2009 00:00:00
Od 1 maja 2009 r. polskie przedsiębiorstwa transportu towarowego posiadające ważną licencję wspólnotową mają możliwość czasowego wykonywania kabotażu po zakończeniu przewozu transgranicznego (międzynarodowego). Warto zwrócić uwagę na ubezpieczenie takiego przewozu. Przewoźnik jest zobowiązany do zawarcia i podtrzymania ubezpieczenia OCP w ruchu drogowym, które ubezpiecza ustawową odpowiedzialność cywilną z tytułu szkód na przesyłkach oraz szkód wynikających z opóźnień. Powinien też zadbać o to, aby kierowcy podczas przewozu mieli przy sobie dowód poświadczający ważność takiego ubezpieczenia i na żądanie mogli go okazać osobom uprawnionym do kontroli.
Po zatwierdzeniu 23 kwietnia 2009 roku pakietu ustaw o transporcie drogowym przez Parlament Europejski polscy przewoźnicy uprawnieni są do wykonywania usług transportowych poza własnym krajem, według praw przewozowych obowiązujących w danym kraju i zgodnie z regionalnymi uzupełnieniami (np. w Austrii).
Kabotaż w polisie
Według Mirosława Siecha, dyrektora ds. współpracy z krajami Europy Środkowej Lutz Assekuranz, aby polscy przewoźnicy nie zostali zaskoczeni różnorodnością przepisów i wynikającą z nich odpowiedzialnością cywilną, polisy OCP powinny obejmować nie tylko transport międzynarodowy, krajowy, lecz także kabotaż.
- W wypadku przewozów kabotażowych Konwencja CMR nie ma zastosowania, lecz obowiązujące na terytorium danego państwa lokalne prawo przewozowe - wyjaśnia M. Siech. - W niektórych państwach istnieje nieograniczona kwotowo odpowiedzialność cywilna, inne państwa przewidują bardzo niskie limity odpowiedzialności cywilnej za kilogram, jeszcze inne przejęły do krajowego prawa przewozowego towarów regulację Konwencji CMR, tj. 8,33 SDR/kg (XDR/kg).
Uwaga na Niemcy!
Niemcy są jednym z nielicznych krajów, gdzie istnieje obowiązek ubezpieczenia przewozów kabotażowych.
- Staranny przewoźnik, dbając o zabezpieczenie własnej odpowiedzialności cywilnej, ubezpieczy się nie tylko w Niemczech, lecz we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w których będzie wykonywał takie przewozy - dodaje M. Siech.
Zgodnie z postanowieniami niemieckiego kodeksu handlowego przewoźnik jest zobowiązany do zawarcia i podtrzymania ubezpieczenia OCP w ruchu drogowym, które ubezpiecza ustawową odpowiedzialność cywilną z tytułu szkód na przesyłkach oraz szkód wynikających z opóźnień. Przewoźnik powinien zadbać o to, aby kierowcy podczas przewozu mieli przy sobie dowód poświadczający ważność takiego ubezpieczenia i na żądanie mogli go okazać osobom uprawnionym do kontroli. Minimalna suma ubezpieczeniowa na każde zdarzenie wynosi 600 tys. euro. Maksymalna roczna suma odszkodowania może być ograniczona do podwójnej minimalnej sumy ubezpieczeniowej.
Ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej przewoźnika podlegać powinny zdarzenia za szkody finansowe odnośnie do 4 rozdziału, 4 księgi "Powszechnego niemieckiego kodeksu handlowego" w ramach i w wysokości określonej w tym kodeksie. Ponadto ubezpieczone powinny być roszczenia wynikające z umownych ustaleń w myśl kodeksu handlowego Niemiec, zmieniające standardowe granice odpowiedzialności z 8,33 SDR/kg do wysokości 40 SDR/kg.
"W związku z liberalizacją rynku transportowego w Niemczech Federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG, Bundesamt für Güterverkehr) otrzymał polecenie dokonywania selektywnych kontroli przestrzegania ww. regulacji w rejonach i branżach o szczególnym nasileniu transportu kabotażowego" (źródło: BOTM).
- Jeżeli kierowca nie ma przy sobie potwierdzenia zawarcia takiego ubezpieczenia, to z reguły pojazd zostaje urzędowo zatrzymany do momentu dostarczenia dowodu ubezpieczenia - przestrzega M. Siech. - Może to prowadzić do znacznych strat finansowych przewoźnika, spowodowanych grzywnami lub utratą przewoźnego.
- Lutz Assekuranz Maklergesellschaft m.b.H dba o to, aby ubezpieczyciel wystawił odpowiednie poświadczenie zawarcia ubezpieczenia kabotażowego, które następnie zostaje przekazane Federalnemu Urzędowi ds. Transportów Towarowych w Niemczech - zapewnia M. Siech. - Przewoźnik otrzymuje za pośrednictwem Lutz Assekuranz Maklergesellschaft kolejny oryginał poświadczenia do swoich akt w celu doręczenia jego kopii kierowcom.
Nawet jeżeli w innych państwach UE nie jest przewidziany taki obowiązek, warto, aby firma wykonująca przewozy w innym kraju zawarła ubezpieczenie kabotażowe, które ubezpiecza jej odpowiedzialność cywilną wg prawa danego państwa.
Dokumenty przy sobie
Kierowcy w trakcie przewozu powinni mieć przy sobie dowód ubezpieczenia i na żądanie okazać go osobom uprawnionym do kontroli wraz z dokumentacją potwierdzającą transport transgraniczny (np. list przewozowy CMR) i każdy realizowany przewóz kabotażowy. Dokumentacja ta musi zawierać następujące dane: nazwisko, adres, podpis nadawcy, nazwisko, adres, podpis przedsiębiorstwa transportu towarowego, nazwisko, adres, podpis odbiorcy, jak również po dokonanym rozładunku podpis odbiorcy i datę rozładunku, miejsce i datę przejęcia towaru, jak również adres miejsca rozładunku, zwyczajowy opis rodzaju towaru i jego opakowania, wagę brutto towaru lub inne dane dotyczące ilości towaru oraz numery rejestracyjne pojazdu lub naczepy.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.